Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
griebels schreef:Goh, eindelijk eens iemand die het eens is met mijn wijze van denken mbt dieren
slimmerik schreef:Vanuit jullie standpunt bekeken, kan ik me er ook wel iets bij voorstellen hoor: niemand van jullie heeft de verantwoording over eigen kinderen. Dan zie je een grommende hond heel anders dan jullie....
Als je dat wel hebt dan zie je het toch allemaal net een beetje anders. Het is net als ouders met onhebbelijke kinderen....die blijven hun kroost en opvoedmanieren (zelfs tegen beter weten in) ook verdedigen.is ook begrijpelijk. Echt
En de hond van TS is nog geen jaar en eigenlijk nog in de pup fase: die leert het vast nog wel.
slimmerik schreef:Vanuit jullie standpunt bekeken, kan ik me er ook wel iets bij voorstellen hoor: niemand van jullie heeft de verantwoording over eigen kinderen. Dan zie je een grommende hond heel anders dan jullie....
Als je dat wel hebt dan zie je het toch allemaal net een beetje anders. Het is net als ouders met onhebbelijke kinderen....die blijven hun kroost en opvoedmanieren (zelfs tegen beter weten in) ook verdedigen.is ook begrijpelijk. Echt
slimmerik schreef:En de hond van TS is nog geen jaar en eigenlijk nog in de pup fase: die leert het vast nog wel.
griebels schreef:Moet een hond dan maar alles accepteren? In mijn beleving niet
Ik heb ook moeite met bepaalde mensen, en die weten dat ook
Een hond hoeft niet alles maar te accepteren, en iedereen aardig te vinden en door iedereen geaait te worden etc etc...
Het blijft een hond, met een karakter, en je hoeft dat niet te breken!
WildWings schreef:Je hond hoeft niet alles te accepteren maar mag in mijn optiek niet grommen of happen naar vreemden als deze wilen aaien. Natuurlijk moet een vreemde eerst vragen of deze aan jouw hond mag zitten, maar niet ieder kind luistert of is goed opgevoed, en als jouw hond dan toch een keer hapt (of dat nou uit angst, uit aggresieviteit of uit iets anders is) en het goed raak is, dan is niet alleen "de vreemde" de pineut maar ook jouw hond, en dat is dan ook mijn "punt".
Iedere onbekende zou moeten vragen of hij / zij de hond mag aaien en iedere onbekende zou ook altijd goed moeten aflezen hoe de hond reageert, maar ALS iemand dat niet doet en jouw hond flink door zou bijten is jouw hond degene die als "vals" wordt bestempeld, ongeacht of de vreemde had moeten vragen of hij/zij de hond mocht aaien of niet.
.
griebels schreef:Mijn laatste zin geldt voor elk dier... Elk dier heeft een eigen karakter, je kunt het aanpassen maar je hoeft het niet te breken.
WW, grommen is een heel duidelijke manier voor een hond dat hij het ergens niet mee eens is. Zolang het daarbij blijft heb ik er geen problemen mee. Niet elk mens kent de hondentaal, maar grommen kennen ze allemaal!
WildWings schreef:Dat klopt inderdaad, maar een hond hoort naar mijn mening gewoon niet te grommen naar iemand die hoger in rang staat, en naar mijn mening hoort een mens (ook een vreemde) hoger in rang te staan dan de hond omdat je anders ongelukken kan krijgen. Ik denk dat daar verder ook niet over te discussieren valt omdat we van elkaar weten dat we een ander standpunt hierover hebben.
tamorka schreef:griebels schreef:Mijn laatste zin geldt voor elk dier... Elk dier heeft een eigen karakter, je kunt het aanpassen maar je hoeft het niet te breken.
WW, grommen is een heel duidelijke manier voor een hond dat hij het ergens niet mee eens is. Zolang het daarbij blijft heb ik er geen problemen mee. Niet elk mens kent de hondentaal, maar grommen kennen ze allemaal!
Ken je Dizzy nog? In de ren ervaarde ze de mensen die voor haar tralies stonden als een grote bedreiging en ze gromde woest! Ik wist als ik daar mijn handen door steek, dan heeft ze me! En TOCH waren er mensen zo stom hun handen in te steken. Kun je daar nou bij????????![]()
Als Dizzy uit de ren was, was ze een andere hond. Maar omdat die domme mensen er geweest was, werd ze toch maar afgemaakt.
tamorka schreef:slimmerik schreef:Vanuit jullie standpunt bekeken, kan ik me er ook wel iets bij voorstellen hoor: niemand van jullie heeft de verantwoording over eigen kinderen. Dan zie je een grommende hond heel anders dan jullie....
