Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shadowprince

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:29

ehm dan zou ik voor die 50 euri mn kat weer uit t siel halen hhihi

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:30

shadowprince schreef:
ehm dan zou ik voor die 50 euri mn kat weer uit t siel halen hhihi

Ik ook. Maar je weet niet waar ie te vinden is. In welk asiel of kattepension en wanneer ie in de verkoop kan/gaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:31

slimmerik schreef:
Wat ik wel schandalig vind is dat een DA een kat toeëigend, omdat eigenaar 750,-- niet kan betalen. Vervolgens voor niets opereert (want het kost eigenlijk enkel tijd van betreffende DA) en vervolgens zo'n voor iemand emotioneel bezit in het asiel flikkert.

Zo'n DA mogen ze van mij de licentie afpakken.

Wat moet hij dan doen? Als er kostellos geopereerd wordt zegt iedereen dat ze het niet kunnen betalen. hij wou hte dier helpen, maar dan kan je hem niet zomaar teruggeven aan de eigenaar. Dan moet die wel eerst de behandelkosten betalen vind ik...
Je bent dierenarts omdat je de dieren wilt helpen, niet omdat je graag een filantropische instelling wil zijn...

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:33

das in amerika wel anders geregeld, als ze goed voor het dier zijn en aantoonbaar gewoon te arm zijn om de behandeling te betalen......kunnen ze soms hun lieve huisdier behandeld en wel terugkrijgen. geen verkeerde zaak, want weer een kat in t asiel en dan na een tijdje maar afmaken want niemand wil een oudere kat en jongen zijn er genoeg

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:35

shadowprince schreef:
das in amerika wel anders geregeld, als ze goed voor het dier zijn en aantoonbaar gewoon te arm zijn om de behandeling te betalen......kunnen ze soms hun lieve huisdier behandeld en wel terugkrijgen. geen verkeerde zaak, want weer een kat in t asiel en dan na een tijdje maar afmaken want niemand wil een oudere kat en jongen zijn er genoeg

Ik vind dat als je dat niet kan betalen dat je niet aan een dier moet beginnen. Dan moet je je handje ophouden bij de overheid als je dier wat krijgt. De belanstingbetalers mogen dan weer opdraaien voor de kosten. Ik zou mezelf daar niet prettig bij voelen, als de gezondheid van mijn dier afhankelijk was van anderen, die ik niet ken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:38

Mijn hond had vorig jaar Parvo en moest op de intensive care, behandeling etc. Heeft toch wat geld gekocht en de levenkans was niet groot, ook door haar leeftijd, maar ze heeft het gered en het geld was het waard, al moesten we toen ook andere dingen bekostigen.

Bij animal planet waren was er een vrouwtje met 2 honden vol klitten maar gewoon gezond, dat vrouwtje was misschien in de 70 of 80. Moest janken, maar ze kreeg de hondjes terug zonder klitten en moest niks betalen etc.

Of een vrouwtje met een labrador die vlooien had en bloedarmoede, die was ook arm maar ze kreeg de hond terug en voer, ontworming, ontvlooing etc. Dat vind ik zo mooi, sommige mensen zijn oud, hebben geen geld etc. maar houden van hun dieren dan vind ik dat heel leuk.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:38

eilleen333 schreef:
shadowprince schreef:

Ik vind dat als je dat niet kan betalen dat je niet aan een dier moet beginnen. Dan moet je je handje ophouden bij de overheid als je dier wat krijgt. De belanstingbetalers mogen dan weer opdraaien voor de kosten. Ik zou mezelf daar niet prettig bij voelen, als de gezondheid van mijn dier afhankelijk was van anderen, die ik niet ken.

en wat als mensen werk hadden dieren hadden en dan later zonder werk en inkomen komen te zitten dan? je kunt niet in de toekomst kijken toch?

stel je voor jouw inkomen weg geen mens die je paard wil kopen, wordt toevallig nog eens vreselijk ziek en dan?

je kunt niet alles op 1 bultje vegen en zeggen dan moet je geen dieren nemen, nee normaal gesproken doe je dat dan ook niet, maar als je al een hond of kat hebt en je bent er heel erg aan gehecht doe je hem niet zomaar weer weg toch? Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:39

slimmerik schreef:
Wat ik wel schandalig vind is dat een DA een kat toeëigend, omdat eigenaar 750,-- niet kan betalen. Vervolgens voor niets opereert (want het kost eigenlijk enkel tijd van betreffende DA) en vervolgens zo'n voor iemand emotioneel bezit in het asiel flikkert.

