[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:01

Ik reageer maar even in dit topic, het waterhoentje doet het goed maar we hebben op het moment geen eendenkroos of tartaar =( Hebben ze bij de dierenwinkel kroos? Dan ga ik dat zo snel mogelijk halen (:

Moet het beestje nog onder de lamp? Of kan hij buiten in het gras of in het water?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:09

Okee Lachen
In dat geval is het wel erg bijzonder! Ik vind het nog steeds een kraai, maar ik heb hem natuurlijk niet in het echt gezien. Ik weet niet of je wel eens eerder een raaf hebt gehanteerd of gezien, maar die zijn in vergelijking met kraaien echt enorm, vooral de snavel is stukken groter. Heb je hem al horen krassen? Dat geeft misschien uitsluitsel, evenals de vindplaats mits die bekend is.
Raaf
Kraai

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:18

Nienkeee_ schreef:
Ik reageer maar even in dit topic, het waterhoentje doet het goed maar we hebben op het moment geen eendenkroos of tartaar =( Hebben ze bij de dierenwinkel kroos? Dan ga ik dat zo snel mogelijk halen (:

Moet het beestje nog onder de lamp? Of kan hij buiten in het gras of in het water?

Ik zag dat je van Nickeltje al wat tips hebt gekregen Lachen
Verder raad ik je aan zo snel mogelijk contact op te nemen met een vogelopvang bij je in de buurt; waterhoentjes zijn erg lastig groot te brengen als je dat nog nooit eerder hebt gedaan en juist als ze klein zijn hebben ze echt gezelschap nodig van soortgenootjes. In de opvang zitten altijd wel waterhoentjes, eendjes, meerkoetjes etc. waar hij bij kan zitten. Met behulp van google kun je redelijk makkelijk opangcentra vinden Lachen

Verder kun je er ook voor kiezen om geweekte kattenbrokjes te geven, maar ook dat is een tijdelijke optie.

Ik weet natuurlijk niet hoe klein hij is, maar zeker als het nog een nestjong (=donsjong) is, mag hij nog niet in het water. Hij kan waarschijnlijk zijn eigen warmte nog niet reguleren en daarom kan hij het beste binnen blijven, met eventueel een flesje warm water (in een doek gewikkeld) waar hij tegenaan kan zitten. Een andere doek losjes over hem heen leggen wil er wel voor zorgen dat hij weer even rustig wordt. Succes!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:21

Mn moeder komt vanavond thuis. Zij zal het zeker weten. Voor voedsel maakt het niet erg veel uit, kraaien kauwen enzo krijgen hier toch het zelfde... En hij eet goed, dus dat scheelt.

Nienkee, in het zonnetje kan dit diertje nu wel buiten, maar hou hem in de gaten. Als hij te nat en rillerig wordt, kun je hem het beste weer onder de lamp zetten.
Laat hem niet zwemmen, jij kunt hem namelijk niet de bescherming van zijn donsvacht geven die zijn moeder hem geeft om te blijven drijven.
Het mooiste is een diepe schotel of een asbak als pierenbadje, dat is genoeg.
Kun je niet aan kroos uit een sloot of vijver uit de buurt komen?
En heb je misschien een kat? Kattenvlees en kattenbrokjes (opgeweekt) zijn op zich een goede back up op dit soort dagen als alle winkels dicht zijn...
Ik blijf er bij namelijk dat alleen meelwormen toch te eenzijdig is.
Veel succes!!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:23

Nickeltje schreef:
Mn moeder komt vanavond thuis. Zij zal het zeker weten. Voor voedsel maakt het niet erg veel uit, kraaien kauwen enzo krijgen hier toch het zelfde...
Klopt en dat is voor nu het belangrijkste Lachen

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:50

Zwartwitje schreef:
Nienkeee_ schreef:

