Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:53

Erg triest voor het olifantje! Arm dier! Huilen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:28

ik vind het woord vermoorden ook wel cru hoor!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:29

Ik had het gelezen op de site, gelukkig had ik de cam toen niet aan...
Ik vind het heel erg wat er gebeurd is, maar het is de natuur hè. In het wild kan het ook gebeuren. Ze probeerden juist een zo natuurlijk mogelijke geboorte na te bootsen. Bij de geboorte van Indra hebben ze het jong zelf weggehaald (als ik me niet vergis), net zoals WarWar het jong de eerste 5 minuten had moeten weghalen van Indra. Echt gewoon pech dat ze agressief werden.
Toen ik het hoorde schrok ik me dood, ik hoopte op een probleemloze bevalling. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. Verdrietig

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:32

het is de natuur, die Mario Hoedenmaker had t ook nog eens uitgelegd en het komt bij veel dieren voor.
Olifanten zijn "sociale" dieren. Ze hebben groepen waarbij iedereen bekend is, welke rang hij/zij heeft, waar hij/zij bij hoort, en wie wiens moeder/dochter is. Hierbij was voor oma olifant het moment dat ze bij haar kleinkind mocht. (de hele familie voedt een olifantje op, inclusief oma, tantes enz.)
Oma had gemerkt dat Indra (moeder olifant) veel pijn had, en heeft zo haar liefde omgezet in agressie. het is dus met opzet gedaan door Khine War War (oma).

Ik vind het ook heel sneu maar helaas.. het blijft de natuur

edit; @stumper: De bevalling verliep ook probleemloos, alleen de kennismaking met oma niet.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:38

slimmerik schreef:
BrittKitt schreef:
Kunnen ze alsnog baby doodschoppen dus vind ik maar aparte oplossing

Maar het is nog nooit gebeurd in een dierentuin.....(dat ze het jong vermoord hebben)

Is in Emmen ook een keer gebeurd, het baby-olifantje Bo-Gyi werd toen in de geppel getrapt en brak toen zijn bekken ofzo.
Is uiteindelijk ook dood gegaan.........

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:40

slimmerik schreef:
Ja, dat was geen pretje. Toch op de een of andere manier zit je gekluisterd aan het beeld. Even dacht ik nog dat ze een speelgoed olifant erin gegooid hadden Huilen . Toen ik zag dat het allemaal écht was heb ik zitten gillen achter mijn lap: Néé...néé....néé !! Mijn man wilde toen dat ik mijn lap dichtklapte. Maar toen werd het beeld al zwart gelukkig.

Net als Tavanta had ik ook duidelijk het idee dat Indra probeerde bij het jong te komen maar dat oma het jong alle kanten opschopte Huilen Door de kleine ruimte kon Indra haar moeder niet op genoeg afstand houden.
Afgrijselijk was het....

Ja, ik wilde het ook niet zien maar kon niet stoppen met kijken.............
Het was echt zielig om te zien hoe Indra wegehouden werd.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:48

Is in Emmen ook een keer gebeurd, het baby-olifantje Bo-Gyi werd toen in de geppel getrapt en brak toen zijn bekken ofzo.
Is uiteindelijk ook dood gegaan.........[/quote]

pff heel stuk getypt, zo maar weg Boos!

iig: je moet beter je huiswerk doen Knipoog ik heb een pagina eerder al over bo ghy verteld, en hij was verstoten, althans dat dachten ze .. paar een paar maand of jaar later is hij per ongeluk door zijn vader in die greppel geduwd. ze hebben hem maandae lang verzorgd omdat ze dachten dat hij alleen maar zijn poot had gebroken, na al die maanden bleek toch zijn rug ook gebroken en toen is hij afgemaakt

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:04

Hallo allemaal,

Ik werk in Dierenpark Amersfoort en ken de hoofd-dierenverzorger. Ik weet dat hij heel veel van de dieren in het park houd en dat hij het nooit zo had gewilt. En de opvoeding moest kunnen in 1 kooi. In het wildstaan ze ook bij elkaar. En deze kooi is groot genoeg voor 4 olifanten! En er stonden er maar 2 in en de kleine. Vind het jammer dat somge mensen nu boos zijn op het dierenpark! De verzorgers konden alleen hulpeloos toekijken! Hun schult is het niet. Maja..

Groetjes Thijs!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:09

Inderdaad, kan me niet voorstellen dat het iemand ooit in zn hoofd zou halen om voor een blind van woede zijnde olifant te springen; dat is je doodvonnis!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:13

Ik geloof ook niet dat de verzorgers hier verder iets aan konden doen, achteraf vraag je je alleen wel dingen af. Ze zullen echt niet bewust risico genomen hebben maar sommige situaties kun je niet voorzien maar als dan zoiets gebeurd is kun je je wel afvragen of bepaalde beslissingen anders genomen zouden moeten worden.

Ik heb gisteravond ook al ergens geschreven dat ik me voor kan stellen hoe beroerd dit voor de verzorgers is, je staat machteloos toe te kijken en kunt op dat moment niets doen, ik vond het al een ramp achter mijn computer laat staan als je daar in de stal staat........

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:20

Het is áltijd een les voor de volgende keer en twijfel er ook niet aan dat ze er een les uit hebben getrokken.
Laatst bijgewerkt door Britt op 04-04-07 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:29

edit; het is veranderd Vork
Laatst bijgewerkt door Danielle_ op 04-04-07 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:32

Ja Bloos
Zal het even aanpassen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:22

Het is zéker niet de schuld van de verzorgers. Ze konden gisteravond echt niet ingrijpen. Hooguit de buitendeur openen maar ik weet niet of ze dan naar buiten waren gegaan. Ze hebben een weloverwogen besluit genomen om oma erbij te laten en het heeft gewoon heel anders uitgepakt als gedacht werd.

