Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:57

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

ik heb gehoord.. tjsa.. ook dit is niet waar Lachen de stroom gaat vrijwel altijd goed, soms gaat er 1 fout, dat kan, ze kunnen dan langs het mes gaan omdat ze een beweging maken, maar er staan mensen vlak na het mes, die zelf een mes hebben, en het dan handmatig doen, ze worden dus echt niet levend geplukt het word dan alleen niet automatisch gedaan, maar handmatig.. die mensen zijn daar zo op getraind en gefocust dat dat niet fout gaat.. en anders doet de persoon ernaast het..

Tsja, ik heb 't wel 'gehoord' van het NRC Handelsblad, dat lijkt me toch wel een goede bron. Verder nuanceer ik dit ook later in mijn bericht dat je natuurlijk niet zeker weet hoe vaak 't misgaat. Het gaat dus zeker af en toe mis, dat erken je zelf ook... Sta jij er wel altijd bij als de kippen geslacht worden?

lijkt me dus geen goede bron, aangezien het niet waar is Lachen ja, ze kunnen nog leven, maar dan staat er dus iemand die het handmatig doet.. als je mijn vorige posts leest, zie je dat ik er niet bij gestaan heb, de lucht die er op die afdeling heerstte alleen al, daar kon ik niet tegen maar als de kippen geplukt e.d zijn, gaan ze metteen door naar de afdeing inpak, door een soort luikje, dus als er dan nog 1 zou leven, zou je dat direct zien, omdat hij dan dus verder nog helemaal 'heel' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:00

als hij leeft en spartelt dat plukt ook zo lastig:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:01

runningkawa schreef:
als hij leeft en spartelt dat plukt ook zo lastig:D

dat idd ook Clown

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:12

dees_daan schreef:
lijkt me dus geen goede bron, aangezien het niet waar is Lachen ja, ze kunnen nog leven, maar dan staat er dus iemand die het handmatig doet.. als je mijn vorige posts leest, zie je dat ik er niet bij gestaan heb, de lucht die er op die afdeling heerstte alleen al, daar kon ik niet tegen maar als de kippen geplukt e.d zijn, gaan ze metteen door naar de afdeing inpak, door een soort luikje, dus als er dan nog 1 zou leven, zou je dat direct zien, omdat hij dan dus verder nog helemaal 'heel' is.

Natuurlijk, het NRC schrijft bewust onzin op, maar dees_daan weet 't allemaal beter, want die is voortdurend op tour door heel Nederland om bij alle kippenslachterijen te checken hoe 't daar gaat... Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:21

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

Natuurlijk, het NRC schrijft bewust onzin op, maar dees_daan weet 't allemaal beter, want die is voortdurend op tour door heel Nederland om bij alle kippenslachterijen te checken hoe 't daar gaat... Huilen van het lachen

hoe weet jij dat? Haha!

nee, ik weet niet hoe het bij alle kippenslacherijen gaat, maar ik weet wel hoe het bij 1 van de grootste kippenslacherijen gaat, en neem aan dat andere slacherijen hetzelfde werken.. er zullen miss wel rotte appels tussen zitten, maar die heb je overal..
ik oordeel naar wat ik weet, omdat ik er gewerkt heb, niet om een stukje uit de krant in dit geval.. om wat ik zeg, de kippen worden ondertussen niet van de haken gehaald, en gaan dus metteen door naar inpak als ze klaar zijn, als er iets niet goed is, dan zie je dat dus meteen, en ik heb echt nog nooit gezien dat er een kip met veren, of zonder veren en verder nog heel is, of een levende kip gezien
ik geloof niet zomaar een stukje uit de krant in dit geval, omdat ik er zelf gewerkt heb, ik denk niet dat die journalist daar gewerkt heeft? maar op zoek was naar een goed '' schokkend'' verhaal...

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:21

Wat een discussie zeg... Ik koop mijn eieren bij ons in de straat, een man die ongeveer 30 a 40 kippetjes rond heeft lopen op een mega stuk land, dus échte scharreleitjes!
Hij slacht ook wel eens een kippetje als hij er teveel krijgt, en heb wel eens een stuk gekregen. Smaakte echt goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:23

Biologisch en scharrel is makkelijk gezegd, vaak zijn de dieren niet veel beter af, dan regulier.
Het slachten van dieren vind ik niet erg. Erger vind ik het als ze de dieren eerst nog een halve tot hele dag laten wachten. De dieren raken in paniek.
Bij sommige varkensslachterijen is het dan ook niet meer toegestaan, moeten ze van de vrachtwagen gelijk geslacht. Kalkoenen houden, bij mijn vorige stal hadden ze genoeg ruimte, ze gaan echter op elkaar zitten, gevolg, de ene kant van de stal is overvol en de andere helft is leeg, terwijl het niet hoeft.
Het is niet mijn ding, ik vind dat een dier een fijn leven voor de slacht moet hebben gehad. Ik haal de eieren en eventueel haantjes bij mijn zus, daar lopen ze vrij op 2 hectare, het varkensvlees halen we bij de plaatselijk biologische boerderij, waar je ook een kijkje bij de varkens kunt nemen, het zelfde met rundvlees.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:31