Ik zag dat je van Nickeltje al wat tips hebt gekregen Lachen
Verder raad ik je aan zo snel mogelijk contact op te nemen met een vogelopvang bij je in de buurt; waterhoentjes zijn erg lastig groot te brengen als je dat nog nooit eerder hebt gedaan en juist als ze klein zijn hebben ze echt gezelschap nodig van soortgenootjes. In de opvang zitten altijd wel waterhoentjes, eendjes, meerkoetjes etc. waar hij bij kan zitten. Met behulp van google kun je redelijk makkelijk opangcentra vinden Lachen

Verder kun je er ook voor kiezen om geweekte kattenbrokjes te geven, maar ook dat is een tijdelijke optie.

Ik weet natuurlijk niet hoe klein hij is, maar zeker als het nog een nestjong (=donsjong) is, mag hij nog niet in het water. Hij kan waarschijnlijk zijn eigen warmte nog niet reguleren en daarom kan hij het beste binnen blijven, met eventueel een flesje warm water (in een doek gewikkeld) waar hij tegenaan kan zitten. Een andere doek losjes over hem heen leggen wil er wel voor zorgen dat hij weer even rustig wordt. Succes!

Ik zal eens rondkijken voor een opvangcentrum in de buurt (:

We hebben helaas geen kat, wel een hond. Fijn mussenvoer zal wel niet goed zijn of wel? Dat hebben we namelijk wel hier liggen.
Het beestje is inderdaad nog een nestjong, hij heeft dat kleine witte stipje ook nog op z'n snavel zitten, dus hij zal wel een paar dagen oud zijn lijkt me?
Hij eet en drinkt nu wel redelijk zelfstandig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:00

Klinkt inderdaad als een paar dagen oud.
Goed dat hij zo goed eet!
Mussenvoer zit veel zaden in, niet heel natuurlijk voor een watervogel, maar wel een goede alternatieve afwisseling van meelwormen.
Maar als je een hond hebt, heb je ook hele goede alternatieven in huis:
krijgt je hond blikvlees? Als je zo'n vlees brokje tot kleinere stukjes maakt, eet hij die denk ik wel van een sate prikker af. Als je hond droge brokken krijgt, week er dan een paar op en geef die in kleine stukjes.
Die dingen als afwisseling, dan kom je een heel eind!!
Dat je hem goed aan het eten hebt is erg netjes, niet makkelijk namelijk!
En naar een opvang is wellicht wel het beste, zij hebben meer ervaring, met een beetje geluk hebben ze er meer zitten en kan hij daar bij en zij zullen ook meer mogelijkheden hebben om hem later te laten verwilderen en uit te zetten...
Je bent nu in elk geval goed bezig!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:28

Bedankt!
Hij eet het hondenvoer uit blik! Hij hapt al de hele tijd naar het pincet omdat ik hem daarmee voer =P De andere hondenbrokjes liggen te weken en nu zit hij lekker te slapen (:

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:37

Dan komt het helemaal goed zo!!
Top bezig!
Denk alsjeblieft wel na over de toekomst, waterkipjes zijn niet echt makkelijke huisdieren ofzo en horen ook niet en een ren vind ik...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:42

En dat ben ik helemaal met je eens Nagelbijten / Gniffelen
Bovendien moet je niet vergeten dat waterhoentjes niet tam worden, meestal zelfs steeds schuwer tegen de tijd dat hij zelfstandig eet (en dus niet meer bijgevoerd hoeft te worden). Echt schuwe waterhoenen vliegen tegen de muren op van angst, en vergeet vooral niet wat een rommel het geeft Knipoog

Heb je al een opvangcentrum gevonden, Nienkeee_? Wel fijn dat het met eten zo goed gaat en dat hij even slaapt nu! Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:46

En ook vandaag lopen we weer langzaam vol...
Vanmorgen al een parkiet en jonge kraai. Inmiddels nog een verfrommelde Rosella parkiet en een jonge mus uit het zelfde nest als waar er gisteren ook al 3 vandaan kwamen...
Ben benieuwd naar het eind van de dag, dan komen mensen thuis van een dagje uit en gaan met de bbq aan de gang enzo en vinden dan ineens nog meer vogeltjes...

