Spoed, hond ziek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Spoed, hond ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:02

damiano schreef:
Heeft het hondje vanavond een knookje gegeten?
Bvb, iets van een kotlett gekregen!
Niet dat dit in haar keel vastzit. Laat zij haar mond zonder problemen openen???

Ze zou vandaag alleen normaal hondenvoer gegeten hebben. Dacht eerst zelf aan plastic of chocola oid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:02

Ik zie hier de meest vreemde diagnosen langs komen....
longembolie?? hersenbloeding??

ehhhh.. jongens jaag ze nou daar effe niet in paniek....

Aan diegenen die voor het hondje zorgen..
Ga desnoods bij de buren een thermometer lenen...
Een gewone thermometer kan je zo in de anus van het hondje steken..
Om hem glad te maken beetje vaseline of iets anders vets eraan.. mijpart boter...

Het is dus een ongesteriliseerd teefje.. daarmee is een baarmoederontsteking niet uit te sluiten....
(zou heel goed kunnen)
Maagtorsie is onwaarschijnlijk gezien het ras... Tevens stond er ergens dat de hond had overgegeven?
Op het moment dat een hond een volledige maagtorsie heeft kan ie doorgaans ook niet meer braken..
Althans.. hij probeert het wel... maar er komt niets uit.. doordat er dus een draaiing in zit..
Hoe zag de ontlasting er gedurende de dag uit?? En nu??
Vraag ik omdat je het erover hebt dat het rommelt in de buik..
Een flinke darmontsteking zou heel goed kunnen..
Enig idee of het hondje geent is?? (anders kan bij alle oorzaken van darm ontsteking ook nog Parvo erbij gezet worden..,
echter jullie hebben blijkbaar nog geen diarree gezien..of bloedige diaree)
Vocht kan je ook soort van zelf controleren.... (weet je nog niet wat voor soort vocht..)
hou 1 hand vlak tegen het buikje van het hondje bijvoorbeeld links...
en tik met je andere hand met je vingers op het buikje.. Bij vocht.. voel je het klotsen...

Overigens is er nog een probleem.. Als je de eigenaar niet bent, mag de dierenarts niet
zomaar zonder toestemming van de eigenaar aan het hondje zitten..
(Eigenaar kan wel telefonisch toestemming geven, bijvoorbeeld als je daar bent, kan je
de eigenaar bellen en die telefoon dan aan de dierenarts geven, zodat ze kunnen overleggen)
Bovendien als je nu naar spoedarts gaat, kost je dat voor alleen het consult al aardig wat..
Praktijk hier in de buurt vraagt tussen 11 uur 's avonds en 8 uur 's morgens al 95 euro..
En daar komt alles nog bij. (Er zijn ook goedkopere praktijken.... en een loodgieter op dit tijdstip
is nog duurder...) (Overigens verdiend de loondienster die je misschien tegenkomt.. op dit tijdstip..
misschien maar 35 euro bruto voor de hele nacht.. De meeste mensen zijn voor dat geld, ongeacht
hun beroep, nog te beroerd om een telefoon op te pakken....)
Doorgaans rennen dierenartsen 's nachts niet zo hard om een aantal redenen..
De meeste mensen wachten te lang.. "hij heeft het al 3 wkn, maar nu om 12 uur 's nachts.. doet
ie het nog erger..." Of "ja, vanochtend zag ik het ook al, maar ik moest naar de sportschool en
boodschappen doen...." Tja, en dan moeten de goeien onder de kwaden lijden....
Houdt er rekening mee, dat tegenwoordig doorgaans contant of direct pin betaald moet worden..
Zeker als het je eigen dierenarts niet is.. Dit dankzij de vele wanbetalers in ons midden...

Hoop dat het hondje snel opknapt..
Beterschap!
En ontzettend lief dat jullie zo bezorgd voor haar zijn!
Waren maar meer mensen zo!

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:03

DorisM schreef:
damiano schreef:
Waneer is ze gesteeriliseerd geworden??
Als de buik noch zo opgezet is, probeer haar een thé te geven. Kammomil-of iets anders wat de buik rustig zet.
Of het kunnen ook kolik zijn. Hoe gek het zich aanhoort, maar je kan ook probeeren haar gras van buiten te laten eten. Hoe is haar toestand op dit moment?

gras?? heb juist altijd gehoord dat dat echt onwijs slecht is, ze eten dan snijgras en dat kan dus ook sneetjes van binnen veroorzaken.
maar ja, ik ben ook maar een leek..

Je heb gelijk, maar ik bedoel, het hondje het gras zelf laten afknabberen. En niet zelf iets van buiten gaan haalen.
Wilde het niet verkeerd uitlegen. Maar mijn poezen doen dit ook, en het gaat hun daarna stukken beter. Vooral Vayana, want die heeft altijd haar buik op de kop. Huilen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:04

Nakisha schreef:
Doris; Onze honden eten zelf regelmatig wat gras, hebben ze nooit iets aan overgehouden. Lachen Gras eten is op zich niet schadelijk.

