Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:18

Ylana schreef:
En ik snap niet dat mensen katten nemen om ze dan naar buiten te flikkeren en ze niet meer binnen mogen komen...
Neem dan geen katten denk ik dan!

In de buitengebieden nemen mensen om andere redenen katten Knipoog
Maar ik ken iemand, die heeft nu kinderen en had dus al een (buiten)kat, en die zegt: ik hoop dat ie op een gegeven moment gewoon niet meer thuis komt. Nou dan geef je echt helemaal niets om je beest vind ik Verdrietig

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:19

Waarom snap je dat niet dan? Wij hebben twee katten, zijn lekker heel de dag buiten op jacht, zijn supertam, net zo tam als de meeste huiskatten, zijn gek op aandacht maar vinden in de stal in het hooi liggen ook heerlijk. Krijgen volop aandacht en zijn waar ze horen (naar mijn idee) en dat is buiten! Ze komen ook beiden van een stal waar ze alleen buiten en in de stal waren dus tja mijn katten vinden het niks binnen.

Mijn kater is vorige week gecastreerd, moet je ze eigenlijk 2 dagen binnen houden, na 1 uur zat ie al aan de deur te krabben en te doen, toen heb ik hem toch maar in de stal gelegt en daar lag ie weer rustig...

Dus het is ook gewoon wat ze gewend zijn!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:21

IKbenEllen schreef:
Iorrr schreef:
Mijn paarden staan overdag lekker buiten en mijn katten dag en nacht. Als ze willen schuilen zijn ze in de stal en anders lopen ze overal en nergens (wel bij ons huis/land).

Ja dat is mooi als je op het platteland woont, maar in de stad is de situatie nu eenmaal anders. Jij hebt je katten waarschijnlijk ook om andere redenen dan statters.

Misschien is het dan verstandig om als stad-er geen kat te nemen? Want een kat in de stad is gewoon niet super, tenzij je bij een park woont.

Katten binnenhouden omdat ze anders onder een auto komen vind eigenlijk onzin. Het kan gebeuren ja, gebeurt echter niet vaak want ze rennen er eerder voor weg dan naartoe..

En die Sfynx (Sfinx?) katten zijn super Ja
Dat kan ik ook begrijpen, in de winter vriezen die volgens mij dood als je niet oppast buiten!

@ Iorr: klinkt als een super plek voor je katten!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:24

Ylana schreef:
En ik snap niet dat mensen katten nemen om ze dan naar buiten te flikkeren en ze niet meer binnen mogen komen...
Neem dan geen katten denk ik dan!

Er zijn genoeg katten die graag buiten leven en zelf niet binnen willen komen. Van die typische stalkatten, een gelukkiger leven kunnen ze zich niet voorstellen, muizen a volenté, ze krijgen eten, drinken en een droog warm plekje in het stro..
Ik snap niet waarom mensen hun kat die buitenhoort thuis opsluiten, door schrik dat ze overreden worden of andere banale redenen. Zelf al zou mijn kat op zijn 2j overreden worden, volgens mij heeft hij dan een heel gelukkig leven gehad, als ik hem binnen opsluit wordt hij gek, en zeker niet gelukkig.
Ik heb wel begrip voor speciale raskatten die gewoonweg niet buiten kunnen, of mensen die aan een extreem drukke baan wonen.Maar een kat op kamers of appartementje... hmm nee bedankt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:31

Myra schreef:
Misschien is het dan verstandig om als stad-er geen kat te nemen? Want een kat in de stad is gewoon niet super, tenzij je bij een park woont.

Dus jij bepaalt hiermee dat mijn katten ongelukkig zijn? Denk dat ze dan niet zo oud worden als ze al zijn Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:31

Tja... deze discussie is al vaak geweest op het kattenforum.

Mijn twee raskatten mogen naar buiten. De russisch blauw heeft een ontzettende vrijheids/jagersdrang (laatste mode is dat ze vissen meeneemt Gestoord ) en zij springt zonder enig probleem over een manshoge schutting.
De andere is mijn brits korthaar en zij vind het prachtig om in de tuin onder de planten te kruipen en op vlindertjes te jagen enzo. Zij komt niet over de schutting, daar is ze te bol voor denk ik.

De brits korthaar zou zich ook buiten niet goed redden denk ik.
De russisch blauw is zo schuw en lenig, die vertrouw ik wel buiten.

Toen ik ze beide net had (was in de zomer) heb ik expres een hordeur aangeschaft omdat ik ze binnen wilde houden (ze kenden beide het concept 'buiten' niet). Nou, dat heb ik kunnen vergeten: die hordeur ging bijna aan flarden, ze wilden allebei naar BUITEN!
Dus ik heb maar toegegeven en het gaat zo prima.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:32

Ik snap niet dat mensen die hun kát zo natuurlijk willen laten leven hun paard wél durven opsluiten binnen een omheining Schijnheilig

Waarom zou een dure raskat wel binnen kunnen worden en een HTK kat niet? Wat is het verschil behalve looks en prijs? Waarom zou mijn HTK kat ongelukkig zijn met haar omstandigheden en mijn raskat niet?

