In principe kun je het beste een zak van 10 kilo kopen, dat scheelt je al gauw 40 euro aan voer. Als je dat gewoon in een afsluitbare bak bewaart is er niets mee aan de hand en blijft het gewoon goed. Goedkoop is over het algemeen duurkoop, je bent dan wel minder geld kwijt aan voer, maar de andere kosten lopen dan wel eerder op. Het is trouwens niet zo dat honden en katten geen plantaardige voedingsstoffen nodig hebben, alleen kunnen ze die zelf niet afbreken, dus moeten ze in een reeds afgebroken vorm geconsumeerd worden. In de natuur gebeurt dat door het eten van herbivoren, daardoor krijgen ze de benodigde voedingsstoffen binnen, die ze zelf niet kunnen aanmaken. De kat is uiteraard ook een katachtige, maar de vergelijking tussen wilde/ en zeker grote katten en onze gedomesticeerde huis-, tuin- en keukenkat kun je eigenlijk niet meer maken.
Op zich ben ik voor het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, maar je moet nog wel realistisch blijven. Als je de ‘natuurlijke’ voeding aanhoudt, dan moet je rekening houden met het feit dat er in het wild geen regelmaat is wat het voeden betreft, bovendien verschillen de hoeveelheden ook sterk. Je moet qua voeding dan ook letten op wat ze ander binnen zouden krijgen, en dat houdt in dat het vlees dat je voert ook op natuurlijke wijze gehouden moet zijn (zonder hormonen, met natuurlijke voeding, zonder supplementen etc.), bovendien moet je dan alle andere voedingsstoffen die ze in het wild binnen krijgen ook op de natuurlijke wijze toedienen. En dan moet je rekening houden met het feit dat ze in de natuur ook bepaalde stoffen missen die ze goed zouden kunnen gebruiken en die de levensverwachting flink bedreigt. Een gevolg van het aanhouden ven die natuurlijke voeding is dat je kat al relatief vroeg zijn tanden zou verliezen, andere kwalen kan krijgen die in de natuur voorkomen en een aanzienlijk lagere levensverwachting hebben dan wat nu gebruikelijk is voor de huiskat. De maximale levensverwachting van een wilde kat ligt rond de 15 jaar, MAAR dat is in gevangenschap, in het wild is de levensverwachting lager, daar heb ik helaas nog niet zoveel over gevonden, maar dat het lager ligt is zeker.
Onze huiskatten kunnen rauw vlees niet goed meer verwerken, het spijsverteringsstelsel is wel grotendeels hetzelfde gebleven, maar dat houdt niet in dat het stelsel van de huiskat dan ook automatisch geschikt is om rauw vlees te verwerken. Dat is het namelijk niet meer (tralala wormen e.d.… al bij stilgestaan?). Bovendien is het vlees wat je koopt, hoogstwaarschijnlijk alles behalve geschikt om aan je kat te voeren, laat staan rauw. Aangezien de dieren in onze bio-industrie niet op een normale manier grootgebracht worden, maar allemaal kunstmatige groeihormonen naar binnen gestouwd krijgen. Allesbehalve natuurlijk dus, en als je vlees moet gaan voeren van dieren die wel op een normale manier gehouden worden, dan ben je goud geld kwijt of je moet ze zelf gaan fokken (dus haasjes, muizen, vogeltjes, echte ratten, reptielen, amfibieën, vissen, insecten…EN plantaardig voedsel….).
Bovendien moet je dan ook niet meer dan 1 kat in huis houden, dat is ook onnatuurlijk, het zijn namelijk solitaire dieren.
Wat nog een bijkomende factor is, is dat je zelf gaat lopen prutsen met voedsel, terwijl je daar geen enkele ervaring mee hebt, wat uiteindelijk een zeer risicovolle bezigheid is (voor de levensvreugde van je kat dan). Ik ga zelf ook geen kogelvis bereiden met een receptje wat ik van het internet heb geplukt (let wel, internet is nog steeds een subjectieve vorm van informatieverstrekking en wordt nergens gevalideerd en is daarom ook nog steeds geen betrouwbare bron), omdat het visje bij het bereiden ervan (en dan vooral bij verkeerde bereiding) levensgevaarlijk, sterker nog, giftig wordt. Als je zelf gaat prutsen zonder dat je daar enige relevante ervaringen mee of kennis van hebt, dan kun je het leven van je geliefde huisdier dus zelfs in gevaar brengen. Als je aan de da vraagt wat je het beste kunt voeren, dan zullen ze dit toch echt afraden.
Mensen kunnen doorgaans nog niet eens voor zichzelf een fatsoenlijk dieet samenstellen, laat staan dat ze dit ineens voor een totaal ander wezen moeten gaan doen.
Nog even een praktische reden, als je binnenkatten hebt, dan wil je echt geen whiskas voeren hoor, trust me. Heb meerdere katten gehad en zodra je de katten goedkoop voer voorzet, dan wil je echt niet binnen een straal van 100 meter van je bak komen als ze net zijn gaan zitten. Met een premium voer is dat toch echt minder en in combinatie met knap grit, ruik je het zelfs vrijwel niet

! lang leve de plantaardige voedingsstoffen die erin zitten zeg! Dus mijn conclusie is, koop gewoon een grote zak, zorg dat je ‘m goed bewaart en het scheelt je zo 40 euro per periode.
Ik doe met een zak van 10 kilo ruim 3 maanden en hoef niet bij te voeren en ben 6 euro per maand kwijt aan houtkorrels(heb 2 katten). Per maand ben ik dus ongeveer 23 euro kwijt voor 2 katten, i.p.v. 40 p.m. met ‘goedkoop’ supermarktvoer (12 euro korrels, 18 brok, 10 bijvoer)…. Tel uit je winst. Succes verder