Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:31

Gimmick11 schreef:
Ik weet zeker wél waar ik het over heb;
ik heb een gertraumatiseerde herplaats herder die 2,5 was toen ze kwam, en nog nooit een halsband had omgehad en nog nooit van het erf was geweest.
Dat beest werd helemaal gek toen ik met haar aan de riem ging lopen.
De eerste keer lagen we al in de sloot, want ze hing zichzelf zowat op van de stress. Als ik naar mensen zoals jij geluisterd had, had ze ws. nu ook met een prikband omgelopen. Het enige wat ze kon was als een dwaas trekken en er proberen van door te gaan.
Gelukkig was ik er toen al op tegen om zo'n ding te gebruiken, en ben ik stug doorgegaan met een gewone vaste halsband.
Na heel veel geduld en alles uit de kast halen (enthousiasme, brokjes(die ze niet moest), boos worden, debiel doen) is het me gelukt, en heb ik nu een hond die super volgt en nooit trekt. En inmiddels al twee diploma's heeft.

Een hond die uit pure stress gaat hangen is ook heel wat anders dan een hond die puur uit dominantie gaat rukken en trekken. Ik nam aan dat je het verschil wel wist. De eerste krijg je met belonen en geaai een heel eind.
De tweede komt terecht bij baasjes die het laatste redmiddel zijn en dan kun je heel wat bereiken met zulke dieren door de prikband goed toe te passen.

Anders blijf ik nergens als ik een dominante boerboel bij me moet houden.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:33

Dat vraag ik mij nou ook af.. als je lekker doorloopt en de hond laat trekken zal je niet verder komen nee
Maar het is makkelijker op een prikband aan te doen natuurlijk.

Zoals ik al zei heb ik een duitser, een reu van 1 jaar oud en ONWIJS sterk.
Ik zelf ben 1.60m en weeg 52 kilo, dus heb niks in te zetten, maar hey... ik kan hem onder controle houden zonder prikband of slipketting.

Ik geef jullie toch de tip om naar een goede hondenschool te gaan ( waar dit soort banden meestal ook verboden zijn ).
Daar leer je hoe je hond eigenlijk in elkaar steekt en het gedrag.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:48

helemaal mee eens! heb zelf een hondenschool, 1 keer heeft iemand het in zijn domme hoofd gehaald om te verschijnen op de training met een prikband. Ik heb hem gelijk bij de hond afgedaan en de rest van de cursisten vertelt wat de werking van zo´n band is. Hond wilde gelukkig nog best werken voor z´n baas, met een normale halsband om.
Valt me eerlijk gezegd tegen dat er nog zoveel mensen hier zeggen zo´n ding nodig te hebben. Ik vind zo´n halsband een bewijs van een onkundige hondentrainer-eigenaar. Ik zal er ook altijd iets van zeggen als ik een hond met zo´n ding om zie lopen......

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:57

Ik heb hier thuis een afgekeurde politiehond lopen. Op 7 maanden al kapot getraind met prikketting en teletac. Dan heb je wat mij betreft geen gevoel in je donder als je dat bij een hond van 7 maanden toepast. Maar als ik het niveau van sommige reacties hier zie, dan verbaas ik mij eigenlijk ook niet meer over het feit dat deze mensen ook prikkettingen gebruiken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:58

gwenfflames schreef:
helemaal mee eens! heb zelf een hondenschool, 1 keer heeft iemand het in zijn domme hoofd gehaald om te verschijnen op de training met een prikband. Ik heb hem gelijk bij de hond afgedaan en de rest van de cursisten vertelt wat de werking van zo´n band is. Hond wilde gelukkig nog best werken voor z´n baas, met een normale halsband om.
Valt me eerlijk gezegd tegen dat er nog zoveel mensen hier zeggen zo´n ding nodig te hebben. Ik vind zo´n halsband een bewijs van een onkundige hondentrainer-eigenaar. Ik zal er ook altijd iets van zeggen als ik een hond met zo´n ding om zie lopen......

OK dan! goed gezegd !

