Man schopt onze pup!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Re: Man schopt onze pup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

tessyke schreef:
Clyde schreef:
Wat ik vooral belachelijk vind is dat een normale hond nooit een pup zou aanvallen. Dus wat nou beschermen. En als zijn eigen hond andere honden aanvalt en jouwe daarmee weg wilt jagen, moet hij zelf op cursus. Honden zijn normaal gesproken niet agressief naar andere honden. Dan is er iets goed mis met de opvoeding. Tuurlijk bescherm je je hond als hij echt aangevallen zou worden. Maar in principe kunnen honden prima met soortgenoten overweg.

weet je wel waarover je praat?
niet elke hond is een mega sociaal kwispelend beest hoor, zoiets heet karakter van nature

Van nature zijn honden niet agressief. Tuurlijk is de ene hond vriendelijker dan de andere hond. Maar bij honden zit een gedragscode in zijn gene. Als het wel tot een confrontatie komt zal een van de honden zich overgeven en op zijn rug gaan liggen.
De andere hond is dan op dat moment dominant en stopt met de confrontatie. Zo niet dan is er iets mis met de hond.
En ja ik weet waar ik over praat. heb zelf twee niet agressieve honden en heb me verdiept in hoe een hond moet worden opgevoed.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:11

Diablo, dat vind ik nou dus ook! Je hebt niet voor niets onderscheid tussen losloopgebied en niet-losloopgebied. Sterker nog je mag je hond alleen maar loslaten als er ook echt een bordje staat! Ik heb mijn pup altijd aan de lijn, behalve als ik in het losloopgebied ben Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:13

Negen van de tien honden die "aggressief" gedrag vertonen, zijn zo gemaakt. Een fout in de opvoeding hoeft niet altijd duidelijk te merken te zijn, maar dat betekent niet dat het niet gebeurd is.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:14

Clyde schreef:
Van nature zijn honden niet agressief. Tuurlijk is de ene hond vriendelijker dan de andere hond. Maar bij honden zit een gedragscode in zijn gene. Als het wel tot een confrontatie komt zal een van de honden zich overgeven en op zijn rug gaan liggen.
De andere hond is dan op dat moment dominant en stopt met de confrontatie. Zo niet dan is er iets mis met de hond.
En ja ik weet waar ik over praat. heb zelf twee niet agressieve honden en heb me verdiept in hoe een hond moet worden opgevoed.

Er zijn wel honden die van nature aggressief zijn, maar die waren in het wild dan ook nooit door de "puppentest" van pa heengekomen. Eigenlijk is het dus een foutje dat die honden überhaupt nog leven. De zogenaamde "kronkelhonden".

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:21

Ilzjuh schreef:
Clyde schreef:

Er zijn wel honden die van nature aggressief zijn, maar die waren in het wild dan ook nooit door de "puppentest" van pa heengekomen. Eigenlijk is het dus een foutje dat die honden überhaupt nog leven. De zogenaamde "kronkelhonden".

Ze zijn er zeker wel inderdaad, vroeger zelf er 1 gehad Ja Als pup van een paar weken oud de eigenaars zo bang gemaakt dat ze niet meer erbij durfden te komen terwijl de rest van het nest heel normaal was Ja Was een topper van een politiehond, maar tevens zo gestoord dat wij nooit op vakantie konden omdat niemand anders dat beest kon uitlaten zonder gegrepen te worden Bloos

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:44

tessyke schreef:
Clyde schreef:
Wat ik vooral belachelijk vind is dat een normale hond nooit een pup zou aanvallen. Dus wat nou beschermen. En als zijn eigen hond andere honden aanvalt en jouwe daarmee weg wilt jagen, moet hij zelf op cursus. Honden zijn normaal gesproken niet agressief naar andere honden. Dan is er iets goed mis met de opvoeding. Tuurlijk bescherm je je hond als hij echt aangevallen zou worden. Maar in principe kunnen honden prima met soortgenoten overweg.

weet je wel waarover je praat?
niet elke hond is een mega sociaal kwispelend beest hoor, zoiets heet karakter van nature

Onze hond is op cursus geweest en perfect afgericht. Hij is alleen bang voor andere honden die op hem af komen. Hij weet daar niet mee om te gaan en bijt dus door. Onze hond is nooit geslagen of geschopt.

