Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:25

simodi schreef:
Een poes hoeft geen vers vlees, in goede brokjes zit al alles wat ze nodig hebben en het is idd zo dat die beter zijn voor tanden en tandvlees. Kun je het niet combineren? Van mijn DA mag ik naast de brokjes ook wat vlees uit bik oid geven.
Ik geef mijn poes gewoon verschillende merken door elkaar (dwz afwisselend Knipoog ) zodat ze niet speciaal went aan een merk, da's wel zo makkelijk. Hetzelfde geldt voor brokjes, al koop ik wel altijd brokjes speciaal voor binnenpoezen. Inmiddels kun je die ook kopen bij Albert Heijn en zelfs de Lidl heeft nu speciaal kattenvoer! Onze Simmie krijgt overdag brokjes (ook niet op vaste tijden) en 's avond als wij warm eten wat 'vleesjes' uit een zakje (in gelei of saus) of blikje (Sheba of whiskas). Maar dan maar een klein beetje, meer voor het lekker.

Een kat heeft geen vers vlees nodig?

Blikjes/ gelei en saus hebben ze al helemáál niet nodig! Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-07 20:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:39

Een lat...een broek Huilen van het lachen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:39

Had er eerst 'at' staan, en daarna op de verkeerde knop gedrukt. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:41

Haha!

Maar Wuis, dat vlees van Rodi wat je in de supermarkt kan kopen,
is dat goed voer dan?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:01

Chiqa schreef:
Frouk schreef:
Mijn kat eet al haar hele leven lang whiskas broeken

Dát vind ìk nu dus zielig..... Knipoog
Die quotes; he haalt alles door elkaar Vork

ja ik ben een drama met quotes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:04

Chiqa schreef:
Haha!

Maar Wuis, dat vlees van Rodi wat je in de supermarkt kan kopen,
is dat goed voer dan?

Smuldier. Knipoog

Ik vind het prima spul. Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:11

Nou, het lijkt allemaal weer wat genuanceerder te worden. Da's mooi!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:31

Een goedkoper alternatief zoekt de ts.
En dan gaat het over hardvoer.
Ik zou eens kijken op zooplus.nl daar staan verschillende merken én prijzen van kattenvoer.
Ook merken die niet elke supermarkt verkoopt overigens.
Vond het wel een interessante site.
Succes met poezebeest, ik hoop dat er een smakelijk alternatief op tafel komt!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:53

simodi schreef:
Een poes hoeft geen vers vlees, in goede brokjes zit al alles wat ze nodig hebben en het is idd zo dat die beter zijn voor tanden en tandvlees. Kun je het niet combineren? Van mijn DA mag ik naast de brokjes ook wat vlees uit bik oid geven.

Een kat hoeft idd niet vers gevoerd te worden, ze overleven idd ook wel op brokjes.
Maar brokjes alleen is niet genoeg, misschien wel qua voedingsbehoeften, maar dat is niet het enige nut van voeding.
Voeding werkt ook in op zijn gebit en maag en darmstelsel, voor lichamelijk en mentale bezigheid en nee, brokjes voorzien daar bij lange na niet in.

En met vers voeren, vers vlees voeren wordt absoluut geen blikvlees bedoeld!
Dat is namelijk in de verste verte niet te vergelijken!

Wat is trouwens het verschil tussen een 'binnenkat' en een 'buitenkat' dat ze verschillend voer nodig hebben?
Of tussen verschillende rassen en leeftijden?
De vorm (vloeibaar of voorgekauwd ala gemalen als kitten of als ze om de een of andere reden geen tanden oid meer hebben) of de hoeveelheid (wel of niet actief) misschien wel, maar niet zozeer de ingrediënten.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 10-05-07 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:55

Chrystal-gek schreef:
en nee, brokjes voorzien daar bij lange na niet in.

RC is volledig kattenvoer hoor heb je verder niets bij nodig.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:01

Chiqa schreef:
Chrystal-gek schreef:
en nee, brokjes voorzien daar bij lange na niet in.

RC is volledig kattenvoer hoor heb je verder niets bij nodig.