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:01

Gimmick11 schreef:
moniekk schreef:
hahahahahahahah leuk hoe sommige mensen hier reageren..
ik heb mijn hond zeer goed onder controle. ik heb nog nooit een cursus gevolgd, en dat is ook niet nodig, ik krijg vaak complimenten en vragen welke sertivikaten mijn hond heeft behaald en welke cursus ik heb gevolgd Clown als ik dan zeg dat ik alles zelf doe kijken ze me heel raar aan..
en vertellen ze trots welke curses ze zelf volgen en welke sertivikaten ze al niet allemaal behaald hebben en dan denk ik mens laat je voor de gek houden.. hond luisterd nog voor geen flikker.. ténzij ze een koekje bij hebben.
ik gebruik lekker mijn prikketting als ik dat nodig vind.. dus met evenementen en als ik met de trein reis.. dit is mijn eigen keuze, mijn hond word niet afgeslacht maar heeft wel te luisteren.

Lekker niet op curus gaan, en vooral je prikketting gebruiken!
Eerst zeg je "ik heb mijn hond zeer goed onder controle" en dan zeg je dat je een prikband nodig hebt!
Pffff Nagelbijten / Gniffelen

heb je ooit gezien dat de ogen van een hond groen kunnen worden? weet je wat dat betekend?
en idd ik gebruik dus de prikketting als ik met de trein ga en op evenementen, dan kan ik m omzetten van de lere riem naar de prikketting, in onze woonplaats gebruik ik nooooit een ketting of riem of wat dan ook.. enkel een knip met mn vingers en ze weet precies wat ik bedoel. ook loopt mijn hond los langs de fiets, paard waar ik ook heen ga..
mijn hond blijft langs mij lopen als ik dat van m vraag, sterker nog hij volgt mij ook zonder ketting/riem/koekje, hij loopt dan links langs me en blijft mij aankijken.. dus omhoog kijken naar wat ik van m vraag, zelfs als er 3 blaffende honden lang gelopen komen
je mag wel een keertje komen kijken hoor

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:26

sunshine schreef:
gwenfflames schreef:

OK dan! goed gezegd !

Idd, de hondenschool waar ik loop heeft zelf een haakje waar alle slipkettingen en dergelijke aanhangen, want die zijn dus verboden bij ons. Mensen kunnen me alles vertellen, maar er is voor mij gewoon geen enkele reden die het gebruik van een prikband of teletac of andere banden of antitrek dingen rechtvaardigen. Echt geen 1 reden dus. En ik vind het helemaal niet waar dat als hij goed wordt gebruikt dat het niet zielig is. Want het is gewoon wel sneu dat je hond zoiets om moet hebben, om hem te laten luisteren.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:03

LimaMambo schreef:
en mijn hond hangt soms zelf helemaal in dat ding.. dus zo onwijs pijn zal het vast niet doen anderd deed ze dat niet uit haar zelf..

Dan werkt ie ook niet bepaald toch?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:04

slimmerik schreef:
Het heeft niks met mishandelen te maken. Als de hond op de commando's let en opvolgt dan heeft ie nergens last van.

En waarom maak je het niet gewoon leuk om te luisteren? I.p.v. straf te ontlopen?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:06

LimaMambo schreef:
ten eerste raad ik hier NIEMAND aan om zo'n band te gebruiken.. iedereen moet doen wat hij zelf wilt..
maar ik kan er niet tegen dat mensen zeggen dat het een martel werktuig is want dat zijn ALLE banden, kettingen etc bij VERKEERD gebruik Knipoog

Een prikband werkt, ook bij "goed" gebruik met pijn. Dat doet een gewone halsband, gentle leader of een tuig toch echt niet.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:08

slimmerik schreef:
Een hond die uit pure stress gaat hangen is ook heel wat anders dan een hond die puur uit dominantie gaat rukken en trekken.

Als je je hond zo goed onder controle hebt, waarom gaat ie dan uit dominantie trekken?