Als er dus in een gebied waar honden niet los mogen lopen iets op mijn hond afkomt, pup of niet, jaag ik hem ook weg. Sommige honden zijn echter vasthoudend en blijven terugkomen en dan kunnen ze van mij een schop krijgen en de eigenaar ook. Mijn hond heeft namelijk net zo veel recht om uitgelaten te worden als alle andere honden. Zeggen dat eigenaren van dat soort honden maar meer rekening moeten houden met honden die loslopen (waar dat niet mag) vind ik behoorlijk krom.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:19

Bromfiets:
Jij jaagt hem eerst nog weg alvorens te schoppen, dat vind ik ook al anders en ik vind dat het ook dient te liggen aan de reactie van de baas van de loslopende hond of je schopt. Pakt deze zoals TS direct de hond vast dan heb je geen recht om te schoppen, doen ze alsof er niets aan de hand is oké. Kijk mijn pup rent ook wel eens naar een hond en tja ook wel eens naar een agressieve hond, aangezien deze bij ons iedere keer over het losloop veld wandelen. Als hij op die manier een keer gewaarschuwd wordt door een andere hond prima, maar als mensen naar hem gaan schoppen houdt het voor mij op hoor. Hier hoor ik ook mensen zeggen africhten doe je op een wei, prima maar op mijn wei luistert mijn pup perfect, want daar zijn geen dingen die hem afleiden, de volgende stap is ook leren opletten en luisteren in de wijde wereld en dat kun je niet op een wei oefenen, maar wel op een loslaatveld.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:26

sonjim schreef:
Bromfiets:
Jij jaagt hem eerst nog weg alvorens te schoppen, dat vind ik ook al anders en ik vind dat het ook dient te liggen aan de reactie van de baas van de loslopende hond of je schopt. Pakt deze zoals TS direct de hond vast dan heb je geen recht om te schoppen, doen ze alsof er niets aan de hand is oké. Kijk mijn pup rent ook wel eens naar een hond en tja ook wel eens naar een agressieve hond, aangezien deze bij ons iedere keer over het losloop veld wandelen. Als hij op die manier een keer gewaarschuwd wordt door een andere hond prima, maar als mensen naar hem gaan schoppen houdt het voor mij op hoor. Hier hoor ik ook mensen zeggen africhten doe je op een wei, prima maar op mijn wei luistert mijn pup perfect, want daar zijn geen dingen die hem afleiden, de volgende stap is ook leren opletten en luisteren in de wijde wereld en dat kun je niet op een wei oefenen, maar wel op een loslaatveld.

Ben ik helemaal met je eens Lachen

Maar in deze discussie wordt er geen verschil gemaakt tussen terreinen waar honden en niet los mogen lopen. Op het terrein waar TS was mocht de hond niet los en in dat opzicht vind ik het gebeurde haar eigen schuld.

Dat neemt niet weg dat die man op een andere manier had moeten reageren, maar misschien was het van van zijn kant een schrikreactie. Dat kunnen wij niet beoordelen. Ook het feit dat beide hondjes aan het kwispelen waren wil niet veel zeggen. Mijn hond kwispelt ook als hij een andere doodbijt.... Er zijn nog zo veel andere manieren van lichaamstaal bij honden en kwispelen (=opwinding) is niet altijd positief.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:33