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:59

@ Nickeltje: Mocht ik geen opvangcentrum vinden gaat hij zo snel mogelijk los, in ieder geval niet in een ren of binnen.
@ Zwartwitje: Mijn oom heeft een opvangcentrum, helaas zonder waterhoentjes o.i.d. dus dan moeten we even verder zoeken (:

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:29

Wees voorzichtig met zo snel mogelijk los.
Je doet zo veel moeite voor hem, geef hem dan straks ook in de vrijheid een eerlijke kans, zonde van al je werk anders.
Hij moet in elk geval kunnen vliegen als je hem los laat zodat hij zich goed uit de voeten kan maken...
Veel succes in elk geval!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:07

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:51

Even een foto'tje van het beestje wat inmiddels Kareltje heet 8)
Afbeelding
Hij doet het prima, krijgt morgen een mooie grotere kooi en eet nog supergoed =P Ben aan het kijken voor een kuikentje voor erbij of iemand die nog een kuikentje erbij wil.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:43

Top dat hij het zo goed doet Nienkee!!
Ik hoop dat hij uiteindelijk goed terecht komt en weer vrij kan zijn.
Top dat je je zo druk om hem maakt!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:52

Bedankt (:

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:03

Hallo Mensen! ik kom even binnenvallen! Ik vind namelijk net een klein mereltje die alleen nog maar kan hopsen in de tuin.. Ik kan geen nestje ofzo meer vinden om hem terug te zetten. Zijn papa en mama komen hem nog wel braaf omstebeurt voeren.Maar wat nu? Moet ik hem niet hoger neerzetten ivm poezen? Of voor snachts iets warms maken? Help Haha! Ik heb ook al korreltjes gekocht voor als paps en mams niet meer komen..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:16

RoCKyLoVE schreef:
Hallo Mensen! ik kom even binnenvallen! Ik vind namelijk net een klein mereltje die alleen nog maar kan hopsen in de tuin.. Ik kan geen nestje ofzo meer vinden om hem terug te zetten. Zijn papa en mama komen hem nog wel braaf omstebeurt voeren.Maar wat nu? Moet ik hem niet hoger neerzetten ivm poezen? Of voor snachts iets warms maken? Help Haha! Ik heb ook al korreltjes gekocht voor als paps en mams niet meer komen..
Als de ouders er nog bij zijn en hem voeren, zou ik hem inderdaad nog niet proberen te vangen (als de ouders er nog zijn merk je dat overigens meteen aan het gekrijs en soms vallen ze je zelfs aan Nagelbijten / Gniffelen ). Jonge, pas uitgevlogen merels (die hebben al wel hun vleugelpennen waarmee ze kunnen vliegen, maar nog echt een kort staartje en zijn bruinig met lichtere vlekjes, zoals dit hier). Die beestjes weten van achter nog niet dat ze aan de zijkant vleugels hebben, met andere woorden, ze zijn nog erg afhankelijk van hun ouders en werken zich regelmatig in de nesten! Knipoog
Hem wat hoger zetten ivm de katten is een goed idee, misschien in een boom of op de dakgoot? Lachen
Weet je toevallig of hij al gepakt is door een kat, of een ander ongeluk heeft meegemaakt? Of kan hij gewoon nog niet zo goed vliegen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:48

Tja, sorry voor de late reactie.
Heb inmiddels al lang per pm gereageerd, dat wel. Stage werd erg laat vanavond...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:13

nou ja,wat hierboven geschreven is heb ik nu dus ook,boven in de dakgoot,hoog dus,zit een nest jonge spreeuwen/merels,nu is er al 1 verdronken(jonge vogel) in de wateremmer van de honden ,die schuin onder het dak staat...

