Hond bijt.... waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Hond bijt.... waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:09

lindsey schreef:
Maar de hond is er niet voor jou jij bent er voor de hond daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Als jij er bent voor de hond ipv andersom zou dat inhouden dat de hond de baas is in huis.
Jij hoort altijd boven de hond te staan in rangorde. Je schaft een hond aan om er plezier van te hebben en niet om de hond de baas over jou te laten zijn. Een hond hoort gewoon niet te bijten. Je accepteerd het toch ook niet van je paard dat hij bijt.

Zo heb ik het ook niet bedoeld.. Jij bent er voor de hond om hem een zo fijn mogelijk leven te geven EN hond te laten zijn. Als je een robot wilt moet je geen hond nemen. Nee hij mag niet achter fietsers of wat dan ook gaan, maar een hond moet ook zijn eigen tijd hebben en dat is bijv bij het eten. De hond mag jou ook niet storen tijdens het eten dus waarom de hond wel storen.

De hond is er voor jouw plezier dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat de hond geen plezier mag hebben in zijn leven en dingen mag doen wat gewoon hondeigen is.
Als de hond geen zin in iets heeft moet je hem ook met rust laten. En bepaalde dingen moeten gewoon, dat hoort bij de veiligheid van de mens, maar ook van de hond zelf (ivm afmaken omdat hij iets fout doet).
Niet elke fout is aan een hond te wijten maar ook weleens aan de mensen die teveel van een hond verwachten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:11

griebels schreef:
dat bedoel ik dus...

Ik persoonlijk vind zitten, liggen, blijf, volg, pootje, luid etc etc ook onzin. Zorg gewoon dat je hond naar je luisterd zodat er niets kan gebeuren maar trucjes hoeven ze voor mij niet te kunnen hoor

Trucjes hoeven van mij ook niet, maar ik ben het met Richtje eens, sommige (in jouw ogen) trucjes zijn wel degelijk nodig voor de opvoeding, en (eigen) veiligheid. Pootje e.d is niet iets wat moet, maar wel leuk voor het 'erbij' aanleren. Zitten, blijf, wachten, liggen, aan de voet en volg/naast vind ik wel degelijke 'handige' oefeningen. Dit zijn in mijn ogen geen trucjes. En je zegt het zelf, zorg dat hond luistert, nou als die inderdaad luistert, gebruik je vanzelf deze oefeningen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:13

Ik denk dat er maar 2 commando's echt nodig zijn en dat zijn HIER, en AF (in geval dat ze iets los moeten laten).
De rest is leuk indd om te leren maar niet nodig..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:23

griebels schreef:
Ik denk dat er maar 2 commando's echt nodig zijn en dat zijn HIER, en AF (in geval dat ze iets los moeten laten).

Zo kan het inderdaad ook, en zo kan het heel duidelijk zijn voor de hond. Maar niet mijn manier Lachen
En nogmaals, als je je hond bij je roept, en wil graag dat hij bij je blijft, (om iemand of iets te passeren bvb) is dit ook het commando naast/blijf/volg. Het is eigenlijk allemaal hetzelfde, je hebt er alleen een commando voor. Toch vind ik 'blijf' ook best nodig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:31

Blijf is hetzelfde als hier... zodra hij van je weg wil lopen hoef je niet te zeggen volg, blijf of wat dan ook... HIER is hetzelfde Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:37

over dat met die voerbak... onze hond vind het geen probleem als er iemand of een dier bij zijn voer komt kijken! vaak gaat ie ook nog aan de kant zodat onze kat een brokje van em af kan pakken Clown maar ik vind wel dat een hond best zijn eten mag verdedigen met grommen of zo iets... het is tenslotte zijn eten!
als hij bij ons bord aan tafel kwam snuffelen zeg je toch ook dat dat niet mag Knipoog
griebels schreef:

je hebt hier wel gelijk in hoor... onze hond kent de commando's wel van hier en af, maar hij luistert niet Ach gut als pup zijnde kende die alles, maar hier kuiert die altijd maar een beetje rond op eigen terrein en is het een beetje verwatert... ook niet erg aangezien onze hond eigenlijk nooit wat doet wat niet mag... op in de stront rollen en in de sloot springen na dan maar goed moet je em daarvoor straffen als het 30 graden is en hij wil afkoelen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:17

griebels schreef:

Niet nodig is veel gezegt. Al ooit van mentale stimulatie gehoort? Niet elk ras is gemaakt om op de grond te gaan liggen en af en toe eens wat te wandelen.