Die van mij denkt dat ie een koe is.. Geen probleem..
Alleen soms maf gezicht met poepen.. met gras sprieten ertussen.. of kuil.....

Sommige honden eten gras als ze misselijk zijn..
Andere gewoon altijd.. omdat ze dat blijkbaar lekker vinden..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:04

je hoeft de da toch niet te vertellen dat het andermans hond is ? Bloos

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:06

damiano schreef:
Als de buik noch zo opgezet is, probeer haar een thé te geven. Kammomil-of iets anders wat de buik rustig zet.
Of het kunnen ook kolik zijn. Hoe gek het zich aanhoort, maar je kan ook probeeren haar gras van buiten te laten eten. Hoe is haar toestand op dit moment?

Sorry, maar is het dan niet mogelijk dat ze drachtig is???

Zou kunnen, maar er wordt gezegd, dat ie sinds vanochtend zo dik werd..
Tja en bij dracht zie je dat niet in 1 dag....

(wel bv. bij baarmoederontsteking.. om wat voor reden dan ook..)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:07

Cheveyo schreef:

Nee, maar dat moet je dan al bedacht hebben, voordat je belt en zegt dat het niet jouw hond is..
Bovendien valt het wel op.. Als "eigenaren" niet veel weten van hun hond..
wanneer voor het laatst loops, hoelang.. was dat anders dan andere keren.. etc.. daar weet niet eigenaar niet zo gauw antwoord op...
Is ie geent? zo ja wanneer..
Wie heb je als dierenarts.. etc... bluf je daar maar eens uit... Moet je wel goed je best doen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:09

Sjolvir schreef:
damiano schreef:

Sorry, maar is het dan niet mogelijk dat ze drachtig is???

Zou kunnen, maar er wordt gezegd, dat ie sinds vanochtend zo dik werd..
Tja en bij dracht zie je dat niet in 1 dag....

(wel bv. bij baarmoederontsteking.. om wat voor reden dan ook..)

Ja, daarom postte ik eerder al dat ik een baarmoederontsteking vermoedde. Maar dan is er echt wel SPOED bij geboden. Ik heb mijn hondje in een paar uur tijd zien wegglippen, omdat de DA vond dat er nog wel een nachtje met de operatie gewacht kon worden. Eerlijk gezegd hoop ik heel erg voor het hondje in kwestie, dat ze iets onschuldigers onder de leden heeft.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 23-05-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:09

Cheveyo schreef:

nee...dat is in principe niet te controleren MAAR STEL...er komt een mega behandeling met een nog grotere mega rekening? Wat dan???????????

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:10

Welke dierenarts had je aan de lijn ? meestal van de zoom / dap zuidwesthoek komen meestal gelijk als ze dienst hebben. (bij de paarden dan)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:10

damiano schreef:
Heeft het hondje vanavond een knookje gegeten?
Bvb, iets van een kotlett gekregen!
Niet dat dit in haar keel vastzit. Laat zij haar mond zonder problemen openen???

Als er botje vast zit in keel of bek.. krijgt hond geen dikke buik....
gaan vaak kokhalzen... proberen te braken.. met pootje langs bek schrapen.. gek doen..
heel zielig doen, in hoekje kruipen.. etc etc..

Wat wel zou kunnen is botjes die scherp waren bv kip, die schade geven aan de maag of darmen..
Of bedorven vlees... Of hele botten die fijngekauwd zijn en dan in de darmen soort cement worden..
Maar dat geeft weer heel andere klachten...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:11

dat kan je dan altijd nog zien..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:11

djuno schreef:
Cheveyo schreef:

nee...dat is in principe niet te controleren MAAR STEL...er komt een mega behandeling met een nog grotere mega rekening? Wat dan???????????

Jup en het probleem is dat ik niks aan geld bij me heb, ik logeer hier alleen dit weekend.
Ik ben niks te beroerd om ervoor te betalen, vanuit dat oogpunt belde ik trouwens ook, scheit eraan of de eigenaar betaald of niet, betaal het desnoods zelf wel. Maar heb geen pin of contant bij me. En kan het ook niet 123 ophalen (zit 2 uur van huis af).

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:12

Op rekening ? hier sturen ze altijd de rekening. Eigenlijk nooit contant

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:13

Arabian_Girl schreef:
Welke dierenarts had je aan de lijn ? meestal van de zoom / dap zuidwesthoek komen meestal gelijk als ze dienst hebben. (bij de paarden dan)

G. Eenzin of B. Okkenlul

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:14

Was geen paardenarts hoor, gewoon een huisdierenarts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:15

Hebben jullie echt geen thermometer kunnen regelen?
Koop je toch morgen voor zo'n maximaal 5 euro toch een nieuwe
voor die mensen...

