Hond agressief of spelen??? Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Re: Hond agressief of spelen??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:26

Vandaag dan eindelijk een reactie gekregen van Maryn, haar oude opvangadres. Deze vrouw werkt als vrijwilliger in het asiel en heeft Luna zo'n 3 maanden thuis gehad, voordat ze naar mij kwam.
Maryn's reactie liet even op zich wachten, maar dit kwam doordat ze anderen in het asiel ook om raad heeft gevraagd.
Dit was haar reactie op mijn verhaal:
Hoi Astrid,
Mijn antwoord liet even op zich wachten , omdat ik ook bij kennissen ( van het asiel) informatie omtrent jouw dilemma heb ingewonnen.Ik begrijp dat je geschrokken bent en hoop je een beetje te kunnen geruststellen.
Met behulp van hen ben ik tot het volgende gekomen.
Wat betreft Luna's gedrag in de tuin met het kind. Dit is lastiger te verklaren , omdat ik niet erbij was en ook het gedrag van de andere hond en /of kinderen niet ken.
Wel kan ik je gerust stellen, dat als je zelf kinderen krijgt Luna hiermee opgroeit er aan went, wat natuurlijk een heel andere situatie is dan een kind die op bezoek is .Bovendien is Luna opgegroeid met een kind en ik zie wat dat betreft geen problemen.Natuurlijk ken ik Luna's huidige situatie met Sirac ook niet goed, mogelijk dat Sirac hier een rol in mee speelt.
Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd een hondenpsycholoog(of honden gedragskundige) consulteren.
Zij zijn erbij en kunnen veel beter zien dan ik ( op afstand) wat er zich precies afspeelt.
Blijf er wel rekening mee houden, dat je honden en jonge kinderen nooit alleen mag laten zonder jullie toezicht!
De kennis van het asiel heeft zelf 3 kinderen en ongeveer 14 honden, plus de nodige pensionhonden en katten , konijnen en wat al niet meer en zij zal haar kinderen ook nooit alleen laten met de honden ( de kids zijn nu ongeveer tussen de 4 en 10 jaar).
Het belangrijkste is dat wij mensen het hondengedrag moeten begrijpen en volgen , een hond kan nooit menselijk gedrag begrijpen (en dat kan ik zelfs, als mens, niet!!! Knipoog)

Nog een tip als er kinderen zijn , sluit de honden nooit buiten! Als je de kinderen aandacht geeft , geef de honden ook aandacht ( al is maar d.m.v. een kluif , een knuffel o.i.d.) zodat er nooit jaloezie kan ontstaan.
Maak wel kenbaar dat de kinderen boven de honden staan in de roedel, dus wel eerst het kind iets laten eten of aandacht geven daarna de honden etc.
Laat de kinderen iets lekkers geven aan de honden en zorg dat ze altijd groter of hoger staan /zitten dan de honden
ook dat bevestigt de rangorde.

Ik hoop dat je aan deze info iets hebt en vooral... dat je wat geruster bent.

Dikke knuf voor Luna en groetjes
Maryn

Nu weet ik dus helemaal zeker dat ik Luna houdt. In ieder geval, tot zo lang ze geen nieuwe dreigende of (nog erger) agressieve houding heeft laten zien. Dus ik hoop voor altijd!
Wel zal ik Luna wat meer bloot gaan stellen aan kinderen (aangelijnd en dan op vreemd terrein). Dit om haar reactie te peilen. Verder ga ik voorlopig door met de commando's en de dominantierollen bepalen.
Een volgende keer als dit bezoek weer langs komt, zal Luna helaas van ons verwijderd moeten zitten. De ouders van het meisje zijn echt erg geschrokken en willen niet dat Luna in de buurt komt van hun dochtertje. Dit respecteer ik ook. Wel hoop ik dat ze, als het meisje wat ouder is, wel weer haar erbij willen laten. Maar ik verwacht dat dit nog wel een tijd zal duren.
In ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb aan een aantal toch wel wat gehad. Zeker van de Cane Corso bezitters. Ik herkende het gedrag wel vanuit de rasbeschrijving, maar het is toch prettig om te lezen dat andere Cane Corso's ook zo doen, en niet de fout in zijn gegaan. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat het wel nog altijd fout zou kunnen gaan, als het contact niet goed begeleid wordt.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:31

Ik weet zeker dat je het goed oplost met luna, zoals je nu bezig bent, mag luna zich gelukkig prijzen dat ze bij jullie terecht gekomen is. Nog veel geluk en plezier met haar,(en ik vind dat je een verstandig besluit genomen hebt. Knipoog )

