Ook (wilde) vogelliefhebbers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Ook (wilde) vogelliefhebbers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:58

ik heb geen idee, ik heb geen kooien Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:04

Nee, goed, die vna mij wordt ook niet echt n kooi Lachen Mijn ideale kooi, waar ik echt van droom sinds ik zebravinkjes wil, is een soort voliere op mijn kamer, met een meter x n meter, en dan zo hoog als het plafond. Of misschien wel 2 x 2, dat zien we over n paar jaar wel Tong uitsteken

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:33

Ik zou ze ook in een voliere doen. Je hebt tegenwoordig mooie kant-en-klare volieres voor binnen, maar er zelf eentje bouwen uit een oude kast gaat ook prima. In een voliere kan je een groepje zebravinkjes houden. Als de ruimte groot genoeg is gaat dat inderdaad goed. En je hebt er veel meer plezier van. Altijd een leuke drukke bende in je voliere. Knipoog
Eitjes rapen; dat worden er meer dan je denkt! Zeker als je meerdere vrouwtjes hebt. Kijk die kooi maar elke dag grondig na! (Spreek uit ervaring; ik kon elke derde dag wel een omelet maken Nagelbijten / Gniffelen )

Een van onze kanaries was vandaag niet goed: zat de hele middag opgepluisd onder de warmtelamp. Ik hoop dat het goed gaat! Normaal separeren we zulke dieren, maar ze werd volledig met rust gelaten en zat al zelf onder de warmtelamp. Veel meer hadden wij ook niet kunnen doen! Mocht het morgen niet beter zijn even een bezoekje bij de DA. Verdrietig

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:31

Germ Ach gut Altijd zo sneu, die kleine beestjes...
Ja, is echt een toekomstplan, die zebravinkjes hoor Lachen Maar ooit komen ze er Haha!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:16

Kanarie is weer in orde. Had blijkbaar een dipje gisteren maar vliegt weer vrolijk rond. Dan ben ik toch weer blij dat die warmtelampen er hangen. Ze maken er goed gebruik van. Knipoog

Vanmorgen zat er een hele bende mussen in de tuin. Een hels kabaal maken die kleine brutaaltjes! Haha!
Maar ik vind mussen echt geweldige beestjes. Cool

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:20

haaiii

ik ben ook gek van vogels Haha! ik heb duiven , valkparkiete en muskuseenden Lachen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:58

Ik vind vogels ook wel leuke dieren, ik heb ook een stel duiven, maar die vind ik niet zoveel aan want ze zitten de hele dag stil in hun hokje en ze doen niets, nee ooit neem ik ook parkieten ofzo, lijkt me iets leuker.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:05

Mussne zijn ook gaaf Haha! Hier in de tuin weten ze precies wanneer de kippen gevoerd worden, dan zitten ze al met zn 1000en in de heg te tjilpen. Nou ja, lijkt alsof het er zoveel zijn, qua geluid dan Clown
Vanmiddag een omweg vanaf school gefietst. Heb 2 buizerds gespot, wat watervogels, en toen ik terugkwam, zat er een valk op een dakgoot naar me te kijken Haha! Die zijn zooo mooi qua kleur Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:35

Goh, beetje laat maar toch: Volgens mij hoorde ik net een zootje kraanvogels hier overvliegen Haha! Haha! Haha! Kan het me niet voorstellen zo laat nog, maar ik kende het geluid niet, heb t nagekeken op internet, en t matsjte! Even afwachten dus!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:09

Echt? Kraanvogels zou ik niet weten hoe ik ze moest herkennen. Maar het lijkt me geweldig om ze in het wild te spotten!
Op mijn ritje door de velden daarnet een reiger, een zwerm ganzen, een buizerd en meerdere valkjes gespot.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 01:45

Kraanvogels zijn die heule grote, die herken je heus wel ook als je ze nog nooit gezien hebt. Ik kende ze dus alleen van plaatjes toen ik ze voor t eerst hier in Friesland zag, en vorig jaar zag ik ze ook nog in Zuid-Afrika, dat was helemaal tof natuurlijk.

Tegenover het nieuwe huisje van mij en mn vriendje woont iemand met een zooi tsjilpende vogels. Die hoor je op straat dus de hele tijd en ook als je bij ons het raam open zet (niet dat ik dat doe met deze vrieskou Haha! ). Vind ik best vrolijk maar ik zou er gek van worden om dat de hele dag aan te moeten horen Nagelbijten / Gniffelen
Nee, ik heb het niet zo op volièrevogels. Ten eerste zie ik een vogel het liefst lekker rondvliegen en ten tweede vind ik onze inheemse vogels vaak veel mooier dan van die exoten.