Het is gewoon een dom ongeluk.

En dat ongeluk in Emmen met dat olifantje met een gipsen poot als ik me nog goed herinner was dat geen agressieve aanval op dat jong maar gewoon een dom ongeluk.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 04-04-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:23

slimmerik schreef:
Het is zéker niet de schuld van de verzorgers. Ze hebben een weloverwogen besluit genomen en het heeft gewoon heel anders uitgepakt als gedacht werd.

Het is gewoon een dom ongeluk.

En dat ongeluk in Emmen met dat olifantje met een gipsen poot als ik me nog goed herinner was dat geen agressieve aanval op dat jong maar gewoon een dom ongeluk.

was het ook staat ergens hierboven Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:26

elinax21 schreef:
iig: je moet beter je huiswerk doen Knipoog

Ik had mijn huiswerk wel goed gedaan. De verzorger op tv zei dat het nooit eerder gebeurd is in een dierentuin. En dat is ook zo. Niet uit agressie in ieder geval.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:17

Mooie laaste zin uit het AD: Het is net voetballen er zijn altijd mensen die weten hoe het beter kan.

En zo is het maar.. al dat commentaar. Het is een geweldige beleving dat we naar de cam mogen kijken.. dat hun ons dag en nacht naar die olifant mogen laten kijken. Hun proberen te doen wat het beste is en dan nog zo'n lading commentaar eroverheen? Ik vind dat een beetje respect voor elkaars doen en mening wel op z'n plaats is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 08:21

Faniek schreef:
Mooie laaste zin uit het AD: Het is net voetballen er zijn altijd mensen die weten hoe het beter kan.

Misselijk Misselijk Misselijk Àls ik er op geabboneerd was dan was dat mijn laatste krant geweest. Boos!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:21

Dat heb ik op het journaal gezien. Echt heel vreemd, dat ze dat 'zomaar' deden...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:12

In dierentuinen streven ze ernaar alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, en dat is een héél goed streven. Helaas betekent dat ook dat ze soms een heel weloverwogen risico moeten nemen met de mogelijkheid dat het fout gaat. Sowieso was de kans dat het wel goed zou gaan heel groot, maar het heeft niet zo mogen zijn, net zoals dit in de natuur heel soms gebeurt bij olifanten. Niets is zo makkelijk dan als (relatieve) leek achteraf vertellen wat ze hadden moeten doen en dat ze hadden moet ingrijpen.

Of het had geholpen om de deuren open te doen betwijfel ik ten zeerste, de olifant(en) was/waren te zeer gefocust op het doden van het olifantje en om als mensen tussen agressieve olifanten te springen is vragen om zelf gedood te worden.

Het is ongelooflijk naar wat er gebeurd is, ik was al heel erg geschokt bij het zien van dat plaatje dat Slimmerik, maar om de verzorgers zoveel verwijten te maken is niet reëel. Reken maar dat ze zelf ook enorm geschokt zijn en balen van de beslissing die ze genomen hadden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:37

slimmerik schreef:
elinax21 schreef:
iig: je moet beter je huiswerk doen Knipoog

Ik had mijn huiswerk wel goed gedaan. De verzorger op tv zei dat het nooit eerder gebeurd is in een dierentuin. En dat is ook zo. Niet uit agressie in ieder geval.

dat was niet aan jou maar aan Tavanta

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:51

Tis een mooier streven om de oorzaak aan de pakken Lachen, dierentuinen mooie en wel, maar op dit moment worden nog altijd hectaren jungel omgekapt. En niemand die er naar om kijkt, en het is niet de lokale mensen die het doen. Neen grote geldbazen en waarom wij willen zo goedkoop mogelijke producten. Dan is het mooi om een dierentuin te hebben een collectie mooi uitgestorven dieren in te kleine hokjes.

Ik ben tegen dierenparken Lachen omdat meesten toch meer commercieel oog hebben dan het andere. Kijk nu park ****** de hokken zijn absoluut niet optimaal, de dieren vertonen stereotiep gedrag. Ze kunnen niet veel uitbreiden ok begrijpelijk Lachen maar neem dan minder dieren. Maar dan word er aan huis onteigening gedaan. Dan denk je ze krijgen meer plaats, nee ze nemen een bull olifant is spectaculair Lachen

Dierentuinen zouden er veel anders moeten uitzien, maar dan krijg je de dieren zelf te weinig te zien en dat willen de consumenten niet. En daar komen de dieren vaak slechter af Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:32

Amen Lachen
Goed verwoord Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:58

Katiavl, je hebt helemaal gelijk, hoor Ja . Maar dierentuinen zullen er toch altijd zijn, dus in die zin ben ik blij als ze het dan iig zo goed mogelijk proberen te doen.

Ben een paar jaar geleden in een dierentuin geweest waar ik enorm schrok van hoe de dieren geherbergd waren en dat was toch geen klein dierentuintje . Er zijn wel direntuinen waar ze het beter doen, waar ze zich steeds bewuster worden van de omstandigheden voor de bewoners. Dat is een lang proces, helaas.

*We gaan offtopic, geloof ik Clown *

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:07

Wat Katiavl zegt zit wat in, en in principe ben ik er zelf ook erg op tegen, maar met uitzondering van de dierentuinen met een speciaal fokprogramma voor bedreigde diersoorten, want dat vind ik dan weer wel een super initiatief!