Volledig kattenvoer in de zin van voedingsbehoefte misschien wel, maar daar doelde ik niet op.
In het stuk voor de zin die jij geqouted hebt, leg ik juist uit dat de voedingsbehoefte binnen krijgen niet het enige nut is van voeding.
En dan kan de brok nog zo compleet zijn qua voedingsbehoefte, het voldoet niet aan alle behoeftes.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:02

En welk missen ze wel, mentale stimulus van het jagen krijgen ze niet door een bak met vlees in te leggen hoor

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:02

Mijn kat vind de kattenbrokjes van Albert Heijn helemaal het einde. Toen ik die eenmaal een keer geprobeerd had, haalde ze haar neus op voor de Royal Canin brokjes. Ik weet niet precies meer wat het kost, maar het is in ieder geval goedkoper dan Royal Canin.
Mijn andere kat krijgt senior brokjes van Purina One, maar die eet werkelijk waar alles, is net een vuilnisbak Haha! .

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:03

Chrystal-gek schreef:
Maar brokjes alleen is niet genoeg, misschien wel qua voedingsbehoeften, maar dat is niet het enige nut van voeding.
Voeding werkt ook in op zijn gebit en maag en darmstelsel, voor lichamelijk en mentale bezigheid en nee, brokjes voorzien daar bij lange na niet in.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:03

ik voer Arden Grange kattenvoer, een van mijn katten kreeg last van korstjes en moest vaak spugen. Viavia ben ik hier op gekomen, goede kwaliteit, geen chemische antioxidanten en geur kleur en smaakstoffen en de prijs is redelijk. (en het wordt thuisbezorgd) http://www.ardengrange.nl/

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:04

Chrystal-gek schreef:
Chrystal-gek schreef:

brokken kunnen ook inwerken op darmstelsel en gebit hoor, daar zijn sommige speciaal voor ontwikkeld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:17

katiavl schreef:
brokken kunnen ook inwerken op darmstelsel en gebit hoor, daar zijn sommige speciaal voor ontwikkeld

Tuurlijk, het wordt niet voor niets gevoerd aan raskatten en geadviseerd door dierenartsen...
Dt vlees gedoe is gewoon een hype.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:35

katiavl schreef:
Chrystal-gek schreef:

brokken kunnen ook inwerken op darmstelsel en gebit hoor, daar zijn sommige speciaal voor ontwikkeld Lachen

Hoe laten ze de tanden zo werken dat de mogelijke tandplak verdwijnt?
Brokjes raken de tanden namelijk zo goed als niet.
Het is hap slik weg, niks geen trek en scheurwerk waar ze hun tanden mee laten werken.
Het heeft de maag ook zo weer verlaten, dus laat het de maag ook niet werken.

Chiqa schreef:
Dt vlees gedoe is gewoon een hype.

Haal je nu niet iets door elkaar?
Brokken bestaan namelijk nog niet zo lang, de onbewerkte versie als sinds mensenheugenis.
Sommige zijn met de hype meegegaan en zijn brokken gaan voeren, anderen niet en weer anderen zijn er op terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:41

In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.

Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.

Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:03

Chiqa schreef:
In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.

Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.

Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.

En met natvoer bedoel je? Blikvlees?
Dat zou ik ook nou niet bepaald aanraden hoor Knipoog
Gebitsproblemen is deels aanleg, maar het wordt alleen maar erger in combinatie met verkeerde voeding.
Voeding die niet op het gebit inwerkt.

Tandsteen/plak kan hele nare gevolgen hebben, wat dat allemaal kan veroorzaken, daar wil je niet bij stilstaan.
Enne, dat dagelijks poetsen, dat hoeft de mens niet voor de kat te doen hoor, dat kan de kat ook heel goed zelf als die een lap vlees en/of bot voor handen heeft.
Als de kat dat niet zelf kan doen, jup, dan moet de mens idd weer wat bedenken om dat op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:38

Met natvoer bedoel ik idd geen blikvoer maar dat andere voer,
kippennekken, spiervlees...
En zoals ik al zei....Ik heb op barfplaats (Dé plek bij uitstek over vers vlees)
ook genoeg topics gezien van katten en honden die evengoed gebits problemen hebben...
Net zoveel klachten als bij brokjes.
Dus vandaar dat ik er niet om zit te springen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 01:26

Chiqa schreef:
Met natvoer bedoel ik idd geen blikvoer maar dat andere voer,
kippennekken, spiervlees...
En zoals ik al zei....Ik heb op barfplaats (Dé plek bij uitstek over vers vlees)
ook genoeg topics gezien van katten en honden die evengoed gebits problemen hebben...
Net zoveel klachten als bij brokjes.
Dus vandaar dat ik er niet om zit te springen.