anderhalve week geleden vonden we 2 dode kuikens,en sindsdien was er een hoop gekwetter uit de dakgoot..

en nu net zag ik 1 van mijn honden richting de wateremmer rennen en hoorde een hoop gekrijs..

dus ik meteen ernaar toe,en ja,een jonge merel/spreeuw,die nog lange niet kan vliegen.. Scheve mond

dakgoot is echt veel te hoog om even terug te zetten dus heb hem nu maar in de voliere gedaan...en nu??

ouders waren niet aan het zoeken..denk dat die eten aan het zoeken zijn,maar wat moet ik dat beestje nu geven?

in de tuin loslaten is hier geen optie in verband met loslopende honden die alles wat beweegd interessant vinden en graag even in proeven,nu op dat dak terug zetten,mij niet gezien,is wel 4 of 5 meter hoog... Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:12

Kimmie, klopt je woonplaats? Is dat echt Duitsland, das namelijk een eindje uit de richting.
Zit er iets van een opvang in de buurt? Dat zou namelijk het aller makkelijkste zijn...
Is de dakgoot op dit moment te hoog, maar zou je die eind van de dag met hulpt wel kunnen bereiken, of is dat ook helemaal hopeloos?

Dan de vogel zelf:
Heeft deze al echte veren of is het allemaal dons?
En als hij veren heeft, zitten deze dan bij het begin (waar ze uit de huid komen) nog in een hulsje (lijkt alsof er een plastic achtig vliesje om het begin van de veer zit) of zijn de veren helemaal af?
Als je de vogel benarderd, doet deze dan zijn snavel voor je open? Dan kun je hem namelijk gaan voeren, ik ga er van uit dat deze dat nodig heeft.
Wat je hem kan voeren, wat iedereen meestal ook wel in huis heeft, om hem even op gang te helpen:
-gekookt ei en beschuit door elkaar prakken, klein beetje water er bij.
-hiervan bolletjes draaien en aan een saté prikker in de snavel steken
-vooral niet gaan prutsen met spuitjes water, de kans is heel erg groot dat hij zich hierin verslikt en als hij bovenstaand mengsel eet, heeft hij het niet nodig.
-als je hem vanavond nog niet in het nest terug hebt kunnen plaatsen, dan zal hij wat extra warmte nodig hebben...

Goed, dit is een soort van starters-kit. Hou me op de hoogte hoe het verloopt! Succes in elk geval!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:27

Nog even zodat je weet wat je in je handen hebt (niet dat het uitmaakt qua voer of behandeling);
Jonge spreeuw
Jonge merel

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:07

nou,mijn vriend is net thuis,en was zo dapper om het vogeltje weer terug in de dakgoot te zetten ..
kan ie er morgen weer uitspringen Scheve mond

en wij wonen in duitsland Ja ,hoog in het noorden...

vogeltje heeft veertjes,niet meer in een hulsje en deed geen bekkie open,ging wel heel hard schreeuwen als je in de buurt kwam...heb hem alsnog een dikke wurm en een ander beestje wat ik vond gegeven,zodat ie vandaag nog wat te verteren had...

denk dat ie met een dag of 2 wel kan vliegen,was best wel een grote vogel al,alleen zijn veertjes waren nog net wat te kort...

edit,hij was net zo als op die merel foto van zwart witje...zo groot...ook met nog donsjes uit zijn hoofd Haha!

volgens mij was het een spreeuw zo te zien van de foto's Ja

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:32

Mooi dat hij weer terug is...
Als er daar vaker nesten zitten waar jongen uit vallen is het misschien een idee om het daar dicht te maken (als er geen vogels zitten natuurlijk) of als je de vogels hun nestplaats niet af wil pakken, kan er misschien iemand een plankje onder timmeren ofzo, zodat ze minder makkelijk op de grond vallen.
Succes er mee in elk geval!