Enne.. Ik vind 100% score op doodgereden worden in het verkeer, om even te reageren op iedereen die denkt dat katten niet zo gemakkelijk onder een auto komen.. de ene kat liep te struinen over het platteland en moest een 80 km weg oversteken om thuis te komen, de andere ging aan de wandel in een rustige wijk en kwam een auto tegen.. Beide katten waren al jaren gewend buiten te struinen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:32

Milly_ schreef:
Ik snap niet waarom mensen hun kat die buitenhoort thuis opsluiten, door schrik dat ze overreden worden of andere banale redenen.

Vond jij mijn redenen banaal? Jij hebt zeker zelf geen voliere of vijver?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:33

Onze katten komen gewoon buiten, we wonen op een boerderij en ze hebben maar muizen te vangen Extreme duivel
Maar ik weet niet of onze katten buiten zouden komen als we aan een drukke straat woonden, ik denk het wel eigenlijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:36

Chubby schreef:
Ik snap niet dat mensen die hun kát zo natuurlijk willen laten leven hun paard wél durven opsluiten binnen een omheining Schijnheilig

Waarom zou een dure raskat wel binnen kunnen worden en een HTK kat niet? Wat is het verschil behalve looks en prijs? Waarom zou mijn HTK kat ongelukkig zijn met haar omstandigheden en mijn raskat niet?

Enne.. Ik vind 100% score op doodgereden worden in het verkeer, om even te reageren op iedereen die denkt dat katten niet zo gemakkelijk onder een auto komen.. de ene kat liep te struinen over het platteland en moest een 80 km weg oversteken om thuis te komen, de andere ging aan de wandel in een rustige wijk en kwam een auto tegen.. Beide katten waren al jaren gewend buiten te struinen..

Helemaal gelijk Chubby.

Wij hebben ook een vijver in de tuin, nu zijn onze vissen zo groot dat katten ze er niet uit hengelen, maar ik zou er toch behoorlijk ziek van zijn als deze schade oplopen door een klauw van de kat van de buren (die vervolgens waarschijnlijk niet thuis geeft). Overigens kijken onze eigen katten niet eens naar de vissen om.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:39

Ik heb een kat en een poes en ze lopen altijd buiten. Al van jongs af aan. Ik heb ze beide vanaf dat ze kitten zijn en na een week of 2 mochten ze in de tuin en ze zijn nog nooit weg gelopen.
Toen we verhuisden wilde ik ze 2 weken binnenhouden, maar ze ontsnapten steeds als wij de deur open deden. Ze liepen daarom vanaf 1 week al buiten maar ze zijn nooit weggelopen.

Wij hebben geen katteluikje. Ze mogen naar binnen en naar buiten als wij de deur voor ze open doen. Werkt prima, altijd zo gedaan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:39

mijn katten mogen niet buiten want ik woon aan een vrij drukke straat

nu had ik een paar maanden geleden een prachtige siamees dat altijd buiten had gezeten en die kon de voordeur opendoen door aan de klink te hangen, dus die ging elke dag een paar keer wandelen

op een dag kwamen we beneden en hij kwam niet meteen naar ons toegerend, wel kwam een vrouw vragen of de siamese kat van ons was
toen wij ja zeiden zei ze "daar ligt hij"

onze mooie swa was er toen niet meer

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:41

Onze 2 oudste katten mogen naar buiten door het luik, de kleinste 4 maanden mag niet naar buiten alleen als het lekker weer is aan de lijn in de tuin.( ze heeft er verder ook geen behoefte aan.)
Ik houdt haar binnen omdat, mijn vorige jonge katje verdronken is omdat ze niet op de kant kon klimmen ( ze was dus te klein )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:43

De kat van mijn ouders mag alleen in de achtertuin, ze kan daar ook niet uit.
Vroeger mochten de katten wel naar buiten, maar ze zijn allen doodgereden, dus hebben we besloten dat deze kat niet verder mag komen dan de achtertuin.