Ik geloof trouwens niet in honden die uit dominantie trekken. Honden trekken omdat ze niet hebben geleerd niet te trekken of dat niet geleerd hebben in die situatie met die prikkels.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:16

Lysette schreef:
LimaMambo schreef:
ten eerste raad ik hier NIEMAND aan om zo'n band te gebruiken.. iedereen moet doen wat hij zelf wilt..
maar ik kan er niet tegen dat mensen zeggen dat het een martel werktuig is want dat zijn ALLE banden, kettingen etc bij VERKEERD gebruik Knipoog

Een prikband werkt, ook bij "goed" gebruik met pijn. Dat doet een gewone halsband, gentle leader of een tuig toch echt niet.

Zeer zeker wel. Neem een aantal honden die gewone halsbanden jaren om hebben gehad en röntgen die nekken is. Dan sta je te kijken en wil je geen gewone halsband meer.......

Ook de mensen die een hondeschool hebben en dit niet weten of in verdiepen maar wel de prikband een slecht iets vinden, vindt ik geen goede hondenschool.
Ook een gentle Leader is zoals boven geschreven niet alles. (medisch gezien).

De prikker levert geen schade op aan de hals. Mijn hond is laatst door een ander probleem geröntgend en alles ziet er tip top uit voor een 4 jarige.

Daarnaast de mensen die een prikker zielig vinden. Wat vinden jullie dan van bitten, hulpteugels, sporen, zwepen enz. Dat is net zo zielig.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:21

Wilawander schreef:
Lysette schreef:

Zeer zeker wel. Neem een aantal honden die gewone halsbanden jaren om hebben gehad en röntgen die nekken is. Dan sta je te kijken en wil je geen gewone halsband meer.......

Maar alsnog werken ze niet met pijn. Als je hond niet als een debiel in die riem hangt omdat hij heeft geleerd niet te trekken kan een halsband erg weinig schade opleveren lijkt mij . Als hij dat wel doet kan een tuig dat als nog niet.
Dus als het je om de schade aan de nek gaat kun je ze toch lekker een tuigje om doen?

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:22

Wilawander schreef:
Een prikband is mits goed gebruikt helemaal niet zielig.

Neem bijvoorbeeld een slipketting of een leren riem, als de hond trekt (wat veel honden doen) dan staat er constant druk op de luchtpijp. Heb inmiddels al veel hoestende honden gezien waarop op röntgenfoto's duidelijk te zien is dan de luchtpijp is vernauwd. Waardoor ze dus weinig lucht krijgen.

Bij een prikband voelt de hond bij het trekken de uitsteeksels, dus zal dan niet meer trekken. wat voor zijn gezondheid een stuk beter is.

Ik richt zelf Duitse Herders af, die ook een prikband om hebben. Als eerste heb ik niet de kracht om ze te corrigeren als ze wat willen wat niet mag. stel dat ik dat wel zou hebben, hoe zou dat aankomen met een gewone halsband? Ten tweede leren ze bijvoorbeeld te bijten op commando en zijn ze soms zo enthousiat dat ze ook wel eens het commando vergeten af te wachten. Dan is dit middel wel het eerlijkst en het beste voor de gezodheid van de hond.

Moet er wel bijzeggen, Mits goed gebruikt!!!

dit klopt helemaal Lachen
mijn Duitse Herder heeft ook een prikband om en is bij goed gebruik idd niet zielig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:51

Lysette schreef:
LimaMambo schreef:
en mijn hond hangt soms zelf helemaal in dat ding.. dus zo onwijs pijn zal het vast niet doen anderd deed ze dat niet uit haar zelf..

een prikker werkt zelf corrigerend Knipoog

en jullie moeten ook wel even naar het soort hond kijken he.. en naar het karakter van een ras..
een golden is bv niet zo strond eigenwijs als dat bv mijn bullterrier is.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:29

Lima............. constante druk heeft geen effect...... een korte ruk wel....... Lachen

Vergelijk het als iemand constant op jouw been leunt met een hand....... dat doet je niet zoveel, maarals iemand even op je been slaat dan komt ie wel aan Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:35

KiWiKo schreef:
Lima............. constante druk heeft geen effect...... een korte ruk wel....... Lachen