De DA denkt in het voordeel van de kat.

Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik voor beide partijen wel wat te zeggen... Ik zou enerzijds ook niet blij zijn dat er van me gevraagd wordt m'n kat af te staan, maar aan de andere kant zou ik hem wel die nieuwe kans gunnen omdat ik het niet zou kunnen.

En sja, om het zelf dan uit het asiel te halen... zou inderdaad ook een optie zijn op het moment dat diegene zou weten waar de kat zit.

De schrijver van de tekst heeft besloten om het erbij te laten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:39

shadowprince schreef:
en wat als mensen werk hadden dieren hadden en dan later zonder werk en inkomen komen te zitten dan? je kunt niet in de toekomst kijken toch?

stel je voor jouw inkomen weg geen mens die je paard wil kopen, wordt toevallig nog eens vreselijk ziek en dan?

je kunt niet alles op 1 bultje vegen en zeggen dan moet je geen dieren nemen, nee normaal gesproken doe je dat dan ook niet, maar als je al een hond of kat hebt en je bent er heel erg aan gehecht doe je hem niet zomaar weer weg toch? Knipoog

Dat bedacht ik me ook nadat ik op verzenden had geklikt. Dat is overmacht. Ik doelde meer op mensen die weten dat ze het niet kunnen betalen, maar dan wel een dier aanschaffen...

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:40

eilleen333 schreef:
shadowprince schreef:

Dat bedacht ik me ook nadat ik op verzenden had geklikt. Dat is overmacht. Ik doelde meer op mensen die weten dat ze het niet kunnen betalen, maar dan wel een dier aanschaffen...

Tong uitsteken zitten we toch op dezelfde lijn Haha! Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

Welk bedrag moet men achter de hand hebben voor een kat volgens jullie. Wat voor een hond, wat voor een parkiet.....

En waarom moet je je dieren niet opruimen als je werkeloos bent geworden volgens jullie? Maar wel afstaan als je de operatie niet kunt betalen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:47

eilleen333 schreef:
shadowprince schreef:

Je kan toch niet voorspellen dat je dier ziek wordt en een dure behandeling moet ondergaan. Ok dat je dier ziek wordt daar kan je wel rekening mee houden. Maar je kan toch niet weten of hij nu gezond oud gaat worden of op zijn 5de een dure operatie moet ondergaan. Dit kan je toch niet weten?
Er zijn mensen genoeg die nooit iets aan de hand hebben met hun dieren.
Ik denk ook dat het verschilt van persoon tot persoon wat hij over heeft voor zijn dieren. er zijn mensen die een tijdje wat mindere luxe over hebben voor hun dier, mensen die alle eindjes bijeen scharrelen om hun dier te helpen. Andere mensen hebben dit niet. Is ieder zijn mening denk ik

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:48

Zelf heb ik vorig jaar voor deze keuze gestaan.
Door andere omstandigheden moest ik veel van mijn dieren herplaatsen.
1 ervan was Shanti een Sharpei van 2 jaar oud, zij is naar een vriendin van me gegaan maar helaas ging dit totaal niet en vermagerde ze, de DA daar zei dat het waarschijnlijk kwam door heimwee en is ze dus 12 dagen erna terug gekomen, maar helaas ook hier niet eten, dag erna DA oppepper gehad, maar werkte niet zoals het moest dus dinsdag weer terug.
echo gemaakt en er bleek iets niet goed te zijn met haar baarmoeder, Operatie was uiteraard duur en de kans op overleven was maar klein, maar er moest iets gebeuren, ik heb haar dus laten opereren en achteraf bleek er dus een stuiterbal in haar darmen te zitten...

De rekening bedroeg bijna 700 euro en me meisje is 2 dagen na de operatie hier thuis overleden.

Ik heb het totaal niet breed kom met moeite rond maar zal er alles aan doen om mijn dieren te helpen als dit nodig zou zijn, heb je dit niet voor je dier over zou je geen dieren moeten hebben.

