Barf/NRV of brokken hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:26

Nou, een hele pens....... een kilootje was het toch? LOL

Buiten laten ontdooien en buiten voeren Lysette. Enne, je went er echt wel aan Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:05

ja een kilootje Schijnheilig Maar voor benthe was t al een heel stuk Clown

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:13

Ja, een runderpens weegt een kilo of 6 Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:16

He mensen!

Ik ben de knoop doorgehaakt, ik ga mijn hond op Farmfood/vers zetten. Voornamelijk op Farmfood, misschien af en toe een dagje vers.

Het advies om over te stappen op FF was eerst een week vers. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben naar de dierenwinkel gegaan en die gaf mij Energique mee als vers. Dit zijn bevroren driehoekjes. (Iemand hier ervaring mee?) Samenstelling: Kip, rundvlees, granen, groente, olien en vetten.

Dus ik heb genoeg voor 4 dagen (iig om het weekend door te komen), mocht zijn ontlasting na de 4 dagen 'niet goed' zijn, verleng ik het vers geven.
Daarna ga ik dus FF geven. Dit zijn natuurlijke brokken, geperst. http://www.farmfood.nl

Tja ik ben benieuwd Haha!

Mijn vraag is dit, vers geef je maar een keer per dog, toch? Volgens Energique moet Slevin 5 driehoekjes hebben, moet dit in een keer? Dat lijkt me namelijk erg zwaar voor zijn buik namelijk. Ook is hij vrij actief overdag, vooral stagedagen. Dus ik kan moeilijk hem zoveel geven als ik weet dat hij niet rustig gaat uitbuiken na die tijd. \

Advies? Ik ga zo op de Energique site kijken http://www.energique.nl kijken of ik daar wat wijzer wordt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:27

Je kan dat zelf weten skitter. J kan hem 2 keer 300 gram geven bij wijze van spreken of 1 keer 600 of 3 keer 200. Net wat je wlt/gewend bent.
Hoe groot is slevin?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:36

Dank je voor je reactie, Pam.
Je hebt me toch weten te overhalen Haha!

Nee vers sprak me altijd wel aan, maar durfde de stap toch niet te nemen. Heb net gezocht op puppybrok en kwam achter dat er ontzettend veel mensen zijn die dit niet voeren, of ho0oguit de eerste 2 weken. Schokkend!
Ik wist echt niet dat het helemaal niet zo nodig was.

Slevin weegt +-25 kg. Hij heeft momenteel de groote van een Lab Ja

Hij is gewend om 3 keer per dag te eten, maar ik denk dat ik daar 2 keer van maak. Wat is eigenlijk 'beter' ?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:54

Dan zijn 5 blokjes te weinig hoor. Ik gaf bente de eerste keer 8 blokjes helaas kon ze er niet tegen ivm de kip die erin zat.
Ik houd nu op 26 kilo 600 gram rodi aan, al mag er gerust nog 200 gram bij. Maar ze moet een beetje afvallen. Nu krijgt ze 400 gram rodi en savonds 300 gram lamsbot bijv.
Of een keer een kilo pens en dat op de hele dag.

Je kan voor een pup ong. 3 tot 4 procent van zn gewicht aanhouden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 22:01

Sorry, waarom vaker voeren goed is voor pups, omdat ze 3 kleine porties makkelijker verteren dan 1 grote portie. Ik ben nu langzaam over aan t gaan op 2 porties.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:06

Oh meer geven omdat hij ook nog jong is zeker...Logisch. Blond Er staat namelijk 1 driehoekje per 5 kg gewicht.

Jij hebt ook Energique gevoerd? Nou ja ik geef hem zeker dan wat meer, maar hoe zal ik het verdelen? Hoe kan ik beginnen want morgen heb ik een stage dag en dan kan hij spelen met zijn broertje. Dan gaat hij even stal in, dan hebben we pauze en mag hij weer een tijdje spelen. Dan voer ik hem meestal en gaat hij de stal in om ff te slapen. Kan ik ong. hetzelfde schema aanhouden of vaker kleine porties voeren?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:55

Ik zou gewoon de porties over 3x verdelen.

Maar welke energique ga je hem nu geven?? Is het compleet versie of de speciale puppenversie??

