Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:34

Ik vind het dubbel Ja

Ja er zijn teveel katten, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar een kitten uit het asiel moet nemen en niet één van mijn eigen poes. Als ik genoeg baasjes heb voor de poezels, dan is er echt niemand die mij moet zeggen een katje uit het asiel te moeten nemen. Het klinkt misschien erg hard, maar dat andere mensen hun kittens dumpen, wil niet zeggen dat ik daar voor moet 'opdraaien' (om het maar even zo te zeggen).

Daarnaast moet je wel een onderscheid maken tussen zwerfkatten en katten die bij mensen horen.

Daarnaast vind ik ook dat de raskatten hier dan net zo goed aan meedoen Ja. Als tegen mij gezegd wordt dat ik een kitten uit het asiel moet nemen in plaats van een kitten van de eigen poes, dan geld dat net zo hard voor de raskatten. Voor elk kitten die daar geboren wordt kan óók een kitten uit het asiel gehaald worden. Dan is het kitten misschien niet van het juiste ras (wel veel goedkoper Haha!) maar wat nou als ik een 'speciale' htk-kat wil?

Overigens praat ik het zeker niet goed dat mensen hun kat maar ongesterriliseerd/ongecastreerd rond laten wandelen en de nestjes naar het asiel brengen, omdat ze geen nestje willen. Wil je wel een nestje, nou veel plezier toch? Als je de consequenties ervoor maar neemt. Maar ik denk dat dat het probleem is Knipoog.

Overigens lopen hier de poezen gesterriliseerd rond hoor Knipoog, wij willen geen katje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:35

Loizy schreef:
Wuis, er staat in jou profiel fok alleen met katten die een stamboom hebben, waarom zou je niet mogen fokken met stamboomloze katten?
Alle 4 van ons zijn stamboomloos en allemaal schatten van katten én gesteriliseert!

Ik heb dat misschien een beetje verkeerd geformuleerd, als ik het zo lees (zal het eens aanpassen). Ik was tijdens het typen van dit stuk duidelijk even teveel met mijn gedachten in de hamsterwereld, waar fokken met dieren 'met stamboom' automatisch betekent dat de achtergrond bekend is, en bij dieren 'zonder stamboom' automatisch de achtergrond NIET bekend is.

Want ik namelijk bedoelde is, niet fokken met katten van onbekende afkomst, gezien je niet weet wat er voor problemen in zijn lijn zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-08 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:37

Loizy schreef:
Wuis, er staat in jou profiel fok alleen met katten die een stamboom hebben, waarom zou je niet mogen fokken met stamboomloze katten?
Alle 4 van ons zijn stamboomloos en allemaal schatten van katten én gesteriliseert!

Dat vind ik ook dubbel hoor Ja. Ik fok wel, want het heeft een stamboom.. ja dus? Voor zo'n kitten kan ook een kitten uit het asiel gehaald worden Knipoog want dat is toch wat hier de gehele tijd 'geroepen' wordt?

Daarnaast vind ik het ook wel erg dubbel van de ziektes die zo tegen gegaan worden. Ik heb nog nooit zulke sterke katten gezien als onze htk-katten (gewoon van een boerderij) waar ze tenminste leren om kat te zijn en dus te jagen ipv mooi te moeten wezen met hun stamboom (dit is niet vervelend bedoeld Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:38

zap schreef:
Ik vind het dubbel Ja

Ja er zijn teveel katten, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar een kitten uit het asiel moet nemen en niet één van mijn eigen poes. Als ik genoeg baasjes heb voor de poezels, dan is er echt niemand die mij moet zeggen een katje uit het asiel te moeten nemen. Het klinkt misschien erg hard, maar dat andere mensen hun kittens dumpen, wil niet zeggen dat ik daar voor moet 'opdraaien' (om het maar even zo te zeggen).

Daarnaast moet je wel een onderscheid maken tussen zwerfkatten en katten die bij mensen horen.

Daarnaast vind ik ook dat de raskatten hier dan net zo goed aan meedoen Ja. Als tegen mij gezegd wordt dat ik een kitten uit het asiel moet nemen in plaats van een kitten van de eigen poes, dan geld dat net zo hard voor de raskatten. Voor elk kitten die daar geboren wordt kan óók een kitten uit het asiel gehaald worden. Dan is het kitten misschien niet van het juiste ras (wel veel goedkoper Haha!) maar wat nou als ik een 'speciale' htk-kat wil?

