halti/gentle leader ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

Re: halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:37

rockwitch schreef:
Toen had hij het eindelijk door en is weer terug naar zijn baas gegaan.
Helaas zag ik toen vanuit de verte dat zijn baas hem aan zijn nekvel omhoog trok en op de grond gooide, omdat hij al de hele tijd aan het roepen was.
Jammer genoeg liep ik een stuk verder weg, dus kon ik er niks van zeggen.
Maar ik ben toch benieuwd of die hond nu nog graag naar zijn baas gaat.

Ha zo'n vriendje had ik ook: hij kon het niet uitstaan dat mijn hond niet kwam toen hij riep (als ik riep kwam ze direct aanhuppelen). Stond ie een keer te roepen, hond kwam niet. Ik erbij, ik roep, Dizzy kwam meteen aangerend.... Gaf hij haar een lel!!!!
Hij heeft er direct een van mij gehad en kon zijn koffers gaan pakken (we woonden al 5 jaar samen). Wat een @#$%

Gelukkig heeft mijn man OK dan! net zoveel liefde voor dieren als ik en zou hij nooit maar dan ook nooit een dier opzettelijk pijn doen. Toen hij een keer onze Beer echt perongeluk pijn deed in een noodsituatie stond hij gewoon te janken, zo erg vond hij het Ach gut

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:40

Sommige honden zijn nou eenmaal niet goed in hondentaal!
Ik wordt er doodmoe van al die mensen die hun honden niet bij houden als ze zien dat mijn honden aangelijnd zijn, maar gaan schreeuwen dat hij niks doet en dat we ze maar moeten laten spelen.
Mijn hond speelt niet. Heeft die simpelweg nooit geleerd. Ze ziet haar lijn als haar eigendom en haar terretorium. Honden die hierin komen, zijn de pineut. En elke keer dat het haar lukt, omdat eigenaren hun hond niet bij kunnen houden, wordt ze beloond.
Lopen alle honden los, vind ik het een heel ander verhaal.

Als mijn hond na 3 uur niet luisteren aankomt shokken, ga ik haar ook niet staan belonen als een idioot. Ze krijgt n aai en daarna loop ik verder.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:49

ik bel het met je eens nikki. Honden horen gewoon aangelijnd op straat zo is de wet. En als de ene hond vastloopt en de ander los is het niet hetzelfde als wanneer bijde honden loslopen. De losse hond wil misschien alleen spelen, maar niet elke hond is daarvan gedient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:49

Ik geef mijn hond ook wel eens een tik, hoor. Maar hard slaan doe ik niet. Maar als hij niet wil zitten krijgt hij een tik op de kont, of niet lossen (is hij echt moeilijk in) krijgt hij wel even een tik op de neus. Het laten gaan heeft bij hem geen zin namelijk, je moet wel duidelijk maken wie hier de baas is, anders heb je echt een probleem.... is een beetje het nadeel van een bijdehante, dominante kerel vol zelfvertrouwen. Da's met een wat onderdanige hond toch makkelijker, die spreek je even streng toe, en dat is dan dat.

Uiteraard zal ik hem nooit slaan als hij weigert te komen, en dan toch komt.... dan beloon ik hem natuurlijk. Hij heeft gedaan wat ik vroeg. Voor alle duidelijkheid: ik straf pas wanneer ik weet dat een commando echt bevestigd is, als ik zeker weet dat hij het kan.... en het toch niet doet.
Vervolgens oefen ik het weer een aantal keren met hem tot het weer goed gaat, maar ik moet mijn hond wel af en toe even zijn plek wijzen..... dat hou je met een Alpha hond. Is niet erg, ik heb bewust voor hem gekozen, maar het nadeel is, dat ik ten allen tijde streng en duidelijk moet zijn, de touwtjes laten vieren kom ik bij hem niet mee weg.....

@ Nijntjuh: gelijk heb je. Ben blij dat je man wél met honden om kan gaan Ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:34

Let op! Jullie gaan erg off-topic, het gaat over halti/gentle leader.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:57

@Yamcha; je weet dat de neusvleugel van de hond verdomde gevoelig is?
Mijn lab wil ook nog wel eens vasthouden, Wikkel dan zijn lippen onder zijn tanden. Mevrouw vind het nou eenmaal niet fijn om op haar eige lip te beiten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:58

Oh ja halti/gentle leader, daar begon het idd over. Haha als het over zoiets gaat, ga je al snel over op de opvoeding, omdat ik nog steeds vind dat trekken veel met opvoeding te maken heeft.
Ik weet wel dat geen enkele hond die ik ooit in huis zal krijgen ooit een halti of GL om krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:10