Farmfood raadde mij toen aan om de eerste week te beginnen met een complete versie op basis van vuile pens. deze zorgt er voor dat er een goede darmflora ontstaat. je hond gaat dan minder snel aan de diarree van ander voedsel en je kan hem dan heel makkelijk overzetten op FF.
FF mag je ook mengen met vlees.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 02:31

flicka schreef:
Ik voer mijn honden brok, afgewisseld met hart, pens, en gekookte koolvis. Maar ook kuipjes of van die zakjes vlees van Pedigree. In ieder geval afwisselend voer. Ik ben geen voorstander van rauwe kip ivm salmonella en vroeger toen ik nog in het westen woonde kookte ik een pan vol kippennekken. Die kan ik hier niet krijgen, helaas. Ik durf geen kippenvleugels te geven vanwege de botjes. Maar misschien moet je ze breken?

Even hier op reageren..

De maagzuren van de hond kunnen daar tegen en kan je ze dus gewoon rauwe kip voeren.

Wij gaan, zodra onze problemen over zijn, overschakelen op KVV (Primal Pet Foods) met onze katten. Ze vinden het nu al heerlijk dus dat word niet moeilijk Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:02

Tieme schreef:
Ik zou gewoon de porties over 3x verdelen.

Maar welke energique ga je hem nu geven?? Is het compleet versie of de speciale puppenversie??

Farmfood raadde mij toen aan om de eerste week te beginnen met een complete versie op basis van vuile pens. deze zorgt er voor dat er een goede darmflora ontstaat. je hond gaat dan minder snel aan de diarree van ander voedsel en je kan hem dan heel makkelijk overzetten op FF.
FF mag je ook mengen met vlees.

Deze energique is de complete versie. Geen idee hoe het zit wat op basis van pens betreft. Maar ik moet zeggen mijn hond van vlees ook niet aan de diaree is. Gelukkig maar. Ik ga ff deze week achter wat vuile pens aan. Waar is dit verkrijgbaar? Gewoon een dierenwinkel? Ik ga eens navragen.

Maar nu ga ik naar m'n werk, ben al te laat.. Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:06

wat is 'vuile' pens?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:48

Skitter schreef:
Deze energique is de complete versie. Geen idee hoe het zit wat op basis van pens betreft. Maar ik moet zeggen mijn hond van vlees ook niet aan de diaree is. Gelukkig maar. Ik ga ff deze week achter wat vuile pens aan. Waar is dit verkrijgbaar? Gewoon een dierenwinkel? Ik ga eens navragen.

Het gaat er niet alleen om of je hond wel of niet snel aan de diarree gaat van vlees. vuile pens wordt aangeraden omdat het zorgt voor een goede darmflora. als de darmflora goed is dan is de darmwerking ook beter. een goede darmflora zorgt er voor dat je hond minder snel aan de diarree gaat door voedselveranderingen maar ook dat hij gezonder is. hij is minder vatbaar voor ziektens en bijv. wormen. mijn hond had bijv. een belabberde darmflora. toen ik hem net had was hij regelmatig aan de diarree. gewoon van z'n normale voer maar ook als hij bijv. iets kreeg wat hij nooit had gehad. toen ik overging op farmfood heb ik mij aan de voedingsadvies gehouden. zoveel gram eigen voer vervangen door FF en dat opvoeren. Nog ging hij aan de diarree. op advies van FF heb ik hem 2 weken lang compleet vlees van rodi gegeven op basis van vuile pens. ik kon daarna zo van de ene op de andere dag overgaan op FF. ik merk nu dat hij minder gevoelig is op z'n darmen. kan hem zo vlees geven zonder dat hij aan de diarree gaat.
als je hond bijv. ziek is geweest of medicijnen heeft gehad dan raden ze ook aan om even een week compleet voer met vuile pens te geven. dit om de darmflora even op krikken. een beetje hetzelfde idee als yakult bij mensen en bijv. probiotica/opkikker voor paarden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:52

BrittKitt schreef:
wat is 'vuile' pens?

vuile pens is pens wat niet schoongemaakt is. Knipoog

vuile pens is groene pens waar de boekmaag in verwerkt zit. zit dus vol voedingsstoffen en enzymen wat zorgt voor een goede darmflora.

schoongemaakte pens noemen ze blanke pens. hier is de binnenkant (de boekmaag) verwijderd. deze heeft dus minder voedingsstoffen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:02

Okej, stinkt vuile pens zeker ook een stuk meer? Haha!
Die moet dan zeker wel behoorlijk vers zijn niet? Ivm rotting van de inhoud oid