Overigens praat ik het zeker niet goed dat mensen hun kat maar ongesterriliseerd/ongecastreerd rond laten wandelen en de nestjes naar het asiel brengen, omdat ze geen nestje willen. Wil je wel een nestje, nou veel plezier toch? Als je de consequenties ervoor maar neemt. Maar ik denk dat dat het probleem is Knipoog.

Overigens lopen hier de poezen gesterriliseerd rond hoor Knipoog, wij willen geen katje Knipoog

Verschil is dat raskattenfokkers een nuttige bijdrage leveren door het ras en de soort te verbeteren.

Pretnestjes HTK zijn in 99.9% van de gevallen typische voorbeelden van doelloos vermeerderen.

En wat jij zegt, jij wil niet opdraaien voor de stomiteiten van andere mensen, dat klinkt heel logisch. Maar... Kunnen die arme katten en kittens in het asiel daar wat aan doen?

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf NIETS met raskatten. Haha! Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-08 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:39

Ehm wat dacht je van " Fok alleen om het ras in stand te houden of te verbeteren"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:43

Wuis schreef:
Verschil is dat raskattenfokkers een nurrige bijdrage leveren door het ras te verbeteren.

Pretnestjes HTK zijn in 99.9% van de gevallen typische voorbeelden van doelloos vermeerderen.

En wat jij zegt, jij wil niet opdraaien voor de stomiteiten van andere mensen, dat klinkt heel logisch. Maar... Kunnen die arme katten en kittens in het asiel daar wat aan doen?

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf NIETS met raskatten. Haha! Haha! Knipoog

Ras verbeteren of doelloos vermeerderen.. tja, dat is maar net hoe je het ziet volgens mij Lachen. Fokken met raskatten is immers ook het vermeerderen van de kattenbeestjes, en ook voor een raskat kan een ander katje uit het asiel gered worden Knipoog.

Doelloos vermeerderen met toekomstperspectief (oftwel baasje al gezocht hebben) is toch niet erg? Als men de natuur nu eens zijn werk laat doen dan valt het met het verslechteren van een ras ook wel mee. Gaat een bevalling niet goed, dan is er iets mis. Zijn de kittens niet sterk, dan overleven ze het niet. Maar dan is het wel aan de eigenaar om het in te zien, en ik ben met je eens dat het daar nog weleens mis gaat (ook door de steeds beter wordende medische fasciliteiten).

Die katten en kittens in het asiel kunnen er zeker niks aan doen. Maar zoals gezegd blijft er voor elk raskatje ook een htk-katje zitten in het asiel. En och, kunnen die katjes en kittens er wat aan doen dat ze geen stamboom hebben?

[edit] ik hoef ook geen dure raskat die voor het raam mooi moet zijn.. of een chagerijnige pers met een platgeslagen neus ... nope, niks voor mij (al hebben we wel een hele goed abbesijn (of hoe je het ook schrijft) gehad)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:46

HBVisser schreef:
Ehm wat dacht je van " Fok alleen om het ras in stand te houden of te verbeteren"

had je dit tegen mij? Zoja, zou je dan wat meer uitleg willen geven, snap niet zo goed wat je hier nu mee wilt zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:47

@Zap, maar fokken met raskatten (mits van een goede fokker) is wel vermeerderen, maar niet DOELLOOS vermeerderen (het is héél doordacht en bewust gekozen en gekeken naar de achtergronden van de katten, en of de katten wel goed bij elkaar passen).

Maareee... Ik ga even eten. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:47

Wuis, ik snap 't wel
Ik vind het fokken met rassen wel oneerlijk tegenover de rasloze katten, want wat maakt z'n rijtje namen van pa en ma nou uit of ze lief en gezond zijn..
Zo ook met de hond van mijn zus in Spanje, die is Argentijnse dog x ? (zit pitbull in) en mag niet naar nederland vanwege die stomme stamboom, alsof honden mét stamboom wel te vertrouwen zijn en zonder niet..?!
Katten met stamboom kunnen ook erfelijke problemen en ziektes hebben.
Onze 4, alhoewel 1 erge problemen heeft gehad, maar dat is nu opgelost, hebben nauwelijks problemen of ziektes, soms een beetje overgeven ofzo, maar verder niks.

