Kattenvoer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nils

Re: Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:36

helaas kom ik niet bij jou uit de buurt...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:55

nils schreef:
haha ja ben benieuwd...

maar wat ik me af vraag is het niet heel lastig in het begin om een goed en voldoende menu voor iedere dag te maken!?

en is het nou duurder of goedkoper?

Ze hoeven niet iedere dag precies die percentages te hebben, als je over een week of 2 alles maar voldoende gevoerd hebt.

Je neemt een bepaald procent (weet het niet uit m'n hoofd omdat het hier niet echt van toepassing is, kun je wel op barfplaats vinden!) van het gewicht van je kat, dat moet 'ie per dag aan eten hebben. Dit doe je x14, dan heb het totale gewicht aan voeding voor 2 weken. Als je hele prooitjes hebt (muizen, ratten, kwartels bijv.) dan haal je die van het totaalgewicht af, want die hebben van zichzelf al de juiste percentages/verhoudingen Knipoog . Aan de hand hiervan kun je dan het totale gewicht uitrekenen dat je nog aan vleesbot, spiervlees en orgaan moet voeren (die moeten in bepaalde percentages, in orgaan kun je ook weer een onderverdeling maken (nier, lever en hart niet allemaal in dezelfde hoeveelheid)). Dat ga je inkopen/uit de vriezer halen en daar maak je porties van.

Het is dus niet erg als ze 1 of 2 dagen niks aan orgaan eten, als ze in die 2 weken alles maar binnen krijgen. Het is natuurlijk niet aan te raden om eerst al het vleesbot op te voeren, dan het spiervlees en daarna het orgaan, maar dat spreekt wel voor zich lijkt me Haha!

Mooiste zou zijn als je alleen nog maar prooidieren zou kunnen voeren, maar dat is niet altijd haalbaar (en daar moet je zelf ook wel tegen kunnen, ik vond het écht zielig toen ik zo'n fluffy eendagskuikentje in het etensbakje gooide Bloos, zou 't niet over m'n hart kunnen krijgen dit ook te doen met gerbils, cavia's, woestijnratjes en weet ik veel wat je nog meer ingevroren kunt krijgen Bloos ).

Als je het 1x uitgerekend heb kun je daar gewoon mee blijven variëren natuurlijk, of gewoon elke 2 weken herhalen! Het begin zal even puzzelen zijn, maar daarna wijst het zichzelf. Verder moet je ook even de poep in de gaten houden Vork , als het bijv. heel wit is hebben ze toch wel veel bot gegeten en kun je misschien beter iets kleinere porties vleesbot geven. Hier overigens een veel fijnere kattenbak sinds ze vers krijgen, keutels zijn mooier van vorm, kleiner en minder en bovendien (het beste aspect!) hij stinkt bij lange na niet meer zo!! Komt omdat ze alles veel beter kunnen verteren en dus minder afvalproduct uitpoepen (niet al die granen hoeven eruit Schijnheilig ).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:01

En denk ook eens aan Bibi of Carnibest, dit is vers rauw vlees, in de juiste verhoudingen en gemalen, komt uit de diepvries! Beetje gehaktachtig. Als ze bep. dingen moeilijk eten kan dit ook een aanvulling zijn om de compleetheid te garanderen. Hier lustten ze het niet, maar je kunt het altijd een keer proberen natuurlijk!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:13

Mijn kater en poes krijgen onbeperkt brokjes en 1 keer in de 1 a 2 dagen een zakje soort van blikvoer. En dan 1 zakje voor 2 katten en dat is meestal gelijk op, dat vinden ze heerlijk!

De brokjes zijn van Hills en het soort van blikvoer is van kitkat? Bekend merk, vergeet het alleen elke keer... ahaha.

Buiten dat krijgen ze ook regelmatig een snoepstikje Knipoog daar doen ze een moord voor!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:18

Bij ons kunnen ze dag & nacht brokken eten.
Tussendoor word er blikvoer gegeven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:42

Nadeel van zgn KVV zoals Rodi of Carnibest is dat het gemalen is en dús weet je nog niet wat je nu precies voert én heeft het geen positieve werking voor het gebit én is het mentaal geen uitdaging Knipoog

Onze katten BARFen volledig en wij zijn gemiddeld 1,- per dag kwijt voor 2 katten. Ongeveer gelijk aan een premium brok dus. Het is lastig daar de dierenartskosten in mee te nemen, want je weet niet of wat de gezondheid zou hebben gedaan als je brok had gevoerd. Er zijn tenslotte ook zat brokkatten die bijvoorbeeld geen nier- of blaasproblemen krijgen.

Ik koop overigens wel gróót in en de katten zijn ontzettend makkelijke eters. Niet alle katten blieven alles Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 00:54

Vandaag een stukje kippelever gegeven. Er werd mee getennist, maar gegeten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:04

Kippenlever is ook net een lastige: daar hebben ze hier ook aan moeten wennen. Even de kook erover kan helpen. Maar beter kun je biologische of konijnenlever proberen, dat schijnt écht lekkerder te zijn..

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:11

remember, bedankt voor je duidelijke uitleg
eerst maar eens een grotere vriezer kopen en dan maar eens gaan experimenteren met rauw vlees...
vandaag hebben ze een beetje tonijn gekregen, ze waren er dol op alleen is het jammer dat het aangedikt is met water en zout Rolleyes

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:58

Hier zijn ze ook echt gék op tonijn uit blik, ik laat het extra goed uitlekken en ze krijgen het maar héél af en toe, dan kan het niet zo veel kwaad.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:01

Onze poezen krijgen gewoon brokjes
onbeperkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:12

barfen prima.. maar ook daar kun je problemen mee krijgen..

kennis voerde dat.. 2 katten > kregen beide struviet (blaasgruis)

toen op dieet gezet.. van dierenarts.. ging jaar goed..