Zonder het hondje te zien gok ik het vanaf hier op flinke
darmonsteking.. of baarmoederontsteking..
Maar ik ben ook nieuwsgierig...

(Overigens zou je bij baarmoederonsteking als dat geopereerd wordt,
zeker WEL echt de eigenaar toestemming moeten laten geven..
anders krijg je wel een hele!!! vette rekening.... Zeker
's nachts!!!! Zal niet de eerste eigenaar zijn die dan zegt..
Neee... Dat is me te duur.. Laat dan maar inslapen.....
Dus dat moet je van de eigenaar van dit hondje toch echt
wel even heeeeelll zeker weten. )

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:15

Meestal doen ze hier in de buurt alles samen..Hier zit bijna overal alles bij elkaar. De DA die we voor de paarden hebben doet ook honden/katten enzo.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:16

Klinkt allemaal niet zo best, hoop dat het goed gaat komen.
Sterkte ermee, jij hebt in ieder geval je best gedaan.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:16

Messchien heb je hier wat aan!!!

Baarmoederontsteking (of: pyometra)
Een pyometra of baarmoederontsteking

Een pyometra of baarmoederontsteking is een bacteriële infectie van de baarmoeder. Dit komt vooral bij oudere teven voor, maar af en toe zien we ook nog tamelijk jonge honden. Het kan ontstaan na een loopsheid of na het jongen, maar bij sommige honden is de loopsheid al meer dan een half jaar niet meer opgemerkt.

Alle gezonde honden produceren tijdens een bepaalde periode van de cyclus progesteron. Bijvoorbeeld tijdens de dracht en na de loopsheid in een, bij honden langdurige schijnzwangerschap. De hoge en langdurige progesteron-spiegels ontstaan ook na behandeling met anticonceptiemiddelen (de 'prikpil'). Gedurende de periode dat de progesteron spiegel hoog is in het bloed is een dier heel vatbaar voor infectie van de baarmoeder. Door de progesteron verandert namelijk het endometrium (= baarmoederslijmvlies) en ontwikkelt zich een zogenaamde CEH (Cysteuze Endometrium Hyperplasie). Dit is al een voorbode van een beginnende baarmoederontsteking. Als dit veranderde slijmvlies ontstoken namelijkraakt, dan ontwikkelt zich hieruit een baarmoederontsteking. De bacteriën die de baarmoeder infecteren zijn afkomstig uit de vagina.
Vaak is een uitvloeiing uit de vulva te zien, maar gevaarlijker wordt het als de baarmoedermond (cervix) gesloten is waardoor de pus als het ware zit opgesloten. Dat kan soms een flinke hoeveelheid zijn (zie onder: behandeling). We spreken dan van een pyometra.

De kans op een baarmoeder-ontsteking is bij honden veel groter dan bij poezen of andere diersoorten. Dat heeft te maken met het feit dat honden vaker onder hogere concentraties progesteron staan, zoals boven al genoemd. Toediening van oestrogenen (dat is weer een ander vrouwelijk hormoon) bij ongewenste dekking geven eveneens een verhoogd risico op het ontstaan van een baarmoeder-ontsteking. Mede om deze reden wordt dat laatste nauwelijks meer gebruikt na een 'ongewenste dekking', maar zijn er tegenwoordig gelukkig veiliger middelen om de dracht af te breken.

Symptomen
Symptomen van een baarmoederontsteking zijn onder andere lusteloosheid, koorts en, doorgaans erg opvallend, veel plassen en veel drinken (polyurie en polydipsie). Niet alle verschijnselen hoeven aanwezig te zijn. Ook heeft de hond weinig eetlust, braakt af en toe. Het verhaal van de eigenaar is vaak dat de hond al vele maanden lusteloos is
In veel gevallen is er etterige uitvloeiing uit de vulva van de hond. Maar een pyometra kan ook 'gesloten' zijn, dus zonder uitvloeiing. Soms likt de hond vaak aan de vulva.

Diagnose
De diagnose kan worden gesteld aan de hand van de symptomen, met behulp van een röntgenfoto of met echografie of door bloedonderzoek. Meestal zal een combinatie van enkele van deze onderzoeksmethoden tot de uiteindelijke diagnose leiden.