Verder heb ik een tijdje terug een kat moeten laten inslapen, , de DA gaf haar eigelijk geen kans meer om te overleven, en als ze het wel zou overleven had ze geen katwaardig bestaan ( was al gehandicapt) deze heb ik laten inslapen, want een dier laten lijden zou ik ook niet doen, als er meer kans was dat ze een normaal katten leven zou hebben was ook zij geholpen ongeacht de kosten...
Laatst bijgewerkt door marielle231 op 04-08-08 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:48

eilleen333 schreef:
shadowprince schreef:

Weten dat ze wat niet kunnen betalen? Als je genoeg geld hebt om het dier te onderhouden maar geen 1000 euro hebt voor als het dier ernstig ziek wordt kan je nog wel een dier nemen vind ik. Of bedoel je dat niet?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:49

Tempus schreef:

Je kan toch niet voorspellen dat je dier ziek wordt en een dure behandeling moet ondergaan. Ok dat je dier ziek wordt daar kan je wel rekening mee houden. Maar je kan toch niet weten of hij nu gezond oud gaat worden of op zijn 5de een dure operatie moet ondergaan. Dit kan je toch niet weten?
[/quote]
En precies om die reden vind ik dat je dus altijd wat achter de hand moet hebben.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:51

toch is het een moeilijke vraag. Mijn schoonmoeder bijv. is alleenstaand en zit hele dagen thuis wegens lichamelijke klachten, ze bloeit op als ze mijn honden daar heeft, maar is zo realistisch dat ze geen hond neemt, omdat ze de da kosten niet kan betalen als er echt iets is, ik vind dat best triest aangezien ze de normale lasten wel zou kunnen dragen, alleen extreme operaties niet. Dus wanneer doe je het goed.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:51

ook als het zo duur was dat je je geen eten meer kunt kopen? denk eens aan 15000 euro ipv 700. doe je het dan ook ?ff nieuwschierig.
ik zou het maar al te graag willen doen dan maar of het echt haalbaar is....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Zazoo schreef:
Weten dat ze wat niet kunnen betalen? Als je genoeg geld hebt om het dier te onderhouden maar geen 1000 euro hebt voor als het dier ernstig ziek wordt kan je nog wel een dier nemen vind ik. Of bedoel je dat niet?

Voorbeeld: iemand kan wel een dekking voor haar paard betalen, maar geen goed bit voor de ander. Dat is dan wel geen operatie, maar ik vind dat die persoon onverant bezig is... Geen extra 100 euro voor een bit, maar wel een 3e paard erbij?!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Je weet nooit waneer je dier wat krijgt.
Zo loopt hier onze rottie nog rond, bijna 7 jaar en nog nooit wat gehad, 1 maal dierenarts omdat die stollen bloed verloor, achteraf bleek er een heeel klein sneetje in zijn penis te zitten...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:55

Nee, mijn mensengezin gaat voor. Verder heb ik 6 beesten dus ook een verantwoording ten opzichte van de gezonde dieren. Ik zou zelf bij een koliekoperatie als nee zeggen, de kans dat ze eruit komen is er, maar de stres voor het dier en het risico dat ze een maand later bij de volgende koliek erin blijven is mij te groot. Evenals een hd operatie bij de honden, no way dat ik daar aan begin. Operatie van 2000 euro en een hond die een jaar moet revalideren, dat doe ik het dier niet aan.

Dat voorbeeld van dekking en bit vind ik inderdaad krom, dan geen dekking maar een goed bit voor de twee die je hebt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:55

Quellian schreef:
slimmerik schreef:

De DA denkt in het voordeel van de kat.

Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik voor beide partijen wel wat te zeggen... Ik zou enerzijds ook niet blij zijn dat er van me gevraagd wordt m'n kat af te staan, maar aan de andere kant zou ik hem wel die nieuwe kans gunnen omdat ik het niet zou kunnen.

En sja, om het zelf dan uit het asiel te halen... zou inderdaad ook een optie zijn op het moment dat diegene zou weten waar de kat zit.

De schrijver van de tekst heeft besloten om het erbij te laten.

Ik vind het helemaal niet in het voordeel van de kat om een dier te onteigenen.

Een dier kan door dit gedwongen afscheid van zijn baasje ook heel goed ziek worden. Ik persoonlijk zou, als de DA niet bereid is op mijn verzoek mijn dier te euthaniseren, mijn dier zelf doodmaken. Niet te weten wat er met haar/hem zou gebeuren zou geen optie zijn.

(ooit één keer een dier (papegaai) vrijwillig afgegeven aan iemand die hem binnen een week doodgeslagen heeft) Zal me nooit meer gebeuren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:56

shadowprince schreef:
ook als het zo duur was dat je je geen eten meer kunt kopen? denk eens aan 15000 euro ipv 700. doe je het dan ook ?ff nieuwschierig.
ik zou het maar al te graag willen doen dan maar of het echt haalbaar is....