Mijn moeder had verantwoordelijkheid over mij. MAar als ik die hond niet met rust liet, kwam ze op voor de hond. Want ze had niet alleen verantwoordelijkheid over mij, maar OOK voor de hond. Ze had namelijk voor ons ALLEBEI gekozen.
LinseyDonja schreef:Lin je moet vrij nemen en nu naar huis gaan, die hond is heeeelemaal losgeslagen, hij is heel aggresief geworden, en niemand kan bij hem. Hij heeft gevochten en hij heeft z'n pootje (ik geloof zij nageltje los )open gehaald, niemand kan hem behandelen of bekijken omdat hij iedereen bijt die in de buurt komt.
slimmerik schreef:Mijn moeder zorgde dat er geen enkele hond gromde....Als hij b.v. in zijn eigen mand of plaats lag mochten wij er absoluut niet bij. Als wij díe grens passeerden dan zwaaide er wat. Die methode volg ik ook.
slimmerik schreef:Het verhaal van Dizzy heb ik niet gekend. Maar om een hond altijd achter tralies te moeten houden zou mijn voorkeur niet zijn...
tamorka schreef:slimmerik schreef:Mijn moeder zorgde dat er geen enkele hond gromde....Als hij b.v. in zijn eigen mand of plaats lag mochten wij er absoluut niet bij. Als wij díe grens passeerden dan zwaaide er wat. Die methode volg ik ook.
Onze hond gromde niet maar ze keek vuil als je haar plaagde (ik was vroeger ook zo'n kind dat niet wilde luisteren) of je als vreemde aan je opdrong. Haar ogen spraken boekdelen en eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als grommen. Een hond moet kunnen grommen of vuil kijken: het is zijn enige manier van waarschuwen.
russel schreef:Leg hem op zijn rug en laat hem liggen totdat hij niet meer gromt, net zo lang totdat hij zich overgeeft.
slimmerik schreef:Een hond hoort niet te waarschuwen......omdat ie ook niet mag bijten.
slimmerik schreef:Toch wordt op veel site's van honden (ook Martin Gaus om maar een voorbeeld te noemen) grommen als verkeerd gedrag genoemd. Er wordt wel bij vermeld dat een hond tot ongeveer 10 maanden idd kan gaan grommen. Maar dat moet meteen de kop ingedrukt worden. Alleen zo krijg je er een fijne hond van wordt beweerd door de kenners. Ook bij ons op de kynologenvereniging streeft men dit na.
Ik heb al verschillende baasjes meegemaakt die zonder meer de wacht aangezegd werd als hun honden grommen. Hetzij naar andere honden, grote mensen e/of kinderen.
Een hond hoort niet te waarschuwen......omdat ie ook niet mag bijten.
slimmerik schreef:Een hond hoort niet te waarschuwen......omdat ie ook niet mag bijten.
assie schreef:russel schreef:Leg hem op zijn rug en laat hem liggen totdat hij niet meer gromt, net zo lang totdat hij zich overgeeft.
Als je dit zegt heb je duidelijk de functie van het op de rug liggen niet begrepen.
Een hond geeft zich juist over door op zijn rug te liggen en zijn buik te tonen. Dan moet je dus ophouden met corrigeren, aangezien de boodschap is overgekomen (=hond ligt op zijn rug en volkomen kwetsbaar).
Een hond kán zich niet meer overgeven als jij hem op zijn rug dwingt en zal het ook niet begrijpen alszijnde een straf. Hij zal dus ook niet weten hoe hij aan jou moet duidelijk maken dat hij zich overgeeft, dat signaal heb jij hem namelijk al ontnomen door hem op zijn rug te leggen.
Je kunt wel op een dusdanige manier streng toespreken, groot maken, stap in de richting van de hond zetten dat hij zich overgeeft en zélf op zijn rug gaat liggen, of zich klein maakt.
Succes trouwens met je 9 maanden oude Duitse Dog (om maar een groot ras te noemen) op zijn rug te leggen. Dan moet je flink sterk zijn.
Niet de juiste methode dus.
tamorka schreef:slimmerik schreef:Een hond hoort niet te waarschuwen......omdat ie ook niet mag bijten.
JIj moet een hond eens leren te respecteren en in zijn waarde te laten!