Weer mijn hond als vb Vingers aflikken, ik durf er bijna geld op te zetten dat één van onze honden ([***]) zou bijten mochten wij niet enorm veel bezig zijn met hem zulke 'onnodige' dingen aan te leren. Hond is elke keer superenthousiast als hij mag gaan werken, als hij mag gaan nadenken.
En ja, dan leer je je hond dingen die misschien niet levensnoodzakelijk zijn, maar ze zijn wel altijd handig hoor.. 10km gaan wandelen en dan beseffen dat je je portefuille kwijt bent: ZOEK. Hond is aan het spelen in de bos, 50meter verder dan jou en er komen een hoop fietsers gepasseerd: AF (liggen). Hond wil spelen, jij niet: GEDAAN. Hond wil speelgoedje niet geven: LOS. Je wil je hond niet overal in huis laten liggen, maar op zijn plaats: PLAATS. Je bent onaangelijnt aan het wandelen, honden 50 meter voor je, en je moet links/rechts inslaan: LINKS/RECHTS. Je wil naar de winkel maar je hebt je hond bij je? BLIJF. Handig toch? net als ERIN, EROP, ERLANGST heel handig zijn. In de auto? Op de laadklep van de vrachtwagen?...........
Ach, je moet eens weten hoe graag de meeste honden met hun baasje nieuwe dingen willen gaan leren. Je zou er van verschieten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:22

Rianneke schreef:
over dat met die voerbak... onze hond vind het geen probleem als er iemand of een dier bij zijn voer komt kijken! vaak gaat ie ook nog aan de kant zodat onze kat een brokje van em af kan pakken Clown maar ik vind wel dat een hond best zijn eten mag verdedigen met grommen of zo iets... het is tenslotte zijn eten!
als hij bij ons bord aan tafel kwam snuffelen zeg je toch ook dat dat niet mag Knipoog
griebels schreef:

je hebt hier wel gelijk in hoor... onze hond kent de commando's wel van hier en af, maar hij luistert niet Ach gut als pup zijnde kende die alles, maar hier kuiert die altijd maar een beetje rond op eigen terrein en is het een beetje verwatert... ook niet erg aangezien onze hond eigenlijk nooit wat doet wat niet mag... op in de stront rollen en in de sloot springen na dan maar goed moet je em daarvoor straffen als het 30 graden is en hij wil afkoelen?

Haha wat leuk... Ik moet mijn kat altijd in zijn nekval pakken als hij moet kotsen (nogal vaak door zijn hartruis) om hem buiten te zetten, maar hij wil het maar niet snappen dat ik niet wil hebben dat hij het binnen doet Boos!

Zo en nu weer ontopic Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:24

tantjeuh schreef:
griebels schreef:

Niet nodig is veel gezegt. Al ooit van mentale stimulatie gehoort? Niet elk ras is gemaakt om op de grond te gaan liggen en af en toe eens wat te wandelen.

Weer mijn hond als vb Vingers aflikken, ik durf er bijna geld op te zetten dat één van onze honden (Border Collie) zou bijten mochten wij niet enorm veel bezig zijn met hem zulke 'onnodige' dingen aan te leren. Hond is elke keer superenthousiast als hij mag gaan werken, als hij mag gaan nadenken.
En ja, dan leer je je hond dingen die misschien niet levensnoodzakelijk zijn, maar ze zijn wel altijd handig hoor.. 10km gaan wandelen en dan beseffen dat je je portefuille kwijt bent: ZOEK. Hond is aan het spelen in de bos, 50meter verder dan jou en er komen een hoop fietsers gepasseerd: AF (liggen). Hond wil spelen, jij niet: GEDAAN. Hond wil speelgoedje niet geven: LOS. Je wil je hond niet overal in huis laten liggen, maar op zijn plaats: PLAATS. Je bent onaangelijnt aan het wandelen, honden 50 meter voor je, en je moet links/rechts inslaan: LINKS/RECHTS. Je wil naar de winkel maar je hebt je hond bij je? BLIJF. Handig toch? net als ERIN, EROP, ERLANGST heel handig zijn. In de auto? Op de laadklep van de vrachtwagen?...........
Ach, je moet eens weten hoe graag de meeste honden met hun baasje nieuwe dingen willen gaan leren. Je zou er van verschieten.