Gister trouwens vanuit de auto een sperwer gespot Go jij! Go jij!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:01

Ik heb een water kip in de tuin Tong uitsteken
Als dat beesie zo heet Tong uitsteken
En een roodborstje Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 10:29

Had van de week bijna een puttertje onder de brommer... Die dingen zitten altijd in de berm, en vliegen ineens met zn allen op als je langs komt..
Krijgen vogels geen verkeersles ofzo? Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:05

Nou, ik reed toevallig vanmorgen nog bijna een winterkoning aan, met de fiets welteverstaan, dus ik gok dat het antwoord 'nee' is Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:57

stef schreef:
Krijgen vogels geen verkeersles ofzo? Knipoog

Dat ligt eraan. Kwam ie van rechts?
Zo heb ik weleens bijna een koolmees voor de fiets gehad. Maar goed ook, anders was ik geheid aangereden door een auto...Duidelijk een 'beschermvogeltje'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:02

ik zag vanmiddag weer een buizerd zitten langs de weg, mooie beesten! Ja

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:20

Pluttersput schreef:
Even tussendoor voor de zebravink mensen: hoe kan je die het beste houden? Ik kan op internet alleen maar vinden dat je 1 koppeltje kan hebben, geen 2, want dan beginnen ze te knokken. Zou drie dan bijvoorbeeld wel kunnen? Of kan je beter zeggen van: Ik neem 2 mannetjes en 3 vrouwtjes. Of 1 mannetje en een handjevol vrouwtjes (klinkt erg onrespectvol, i know).. Ze komen er nog lang niet hoor, maar ben gewoon al n beetje in aan het lezen Lachen

Knokken doen ze echt niet. wel kan je het beste zorgen voor gelijke aantallen. Dus koppels man+pop. Wel je geen jongen. Kies dan voor een groep mannen. Nooit meer poppen als mannen.

Als je een kooi neemt zorg dan dat deze langer is dan dat hij hoog is.

Echt tam zoals een parkiet worden ze niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:07

Ik kijk ook al jaren rond. Momenteel heb ik dan ook de boeken van Albert Beintema hier liggen om te lezen.
Die schrijft zeer gepassioneerd over zijn vogel-hobby en beroep.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:54

En zo heb je ineens een heggemus in je voliere zitten Knipoog Was gister op de manege tegen het raam gevlogen, kinderen hadden hem opgeraapt, en hij leefde nog, maar was behoorlijk duf. Kinderen mochten hem niet mee naar huis nemen (gek he Knipoog ) en al snel was het: Geef m maar aan stef, die heeft een vogel ziekenhuis (owhja? Knipoog ) Nouja, zo gezegt zo gedaan, gister in het nachthok gezet met in mijn achterhoofd dat ie vanmorgen wel dood zou liggen, maar hij is zo levend als wat, is inmiddels het nachthok uit en vliegt tussen de rest rond. Morgen dus even vangen en weer vrijlaten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:15

Dat hadden wij ook een keer, maar dan met een pimpelmeesje. Die was door de kat gegrepen en gered. Dus nagekeken op verwondingen, antibioticum gegeven en in de voliere gezet. Ik zeg het jullie, die brengen leven in de brouwerij!
Beestje heeft het ook wonderwel gehaald en kon de derde dag weer los. Heerlijk is dat om te doen, ze hun vrijheid weer geven! Lovers

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:11

Wij kjrijgen straks ook een vogel op bezoek, de katten van mijn tante hadden hem gegrepen, dus hij komt even hier, kijken hoe of wat, en als hij het overleefd kan die dan weer los. Ze dachten een lijster, maar goed, mijn tante en vogels Clown

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:58

Oh, met een lijster ga je ook nog plezier beleven volgens mij. Tong uitsteken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:23

Het is een merel, en hij is overleden Ach gut Zal ook wel deels door de stress komen.. Gister hebben we trouwens ook een houtduif gered, die was vast komen te zitten tussen twee hekjes, en die kon zijn vleugels niet meer uitslaan. Wie weet heeft dat beest er de hele dag gezeten, maar hij vloog gelukkig zo weg toen we hem hadden weggehaald uit zijn situatie. Die beesten zijn ook zo dom Tong uitsteken

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:52

Duiven behoren tot de weinige vogels waar ik geen sympathie voor kan opbrengen. Schijnheilig Extreme duivel

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:28

Nja, ik vind ze wel leuk, maar die houtduiven zijn zo ongeloofelijk stom Tong uitsteken Wij hebben hier een stadsduif zitten, letterlijk uit de stad geplukt, beest was meer levend dan dood. Zit nu bij de konijnen en de cavia's, en heeft het uiterst naar zijn zin. Kan vliegen als hij wil, krijgt eten en drinken onder zijn mik geschoven, wat wil een mens (duif) nog meer Haha! ? En die vind ik wel heel leuk Lachen