Had ik het maar kunnen filmen, dan had ieder persoon kunnen zien dat er niks kwaads aan de gang was. De man reageerde gewoon onbeschoft! Terwijl de hondjes naar elkaar aan het kwispelen waren, en een lichaamshouding liegt niet!
Je kan me veel zeggen, maar een hond die een andere hond zomaar doodbijt, die ''kwispelt'' echt wel op een andere manier en zijn hele lijf zal er ook anders uitzien zeg maar als bij een begroeting, zoiets zie je echt wel!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:37

Een lichaamshouding liegt niet, maar wordt wel vaak verkeerd geïnterpreteerd door mensen.
Nu vind ik als ik uitga van jouw situatie en dat jij het goed hebt, dat de man inderdaad onbeschoft reageerde. Sowieso zou ik een hond nooit wegschoppen, zelfs niet al was het een grote herder. Schoppen doe ik niet aan, tenzij ik écht niet anders kan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:55

manonnetjoe schreef:
Had ik het maar kunnen filmen, dan had ieder persoon kunnen zien dat er niks kwaads aan de gang was. De man reageerde gewoon onbeschoft! Terwijl de hondjes naar elkaar aan het kwispelen waren, en een lichaamshouding liegt niet!
Je kan me veel zeggen, maar een hond die een andere hond zomaar doodbijt, die ''kwispelt'' echt wel op een andere manier en zijn hele lijf zal er ook anders uitzien zeg maar als bij een begroeting, zoiets zie je echt wel!

Ik praat ook niet goed wat die man deed Knipoog Hij had zeker op een andere manier kunnen en moeten reageren.

Maar ik vind ook nog steeds: als je hond was aangelijnd was er niks gebeurd. En het is idd zo dat veel mensen hondentaal verkeerd interpreteren. Ik zeg niet dat jij dat ook niet kan, want dat kan ik niet beoordelen vanaf hier.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:14

Ik ben het er wel mee eens dat je je hondje had moeten aanlijnen,maar waarom moeten problemen direct met agressie worden opgelost. Ook al heeft die man iets meegemaakt dan nog vind ik dat geen excuus. ik heb vroeger met een man iets vervelends meegemaakt. Ik schop nu ook niet iedere man die te dicht bij komt. Wegjagen kan wel alleen als de hond daadwerkelijk aanvalt kan ik snapppen dat je een schop verkoopt maar dat was nu niet ter sprake.
Maar goed ieder zijn mening.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:31

bromfiets schreef:
manonnetjoe schreef:

Ik praat ook niet goed wat die man deed Knipoog Hij had zeker op een andere manier kunnen en moeten reageren.

Maar ik vind ook nog steeds: als je hond was aangelijnd was er niks gebeurd. En het is idd zo dat veel mensen hondentaal verkeerd interpreteren. Ik zeg niet dat jij dat ook niet kan, want dat kan ik niet beoordelen vanaf hier.

Snap wat je bedoelt Haha!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:31

Clyde schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat je je hondje had moeten aanlijnen,maar waarom moeten problemen direct met agressie worden opgelost. Ook al heeft die man iets meegemaakt dan nog vind ik dat geen excuus. ik heb vroeger met een man iets vervelends meegemaakt. Ik schop nu ook niet iedere man die te dicht bij komt. Wegjagen kan wel alleen als de hond daadwerkelijk aanvalt kan ik snapppen dat je een schop verkoopt maar dat was nu niet ter sprake.
Maar goed ieder zijn mening.

Dan moest ik toch flink agressief zijn.

Mijn hond is 3 keer aangevallen. De eerste keer 3 grootte husky's geen eigenaren in de buurt en met behulp van bejaarden de honden in bedwang kunnen houden. De kleine kinderen waren overstuur de hond ook. Dus als er toen honden op me hond afkwamen hoe klein/ jong ook zetten ik er me voet voor. Gingen ze niet weg kon ik toch ook een tik uitdelen. Helaas werkt dit ook niet altijd.