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:17

Ja, vuile pens stinkt veel meer. Misselijk pens is meestal ingevroren als je het koopt.
Rodi verkoopt bijv. pensschijven. is dus al verwerkt. en is gewoon te koop bij dierenwinkel en supermarkt. maar je kan ook hele pens kopen. dierenspeciaalzaken kunnen daar vaak wel aankomen. of anders slagers. maar ik weet niet zeker of dat nog mag. maar hele pens is natuurlijk het beste. dan kunnen ze die lekker zelf aan stukken scheuren. goed voor hun tanden. alleen wat minder voor je maag en je intrieur van huis. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:29

Daarom zal ik ook geen barf gaan voeren voordat ik een flinke tuin heb zonder dat ik de buren op me af krijg vanwege de stank Haha!
(balkon is niet zo geschikt denk ik Schijnheilig )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 07:29

Ik heb vandaag voor het eerst Farmfood gegeven. Hij eet het een stuk rustiger Haha! Haha!

Ik heb het uitgerekend, en volgens Farmfood moet Slev zo'n ong. 500 gr per dag hebben, verdeeld over 3 a 4 porties.

Ik verdeel ze over 3 omdat wij dit gewend zijn. Op dagen die ik er niet ben krijgt hij meer sochtends, dan savonds en op stage/vrij dagen andersom. Ook druk ik ergens een versdag tussen.

Ik ben benieuwd, ik heb hem vanochtend 250 gr gegeven, en dat was een volle bak. hij heeft ook iets laten staan, maar ik laat zijn bak gewoon staan. Hij eet het wel als hij weer honger heeft.

Verder is zijn ontlasting nog heel normaal, zelfs wat vaster. Alleen zondag had hij het wat zachter maar hij had ook een drukke weekend omdat wij een logee (+ hond) hadden Knipoog

Iemand anders hier nog ervaring met FF??

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:59

Skitter schreef:
Ik heb het uitgerekend, en volgens Farmfood moet Slev zo'n ong. 500 gr per dag hebben, verdeeld over 3 a 4 porties.

Klopt je berekening wel?? ik kom voor jouw hond op zo'n 375 gram per dag.
je zei dat je hond ong. 25 kg. woog. dan moet hij tussen de 11 en 17 gram FF per kg/dag hebben. als je uitgaat van gemiddeld 15 gram per kg per dag dan kom je aan ong. 375 gram per dag.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:34

Tieme schreef:
Skitter schreef:

Klopt je berekening wel?? ik kom voor jouw hond op zo'n 375 gram per dag.
je zei dat je hond ong. 25 kg. woog. dan moet hij tussen de 11 en 17 gram FF per kg/dag hebben. als je uitgaat van gemiddeld 15 gram per kg per dag dan kom je aan ong. 375 gram per dag.

11-17 was voor halfwas tot volwassenen honden. Valt 8 maand daaronder???
Dan zou het kloppen. Ik was niet helemaal zeker, met welke leeftijdtijd is een hond halfwas of volwassen?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:07

Nee hoor 8 maanden mogen ze gerust nog meer hebben
Benthe krijgt ook nog meer als een volwassen hond en zij is vandaag 1 geworden.

Als je hond t laat staan zou ik wel de bak weghalen en niet laten staan. Zo leren ze dat ze t wel moeten eten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:50

Pam schreef:
Nee hoor 8 maanden mogen ze gerust nog meer hebben
Benthe krijgt ook nog meer als een volwassen hond en zij is vandaag 1 geworden.

Als je hond t laat staan zou ik wel de bak weghalen en niet laten staan. Zo leren ze dat ze t wel moeten eten.

Ja ik heb dit vaker gelezen om het weg te halen, maar ik vind het niet erg dat hij zijn tijd neemt. Met andere brokken schokt hij namelijk alles naar binnen. Dus dat hij rustig aan deed was een aangename verassing Knipoog En bij ons is geen andere hond oid dus kan hij het rustig laten staan..

Maar met 8 maand moet hij dus zo'n ong. 500 kg hebben?? Tja ik kan het altijd verminderen....

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:55

Ja maar het laten staan had ook nog een andere reden ben t precieze ff vergeten
500 kilo?? beetje overdreven Clown

Ik weet niet wat farmfood precies inhoudt? Benthe kreeg met brok (rc) 350 gram, maar staat nu op rauw en nu krijgt ze gemiddeld 600 tot 800 gram meer gaat nog niet aangezien dit opgebouwd moet worden

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:15

Mijn Duitse Dog staat gedeeltelijk op brok (cavom) en gedeeltelijk op kvv (carnibest) Af en toe Barf ik ook wel wat. Af en toe vervang ik een kvv maaltijd door barf.

Hij is nu 2 en weegt 63 kilo. Niet echt zwaar voor een reu, maar wel gezond.