Je hebt hoogstwaarschijnlijk ook wel een stukje talent, anders begin je ook geen hondenschool. Mijn moeder heeft op dit moment trouwens ook een intake gesprek gehad bij een coachingsbedrijf omdat ze zelf veel de onderdanig is. Bij mij luistert met lopen onze hond al beter en bij mijn vader nog beter (maar die is ook echt dominant jammer genoeg)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:54

rockwitch schreef:
Oh ja halti/gentle leader, daar begon het idd over. Haha als het over zoiets gaat, ga je al snel over op de opvoeding, omdat ik nog steeds vind dat trekken veel met opvoeding te maken heeft.
Ik weet wel dat geen enkele hond die ik ooit in huis zal krijgen ooit een halti of GL om krijgt.

Jammer dat jij er zo vast in staat.
Het is een geweldig hulpmiddel en het zou dan aan jouw kunnen zijn het bij je cursisten goed aan te leren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:39

Ja maar dan leer ik liever mijn cursisten leuk met hun hond lopen, zodat er niet van dat soort dingen nodig zijn.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:49

ik noem het liever een geweldige symptoombestrijder Nagelbijten / Gniffelen
in sommige gevallen kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar over het algemeen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:03

Symptonen zijn er om te bestrijden en daarna op te lossen.
@ Rockwitch; als jij een curcist krijgt met een hond die écht niet netjes aan de lijn gaat lopen, of uitvalt naar andere honden. Ga hier dan even vannuit van een grotere hond die al wat ouder is. Curcist heeft last van haar armen en kan dit dus niet aan. Raad jij de curcist dan aan om de hond te laten adopteren? Of kies jij dan voor de GL?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:13

Mij werd ook de Gentle Leader aangeraden bij mijn jonge Jack-Russel kruising, het werkte goed, hij liep netjes met een losse riem naast me, maar als ik dan weer een gewone halsband omdeed, dan begon die weer te trekken, dus hij leerde er alleen maar van dat als die dat ding aanhad hij niet moest trekken, toen ben ik gaan werken met snoepbeloningen en nu loopt hij wel netjes naast me met losse lijn, voor mij hoeft zo'n Gentle Leader ding niet meer.
Maar als je zelf nog niet veel ervaring met honden hebt, neem je snel tips van andere mensen aan.
Dat doe ik dus niet meer, vertouw nu op mezelf, gewoon consequent en met beloningen werken, werkt bij mij totnutoe nog altijd het beste.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:20

Als je de symptomen bestrijd hoe weet jij dan wanneer het probleem is opgelost?
En waarom eerst symptomen bestrijden en niet direkt het probleem oplossen?

Smaos ik ben blij dat je er zo over denkt. Ik geloof idd wel dat mensen soms naar een GL grijpen omdat ze van andere mensen horen dat dat goed werkt. Gellukig ben je er achter dat het ook kan met consequent belonen Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:31

Nikki__ schreef:
Symptonen zijn er om te bestrijden en daarna op te lossen.
@ Rockwitch; als jij een curcist krijgt met een hond die écht niet netjes aan de lijn gaat lopen, of uitvalt naar andere honden. Ga hier dan even vannuit van een grotere hond die al wat ouder is. Curcist heeft last van haar armen en kan dit dus niet aan. Raad jij de curcist dan aan om de hond te laten adopteren? Of kies jij dan voor de GL?

Ik zou dan gaan uitzoeken wat de reden ervan is, dus bij mensen thuis langs.
Ik ben bijna klaar voor gedragstherapie, en ik heb zoiets dan ga ik kijken of er niet meer aan de hand is. Als een hond naar andere honden uitvalt, kan dat te maken hebben met de relatie tussen hond en baas, dus dan zou ik daarmee helpen om het op te lossen.
Ik ben gewoon van mening dat ik het best op andere manieren kan oplossen i.p.v. GL of halti

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:07

Daar ben ik het met je eens Rockwitch (ben zelf ook bezig met gedragstherapie en Kynolgoie).
Maar dat duurt lang. Erg lang. Aangezien die problemen niet zomaar opgelost zijn. Tot die tijd zit de vrouw dus met een probleem, want zij kan de de hond niet houden als hij alleen aan een halsband loopt wegens het uitvallen. Door een GL is dat gedrag te voorkomen en is de hond wel te houden.
Hoe dan verder? De hond tot die tijd maar niet meer uitlaten?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:17