Er zijn meer sites dan alleen Barfplaats, maar dat is er idd 1 van.
Niemand die zegt dat als je vers voert je dier nooit geen problemen krijgt.
Wel dat het risico op bepaalde problemen kleiner wordt aangezien het niet meer zo getriggert wordt.
Ook dat er grote kans is dat sommige problemen verdwijnen of minder worden.
Maar het is geen wondermiddel dat alle sneeuw voor de zon doet verdwijnen.
Sommige zien het wel als wondermiddel, omdat het de sneeuw bij hun dier voor de zon deed verdwijnen Knipoog

Dat je veel problemen voorbij ziet komen op zulke sites klopt ook.
Niet omdat vers dat veroorzaakt, maar juist omdat men hoopt dat vers het oplost.
Vaak is het zo dat men pas verder kijkt als men aan het denken is gezet door het een en ander.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 03:18

hyppolyte schreef:
In principe kun je het beste een zak van 10 kilo kopen, dat scheelt je al gauw 40 euro aan voer. Als je dat gewoon in een afsluitbare bak bewaart is er niets mee aan de hand en blijft het gewoon goed. Goedkoop is over het algemeen duurkoop, je bent dan wel minder geld kwijt aan voer, maar de andere kosten lopen dan wel eerder op. Het is trouwens niet zo dat honden en katten geen plantaardige voedingsstoffen nodig hebben, alleen kunnen ze die zelf niet afbreken, dus moeten ze in een reeds afgebroken vorm geconsumeerd worden. In de natuur gebeurt dat door het eten van herbivoren, daardoor krijgen ze de benodigde voedingsstoffen binnen, die ze zelf niet kunnen aanmaken. De kat is uiteraard ook een katachtige, maar de vergelijking tussen wilde/ en zeker grote katten en onze gedomesticeerde huis-, tuin- en keukenkat kun je eigenlijk niet meer maken.

Op zich ben ik voor het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, maar je moet nog wel realistisch blijven. Als je de ‘natuurlijke’ voeding aanhoudt, dan moet je rekening houden met het feit dat er in het wild geen regelmaat is wat het voeden betreft, bovendien verschillen de hoeveelheden ook sterk. Je moet qua voeding dan ook letten op wat ze ander binnen zouden krijgen, en dat houdt in dat het vlees dat je voert ook op natuurlijke wijze gehouden moet zijn (zonder hormonen, met natuurlijke voeding, zonder supplementen etc.), bovendien moet je dan alle andere voedingsstoffen die ze in het wild binnen krijgen ook op de natuurlijke wijze toedienen. En dan moet je rekening houden met het feit dat ze in de natuur ook bepaalde stoffen missen die ze goed zouden kunnen gebruiken en die de levensverwachting flink bedreigt. Een gevolg van het aanhouden ven die natuurlijke voeding is dat je kat al relatief vroeg zijn tanden zou verliezen, andere kwalen kan krijgen die in de natuur voorkomen en een aanzienlijk lagere levensverwachting hebben dan wat nu gebruikelijk is voor de huiskat. De maximale levensverwachting van een wilde kat ligt rond de 15 jaar, MAAR dat is in gevangenschap, in het wild is de levensverwachting lager, daar heb ik helaas nog niet zoveel over gevonden, maar dat het lager ligt is zeker.