Het is ook leuk en veel honden vinden het ook leuk... maar het is niet nodig en geen moeten maar zo zien veel mensen dat wel. Dat bedoelde ik...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:31

Relatief natuurlijk he. Ik zeg het net. Bij onze hond wel echt nodig, en wel een moeten... Tenzij we een hyperkinetische bijtende hond willen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:04

Fijn dat ik dit toppic vind.

Wij hebben sinds 3 weken een 3 jarige hond in huis. Een Noorse Elandhond.

Hij is bij ons gekomen omdat hij niet goed voor de jacht was en hij zou anders afgeschoten worden.

Helaas gaat het anders dan wij gedacht hadden. Hij was zeer ongemarnierd toen hij bij ons kwam en we zijn hem ook daarna streng te baas gegaan. Hij zit nu netjes en doet erg braaf. Hij luisterd en gaat de goede kant op. Alleen het grote probleem is.........op 1 of andere manier is hij náár tegen mijn zusje (zusje is jongste thuis) Hij gromt naar haar en haalde net naar haar uit! Zo uit het niets. Hij had net zijn eten gehad, maar dat staat aan de andere kant van de kamer. Hij kwam vanzelf naar mijn zusje toe om geaaid te worden, maar haalde toen zomaar uit! Er zit een schaafplek op haar gezicht bij haar oog. We weten de oorzaak niet, maar ze is in géén geval bij zijn voer of wat geweest. Hij kwam perslot zelf bij haar zitten!

Kunnen jullie mij helpen of raad geven? Wat moeten we hiermee? Hij is nog reu en moet hij gecastreerd worden?

Verder heeft de hond geen nare manieren. Hij is lief en knuffeld graag, bij mij en mijn ouders haalt hij niet uit. Mijn zusje is gewoon het pispaaltje, omdat ze klein is misschien?
Op het net hebben we al gezocht over daominantie enzo, maar dat is hij toch niet. Het is eigenlijk dat hij gewoon mijn zusje moet hebben, terwijl ook zij zich als "alfa" en baas gedraagt!

Help....

*edit* Hij haalde uit op het moment dat mijn vader binnen kwam?
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 26-04-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:16

Ik zou onder begeleiding van een gedragstherapeut verder gaan hiermee. Ik heb hele goede ervaringen met een therapeute van Tinley Lachen www.tinley.nl

Voor nu zou ik de hond niet zomaar aandacht geven op het moment dat hij dat wil, dan is hij daar al dominant in. Even laten zitten of even negeren en dan weer bij je roepen voordat je aait kan al schelen Lachen
En probeer een confrontatie tussen hem en je zusje zoveel mogelijk te voorkomen. Succes!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:48

griebels schreef:
lindsey schreef:
Maar de hond is er niet voor jou jij bent er voor de hond daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Als jij er bent voor de hond ipv andersom zou dat inhouden dat de hond de baas is in huis.
Jij hoort altijd boven de hond te staan in rangorde. Je schaft een hond aan om er plezier van te hebben en niet om de hond de baas over jou te laten zijn. Een hond hoort gewoon niet te bijten. Je accepteerd het toch ook niet van je paard dat hij bijt.

Zo heb ik het ook niet bedoeld.. Jij bent er voor de hond om hem een zo fijn mogelijk leven te geven EN hond te laten zijn. Als je een robot wilt moet je geen hond nemen. Nee hij mag niet achter fietsers of wat dan ook gaan, maar een hond moet ook zijn eigen tijd hebben en dat is bijv bij het eten. De hond mag jou ook niet storen tijdens het eten dus waarom de hond wel storen.

De hond is er voor jouw plezier dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat de hond geen plezier mag hebben in zijn leven en dingen mag doen wat gewoon hondeigen is.
Als de hond geen zin in iets heeft moet je hem ook met rust laten. En bepaalde dingen moeten gewoon, dat hoort bij de veiligheid van de mens, maar ook van de hond zelf (ivm afmaken omdat hij iets fout doet).
Niet elke fout is aan een hond te wijten maar ook weleens aan de mensen die teveel van een hond verwachten.

Ik denk ook dat een hond te veel ingeburgerd is. Mensen verwachten inderdaad letterlijk dat zo'n beest een robot is. Mensen vergeten dat honden ook nog steeds instincten hebben.
Onze oude hond heeft mij ook vaak gebeten, maar altijd met reden. Als ik bijvoorbeeld om hem heen stapte, kon hij weleens schrikken en dan beet hij dus in mijn schoen. Niks aan de hand, die hond schrok en had waarschijnlijk al het een en ander meegemaakt voor wij hem kregen.
De hond die we nu hebben, die gromt bijvoorbeeld ook weleens als ze loops is en iemand wil haar optillen (normaalgesproken gromt ze dan niet). Dat is alleen maar aangeven dat ze het niet leuk vindt, vind ik ook geen probleem, moet kunnen.
Ik vind het zo stom dat honden geen instinctief gedrag mogen tonen, maar als je met een paard langs komt, hoor ik vaak genoeg: 'Aai hem maar niet, dadelijk bijt hij.' Terwijl een hond eerder geneigd is om te gaan bijten (instinct) dan een paard.