Edit; fokken met raskatten betekend niet meteen dat de eigenaar weet welke katten een goede combinatie is Knipoog
Dan moet je zeggen dat rasfokkers fokken, want ik kan ook zo twee persen oid kruizen terwijl ze niet bij elkaar horen.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 30-06-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:48

Mijn katertje is met 4 maanden gecastreerd, omdat zijn zusjes krols werden. Zusjes zijn een maand later geholpen. Het ligt helemaal aan de groei en het gewicht van een katje hoe oud ze gesteriliseerd kunnen worden. Niets geen 6 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:48

Loizy schreef:
Wuis, ik snap 't wel
Ik vind het fokken met rassen wel oneerlijk tegenover de rasloze katten, want wat maakt z'n rijtje namen van pa en ma nou uit of ze lief en gezond zijn..

Niets, daarom val ik ook op de asielkneuzen. Knipoog

Maar het is onzin om het doordacht fokken met goede raskatten om de soort te verbeteren te zien als doelloos vermeerderen, zoals sommige mensen hier doen. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:49

Katten hebben zelden erfelijke ziektes of gebreken waardoor ze niet of niet goed kunnen functioneren..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:51

Ik vind dat rasloze of zuivere, zwerfkat of fokkat, stamboom hebbend of stamboomloos, alles is hetzelfde en ik vind het idee oneelijk dat je wel met raszuivere katten mag fokken en met rasloze niet..

Edit; de hond van mijn zus komt uit het asiel en 1 van onze katten uit een opvanghuis.
Verder hebben we waarschijnlijk geen voorzieningen om een asielkat over te nemen, anders deden we dat wel.
( we hebben namelijk een vijver met vissen, 4 andere katten, een konijn en we zijn aan het denken om een duitse dog erbij te nemen..)
Laatst bijgewerkt door Loiz op 30-06-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:52

Wuis schreef:
@Zap, maar fokken met raskatten (mits van een goede fokker) is wel vermeerderen, maar niet DOELLOOS vermeerderen (het is héél doordacht en bewust gekozen en gekeken naar de achtergronden van de katten, en of de katten wel goed bij elkaar passen).

Maareee... Ik ga even eten. Haha!

Ik snap wel dat er goed gekeken wordt naar achtergronden bij elkaar passen, maar uiteindelijk is het gewoon puur vermeerderen. Puur vermeerderen..waarom? Voor de vraag? Voor het verbeteren van het ras, prima.. maar die kittens moeten toch ook ergens heen? Voor wie fokken de fokkers? Voor zichzelf, voor het ras, voor de vraag?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:00

Wuis schreef:
Verschil is dat raskattenfokkers een nuttige bijdrage leveren door het ras en de soort te verbeteren.

Dat vraag ik me soms sterk af, volgens mij zijn er ook genoeg mensen die raskatten vermeerderen puur omdat het makkelijk geld verdienen is. Want zeg zou zelf; hoeveel zorg heeft een nest kittens nou nodig?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:01

Nou er zit weinig winst op een nestje hoor,een nicht van mij heeft ooit gefokt met siamezen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:10

zap schreef:
HBVisser schreef:

had je dit tegen mij? Zoja, zou je dan wat meer uitleg willen geven, snap niet zo goed wat je hier nu mee wilt zeggen Lachen

Nee dat was voor het profiel van Wuis ipv fol alleen met stamboom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:26

HBVisser schreef:
Nee dat was voor het profiel van Wuis ipv fol alleen met stamboom

Ik zal dat direct weghalen want zoals ik al eerder vermeldde was dat niet helemaal wat ik bedoelde, maar verkeerd geformuleerd. Lachen

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:30

Ik het er helemaal mee eens, als meer mensen hun kat zouden laten helpen zou dat een hele hoop leed bij de dieren besparen.
Het is vresenlijk dat sommige mensen zo laks zijn dat ze hun kat niet laten helpen en dan vervolgens niet de verantwoordenlijkheid voor de kittens willen nemen.
Marktplaats staat weer vol met mensen die kittens met 4/5 weken weg doen omdat ze op vakantie gaan Boos! en wat dacht je van alle moederpoezen die met kittens en al van 2 weken oud worden aangeboden, en alle andere zwangere moederpoezen.
Vindt het echt schandalig dat er mensen zijn die hun poes niet laten helpen en dan als ze zwanger zijn hun kat maar dumpen bij een ander of de kittens te vroeg weghalen bij de moederpoes omdat ze ze zat zijn Stoom uit je oren