TS, daarom eet ik dus al jaren vegetarisch en koop alleen nog maar biologische eieren van kippen die echt nog vrij hebben rond gescharreld en die alleen biologisch te eten krijgen, zodat er geen rommel in hun lijfjes zit. Ook zuivel koop ik alleen nog maar in biologische vorm en de melk hebben we allang vervangen voor de plantaardige Alpro. Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:12

Fitch schreef:
Natuurlijk, het NRC schrijft bewust onzin op

nooit een verhaal in de krant zien staan waar jij de achtergrond van kende? dan weet je ook meteen hoeveel ze erom heen "verzinnen" om het mooier te maken of dat het onbewust erger word gemaakt omdat ze er geen kennis van hebben Knipoog en dat doen ze niet alleen bij het nrc maar ook bij de andere kranten!

Fitch schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat een paard dat 23 uur per dag in een box van 3x3 zit een beter leven heeft dan een aangebonden moederzeug, of stierkalfje die in de eerste 8 weken van zijn leven alleen maar in een kistje zit (ja, dat is legaal!).

waarop baseer jij dat stierkalfjes de eerste 8 weken in een kistje zitten? en heb jij wel eens een aangebonden moederzeug gezien?! ga eerst eens op boerderijen kijken en praten met boeren over dierwelzijn en verdiep je in de regels waar de boeren mee te maken hebben etc etc
het is dat wij zelf geen koeien meer hebben want anders had ik je graag een rondleiding gegeven Cool

mijn idee is altijd dat mensen maar altijd geloven wat er in de media vertelt word en aan beeld vertoont word... 9 van de 10 dingen gebeurt in het buitenland en want daar hebben ze veel minder regels op gebied van dierwelzijn. maar mensen geven dan wel meteen de nederlandse boer de schuld terwijl ze nog nooit op boerderijen geweest zijn Clown

wij hebben pas een stier laten slachten en ik weet zeker dat ie een mooi leven heeft gehad want anders had ie ook nooit zo mooi in het vlees gezeten Knipoog topkwaliteit vlees voor gemiddelt 5,50 de kg... je weet waar het vandaan komt en wat er mee is gebeurt! dat is wel anders als het vlees van de appie of super of waar dan ook... dat vlees is bijna allemaal ingevroren geweest en word weer lekker als vers verkocht als het ontdooit is! en dan nog maar de vraag wat voor leven zo'n buitenlands beest gehad heeft...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:14

slimmerik schreef:
Er gebeurt doorgaans niets wat mis is door onze boeren in Nederland. Zorg dus dat je wèl een stukje vlees eet wat van de Nederlandse boer afkomstig is.

Waar ik me wel druk om kan maken is: de Nederlandse ruiters (ja ook bokkers Boos! ) die omdat ze zelf de rug niet nat willen krijgen en voor de status hun paard op een pensionstalling hebben staan zonder weidegang. 23 uur per dag in een box van 3x3 meter en dat andere uur in de krul onder een veel te dure rijbroek.

Ga jullie daar maar eerst eens druk om maken Ja

Hahaha! Breek me de bek niet open!
Moet ik overigens wel zeggen dat ik me daar in dezelfde mate druk om maak hoor! Boos! Boos! Boos! Boos!
Grrrrrrr!!!!!!

Dat is feitelijk een 'bio-industrie' voor paarden....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:16

Slimmerik, over die opgesloten paarden maak ik me ook al JAAAAAAAAREN druk, hoor. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:18

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:23

Haha! Haha! Haha!
Gekke Ninx..... Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:36

Nadya schreef:
Haha! Haha! Haha!
Gekke Ninx..... Knipoog

Tja, echt erotisch is het shirt natuurlijk niet... maar ontlokt wel een discussie, en dat is altijd leuk en werkt ook nog wel eens in het voordeel van een dier dat anders die avond in iemands buik was beland! Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:44

dees_daan schreef:
nee, ik weet niet hoe het bij alle kippenslacherijen gaat, maar ik weet wel hoe het bij 1 van de grootste kippenslacherijen gaat, en neem aan dat andere slacherijen hetzelfde werken.. er zullen miss wel rotte appels tussen zitten, maar die heb je overal..
ik oordeel naar wat ik weet, omdat ik er gewerkt heb, niet om een stukje uit de krant in dit geval.. om wat ik zeg, de kippen worden ondertussen niet van de haken gehaald, en gaan dus metteen door naar inpak als ze klaar zijn, als er iets niet goed is, dan zie je dat dus meteen, en ik heb echt nog nooit gezien dat er een kip met veren, of zonder veren en verder nog heel is, of een levende kip gezien
ik geloof niet zomaar een stukje uit de krant in dit geval, omdat ik er zelf gewerkt heb, ik denk niet dat die journalist daar gewerkt heeft? maar op zoek was naar een goed '' schokkend'' verhaal...