Behandeling
De beste behandeling van een baarmoederontsteking bestaat bijna altijd uit het verwijderen van de baarmoeder en de eierstokken. De meeste dieren herstellen bijzonder snel na deze ingreep. Sommige eigenaren vertellen ons na enkele weken dat hun hond weer "jaren jonger" is geworden.
In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij waardevolle fokteven of bij heel weinig pus in de baarmoeder) kan men beslissen om de teef te behandelen met antibiotica en een middel om de baarmoeder te doen samentrekken om zo de etter uit te drijven, maar deze behandeling heeft meestal weinig of maar tijdelijk succes. Vrijwel altijd komen na enkele weken of maanden, of na een volgende loopsheid dezelfde klachten weer terug.
Ook wordt er momenteel geëxperimenteerd met andere behandelingen, zoals combinaties van bepaalde hormonen (prostaglandines) en antibiotica. Maar deze hebben lang niet altijd succes, hebben nogal wat bijwerkingen en zijn kostbaar.

Soms zit er een enorme hoeveelheid pus in de baarmoeder . Enige tijd geleden werd er uit een Labrador-teef van 22 kg een baarmoeder met 4 liter pus verwijderd! In dit soort gevallen kan de hond ook plotseling sterven wanneer de baarmoeder met zo'n grote hoeveelheid pus scheurt en de inhoud in de buikholte stroomt. Een buikvliesontsteking en de dood zijn dan het gevolg.
Als geen behandeling wordt ingesteld bij een baarmoederontsteking zal het dier uiteindelijk ook overlijden.

Prognose
De prognose is na sterilisatie meestal goed, maar indien het dier te lang met een pyometra rondgelopen heeft, kunnen de nieren onherstelbaar beschadigd zijn door de toxische stoffen die in de bloedstroom terecht gekomen zijn. Deze kunnen andere organen ernstig beschadigen (nieren, lever).
Reageert een baarmoederontsteking wel goed op antibiotica, dan is de vruchtbaarheid daarna vaak verminderd. Een nest zit er dus vrijwel altijd niet meer in.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:17

Sjolvir schreef:
voor die mensen...

wil niet vervelend doen hoor....maar een paar posts terug tikte jij des en geen nog op de vingers dat ze haar niet de stuipen op het lijf moesten jagen door allerlei diagnoses te stellen....wat doe je zelf nu??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:18

Arabian_Girl schreef:

Alhier hoogstens als je een vreselijk goede vaste klant bent.. een rekening..
(paarden gaat anders dan kleine huisdieren...meestal wel op rekening..)
Als je hier in de praktijk verschijnt zonder geld..
Kan je onverrichter zake huiswaarts keren...
Geen geld geen behandeling...

Komt waarschijnlijk doordat ik bij de randstad woon..
In het land der wanbetalers...

Overigens als je niet bij die betreffende praktijk hoort krijg je doorgaans zowiezo
geen rekening..
Hier hebben ze wel eens dieren achtergehouden en rechtzaken aangespannen om
geld van behandeling toch ooit nog eens van eigenaar te krijgen..
Of legitimatie bewijzen ingenomen.....

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:19

Daarom heb ik gevraag, waneer was ze gesteeriliseerd,,,
Maar het hondje is het ja niet!! dus als alles goed komt, messchien toch even laaten doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:20

djuno schreef:
Sjolvir schreef:
voor die mensen...

wil niet vervelend doen hoor....maar een paar posts terug tikte jij des en geen nog op de vingers dat ze haar niet de stuipen op het lijf moesten jagen door allerlei diagnoses te stellen....wat doe je zelf nu??

ja maar een hersenbloeding.. of een longembolie.. zijn wel heel creatief gedacht in dit geval..
En helaas voor diegenen die dat bedacht hadden, denk ik dat ik er net iets meer van weet...
Als je hier iets roept moet het wel enigzins kant of wal raken..
Roep toch ook niet dat ie misschien zijn rug wel gebroken heeft.. Dat is namelijk net zo onzinnig...

en een thermometer regelen bij de buren of zo, kan een heleboel nuttige info geven....
Aan oren voelen heeft geen zin... Helaas....

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:21

Sjolvir schreef:
Arabian_Girl schreef:

Alhier hoogstens als je een vreselijk goede vaste klant bent.. een rekening..
(paarden gaat anders dan kleine huisdieren...meestal wel op rekening..)
Als je hier in de praktijk verschijnt zonder geld..
Kan je onverrichter zake huiswaarts keren...
Geen geld geen behandeling...

Komt waarschijnlijk doordat ik bij de randstad woon..
In het land der wanbetalers...

Overigens als je niet bij die betreffende praktijk hoort krijg je doorgaans zowiezo
geen rekening..
Hier hebben ze wel eens dieren achtergehouden en rechtzaken aangespannen om
geld van behandeling toch ooit nog eens van eigenaar te krijgen..
Of legitimatie bewijzen ingenomen.....

Hebben wij het nu niet allemaal over een doodziek hondje???
Ik denk dat alles andere nu even op de kant gezet moet worden, of niet???