Inslapen als hij bijt, moet dus ook echt met goede reden zijn. Het is wel een dier, en een beetje wederzijds respect is wel gepast.
Helaas, zijn er bij honden nog meer mensen, die een hond voor de leuk kopen en helemaal niks van ze af weten, dan bij paarden. En dat gaat ook bij honden fout. Je moet nou eenmaal weten en aanvoelen hoe je met zo'n dier om moet gaan. En dat kan niet iedereen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:03

griebels schreef:
Blijf is hetzelfde als hier... zodra hij van je weg wil lopen hoef je niet te zeggen volg, blijf of wat dan ook... HIER is hetzelfde Knipoog

Ja maar HIER is kom hier bij mij, om misschien zo weer weg te mogen, en BLIJF is blijf bij me. Ik vind toch dat er onderschied moet zijn. Gebruik je dan nooit het commando blijf? Hoe laat je hem ergens zitten en blijven? Met het commando hier? Clown
Ik gebruik kom (hier) om bijvoorbeeld hem even aan de lijn to doen, een snoepje te geven, hem even afleiden, noem maar op maar als hij gewoon los is mag hij ook weer 'vrij' (ook wel een commando ja..) Bij kom(hier) betekent het niet altijd dat hij moet blijven, hoe maak je dan hierin onderschied? Roep je hem dan alleen bij je als hij bij je moet blijven? Je moet haast wel een andere commando hebben. (Vrij o.i.d) Anders blijft je hond aan je geplakt als je hem bij je roept, of hij gaat daarna weg en dus niet naar het (ongezegde) blijf luisterd........Ingewikkeld..... Haha! Haha!

Nee, mijn hond hoeft in principe alleen kom, zit/af, blijf(vrij), en naast/volg te kennen. Ze betekenen allemaal iets anders, ik snap niet hoe je alles in 'hier' kunt gebruiken.

Norway_girl schreef:
Verder heeft de hond geen nare manieren. Hij is lief en knuffeld graag, bij mij en mijn ouders haalt hij niet uit. Mijn zusje is gewoon het pispaaltje, omdat ze klein is misschien?
Op het net hebben we al gezocht over daominantie enzo, maar dat is hij toch niet. Het is eigenlijk dat hij gewoon mijn zusje moet hebben, terwijl ook zij zich als "alfa" en baas gedraagt!

Hoe oud is je zusje?
Honden zien jonge kinderen als onder hun. Ze staan dus boven de kinderen in hun ogen, omdat een kind nog niet 'goed/snel' kan reageren/zijn haar omgevening in de gaten houden/e.d. Dus moet de hond haast de leiding nemen, anders gaat het helemaal niet goed (in je hond zijn ogen). Een hond moet natuurlijk wel op hun baas kunnen vertrouwen wat gevaar e.d betreft!

Met een jaar of 10 (iets jonger kan, als ze een natuurlijk overwicht hebben/uitstralen, wel onder begleiding) kunnen ze zich pas als baas over een hond gedragen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:22

spoekie schreef:
Ik denk ook dat een hond te veel ingeburgerd is. Mensen verwachten inderdaad letterlijk dat zo'n beest een robot is. Mensen vergeten dat honden ook nog steeds instincten hebben.
Onze oude hond heeft mij ook vaak gebeten, maar altijd met reden. Als ik bijvoorbeeld om hem heen stapte, kon hij weleens schrikken en dan beet hij dus in mijn schoen. Niks aan de hand, die hond schrok en had waarschijnlijk al het een en ander meegemaakt voor wij hem kregen.
De hond die we nu hebben, die gromt bijvoorbeeld ook weleens als ze loops is en iemand wil haar optillen (normaalgesproken gromt ze dan niet). Dat is alleen maar aangeven dat ze het niet leuk vindt, vind ik ook geen probleem, moet kunnen.
Ik vind het zo stom dat honden geen instinctief gedrag mogen tonen, maar als je met een paard langs komt, hoor ik vaak genoeg: 'Aai hem maar niet, dadelijk bijt hij.' Terwijl een hond eerder geneigd is om te gaan bijten (instinct) dan een paard.