Oké, ik begrijp je punt. Het is mooi dat 't bij jou slachterij allemaal goed ging, en hoe het daar ging weet jij inderdaad het beste want jij hebt er gewerkt. Ja Maar er zijn dus ook slachterijen waar 't minder gaat. Helaas kunnen we alleen niet weten bij hoeveel het wel goed gaat, en bij hoeveel niet...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:46

Rianneke schreef:
waarop baseer jij dat stierkalfjes de eerste 8 weken in een kistje zitten? en heb jij wel eens een aangebonden moederzeug gezien?! ga eerst eens op boerderijen kijken en praten met boeren over dierwelzijn en verdiep je in de regels waar de boeren mee te maken hebben etc etc
het is dat wij zelf geen koeien meer hebben want anders had ik je graag een rondleiding gegeven Cool

Waar baseer jij op dat ik nog nooit op een boerderij ben geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:48

kennis van mij werkte in een grote kippenslachterij in het zuiden des lands..ook daar ging het er normaal aan toe zonder kippen levend te plukken of wat ook...

Dus dan zijn al 2 slachterijen waar het netjes gaat... zouden die andere dan echt zo anders zijn?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:54

Ik heb 't nog nooit gezien, maar volgens bepaalde mediaberichten wel... NRC lijkt me te vertrouwen, dat is geen sensatiekrant. Maarja, zolang we 't niet gezien hebben kunnen we 't natuurlijk nooit 100% zeker weten... Toch zijn de berichten natuurlijk wel verontrustend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:55

runningkawa schreef:
kennis van mij werkte in een grote kippenslachterij in het zuiden des lands..ook daar ging het er normaal aan toe zonder kippen levend te plukken of wat ook...

Dus dan zijn al 2 slachterijen waar het netjes gaat... zouden die andere dan echt zo anders zijn?

dat geloof ik niet nee, er zijn zulke strenge controles zowel op het slachten, als op de inpak afdeling..
zit de kip bijv. onder de blauwe plekken, dan moet hij weggegooit worden, zitten andere oneffenheden op bijv. op de borst, dan mag die ook niet gebruikt worden.. dus ik geloof niet dat die andere slachterijen zo slecht werken, dan hadden ze allang boetes e.d gekregen..

ook de nrc is op zoek naar een schokkend en intressant verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:56

ik vind het verontrustender als mensen die daar werken zeggend at het orde van de dag is Lachen
En die geluiden zijn mij toen niet ten ore gekomen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:56

runningkawa schreef:

Daar durf ik wel wat om te verwedden...
Zoals wij hier allemaal 'noooooooit' iets hebben gejat, onze paarden onnodig slaan, en nooit vreemdgaan, zo gaat het altijd in alle slachterijen keurig volgens de regels... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:03

nou ik heb nog nooit gejat...klopt
onnodig geslagen heb ik ook nog nooit
en ben ook nog nooit vreemd gegaan Lachen

Natuulrlijk gaan er dingen fout...dat zal niemand ontkennen.
Zoals een kip die ontsnapt en rond rent.
Maar kippen levend villen..waarom zouden de slachters dat willen doen dan?
Wat is daar logisch aan?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:07

Natuurlijk willen slachters hun kippen niet levend plukken (voor zover ik weet worden kippen niet gevild) maar door de snelheid waarop de machines draaien en de verschillende grootten en de verschillende mate waarin kippen spartelen, schijnt dat af en toe te gebeuren. En dat is in mijn ogen heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:10

Fitch schreef:
Natuurlijk willen slachters hun kippen niet levend plukken (voor zover ik weet worden kippen niet gevild) maar door de snelheid waarop de machines draaien en de verschillende grote en de verschillende mate waarin kippen spartelen, gebeurt dat nog wel eens. En dat is in mijn ogen heel erg.

waar zijn jou bewijzen?? dit gebeurd namelijk niet! zoals ik al zei, er staat iemand die het handmatig doet als ze langs de machine gaan.. zo snel gaat het niet hoor, dat valt je heel erg tegen Ja maar goed, ik denk dat deze discussie zinloos is, omdat ik weet hoe het werkt, en de kippen dus niet levend onthoofd en geplukt kunnen worden.. en jij graag op de nrc af wil gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:10

en als medewerkers zeggen dat dit niet gebeurd dan geloof ik die meer als een krant...sorry Lachen

Jij geloofde ook dat nertsen geëlektrocuteerd werden aan de geslachtsdelen...stond ook ergens geschreven.
dat is dus ook niet zo...
Daarom, ik heb mijn info liever van zien of van zeker weten dat mensen er werken