Onze huiskatten kunnen rauw vlees niet goed meer verwerken, het spijsverteringsstelsel is wel grotendeels hetzelfde gebleven, maar dat houdt niet in dat het stelsel van de huiskat dan ook automatisch geschikt is om rauw vlees te verwerken. Dat is het namelijk niet meer (tralala wormen e.d.… al bij stilgestaan?). Bovendien is het vlees wat je koopt, hoogstwaarschijnlijk alles behalve geschikt om aan je kat te voeren, laat staan rauw. Aangezien de dieren in onze bio-industrie niet op een normale manier grootgebracht worden, maar allemaal kunstmatige groeihormonen naar binnen gestouwd krijgen. Allesbehalve natuurlijk dus, en als je vlees moet gaan voeren van dieren die wel op een normale manier gehouden worden, dan ben je goud geld kwijt of je moet ze zelf gaan fokken (dus haasjes, muizen, vogeltjes, echte ratten, reptielen, amfibieën, vissen, insecten…EN plantaardig voedsel….).
Bovendien moet je dan ook niet meer dan 1 kat in huis houden, dat is ook onnatuurlijk, het zijn namelijk solitaire dieren.

Wat nog een bijkomende factor is, is dat je zelf gaat lopen prutsen met voedsel, terwijl je daar geen enkele ervaring mee hebt, wat uiteindelijk een zeer risicovolle bezigheid is (voor de levensvreugde van je kat dan). Ik ga zelf ook geen kogelvis bereiden met een receptje wat ik van het internet heb geplukt (let wel, internet is nog steeds een subjectieve vorm van informatieverstrekking en wordt nergens gevalideerd en is daarom ook nog steeds geen betrouwbare bron), omdat het visje bij het bereiden ervan (en dan vooral bij verkeerde bereiding) levensgevaarlijk, sterker nog, giftig wordt. Als je zelf gaat prutsen zonder dat je daar enige relevante ervaringen mee of kennis van hebt, dan kun je het leven van je geliefde huisdier dus zelfs in gevaar brengen. Als je aan de da vraagt wat je het beste kunt voeren, dan zullen ze dit toch echt afraden.
Mensen kunnen doorgaans nog niet eens voor zichzelf een fatsoenlijk dieet samenstellen, laat staan dat ze dit ineens voor een totaal ander wezen moeten gaan doen.

Nog even een praktische reden, als je binnenkatten hebt, dan wil je echt geen whiskas voeren hoor, trust me. Heb meerdere katten gehad en zodra je de katten goedkoop voer voorzet, dan wil je echt niet binnen een straal van 100 meter van je bak komen als ze net zijn gaan zitten. Met een premium voer is dat toch echt minder en in combinatie met knap grit, ruik je het zelfs vrijwel niet Haha!! lang leve de plantaardige voedingsstoffen die erin zitten zeg! Dus mijn conclusie is, koop gewoon een grote zak, zorg dat je ‘m goed bewaart en het scheelt je zo 40 euro per periode.

Ik doe met een zak van 10 kilo ruim 3 maanden en hoef niet bij te voeren en ben 6 euro per maand kwijt aan houtkorrels(heb 2 katten). Per maand ben ik dus ongeveer 23 euro kwijt voor 2 katten, i.p.v. 40 p.m. met ‘goedkoop’ supermarktvoer (12 euro korrels, 18 brok, 10 bijvoer)…. Tel uit je winst. Succes verder Haha!

Een hele lap tekst (daar ben ik altijd ook zo goed in Knipoog ), ik ga niet punt voor punt in op wat je hebt geschreven, op het meeste is al ingegaan, al voor je je reactie plaatste en erna.
Maarruh, de huiskat kan rauw vlees niet meer verwerken?
Mag ik vragen hoe je hierbij komt?
Een kat is een carnivoor, is gemaakt om prooi te vangen, te eten, bewerken, op te nemen, verteren.
Zijn wilde voorouders en familie die nog steeds in het wild leven, maar ook de kat die bij de mens in huis leeft.
Qua uiterlijk is er het een en ander veranderd (en dat is soms zacht uitgedrukt), maar van binnen weinig tot niets.
Het is nog steeds een carnivoor met een carnivorengebit en een carnivoren maag en darmstelsel.
Er is niks veranderd waardoor hij geen vlees meer zou kunnen verwerken, of sterker nog, nu ineens granen ed nodig heeft dat in brokjesvorm verwerkt is.
Het beetje plantaardig voedsel dat ze binnen krijgen, is niet perse omdat ze dat willen, maar wat blijft kleven aan de pens die ze na het uitschudden opeten.
De wormen (die tralala dingen waar je het over hebt) overleven trouwens niet in het zure maagzuur die ze hebben als ze vers eten.