Of de hond een tijd intern houden tot het probleem is opgelost?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:34

Dan los je het probleem hond/baas niet op.
En ik zou mijn hond denk ik geen 2 maanden afstaan.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:44

Toen wij onze puppy gekocht hadden zijn we een paar weken later direct naar een hondenschool geweest, gewoon voor de basisoefeningen.. Toen mijn hondje rond de 3 maanden half was heeft de trainer ons een gentle leader aangeraden. Eigenlijk hadden we geen keus hij zei direct al : Oké ik zal even een gentle leader gaan halen .. .
We zijn er toen meteen mee gaan wandelen. M'n hondje had hem nog maar aan, en de trainer zei: als je hond een beetje naar voor trekt, moet je terug snakken zo dat hij naast je blijft lopen... vondt het heel zielig Boos! Dit moesten we elke dag doen.
Ik heb een erg bange hond en tijdens de puppylessen in groep was ze dat ook erg & daar had de trainer niet veel aandacht voor, dus zijn we verandert van school. Naar Geert Debolster ( van superhond en vinger aan de poot (vtm)) en die zei ons dat je een gentle leader eerst elke dag even moet aandoen gewoon in huis om eraan te wennen.. We waren echt boos op onze vorige trainer, want telkens als m'n hond ziet dat ik de gentle leader bovenhaal om te gaan wandelen loopt ze weg .. Boos!
Omdat we dat dan beu waren (ook omdat het zo zielig was) zijn we gaan kijken naar een soort harnasje.
We vonden eentje, maar het bleek al snel dat m'n hond te sterk was & de gentle leader alleen werkt.
Met een halti heb ik geen ervaring =)

Dus ik zou het zeker aanraden , maar als je er mee start op de juiste manier.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:50

Als je de hond intern houd kan er aan gewerkt worden. Daarna kan de eigenaar langskomen om er met de hond aan te werken?
tuurlijk is het niet leuk om je hond een tijd af te staan. Maar je kan er toch langsgaan om je hond op te zoeken. Het is maar net wat je het liefst hebt natuurlijk met je hond ergens aan werken of een hond die luisterd omdat hij anders krom getrokken word.
Dit vind ik wel een extreme situatie en als je fisiek problemen hebt is het misschien slim om eerst nog eens na te denken voor het aanschaffen van een hond. Je kunt natuurlijk vantevoren bedenken dat de kans bestaat dat je een hond af moet leren te trekken aan de lijn Knipoog

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:52

smaos schreef:
Mij werd ook de Gentle Leader aangeraden bij mijn jonge Jack-Russel kruising, het werkte goed, hij liep netjes met een losse riem naast me, maar als ik dan weer een gewone halsband omdeed, dan begon die weer te trekken, dus hij leerde er alleen maar van dat als die dat ding aanhad hij niet moest trekken.....

Dit ken ik ja! Zodra ik hem af heb of alleen de riem al aan de halsband weet de hond het. Ik gebruik dat ding ook echt voor naast de fiets, zodat ik zeker ben dat ze me niet in eens omtrekt en dan moet ze toch gewoon volgen. Met wandelen haal ik hem er af en dan gewoon een halsband. Als ze trekt ga ik stilstaan en roep ik d'r terug en dan gaan we daarna weer verder. Na een paar keer weet ze het wel.

Nou is het hier thuis zo dat mijn ma 2 doordeweekse dagen thuis is en de hond dan even uitlaat zodat ze kan plassen en poepen en meer ook niet. Die traint er dus niet mee op niet aan de lijn trekken enz en dat wil ze ook niet, ze laat alleen uit zodat ze even kan plassen en poepen. Mijn ma gebruikt daarbij de Gentle leader, zodat ze gewoon rustig kan wandelen, zonder een trekkende/rondspringende hond.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:11

XjolitaX schreef:
Als je de hond intern houd kan er aan gewerkt worden. Daarna kan de eigenaar langskomen om er met de hond aan te werken?
tuurlijk is het niet leuk om je hond een tijd af te staan. Maar je kan er toch langsgaan om je hond op te zoeken. Het is maar net wat je het liefst hebt natuurlijk met je hond ergens aan werken of een hond die luisterd omdat hij anders krom getrokken word.
Dit vind ik wel een extreme situatie en als je fisiek problemen hebt is het misschien slim om eerst nog eens na te denken voor het aanschaffen van een hond. Je kunt natuurlijk vantevoren bedenken dat de kans bestaat dat je een hond af moet leren te trekken aan de lijn Knipoog