Ik zou dat voor mijn paard overhebben. Heel slecht, ik heb dat geld nu niet... Maar bij een behandeling van zo'n bedrag kan je gelukkig in termijnen betalen. Als ik voor 15000 euro een goede kans had dat mijn paard pijnloos een goed leven kan hebben... Dat doe ik echt... (ookal gelooft 99% van de mensen hier dat waarschijnlijk niet)... Mijn paard is mijn alles, dus daar doe je alles voor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:56

Voor je een dier aanschaft is het idd goed te bezinnen voor je begint.
Maar als je een dier aanschaft in betere tijden, en je zakt af naar bijstandsniveau, dan heeft dat dier tegenwoordig toch echt wel een probleem: Bij meer dan 1 dierenarts heb ik al bordjes bij de deur zien hangen met: "Betaling á contant". Met erbij de boodschap dat ze helaas niet meer aan betalingsregelingen konden doen. Er waren nl al teveel mensen die ge- of misbruik hadden gemaakt van de goedheid van de dierenarts. Die zelf toch ook de deurwaarder buiten de deur moet zien te houden.

"Nou, maar er zijn toch verzekeringen" zeiden mensen al...Ja idd, maar als jij de hond van je ouders in huis neemt, en dat beestje is al 9 jaar oud, probeer jij dan nog maar eens dat diertje verzekerd te krijgen, ook al beweren de verzekeraars in hun reclames dat dat tot 12 jaar kan. Mij lukte het niet. Lijkt me ook een probleem voor dierenasiels worden, want oudere dieren zíjn al zo lastig te plaatsen...
Gelukkig heb ik het geld wel om mijn hond te laten behandelen, maar steeds meer mensen hebben dat geld niet (meer).
Overigens vind ik sommige dierenartsen wel overdreven ver gaan, met hun behandelingen, om er een paar maandjes aan te plakken, richting dierenmishandeling zelfs. Ik weet al van 1 geval, waarbij mensen achteraf zeggen dat ze véél en veel te ver zijn gegaan voor hun ongeneeslijk zieke dier. Maar door éénzijdige voorlichting van hun overenthousiaste dierenarts hebben zich ze toch maar een chemo-therapie voor hun hond laten aanpraten, waarbij ze hun hond niet mochten aaien van de dierenarts, vanwege de gevaarlijke stoffen in het speeksel van de hond. Terwijl juist in die moeilijke tijd de eigenaar graag zijn hond een extra aai had willen geven...Maar dat vertelde de dierenarts niet van tevoren. Wie verwacht dat ook, dat je je eigen hond niet mag aaien.

Wat Shadowprince zegt over Amerika, dat systeem zouden ze hier ook moeten hebben ja. Mensen blijven toch dieren in huis halen Vanwege zieke of overleden familieleden bijvoorbeeld. En dan zouden ze die dieren af moeten staan als ze een keer pech hebben? Raar hoor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:57

slimmerik schreef:
Ik vind het helemaal niet in het voordeel van de kat om een dier te onteigenen.

Een dier kan door dit gedwongen afscheid van zijn baasje ook heel goed ziek worden. Ik persoonlijk zou, als de DA niet bereid is op mijn verzoek mijn dier te euthaniseren, mijn dier zelf doodmaken. Niet te weten wat er met haar/hem zou gebeuren zou geen optie zijn.

Heeft de DA wel, want na deze operatie kan een kat zelfs weer op het allergoedkoopste voer zonder ooit nog problemen te hebben. Dus het lijkt me wel in het voordeel van de kat.

Ik zou mijn dier ook niet laten afpakken, voor geen goud. En als ik er 100% achter stond om m'n dier in te laten slapen, dan had ik wel naar een andere DA gegaan. Maar ik vind het in dit verhaal sneu voor de eigenaar van de kat, maar ergens wel heel netjes van de DA om de kat op deze manier nog een kans te geven.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:03

als ik voor 15000 euro mijn paard had kunnen redden en hij had nog in de weide kunnen staan zonder pijn had ik het misschien zelfs nog wel gedaan. maar de dierenarts zei het met heel weinig woorden maar t was overduidelijk. hij was in die 3 maand al zo verzwakt, zo'n zeldzame ziekte. hij zou niet meer beter worden, ik wilde hem ook niet langer plagen, maar toch die oogjes en dat niet opgeven tijdens het infuus vergeet ik nooit meer. briesen tot de laatste snik en het niet snappen....

het had me nu al een paard eroverheen gekost, maar had het er voor over. ook nu nog ben ik blij dat ik dat allemaal heb gedaan.
soms denk ik nog wel es, maar wat als ik nu nog naar de kliniek was gegaan, of wat als......

ik heb mn best gedaan, anderen verklaarden me al bijna voor gek dat ik zo lang was doorgegaan.....