Vergelijk het als iemand constant op jouw been leunt met een hand....... dat doet je niet zoveel, maarals iemand even op je been slaat dan komt ie wel aan Lachen

ik snap wat je bedoeld hoor maar je begrijpt mij niet helemaal geloof ik Tong uitsteken

hier loopt ze altijd mee naast me met een ongespannen lijn dus ook een prikker die los om haar heen hangt.. maar als ze bv een kat ziet ofzo en ze sprint ineens naar voren dan begint die prikker te werken.. en in principe uit zichzelf want daar hoef ik geen ruk voor te geven Knipoog
en dat bedoel ik met zelf correctie

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:03

LimaMambo schreef:
Lysette schreef:

een prikker werkt zelf corrigerend Knipoog

en jullie moeten ook wel even naar het soort hond kijken he.. en naar het karakter van een ras..
een golden is bv niet zo strond eigenwijs als dat bv mijn bullterrier is.. Knipoog

Als je geen zin hebt om meer energie in zo'n karakter te steken moet je niet zo'n hond nemen. Misschien dat een golden makkelijker mee loopt aan de riem, maar uiteindelijk werkt iedere hond hetzelfde: gedrag dat iets positiefs oplevert of iets negatiefs kan voorkomen wordt herhaald, iets wat iets negatiefs opleverd of er voor zorgt dat iets positiefs wordt weggehaald/ uitblijft wordt voorkomen.
Je hond is niet stronteigenwijs maar heeft gewoon meer nodig om hem te motiveren dan dat de gemiddelde golden dat waarschijnlijk heeft. Daar heb je toch voor gekozen? Als jij eigenlijk het gemakkelijk trainbare van een golden wilt moet je zo'n hond nemen. Wil je dat niet dan moet je bereid zijn er wat meer werk in steken.

En een prikker die zelf corrigerend werkt, op dat moment misschien even maar het gedrag komt nog steeds voor. Dus echt gecorrigeerd is het gedrag niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:10

Lysette schreef:
Maar alsnog werken ze niet met pijn. Als je hond niet als een debiel in die riem hangt omdat hij heeft geleerd niet te trekken kan een halsband erg weinig schade opleveren lijkt mij . Als hij dat wel doet kan een tuig dat als nog niet.
Dus als het je om de schade aan de nek gaat kun je ze toch lekker een tuigje om doen?

Moet jij mijn hond eens horen kotsen en kreunen als ik hem corrigeer met de slipketting Haha!
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 16-08-08 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:10

Lysette schreef:
Als je geen zin hebt om meer energie in zo'n karakter te steken moet je niet zo'n hond nemen. Misschien dat een golden makkelijker mee loopt aan de riem, maar uiteindelijk werkt iedere hond hetzelfde: gedrag dat iets positiefs oplevert of iets negatiefs kan voorkomen wordt herhaald, iets wat iets negatiefs opleverd of er voor zorgt dat iets positiefs wordt weggehaald/ uitblijft wordt voorkomen.
Je hond is niet stronteigenwijs maar heeft gewoon meer nodig om hem te motiveren dan dat de gemiddelde golden dat waarschijnlijk heeft. Daar heb je toch voor gekozen? Als jij eigenlijk het gemakkelijk trainbare van een golden wilt moet je zo'n hond nemen. Wil je dat niet dan moet je bereid zijn er wat meer werk in steken.

En een prikker die zelf corrigerend werkt, op dat moment misschien even maar het gedrag komt nog steeds voor. Dus echt gecorrigeerd is het gedrag niet.

ten eerste heb ik er alles aan gedaan om mijn hond netjes naast me te laten lopen.. dus ik heb er WEL alle energie in gestoken

en niet elke hond is op te voeden volgens de standaard hondenschool regeltjes.. ken genoeg mensen die naar een hondenschool zijn geweest, en nog steeds gaan, maar die wel over straat gesleurd worden door hun hond..
en ik ken mijn hond beter dan wie dan ook.. en ze is wat sommige dingen betreft WEL stront eigenwijs en ze luistert dondersgoed.. alleen is ze soms oostindisch doof

ik kan dus OF een gewone halsband nemen waarin ze dus gaat hangen en uiteindelijk zelf der strot dicht knijpt, OF een prikker die er eigenlijk nutteloos bij hangt omdat ze dan wel gewoon goed meeloopt.. en dus alleen het werk doet als ze zelf een misstap maakt..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:20

