Aangereden vogel: hoe ombrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Aangereden vogel: hoe ombrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:00

Als het dier echt niet meer te redden valt zou ik ook niet weten wat ik moet doen, ik ben niet een held in dieren doodmaken, ook al moet ik ze uit hun lijden verlossen.

Ik denk dat ik dan zou kiezen om er nogmaals overheen te rijden.
In het kanaal gooien zou ik niet doen, dat lijkt me ook maar niks.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:05

[quote="LiNdA1986"]Als het dier echt niet meer te redden valt zou ik ook niet weten wat ik moet doen, ik ben niet een held in dieren doodmaken, ook al moet ik ze uit hun lijden verlossen.

Ik denk dat ik dan zou kiezen om er nogmaals overheen te rijden.
In het kanaal gooien zou ik niet doen, dat lijkt me ook maar niks.[/quote]

Dan zou je het dier al onderwater moeten houden want er in gooien en weg gaan dan laat je het dier alleen maar lijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:06

Ja daarom, dat zou ik echt nooit doen!
Dan nog beter er nogmaals overheen rijden en hopen dat het dan afgelopen is, maar ja, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Brr. moet er niet aandenken dat ik ooit in zo'n situatie kom.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:08

Ik ben er ook geen held in hoor Nagelbijten / Gniffelen weet wel wat het beste is om te doen en kan echt wel aan een gewond dier zien/voelen of het nog te redden is of niet maar om dan dé stap te nemen is zo moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:09

Ja dat is het moeilijkste Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:06

LizMD schreef:
Alles wat klein is (muisje, zwaluwtjes etc) verdrink ik altijd. Emmertje water (wel lauw, anders krijgt ie het koud... Bloos) en een minuutje of wat onder water houden. Grotere vogels (kauwen en merels) durf ik wel de nek om te draaien.

Jemig, dat is ook wel erg bruut! Een paar minuten een dier laten lijden, echt niet. Ik blijf erbij dat de nek omdraaien of de kop inslaan het snelst en meest pijnvrij is. En bij dat laatste hoef je een dier ook niet aan te raken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:41

Ik ben eruit: de volgende vogel die ik aantref die een vervroegde trip naar het hiernamaals nodig heeft... krijgt een flinke mep op zijn kop Nagelbijten / Gniffelen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:50

Brr wat een manieren hier...ik denk dat ik toch eroverheen zou rijden of een steen op zn hoofd zou gooien...niet omdat ik m niet vast durf te pakken maar niet vast wil pakken, dan voel ik me alleen nog maar schuldiger.

Onze eigen dieren (zowel muizen als katten) krijgen gewoon een spuitje bij de DA of thuis (door iemand die met proefdieren werkt en dus genoeg van dat spul mee kan krijgen). Gewoon rustig in vertrouwde omgeving..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:55

Als je niet 100% zeker weet dat je het kunt, zou ik ook een wild dier toch maar door de dierenarts laten afmaken. Het is wel stress, die reis, maar het lijkt me ook niet prettig om op een knullige manier vermoord te worden, en de eerste paar moordpogingen te overleven...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:57

Ik ben behoorlijk trefzeker gelukkig en heb het lef er ook wel voor Nagelbijten / Gniffelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:21

ik mep alles wat klein is altijd plat met de platte kant van onze stalschep en dan op de stenen. lijkt mij het snelste en ik hoef het dier niet aan te raken om het te doden.
1X een kuiken gehad die heel slecht was, die heb ik naar een kennis gebracht die jager was.
die heeft hem het nekje omgedraaid. Eigen dieren doodmaken kan ik namelijk echt niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:56

Haha, onze kat had vroeger eens een muis gegrepen en hem een dwarslaesie bezorgd. Dus was hij niet meer interessant voor de kat en die liet hem luid piepend achter.
Toen kwam mijn toenmalige schoonmoeder (vreselijk mens) en die schrok zich kapot. Ik heb toen speciaal voor haar Extreme duivel een spade gepakt en de muis in 1 x onthoofd met de spade. Mijn schoonmoeder gillen, gillen....helemaal gechocqueerd!

Wel hele effectieve methode overigens, als de spade maar scherp is.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:36

Wat jullie met die dieren doen geld dat alleen voor de kleine dieren? hihi of zou je ook een hele zielige kat die geen kans meer heeft die heel erg gewond is met een steen op zn kop slaan of verdrinken of levend invriezen of er gewoon nog een keer overheen rijden..? gewoon een vraagje hoor Knipoog vind soms (LEES SOMS) dat mensen best gemakkelijk denken over het doden van bv een vogel maar een kat zouden ze het niet bij doen die moet dan we de (volgens sommige) lijdensweg en stress in de auto meemaken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:41

Ik ga geen huisdieren van anderen ombrengen, daar kun je veel gedonder mee krijgen vrees ik, dat is voor mij de enige reden waarom ik niet zelf een kat of hond om zal brengen.
Waren katten en honden geen huisdieren, maar net zoals vogels wilde dieren dan had ik het wel gedaan Lachen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:58

Er met de auto overheen rijden??
Ik kan er wel tegen om een dier om te brengen, maar ik kan niet tegen bloed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:00

SecretLIN schreef:
Wat jullie met die dieren doen geld dat alleen voor de kleine dieren? hihi of zou je ook een hele zielige kat die geen kans meer heeft die heel erg gewond is met een steen op zn kop slaan of verdrinken of levend invriezen of er gewoon nog een keer overheen rijden..? gewoon een vraagje hoor Knipoog vind soms (LEES SOMS) dat mensen best gemakkelijk denken over het doden van bv een vogel maar een kat zouden ze het niet bij doen die moet dan we de (volgens sommige) lijdensweg en stress in de auto meemaken?