Dus op die manier snap ik die man half. Als jij erbij stond had die niet verder mogen gaan. En niet meteen trappen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:02

Ik bedoel niet dat jij flink agressief bent dienetje. Maar ik denk wel dat je wel een verschil ziet tussen een onbevangen puppy en drie grootte husky's? als er drie husky's op je af komt ben je wel voorzichtiger dan een puppy. Maar direct naar iedere hond trappen vind ik gewoon niet nodig. Bekijk het per situatie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:41

Jemig, wat een ei.kel zeg!
Niet normaal! Het is een pup, als het nou een volwassen hond was okee, dan had ik zeker gezegd dat het jou schuld was, maar dit gaat wel erg ver.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:45

Schoppen is achterlijk en nutteloos. Die man had kennelijk geen idee van honden. Een schop kan juist agressie OPWEKKEN... en zal het zeker niet afremmen. Een hond die besluit zijn hond aan te vallen, zal door een schop echt niet altijd van gedachten veranderen! Het kan juist provocerend werken! Ook kan de hond besluiten de man aan te vallen.

Dus... ook al ''zat de TS fout'', omdat de pup daar niet los mocht... het blijft een zeer stomme actie. Ik zou woest geweest zijn!

Ik heb zelf ooit meegemaakt dat een andere herder die van mij aanvloog. Nou... al had ik 'm met stalen neuzen geschopt, dan was dat beest echt niet gestopt...
Ik heb hem dus gewoon stevig in het nekvel gepakt, verder niets. Ik kreeg daarop uiteraard een beet, maar ik liet NIET LOS.
Mijn herder was sowieso niet op confrontatie uit (hij had zich zelfs al overgegeven, maar de andere herder viel desondanks aan) en dus was het gevecht met één klap over.
De vechtersbaas had ook geen keuze meer... ik had hem zo krachtig vast in de nek, het was gewoon einde verhaal.

Sindsdien is me trouwens opgevallen dat die herder heel goed weet wie de baas is van onze roedel... Knipoog Ikke. Knipoog
De laatste keer dat ik hem tegenkwam, stond hij uitgebreid mijn handen te likken.

Ik heb trouwens helaas moeten vernemen dat de herder die mijn hond aanviel vaker met andere honden uit de buurt vocht als hij de kans kreeg... het ging hier om een afgekeurde politiehond, orgineel volgens mij bedoeld voor een soort bewaking...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:37

Ja niet netjes van die man om je hond te schoppen dat is een ding wat zeker is. Maar jij hoort je hond ook niet los te laten op plekken waar dat niet mag.

Heb je je hond keurig onder apel vind ik dat je het zelf moet weten maar als je hond nog niet bij je blijft kan je dat dus beter neit doen of vragen of je het mag oefenen en dan pas je hond los laten.

Ik zal een hond nooit zomaar een schop geven maar ben er zeker niet van gediend als er en loslopende hond op mijn aangelijnde hond kom afgerend.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 16:21

karoliena schreef:
Ja niet netjes van die man om je hond te schoppen dat is een ding wat zeker is. Maar jij hoort je hond ook niet los te laten op plekken waar dat niet mag.

Heb je je hond keurig onder apel vind ik dat je het zelf moet weten maar als je hond nog niet bij je blijft kan je dat dus beter neit doen of vragen of je het mag oefenen en dan pas je hond los laten.

Ik zal een hond nooit zomaar een schop geven maar ben er zeker niet van gediend als er en loslopende hond op mijn aangelijnde hond kom afgerend.

Het is gewoon een heel rustige omgeving waar geen autos komen ed alleen af en toe wandelaars en fietsers. Nergens staat dat het verboden is, het was gewoon plots dat ie de bocht omkwam. Het is een pup en die moet toch leren luisteren, en oefenen zal dus echt moeten! Onze hond blijft prima bij ons maar zodra er een andere hond komt wordt ze soms nog erg enthousiast en lijnen we haar ook direct aan! Ze zal het gewoon moeten leren, je kunt een hond niet programmeren. Dit gebeurt nou eenmaal en je leert ervan, geen enkele pup staat direct onder apel, daar gaat training aan vooraf bij iedereen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:47

Je hond mag nergens los tenzij het duidelijk aangegeven staat dat het losloop gebied is voor honden. Dus het is bij wet wel verboden om je hond dan los te laten.