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:32

Ik vind dat ze een verstandige mail heeft gestuurd door je ook in te lichten over het feit dat je de hond nooit buiten moet sluiten als er kinderen in de picture komen. Lachen En ik vind dat jij een goede keuze hebt gemaakt door de hond te houden. Succes ermee.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:54

een goede mail. met veel info die ze heeft gestuurd.. hier heb je vast wat aan.! goede keuz dat je dr toch houd. als je het maar in de gaten houd ij kleine kinderen.. verder hoop ik dat je er veel plezier van het hondje mag hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:00

Ik wens je ook heel veel succes, ik vind het super hoe je hier mee omgaat!!! Je neemt je verantwoordelijkheid, wint eerlijke informatie in en je neemt je beslissing met je verstand en gevoel in een goed evenwicht. Respect! Veel mensen kunnen een voorbeeld aan je nemen... Afgod

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:04

Ik heb bijna het hele topic doorgelezen en je hebt een heel goed antwoord gekregen. Zo denk ik er zelf nl ook over. Gelukkig mag de hond bij je blijven, heel veel plezier/succes er nog mee

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:19

Ook ik wens je succes. Ik vind het wel vreemd dat die asielmedewerkster vermeldt dat een kind hoger moet staan in de roedel dan de hond. Kynologen beweren van niet nl.

http://www.dogweb.nl/gedrag/kindhond.html

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:36

Super dat je een waardevolle reactie hebt gehad!!Heel veel succes en wijsheid maar dat gaat goedkomen,fijn dat je de moeite hebt genomen om info in te winnen ipv wegdoen,nu zullen jullie vast vele jaren plezier van haar hebben,Succes!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:01

slimmerik schreef:
Ook ik wens je succes. Ik vind het wel vreemd dat die asielmedewerkster vermeldt dat een kind hoger moet staan in de roedel dan de hond. Kynologen beweren van niet nl.

http://www.dogweb.nl/gedrag/kindhond.html

Ik heb geleerd van wel. Het gezin is in de hond z'n ogen een roedel. Als dan het kind onder de hond staat lijkt mij dat het dan juist gevaarlijker word voor het kind omdat dan de hond baas is over het kind.
Of ik heb het mis maar bij ons eten we ook eerst en dat soort dingen, en van alle honden (4stuks) krijgt eerst de leider van die groep te eten en dan op volgorde naar de rang lagere

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:53

Ik heb geleerd dat een kind jonger dan 12 jaar niet in staat is dominanter te zijn dan de hond, omdat in een roedel honden de puppies ook altijd de laagste in rang zijn. De hond ziet kinderen <12 als puppies, en dus als ranglagere...

En daarom moet een kind goed geleerd worden hoe met de hond om te gaan: dominant gedrag, zoals naar de hond toe gaan om te aaien ipv de hond laten komen, kan afgestraft worden door de hond.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:06

Hester schreef:
Ik heb geleerd dat een kind jonger dan 12 jaar niet in staat is dominanter te zijn dan de hond, omdat in een roedel honden de puppies ook altijd de laagste in rang zijn. De hond ziet kinderen <12 als puppies, en dus als ranglagere...

En daarom moet een kind goed geleerd worden hoe met de hond om te gaan: dominant gedrag, zoals naar de hond toe gaan om te aaien ipv de hond laten komen, kan afgestraft worden door de hond.

Helemaal goed!!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:23

Ik krijg dan ook les van kynologen Knipoog Bloos

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:09

Hester schreef:
Ik krijg dan ook les van kynologen Knipoog Bloos

En dat kan de TS dus ook beter doen volgens mij. Alleen al om teleurstelling te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:53

Hester schreef:

En dat is exact de reden dat het vaak fout gaat tussen honden en kinderen. Veel kinderen wordt niet goed geleerd hoe met de hond om te gaan, zeker in dit kader. Veel ouders zijn zich hier ook niet van bewust.
@ TS: lees de info die in de link van slimmerik staat heel goed door, is heel bruikbare informatie.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:14

Als TS , alleen maar niet naar jou ,slimmerik luisterd, zal het wel goed komen.
Pot*** wat geef jij een verdraaide adviesen. Ik heb een hele tijd gehad ,dat ik dacht, negeren die boel. Maar langzamerhand komt me je mening, vooral over sommige hondenrassen, de keel uit. En dan je "afschuwelijk " filmpje over de pitbull .Een aanfluiting is het. Misschien dat ik dit beter per pb kan doen, maar dan hoor ik het wel. Eigenlijk is het ook niet mijn aard, om iemand op zijn mening aan te vallen, maar wie kaatst kan de bal terug verwachten.