Nee hoor, een kat zou ik ook geen probleem vinden, als het nodig zou zijn. Waarschijnlijk zou ik mijn mes pakken en hem de hals doorsnijden.
vind nog eens overrijden, diepvriezen of jongleren toch een beetje morbide.

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:11

Ikzelf zou er dan toch nog maar een keer overheen rijden. Steen gooien lijkt me geen goed idee Nagelbijten / Gniffelen Ben niet zo goed in mikken, nogal banketstaaf als je eerst 3x naast gooit.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:29

ik heb 1x een muisje moeten dooddoen, had het beestje gevonden en als ik hem op mijn hand had was ie heel schattig enzo, maar als ik hem neerzette wankelde en viel hij steeds om.. heb toen een grote steen genomen, er vlak boven gaan staan en VANONDEREN...

vogels zou ik volgens mij hetzelfde doen... en katten.. dierenarts laten komen...
weet niet waarom maar laatst lag hier voor onze deur ook een aangereden poes. heel mager en zwak, ademde nog heel lichtjes, men moeder is er toen gaan bijzitten en heeft onze dierenarts gebeld, die is gekomen en heeft het beestje gratis een spuitje gegeven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:21

Ik heb laatst een jonge stervende zwaan gevonden en meegenomen naar de dierenarts. Ik zou zelf echt niets kunnen doen (nek omdraaien of een steen erop.. Brrr). Daar ben ik te laf voor.
De dierenarts heeft hem een spuitje gegeven en daarmee was de kous af. Ik zou er dus mee naar een dierenarts rijden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:23

lies schreef:
Ik heb laatst een jonge stervende zwaan gevonden en meegenomen naar de dierenarts. Ik zou zelf echt niets kunnen doen (nek omdraaien of een steen erop.. Brrr). Daar ben ik te laf voor.
De dierenarts heeft hem een spuitje gegeven en daarmee was de kous af. Ik zou er dus mee naar een dierenarts rijden.

Koste je dat niets?
Vaak is het binnenkomen alleen al vet duur..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:32

SecretLIN schreef:

Tja weet wat het vooral is. Wilde dieren hebben geen leven meer als ze gehandicapt door het leven moeten. Dat is veelste stressvol voor ze. Als je dan zo'n dier tegenkomt dan is het beter om er gelijk een eind aan te maken dan eerst de stress van meenmenen naar DA of opvang om hem daar alsnog te laten inslapen.

Katten en andere huisdieren kunnen prima leven met een handicap. Zij worden verzorgt door mensen en zullen hier in de meeste gevallen niet extra stress van ondervinden. Daarom ga je met een kat toch eerder naar een dierenarts toe omdat die vaak nog op te lappen zijn ook al zijn ze ernstig gewond aangezien die toch wel verzorgt worden door mensen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:44

Zie veel de optie "een steen tegen de kop gooien " voorbij komen, maar dan moet je wel verrekte raak mikken wil je het goed doen.

Ik heb menig haas, konijn met myxomatose, of botulisme eenden het hoekje omgeholpen middels een flink eind hout/steen.
Goed vasthouden en vooral heel hard raak meppen op de kop.
Vogeltjes, kippen of muizen die niet meer te redden zijn, of ander klein grut, plastic zak erom, neerleggen en een dikke baksteen hard op het koppie.
Niet te lang wachten of twijfelen, moet toch binnen een paar seconden gedaan zijn.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:48

@ Jacimatho wist je dat Botulisme eenden heel vaak gewoon te helpen zijn? ik werk bij een vogelopvangcentrum als vrijwilligster en je kunt ze er altijd weer bovenop krijgen hoor, de gemeente wou ze ook altijd afmaken maar nu brengen ze alle botulisme eenden enz en we spoelen ze om het kwartier door en je hebt ze zo weer opgeknapt Haha! ...

Even over het aanrijden van een kat daar willen jullie wel kosten voor betalen het kan natuurlijk ook om een zwerfkat gaan he? of doen dierenartsen dat voor niets? (heb er geen verstand van verder) weet wel dat je bij veel dierenartsen met wilde dieren gratis wordt geholpen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:25

Ik breng dieren die te redden zijn altijd naar de da.
Een botulisme slachtoffertje dat te ver heen is kun je goed herkennen, in dat geval spaar ik de rit.
Gelukkig komt dat de laatste jaren maar bar weinig meer voor.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:57

wij krijgen elk jaar nog genoeg botulisme eenden binnen Knipoog ook eenden die meer dood dan levend zijn kunnen we weer redden maar het is de vraag of elke opvang er mee bezig wil vaak worden ze ook maar gewoon meteen ingeslapen