Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:16

Iris82 schreef:
Lielle schreef:
precies. We hebben vorig onze 30jarige laten inslapen voordat het echt niet meer ging, en dat vond ik een voorrecht.

30 jarige wat...? Wow!

paard Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:57

Ik heb een pony gehad met zware hoefbevangenheid: ik heb haar laten opereren en op speciale ijzers gezet. Ze heeft nog 8 jaar geleefd! Dat heeft me overigens alles bijelkaar wel zo'n 5000 euro gekost, maar ik had haar van mijn opa gekregen toen ik klein was en hing erg aan haar. Uiteindelijk is ze een natuurlijke dood gestorven: zomaar lag ze dood in de stal. Op dit moment heb ik een paard van 32, ze heeft al 10 jaar atrose in haar voorbenen en is af en toe kreupel. maar verder is ze nog heel gezond en zolang ze galloppeerd door de weide, mag ze blijven. Zodra de pijn teveel wordt, laat ik haar inslapen: geen dier verdient het pijn te lijden.
Mensen mogen toch ook besluiten wanneer ze niet meer willen? Mijn oma heeft ook euthenasie epleegd en dat was een erg mooie dood.
Volgens mij kent iedereen zijn eigen dier goed genoeg om te besluiten wanneer het goed geweest is, het probleem is vaak het loslaten en accepteren hiervan....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:44

Ik vind van wel. Vind het minder humaan om een dier te laten leiden, dan zn leven te beeindigen.
je kan denk ik beter de vraag stellen, vanaf wanneer je over het dier zn leven mag beslissen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:50

Tsja dat is een interessante discussie.

De laatste keer dat ik een kat liet inslapen vroeg ik me ook af en knaagde bij mij het gevoel 'wie ben ik om te beslissen...' maar aan de andere kant 'wie ben ik om hem zo te laten lijden'

Gekker eigenlijk is nog dat we met dieren euthanaseren al 'verder' zijn dan met mensen. Dat blijft toch een heikel punt. Als je dan oudjes ziet, die ziek zijn en een goed leven hebben gehad en zelf aangeven dat het niet meer hoeft...