Maryn's reactie liet even op zich wachten, maar dit kwam doordat ze anderen in het asiel ook om raad heeft gevraagd.
Dit was haar reactie op mijn verhaal:
Hoi Astrid,
Mijn antwoord liet even op zich wachten , omdat ik ook bij kennissen ( van het asiel) informatie omtrent jouw dilemma heb ingewonnen.Ik begrijp dat je geschrokken bent en hoop je een beetje te kunnen geruststellen.
Met behulp van hen ben ik tot het volgende gekomen.
Wat betreft Luna's gedrag in de tuin met het kind. Dit is lastiger te verklaren , omdat ik niet erbij was en ook het gedrag van de andere hond en /of kinderen niet ken.
Wel kan ik je gerust stellen, dat als je zelf kinderen krijgt Luna hiermee opgroeit er aan went, wat natuurlijk een heel andere situatie is dan een kind die op bezoek is .Bovendien is Luna opgegroeid met een kind en ik zie wat dat betreft geen problemen.Natuurlijk ken ik Luna's huidige situatie met Sirac ook niet goed, mogelijk dat Sirac hier een rol in mee speelt.
Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd een hondenpsycholoog(of honden gedragskundige) consulteren.
Zij zijn erbij en kunnen veel beter zien dan ik ( op afstand) wat er zich precies afspeelt.
Blijf er wel rekening mee houden, dat je honden en jonge kinderen nooit alleen mag laten zonder jullie toezicht!
De kennis van het asiel heeft zelf 3 kinderen en ongeveer 14 honden, plus de nodige pensionhonden en katten , konijnen en wat al niet meer en zij zal haar kinderen ook nooit alleen laten met de honden ( de kids zijn nu ongeveer tussen de 4 en 10 jaar).
Het belangrijkste is dat wij mensen het hondengedrag moeten begrijpen en volgen , een hond kan nooit menselijk gedrag begrijpen (en dat kan ik zelfs, als mens, niet!!!

Nog een tip als er kinderen zijn , sluit de honden nooit buiten! Als je de kinderen aandacht geeft , geef de honden ook aandacht ( al is maar d.m.v. een kluif , een knuffel o.i.d.) zodat er nooit jaloezie kan ontstaan.
Maak wel kenbaar dat de kinderen boven de honden staan in de roedel, dus wel eerst het kind iets laten eten of aandacht geven daarna de honden etc.
Laat de kinderen iets lekkers geven aan de honden en zorg dat ze altijd groter of hoger staan /zitten dan de honden
ook dat bevestigt de rangorde.
Ik hoop dat je aan deze info iets hebt en vooral... dat je wat geruster bent.
Dikke knuf voor Luna en groetjes
Maryn
Nu weet ik dus helemaal zeker dat ik Luna houdt. In ieder geval, tot zo lang ze geen nieuwe dreigende of (nog erger) agressieve houding heeft laten zien. Dus ik hoop voor altijd!
Wel zal ik Luna wat meer bloot gaan stellen aan kinderen (aangelijnd en dan op vreemd terrein). Dit om haar reactie te peilen. Verder ga ik voorlopig door met de commando's en de dominantierollen bepalen.
Een volgende keer als dit bezoek weer langs komt, zal Luna helaas van ons verwijderd moeten zitten. De ouders van het meisje zijn echt erg geschrokken en willen niet dat Luna in de buurt komt van hun dochtertje. Dit respecteer ik ook. Wel hoop ik dat ze, als het meisje wat ouder is, wel weer haar erbij willen laten. Maar ik verwacht dat dit nog wel een tijd zal duren.
In ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb aan een aantal toch wel wat gehad. Zeker van de Cane Corso bezitters. Ik herkende het gedrag wel vanuit de rasbeschrijving, maar het is toch prettig om te lezen dat andere Cane Corso's ook zo doen, en niet de fout in zijn gegaan. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat het wel nog altijd fout zou kunnen gaan, als het contact niet goed begeleid wordt.