Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

lodo

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:05

Faniek schreef:
Uhm ik spuit antibiotica die ik van de dierenarts in Nederland heb meegekregen. Antibiotica om specifiek te zijn duplocilline is tegen abcessen. Dit konijn heeft een gigantisch abces in haar poot en moet om de dag een prikje. Dus ik zou eerst vragen voordat je gaat veroordelen Nagelbijten / Gniffelen

Dat is wat anders, ik schrok toch wel moet ik zeggen. Kom veel te vaak antibioticummisbruik tegen, te erg gewoon .

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:07

Ik ent ze wel, moet er niet aan denken dat ze zo'n pijnlijke dood sterven, die ik heel makkelijk had kunnen voorkomen.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:12

Wij hebben thuis 3 konijntjes en die laten we 1x per jaar enten... Ik moet er niet aan denken dat ze daaraan doodgaan terwijl je het gewoon had kunnen voorkomen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:16

Wij hebbenm er hier ook 3 lopen, en laten ze altijd enten. Al onze knijnen zijn tot nu toe geent. Puur omdqat we niet willen dat ze iets krijgen, idd terwijl we het hadden voorkomen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:31

eLLe_horse schreef:
Wij hebben thuis 3 konijntjes en die laten we 1x per jaar enten... Ik moet er niet aan denken dat ze daaraan doodgaan terwijl je het gewoon had kunnen voorkomen...

1x per jaar heeft dus volgens mij geen zin want zolang beschermt de entstof je konijn niet.
En dan loopt je konijn nog risico dat ander half jaar.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:32

mijn konijn is nooit geent maar hij staat ook binnen en heeft geen contact met andere konijnen Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:38

Ja maar dan nog is er risico door vliegen en muggen die dragen de ziektes ook over.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:50

Mijn konijn is niet geënt, reden is dat ik twee geënte konijnen heb verloren aan VHD. Ik geloof er dus niet meer zo heel erg in Scheve mond

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:50

lodo schreef:
kasparonda schreef:
moest even bijlezen.
Maar ik laat ze maar gewoon enten denk ik, want ik zou het mezelf nooit vergeven als ze wel ziek worden.
Maar blijf het gewoon erg duur vinden, mijn vriendin betaald 7,50 met check-up als zij gaat voor te enten en ik betaal zonder check-up 15 euro dus alleen de prikken en met check-up 25 euro.
Dan ga ik dus voor zonder check-up want nog 20 euro extra uitgeven voor effe te kijken vind ik bezopen.
Het is gewoon koeienhandel dat hele dierenartsen gedoe.

En bedankt Rolleyes

ach lodo wij weten waar de kosten vandaan komen, en dat is soms moeilijk uit te leggen...

mensen vergis u niet, uw dierenarts is echt niet stinkend rijk geworden van jullie kosten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:35

kasparonda schreef:
eLLe_horse schreef:

1x per jaar heeft dus volgens mij geen zin want zolang beschermt de entstof je konijn niet.
En dan loopt je konijn nog risico dat ander half jaar.

De myx enting beschermd ook geen half jaar.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:58

ik heb al 4 jaar mijn konijntjes (ondertussen alweer 5 jaar geloof ik....)
maargoed, nooit laten enten, wel 1x langsgeweest voor kiezen beetje te vijlen.
Maar nog nooit geënt.
Ik heb niet zo dicht band met mijn konijntjes, niet dat ze daarom maar moeten lijden oid, maar ik besteed mijn geld liever aan iets anders dan.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:04

ik laat mijn konijnen altijd 1x per jaar inenten tegen VHS en myxomatose, ze zijn wel s ziek geweest maar ze hebben gelukkig niks met deze 2 enge ziektes te maken gehad

mijn oom en tante lieten hun konijnen 2 keer per jaar inenten maar eentje stierf toch aan myxomatose
het ander konijntje dat alleen achterbleef was myxomatose-vrij Verward

dierenartsen raden het aan om 2 keer per jaar in te enten maar sinds dat konijntje van mijn oom en tante wil ik dat absoluut niet doen
ben bang dat ze er dan vatbaarder voor worden of zo

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:43

Hoe lang geleden was het konijntje dan voor het laatst voor myx geent?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:59

een paar maanden ervoor
ze hielden zich altijd strikt aan het half jaar, de konijnen liepen wel s los in de achtertuin waar geen andere konijnen konden komen
het overgebleven konijntje is een paar jaar later aan ouderdom overleden

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:01

pluche_pluus schreef:
Maar nog nooit geënt.
Ik heb niet zo dicht band met mijn konijntjes, niet dat ze daarom maar moeten lijden oid, maar ik besteed mijn geld liever aan iets anders dan.