Natuurlijk moet elke hond het leren en daarvoor moet je oefenen maar dat hoeft natuurlijk neit in een bos, je kan ook in een losloopgebied oefenen, daar mag je hond los en zal je dus ook geen gezeur krijgen van iemand als jou hond naar een andere hond zou rennen.

En nogmaals ook al is het een pup als ik die man was geweest had ik je pup zeker geen schop gegeven maar had ik jou wel even duidelijk gemaakt dat je je hond bij je moet houden en dat ik er niet van gediend ben als er een loslopende hond op mijn aangelijnde hond komt afgerend.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:52

mijn hond ( duitse herder ) loopt ook altijd los.
en ze heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan.
hij loopt strak aan mn voet, en zal nooit zomaar wegrennen.
er is dan ook niemand die hoeft te proberen haar een schop te geven, want dan komt hij er niet heelhuids vanaf denk ik.

ik vind dat een hond gewoon lekker los mag lopen, zolang hij maar niets doet Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:57

Dat ben ik helemaal met je eens.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:05

Ik heb mijn hond ook het liefst los maar als er een andere hond aan komt gaat die van mij vast of houdt ik haar vast tot de andere hond weer ver uit het zicht is. Alleen als het zo is dat die andere hond niet aangelijnd wordt laat ik mijn hond ook weer los. Mocht er dan ruzie komen kan die van mij in elk geval weg komen. Maar zoals al gezegd ben ik ook voorstander van aangelijnd bij andere honden in de buurt... Anderzijds had die man de pup geen schop hoeven geven, dat gaat mij ook te ver....

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:15

karoliena schreef:
Je hond mag nergens los tenzij het duidelijk aangegeven staat dat het losloop gebied is voor honden. Dus het is bij wet wel verboden om je hond dan los te laten.

Natuurlijk moet elke hond het leren en daarvoor moet je oefenen maar dat hoeft natuurlijk neit in een bos, je kan ook in een losloopgebied oefenen, daar mag je hond los en zal je dus ook geen gezeur krijgen van iemand als jou hond naar een andere hond zou rennen.

En nogmaals ook al is het een pup als ik die man was geweest had ik je pup zeker geen schop gegeven maar had ik jou wel even duidelijk gemaakt dat je je hond bij je moet houden en dat ik er niet van gediend ben als er een loslopende hond op mijn aangelijnde hond komt afgerend.

In het algemeen:
Bij ons is geen losloopgebied helaas, en het was geen bos maar gewoon natuurgebied, heel rustig, ideaal om te oefenen. Als ik zag dat een hond agressief zou doen trapte ik hem ook weg of als die van mij juist agressief zou zijn dan zou ik die hond uit bescherming wegduwen. Maar gewoon een pup trappen die kwispelt? Of die dan vast zit of niet zoiets kun je ook op een nette manier duidelijk maken.
Ik weet wel dat die vast had moeten zitten, maar ging opeens en normaal lijnen we haar direct aan. Z'on dingen gebeuren gewoon vind het gewoon zeer asociaal van deze meneer, ook al was het mijn fout. Hangt natuurlijk van de situatie af

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:26

Nou, beetje jammer dat je nu zo zielig doet.
Ik vind het je eigen schuld.

Dat mensen asociaal kunnen zijn, dat is een feit en dat wéét je.
net zoals jij je hond los laat waar het niet mag, is ook asociaal.

jullie zaten beide fout en wie "fouter" zat, is IMO niet belangrijk.