Extreme situatie? Hier komt het geregeld voor. Mijn tante heeft zware reuma, maar vind het héérlijk om met onze honden te lopen. Alleen kan zij de lab dus alleen maar houden met GL.
Zij zou zelf dolgraag een hond willen, maar kan dit nu niet vanwegen dr werk. Later zal zij er waarscheindelijk wel een nemen (dan natuurlijk geen lab! Ze is weg van de ruwharige teckels Clown) maar ook daar kan zo'n situatie voorkomen en ben dan toch benieuwd wat Rockwitch zou doen.
Als ik zou moeten kiezen tussen of mijn hond intern zetten, of mijn hond tijdelijk aan de GL, is mijn keuze snel gemaakt!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:23

Nijntjuh schreef:
somokkele schreef:
Daarnaast wil ik even reageren op het los lopen van de honden en het gewoon op andere honden af laten lopen. Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van. Je weet niet hoe de honden op elkaar reageren.
<knip>
Standaard worden de meeste (idd niet allemaal) honden te laat terug geroepen waardoor mijn hond al bolstaat van de stress aangezien ze weet dat ze niet mag gaan van mij, maar zo ontzettend angstig is...... Maar goed, dit is off topic.

Ik reageer hier even op omdat ik dus een van die boosdoeners ( Knipoog ) ben. Honden reageren op zijn honds op elkaar. Laatst werd mijn herder door een Leonsberger terechtgewezen en dus gegrepen. Baasje van de Leonsberger (twee keer zo groot en zwaar als mijn hond dus) wilde tussen beide springen. Ik heb haar gevraagd dat niet te doen. Beer en haar hond (jacco) spreken wel dezelfde taal, wij niet. Er komt er vanzelf wel een bovendrijven, en ze maken elkaar heus niet af hoor.

Helaas, ik heb geen klein hondje, maar goed, dat even terzijde, en met ''grijpen'' bedoelen we beide iets anders denk ik. Mijn hond gaat voor de kill....Juist ja, die stopt niet meer, maar gaat door. Mensen zeggen vaak, ach, hij kan best een snauw of grauw hebben hoor, ik laat hem gewoon op haar aflopen, tja, die piepen meestal anders als de hond de sloot ingejaagd is, of zulke gaten heeft dat er een da aan te pas moet komen. En ja, dan heb ik ingegrepen, als ik dat niet doe...... Heb ik dus een probleem. Mijn hond is nl asociaal. Waarom, omdat ze dus een aantal keer ontzettend heeft moeten vechten voor haar leven omdat iemand zijn (ook asociale) hond niet onder appel heeft. Mijn hond op dat moment ook zeer sociaal. Das daarna dus over, helaas, ik zag het graag anders, maar we moeten ermee leren leven. En aangezien ze zeer goed onder appel staat, kan ze gelukkig lekker loslopen, negeert andere honden (tenzij ze naar haar toe komen, maar dan heb ik haar altijd bij me, want ik wil niet dat een andere de hond de dupe wordt van mijn hond). Alleen zou ik af en toe best wat meer begrip willen, ik waarschuw nl niet voor niets de ander...........

Rockwitch, die vraag kwam bij me op omdat jij aangaf dat de meeste baasjes....enz enz enz. Jij legt de bal gelijk bij de rest van de wereld neer, ik denk dat je eerst naar het goede moet kijken nl. Er zullen genoeg honden zijn die slecht uitgelaten opgevoed enz enz worden. Maar ik denk dat het overgrote deel toch echt heel veel om zijn hond geeft, en daar valt je winst te behalen. Oftwel, bekijk het eens van de positieve kant, dan zal je ook meer voor de honden kunnen betekenen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:31

wij hadden een halti omdat mijn moeder ontzettend last van haar rug had. met een halti trok hij veel minder hard en was het voor m'n moeder plezieriger uitlaten. Het trekken is hij er niet door afgeleerd, maar dat komt nog wel met gewoon door blijven trainen (met gewoon halsbandje hoor Knipoog )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:27

Een hond intern nemen zou ik niet snel doen, je moet toch het probleem tussen baas en hond oplossen, met jou heeft die hond geen band, dus doen ze bepaalde dingen misschien minder snel.
Als ik les geef heb ik ook wel eens cursisten waarvan hun hond maar blijft trekken, maar vaak als ik hem dan overneem en gewoon lekker gek tegen ze ga kletsen blijven ze altijd netjes bij me lopen. Jammer genoeg zijn er weinig baasjes die een beetje gek durven te doen om hun hond wat enthousiaster te krijgen.