waarm heb je dan konijnen? om ze maar leuk in een hokje te zien zitten?
sorry maar neem dan geen beesten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:24

MissYvette4u schreef:
een paar maanden ervoor
ze hielden zich altijd strikt aan het half jaar, de konijnen liepen wel s los in de achtertuin waar geen andere konijnen konden komen
het overgebleven konijntje is een paar jaar later aan ouderdom overleden

Maar de myx enting werkt geen half jaar, maar 3 a 4 maanden dus dat kan de reden zijn dat de konijntjes zijn overleden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:24

waarom gaan we konijnen (en paarden ook) meer en meer enten en zijn we bij honden en katten steeds terughoudender aan het worden? Het principe is hetzelfde toch?

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:29

Ik heb mijn konijnen niet laten enten.
Tot mijn grote spijt, ik heb mijn konijnen afgelopen oktober moeten laten inslapen omdat ze Myxamatose hadden gekregen. Ik wist eigenlijk niet van deze ziekte af.
Mijn konijnen hadden een mega groot buitenverblijf. Waarschijnlijk zijn ze gestoken door een besmette mug of besmet door wilde konijnen.
Ik denk als je je konijn binnen hebt dat het niet zo nodig is. Maar als ze buiten verblijven blijkbaar wel. Dit is ook de reden waarom ik geen konijn meer neem, ik zou er graag 1 binnen willen hebben maar mijn vriend is erg allergisch, dus dan houdt het op.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:34

Rosita schreef:
waarom gaan we konijnen (en paarden ook) meer en meer enten en zijn we bij honden en katten steeds terughoudender aan het worden? Het principe is hetzelfde toch?

Je zou zeggen van wel, maar toch merk ik dat konijnen myx oplopen na de 3 a 4 maanden dus na mijn idee zijn ze niet zo resistent Lachen

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:09

Wilawander schreef:
avaluna schreef:
Ik heb mijn konijn via mensen van marktplaats en zij enten nooit.
Ik wilde enten, omdat ik hem 's zomers lekker buiten wilde zetten, maar ons huiskonijn is helemaal niet graag buiten! Hij eet buiten ook niet. Nu loopt hij dus als een hondje door het huis en vind ik het enten ook niet nodig...

Ook in huis kunnen muggen zitten die Myxomathose overdragen.

Bovendien krijgen ze VHS of ook wel VHD via het hooi binnen.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:11

pluche_pluus schreef:
Maar nog nooit geënt.

Wees maar trots op jezelf... Misselijk

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:19

Rosita schreef:

Er kan minder worden geent bij katten en honden omdat duidelijk is geworden uit wetenschappelijk onderzoek hoe lang de humorale en cellulaire immuniteit ten minste aanhoudt, dat wil zeggen voor bijvoorbeeld de kattenziekte ten minste 2 jaar, dus daarom om het jaar hiervoor enten en voor de niesziekte elk jaar.

De immuniteit voor konijnen, betreft bijvoorbeeld myxomatose, iets minder dan een half jaar, dus 2 x per jaar enten.

Dus: de entfrequentie hangt af van de minimale immuniteitsduur.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:21

ach lodo wij weten waar de kosten vandaan komen, en dat is soms moeilijk uit te leggen...

mensen vergis u niet, uw dierenarts is echt niet stinkend rijk geworden van jullie kosten[/quote]

Wacht even sexy-backje, je stoort me bij het toasten met champagne en ik ga nu trouwens even de kaviaar halen......... ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:31

lodo schreef:

mensen vergis u niet, uw dierenarts is echt niet stinkend rijk geworden van jullie kosten

Wacht even sexy-backje, je stoort me bij het toasten met champagne en ik ga nu trouwens even de kaviaar halen......... ROFL[/quote]

Vergeet je goude stethoscoop niet, en die jaguar voor thuisbezoeken aan kleine huisdieren. Ik weet voor wat ik studeer stjing jing Sigaar

Verder mooie duidelijke uitleg over honden en katten mijn complimenten.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:34

Misschien worden ze er niet stinkendrijk van nee...Maar je kunt mij niet wijsmaken dat er 50 euro verschil in kosten is voor een DA
die in A'dam castreerd of in een dorpje erbuiten...
Natuurlijk is de huur van een pand duurder in de grote stad...Maar dan nog is het wel een heel erg groot verschil...
Verder vind ik de prijs niet zo belangrijk zolang ze maar goed voor mijn dieren zijn...en voor ons klaar staan als er iets
mis lijkt te zijn...
Al vind ik dat de DA ook kan zeggen 1ste nijn 17 euro...2de 13,50...om een voorbeeldje te geven...Tijdens het entspreekuur dan
he...

Edit...foutje...