Ja die mensen ken ik ook. Omdat ze thuis niet zo consequent zijn. Een hondenschool geeft je handvatten maar je moet er uiteindelijk gewoon heel hard thuis aan werken.
Als gedrag niks opleverd herhaalt het zich niet, punt. Dat het bij de ene hond langer duurt dan bij de ander betekent niet dat het niet werkt. En ja soms wordt je daar gewoon knettergek van. Op de hondenschool gaven we als tip om het daarom ook onder commando te zetten, op dat moment kun je het heel consequent trainen en de duur daarvan en het aantal prikkels langzaam opbouwen.

Als je hondje zo goed luistert over het algemeen alleen af en toe een misstap maakt heb je toch geen prikker nodig? En dan ga je trainen op die momenten waar ze moeite mee heeft ?

En voor honden die hun strot dichtknijpen heb je hele leuke tuigjes Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:22

Lysette schreef:
Ja die mensen ken ik ook. Omdat ze thuis niet zo consequent zijn. Een hondenschool geeft je handvatten maar je moet er uiteindelijk gewoon heel hard thuis aan werken.
Als gedrag niks opleverd herhaalt het zich niet, punt. Dat het bij de ene hond langer duurt dan bij de ander betekent niet dat het niet werkt. En ja soms wordt je daar gewoon knettergek van. Op de hondenschool gaven we als tip om het daarom ook onder commando te zetten, op dat moment kun je het heel consequent trainen en de duur daarvan en het aantal prikkels langzaam opbouwen.

Als je hondje zo goed luistert over het algemeen alleen af en toe een misstap maakt heb je toch geen prikker nodig? En dan ga je trainen op die momenten waar ze moeite mee heeft ?

En voor honden die hun strot dichtknijpen heb je hele leuke tuigjes Lachen

zoals ik al eerder aan heb gegeven hier.. ze draagt dat ding niet elke dag hoor Knipoog
alleen als het even nodig is.. als mevrouw de regeltjes aan de laars wil lappen Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:35

Jessol schreef:
Welke methodes gebruiken jullie dan om te voorkomen dat jullie honden niet gaan trekken? Lachen

Je hebt Shiva gezien, het is een energieke hond.
Heus niet getraind zoals die van je vader maar no way dat er ooit zo'n prikding rondom haar nek komt...
Ikzelf zou het niet willen, dus doe het mijn dier ook niet om.
Ze heeft wel een slipketting, die hebben we meegehad van het asiel.

In het begin was het ook geen pretje met wandelen maar dit hebben we opgelost door telkens om te draaien als ze begon te trekken en de andere kant op te lopen.

Staffords en schapers zijn heus niet hetzelfde maar kan je zeggen; ze hebben diezelfde kracht hoor.
In het begin mocht ik ook achter haar aan skiën, maar dat los je niet op met een prikketting...

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:33

Ja, die hondenscholen kennen we, die alitjd zo positief zijn.
mijn sitefmoeder had een hond en die beet naar haar, en van de hondenclub moest je haar dan een koekje in de bek stoppen, maar haar niet corrigeren want dat was een grote misdaad, daar sta je dan, met een hond, die je aanvalt, door die wonderbaarlijke hondenscholen

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:44

Corrigeren kan ook zonder martel hulpmiddelen.......... Er zijn inderdaad hondenscholen/mensen die doorslaan en het te positief aan willen pakken, dat is ook niet goed. Je hebt ook nog een hele groep mensen die beweren gedragstherapeut te zijn en zelf nog geen hond normaal op kunnen voeden....... zij zorgen ook voor veel verknipte en onhandelbare honden. Consequent zijn, leiderschap uitstralen, belonen en op het juiste moment een voor de hond begrijpelijke correctie uit kunnen voeren zijn essentieel en dan heb je niets geen prikbanden of teletac nodig.