Inslapen als hij bijt, moet dus ook echt met goede reden zijn. Het is wel een dier, en een beetje wederzijds respect is wel gepast.
Helaas, zijn er bij honden nog meer mensen, die een hond voor de leuk kopen en helemaal niks van ze af weten, dan bij paarden. En dat gaat ook bij honden fout. Je moet nou eenmaal weten en aanvoelen hoe je met zo'n dier om moet gaan. En dat kan niet iedereen.

Met het dikgedrukt ben ik eens, je hebt gelijk.
Honden mogen best hond blijven imo, MAAR (!!) dan MOET je je hond strak houden. Je kan niet riskeren dat je hond ervoor kiest om niet te luisteren om het moment hij los is en een andere hond langs komt lopen.

Het gaat namelijk niet samen, een hond zo vaak mogelijk 'zijn gang laten gaan', en 'zelf laten bepalen' en daarbij een uiterste zachte en vriendelijk corrigerende hand. Dat hond loopt binnen de kortset keren over je heen. Als ik niets van een andere hond hoef te pikken, hoe ik het ook niet van een of andere mens te pikken, denkt ie dan uiteindelijk. Dat is dan weer niet de bedoeling! Een eerlijke hand is wel een vereiste. in de natuur (wolven) gaat corrigeren ook wel hard aan toe, en zelfs tot bloedens toe.

Een hond wat duidelijk 'onderdanig' is tegenover zijn baasje is, en zelf geen (echte) beslissingen neemt, of WEET dat hij niets te zeggen heeft in het relatie mens-hond, kun je ook corrigeren met een zachte hand.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:54

Skitter schreef:
spoekie schreef:

Met het dikgedrukt ben ik eens, je hebt gelijk.
Honden mogen best hond blijven imo, MAAR (!!) dan MOET je je hond strak houden. Je kan niet riskeren dat je hond ervoor kiest om niet te luisteren om het moment hij los is en een andere hond langs komt lopen.

Het gaat namelijk niet samen, een hond zo vaak mogelijk 'zijn gang laten gaan', en 'zelf laten bepalen' en daarbij een uiterste zachte en vriendelijk corrigerende hand. Dat hond loopt binnen de kortset keren over je heen. Als ik niets van een andere hond hoef te pikken, hoe ik het ook niet van een of andere mens te pikken, denkt ie dan uiteindelijk. Dat is dan weer niet de bedoeling! Een eerlijke hand is wel een vereiste. in de natuur (wolven) gaat corrigeren ook wel hard aan toe, en zelfs tot bloedens toe.

Een hond wat duidelijk 'onderdanig' is tegenover zijn baasje is, en zelf geen (echte) beslissingen neemt, of WEET dat hij niets te zeggen heeft in het relatie mens-hond, kun je ook corrigeren met een zachte hand.

Ik laat mijn hond overdag in principe gewoon zijn gang gaan. Ze mogen allebei ook wel achter de vogels aan o.i.d., MAAR allebei weten dat als ik wel iets van ze wil, dat dat ook echt moet.
Ik heb allebei mijn honden nooit hard hoeven aanpakken. Ondanks dat de een een terrier is en de ander shi-tzu x maltezer (Ik hoor namelijk vaak het vooroordeel dat die honden gewoon niet kunnen luisteren). Maar ookal gaan ze achter de vogels aan, als ik ze terugroep, komen ze terug! Ik corrigeer ze alleen met stem/lichaamstaal of door ze in hun nekvel te pakken, en beiden luisteren prima.

Maar wat ik vooral bedoelde is dat mensen er niet meer over nadenken dat een hond instincten heeft, en diezelfde mensen proberen zo'n hond niet te begrijpen en kunnen hem dus ook niet op de juiste manier aanpakken. En dan gaat het fout en worden ze vals.
Een harde hand is niet nodig, wel een consequente hand. Een hond heeft snel genoeg in de gaten wanneer hij iets niet mag, daarvoor hoef je hem niet eerst bont en blauw te schoppen. Een correctie met stem of dus simpel in het nekvel pakken, is voldoende, zolang je dus maar duidelijk blijft in wat er fout is (dus niet 2 minuten later pas straffen) en je consequent blijft (nee is ALTIJD nee).
Maar zoals ik al zei: wederzijds respect is geen slecht begrip om in je achterhoofd te houden als je met dieren omgaat.