Denk trouwens niet dat je wilt weten wat er nou allemaal precies werkelijk in brok zit.
Als je weet wat er soms in voorkomt...
Brokschandalen brengen soms ook nuttige dingen met zich mee (en dan bedoel ik niet voor hun die hun dieren er aan verliezen), wist je voor dit drama al wat het stofje melamine inhield?
(Sarcastisch bedoeld hoor, want niemand die zijn dier in leven wil houden zal dat bewust gaan voeren. Maarjah, je weet niet wat ze allemaal in die brok stoppen he?!)

De vergelijking tussen de kat in het wild die eerder zou sterven dan de kat in huis, klopt niet echt geheel (zacht uitgedrukt).
Ze verliest niet eerder haar tanden door te eten waar ze voor gemaakt is, in tegenstelling, die onderhouden ze juist beter dan als zo'n dier brokken gevoerd zou krijgen.
Ze gaan ook niet eerder dood door het eten wat ze eten, maar om andere redenen, redenen die je in de bewoonde wereld meestal tegen kan gaan.
Ze hoeven niet te vechten tot de dood er op volgt, ze hoeven zich niet druk te maken of ze wel of geen eten krijgen, of ze nou jong, oud, gezond of ziek zijn. Daarbij worden ze behandeld als ze wat mankeren.
Door alles wat er daar wel voor handen is, blijven ze langer leven. Niet omdat er brok is uitgevonden een jaar of 40 terug voor de makkelijkheid van de mens.

Hoe wij dieren houden is allang niet meer natuurlijk, maar dat hoeft je niet tegen te houden om zo goed mogelijk voor je dier te zorgen en natuurlijk voer te verstrekken.
Wat betreft het kostenplaatje, het ligt er maar net aan wat je over hebt voor je dier, waar je aan kan komen, hoever je er voor wilt reizen (en hoe je zoiets berekent natuurlijk, jouw berekening leek mij nl niet geheel kloppend over te komen).
Daarbij hoef je op vers helemaal niet duurder uit te komen, zeker als je een paar mooie adresjes hebt niet. Tel daarbij indirect de problemen die je voorkomt en de bijbehorende dierenartskosten die dat met zich mee brengt op.
En inderdaad, tel dan uit je winst...
In alle gevallen hoop ik dat die winst dan ook voor je dier geldt, en niet alleen voor je portomonnee.
Al is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 03:41

Ik heb al mijn hele leven katten en ze hebben het altijd moeten stellen met relatief goedkoop voer eigenlijk. Behalve de huidige kat die van bijna alles gaat overgeven (en bovendien ook altijd huidproblemen heeft), tenzij in hele kleine porties. Wij voeren whiskas en dergelijke en dachten echt dat we nu een goed, want duur, voer gaven.. Blijkbaar is dit helemaal niet zo Ik ga mijn ma maar eens duidelijk maken dat er vanaf nu ander voer moet komen.

DA heeft trouwens nog nooit een goede oplossing bedacht trouwens. Kat is nu 12.
Spoiler:
Mss heeft dat te maken met het feit dat hij al eens Eukaneba voorstelde en dit ook niet werkte Nagelbijten / Gniffelen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:51

Chrystal-gek schreef:
Wat is trouwens het verschil tussen een 'binnenkat' en een 'buitenkat' dat ze verschillend voer nodig hebben?

Deze weet ik Knipoog Een buitenkat kan zélf ervoor zorgen dat hij vlees binnenkrijgt en wel in de meest optimale vorm. Tenminste, als'ie het verkeer overleeft natuurlijk.... Een kat die binnen moet blijven (heeft mijn voorkeur) is qua voeding totaal overgeleverd aan zijn baasjes.