Kat zelf heeft er totaal geen problemen mee, ze is het gewent zo en heeft ook geen behoefte om echt naar buiten te gaan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:44

tessyke schreef:
nu had ik een paar maanden geleden een prachtige siamees dat altijd buiten had gezeten en die kon de voordeur opendoen door aan de klink te hangen, dus die ging elke dag een paar keer wandelen

Kunnen die van mij ook ja, heb op alle "verboden" deuren ronde draai-deurknoppen zitten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:44

chubby, hoe kun je nu een kat met een paard vergelijken? Rolleyes
Al 2 grote verschillen, een kat is een roofdier, en paard is een kuddedier, en daarbuiten kan ik je nog milioenen verschillen opnoemen waarom een paard niet vergeleken kan worden met een kat.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:46

IKbenEllen schreef:
Milly_ schreef:
Ik snap niet waarom mensen hun kat die buitenhoort thuis opsluiten, door schrik dat ze overreden worden of andere banale redenen.

eerlijk gezegd wel, en nee heb geen vijver of voliere, aangezien dat niet zo goed samengaat met een kat Knipoog
Tjah.. mijn mening Bloos

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:52

Mijn katten lopen beide buiten, zowel mijn HTK kat als onze 'raskat'. We wonen aan het einde van het dorp en naast de boerderij. Katten vinden het heerlijk!! (en schijten doen ze bij ons op het land, geen last van dus)

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:52

Een vriendin van mij heeft pas geleden een jonge kat in huis gehaald... Ze wonen op een flatje, 1 hoog, en de kat mag niet buiten. Ze werken allebei en zijn overdag dus niet veel thuis.

Tja, ik vind het sneu. Persoonlijk vind ik dat je geen kat moet aanschaffen als je op een flatje woont en zowat nooit thuis bent. Je zet ook geen shetlander in je tuin van 5 bij 5 en je neemt ook geen hond als je die niet 3x per dag kunt uitlaten. Ik vind dat gewoon de verantwoordelijkheid die je neemt voor zo'n beest. Je doet het niet alleen voor je eigen lol.

Hoewel ik de problemen die hier genoemd worden ook wel begrijp. Toch denk ik in sommige gevallen dat ik dan überhaupt geen kat genomen had.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:57

Al was het een insect.. De belangrijkste reden dat je kat buiten zou moeten is omdat de natuur 'm zo gemaakt heeft.. Hoe zit dat dan met paarden die op 1 ha worden gehouden? Een andere reden zou het jachtinstinct zijn, hoe zit dat dan met paarden die nu geen kruiden enzo kunnen zoeken?

Je beperkt je dier in zijn natuurlijke behoeften, en volgens jou en anderen hier is dat not done. Ga dan eens bij jezelf te raden of niet élk gedomesticeerd dier beperkt wordt. En waarom je dit van jezelf wel goedkeurt als het gaat om een landbouwhuisdier (koe, varken, kip) of paard maar niet bij andermans kat..

Milly_ schreef:
chubby, hoe kun je nu een kat met een paard vergelijken? Rolleyes
Al 2 grote verschillen, een kat is een roofdier, en paard is een kuddedier, en daarbuiten kan ik je nog milioenen verschillen opnoemen waarom een paard niet vergeleken kan worden met een kat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:06

Zelfs als alle bovenstaande argumenten zouden kloppen en zou daar geen discussie meer over zijn: hoe zie je het dan in de praktijk voor je?

Overal loslopende paarden? En die komen vanzelf iedere avond terug naar huis als we willen rijden en/of als we ze roepen? Of rijden we dan maar het paard dat toevallig het dichtstebij staat, ookal is die van iemand anders?

Je moet natuurlijk ook praktisch blijven.

Ik denk dat je een paard met voldoende weidegang een fijne stal en goed eten niet kunt vergelijken met een kat die graag naar buiten wilt en altijd binnen gehouden wordt. Dieren hebben gewoon frisse lucht nodig vind ik. Je kunt het een kat toch niet ontzeggen om lekker in het gras in het zonnetje te liggen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:11

Overal loslopende paarden Ja Net als overal loslopende katten: over de snelweg, bij de buren in de tuin poepend, bij de andere buren in de vijver hengelend.. En deze katten komen ook elke avond thuis als wij ze roepen omdat wij een knuffel willen of een muis zien lopen in ónze tuin..

Maanling schreef:
Ik denk dat je een paard met voldoende weidegang een fijne stal en goed eten niet kunt vergelijken met een kat die graag naar buiten wilt en altijd binnen gehouden wordt.

Hó stop wacht.. Wie praat er over katten die graag naar buiten willen? de discussie gaat over álle katten, ook die het niet gewend zijn buiten te komen en prima tevreden zijn met een plekje in de zon op de bank, of een warme schoot, e.d.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:12

Milly_ schreef:
IKbenEllen schreef:

eerlijk gezegd wel, en nee heb geen vijver of voliere, aangezien dat niet zo goed samengaat met een kat Knipoog
Tjah.. mijn mening Bloos

En de dieren van de buurman zullen je een zorg wezen, dat is maar banaal? Dat snap ik dan weer niet.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:13

Je reageerd wel heel heftig... De vraag is laat jij je kat naar buiten?

Nou ik doe dat dus wel, jij dus niet.

Klaar na mijn idee. Jij vind dat je kat binnen hoort, ik vind dat mijn katten buiten horen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:15

Chubby, ik hoef niks meer te zeggen gewoon Afgod