Zelf vang ik die kittens op omdat ik tijd genoeg heb en ervaring heb met kittens, ik vang de kittens zonder moederpoes op en de kittens die veelste jong wegmoeten, zodat ze toch nog bij elkaar blijven tot ze oud genoeg zijn om naar nieuwe baasjes te kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:41

Toen ik dit topic las moest ik gelijk denken aan dit topic uit 2006:
[BB] Kittenadvertenties op Marktplaats

Het hoogseizoen is nog niet eens begonnen maar er staan nu alweer 5579 advertenties op marktplaats waar kittens worden aangeboden (niet raskatten). Laten we even uitgaan van een gemiddelde van 2 kittens per nest en je hebt een beeld hoeveel kittens er nu alleen al via marktplaats een huisje zoeken.

Als je dan nog eens bedenkt hoeveel nestjes er nu in het asiel en in de opvang zitten en dat het hoogseizoen nog moet beginnen kan ik niet begrijpen dat er nog mensen zijn die voor "de leuk" een nestje willen.

Er zit hier in de buurt een handelaar in kleindieren die iedere zomer weer hokken vol heeft met kittens.
Mensen die aan een pleziernestje denken zouden eerst daar eens moeten kijken, zeker weten dat je dan nooit geen pleziernestje wilt en er zeker voor zorgt dat je poes niet "per ongeluk" zwanger wordt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:42

anneliesdj schreef:
Wuis schreef:

Dat vraag ik me soms sterk af, volgens mij zijn er ook genoeg mensen die raskatten vermeerderen puur omdat het makkelijk geld verdienen is. Want zeg zou zelf; hoeveel zorg heeft een nest kittens nou nodig?

Dat denk ik ook ja. Waarom anders fokken? Ik geloof gewoon niet dat fokkers puur en alleen fokken om het ras te verbeteren. Ze fokken denk ik voor zichzelf en voor de vraag.. en dan is het heel mooi meegenomen dat er veel geld voor een mooi stamboom wordt neergeteld Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:45

@ ThePast03 en hoeveel kittens van pleziernestjes komen wel goed terecht en hebben van tevoren al een baasje? Dát wordt weer niet meegerekend en erbij verteld Lachen

Het per ongeluk zwanger raken van een kat is gewoon dom, maar als je er goed overnadenkt en al baasjes heb dan is er IMO niks mis mee Lachen

Ja voor die kittens kan je er misschien wel een uit het asiel halen. Maar misschien vind ik het ook wel leuk om zo'n beesteboel zien op te groeien. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moet ik maar kiezen uit andermans katten omdat zij niet goed opletten met wel of geen sterrilisatie? Ik ben het met je eens dat je mensen moet aanpakken die dit doen, maar je moet niet elk pleziernestje over één kam scheren!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:49

ik denk ook at veel fokkers fokken omdat ze 'het leuk vinden'. Maar dat vind ik ook onder doelloos vermeerderen vallen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:51

zap schreef:
@ ThePast03 en hoeveel kittens van pleziernestjes komen wel goed terecht en hebben van tevoren al een baasje? Dát wordt weer niet meegerekend en erbij verteld Lachen

Het per ongeluk zwanger raken van een kat is gewoon dom, maar als je er goed overnadenkt en al baasjes heb dan is er IMO niks mis mee Lachen

Ja voor die kittens kan je er misschien wel een uit het asiel halen. Maar misschien vind ik het ook wel leuk om zo'n beesteboel zien op te groeien. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moet ik maar kiezen uit andermans katten omdat zij niet goed opletten met wel of geen sterrilisatie? Ik ben het met je eens dat je mensen moet aanpakken die dit doen, maar je moet niet elk pleziernestje over één kam scheren!

Het punt is dat er de laatste jaren meer pleziernestjes zijn dan baasjes voor de kittens.
Als jij een nestje wil fokken en ik zag er nog zo drie meer hier in dit topic, dan zouden jullie samen al 16 kittens hebben.
Laat er van die 16, 3 geplaatst worden bij iemand die het ook niet zo nauw neemt dan heb je het jaar erop al 3 x 16 kittens.
Zo snel gaat het. En dan is er geen houden meer aan..... dat is het nu eigenlijk al niet.