1 maand weer op de barf... oeps helaas.. 1 kat weer verstopt..
andere ook weer gruis... (gelukkig niet verstopt...)......

Dus tja.. niet alles werkt altijd voor iedereen....

(katten eten nu weer dieet voer.. gaat al weer jaar goed..)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:48

Sjolvir schreef:

Dit is echt een héél vreemd verhaal, hoor. Struviet ontstaat als de urine niet zuur genoeg is. Rauw vlees helpt juist om de urine zuurder te krijgen. In de regel hebben katten op 'normale' brokvoeding urine met een hogere PH-waarde dan op vers. Vandaar dat alternatief werkende dierenartsen het overschakelen op verse voeding (eventueel nog aangevuld met bijvoorbeeld cranberry of appelazijn) juist voorschrijven als alternatief voor een struvietdieet. En vaak met succes.
Dus als deze kennis het tegenovergestelde effect kreeg en dan ook nog eens bij twee katten tegelijk, dan ben ik eigenlijk heel benieuwd wat deze katten precies gekregen hebben. Ik vrees dat er dan toch iets niet heeft geklopt aan de samenstelling.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:52

geloof me, de samenstelling klopte....

ze is zelf dierenartsassistente.. en had het keurig met behulp
van dierenarts etc. nog nagezocht....en uitgevogeld...

vandaar ook ..

niet alles werkt altijd voor iedereen.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:03

Uitzonderingen hou je altijd, maar sec gezien zou dit niet kunnen...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:06

Ik vind het ook een raar verhaal.... Zou ze niet teveel bot hebben gevoerd en dat de katten daar last van hebben gekregen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:23

Als een kat genetisch gewoon veel aanleg heeft tot blaasproblemen, dan kun je daar nauwelijks tegenop. Wat had kunnen helpen is specifieke supplementen geven om de zuurgraad te verhogen, maar zelfs dat is niet altijd afdoende.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn van struviet. Zie dit topic maar eens:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 737.0.html

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:07

Sjolvir schreef:

En dit is dus precies de reden dat ik RC-brokjes voer die dit soort ellende helpen voorkomen. Applaus voor de mensen die natuurlijk voeren maar mijn katten leven niet natuurlijk, het zijn binnenkatten en ze zijn allebei 'geholpen' en dus krijgen ze aangepast voer.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:24

Na even gelezen te hebben:

Toevallig had ik laatst een kuipje pate van de Lidl mee genomen om eens te kijken of dat iets was. De samenstelling:
Zonder kleurstoffen en conserveermiddelen
vlees en dierlijke bijproducten (minstens 4% rund), vis en vis-bijproducten, mineralen, suiker, aditief: vitamine E

Klinkt of er geen granen inzitten maar of dit nou gezonde voeding is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:26

4% rund en wat vis... wat is de overige 94 - 95% dan, vraag je je af? Ik zou het niet weten... Bloos

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:27

Mijn katten zijn inmiddels alweer bijna een jaar en staan vanaf het begin op Carocat brokken. Ze doen het hier heel goed op. Natvoer hoeven ze niet. Zazu eet er nog wel een beetje van, maar Stitch moet er niks van hebben. Van de dierenarts had ik twee dure proefzakjes natvoer gekregen, maar daar haalde ze alle twee hun neus voor op.

Heel soms koop ik nog wel eens carnibest maar na drie happen eten ze het niet meer.

Caracat is niet heel erg duur. Voor een zak van 7 kilo betaal ik 25 euro.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:30

Mijn katten zijn beide blaas-klantjes, dus eten Royal Canin Urinary (a 42 euro per 6 kg).

Beide krijgen ze 2x per dag 30 gram brokjes en 1x in de zoveel tijd krijgen ze zalm uit blik (gewoon die voor menselijke consumptie), koolvisfilet of kippenlevertjes. Geen restafval of goedkope meuk.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:37

hestejente schreef:
En dit is dus precies de reden dat ik RC-brokjes voer die dit soort ellende helpen voorkomen. Applaus voor de mensen die natuurlijk voeren maar mijn katten leven niet natuurlijk, het zijn binnenkatten en ze zijn allebei 'geholpen' en dus krijgen ze aangepast voer.

De brokken veroorzaken het probleem, daarom zitten er in de RC ook allerlei stoffen om de zuurgraad vd urine weer omhoog te helpen. Wel mooi dat RC ermee te koop loopt dat het blaas/nierproblemen helpt voorkomen/oplost, maar daarbij even vergeten te melden dat brokken hiervan meestal de oorzaak zijn Schijnheilig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:51

Remember schreef:
hestejente schreef:

De brokken veroorzaken het probleem, daarom zitten er in de RC ook allerlei stoffen om de zuurgraad vd urine weer omhoog te helpen. Wel mooi dat RC ermee te koop loopt dat het blaas/nierproblemen helpt voorkomen/oplost, maar daarbij even vergeten te melden dat brokken hiervan meestal de oorzaak zijn Schijnheilig

Natvoer ja, droge brokken niet eens zozeer, zeker niet de RC brokken met aangepaste zuurgraad en eiwitten.