Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:43

laartjuh schreef:
Ik had een ratje die met 2,5 jaar overleden is aan een tumor in zijn hersenen..., iets waar ik echt heel moeilijk overheen kwam aangezien hij op dat moment een van de weinige dingen was waar ik steun in kon vinden.

Nu heb ik een siamees kleurig ratje van mijn school gekocht, waar ze dus als het ware in een groep leven. Hij is nu z'n 2,5 leeft nog steeds heel gezond (behalve dan dat hij snel verkouden is maargoed wat wil je niemand is perfect).

Hopelijk gaat mijn bobber wat langer mee Boos!

Ik hoop t ook. Maar ik denk dat Bobber wel graag een vriendje wil... dat maakt m vast gelukkiger en zal zijn leventje beter maken. Zeker gezien t feit dat hij gewend is in een groep te leven.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:45

ShirleyA schreef:
laartjuh schreef:
Ik had een ratje die met 2,5 jaar overleden is aan een tumor in zijn hersenen..., iets waar ik echt heel moeilijk overheen kwam aangezien hij op dat moment een van de weinige dingen was waar ik steun in kon vinden.

Nu heb ik een siamees kleurig ratje van mijn school gekocht, waar ze dus als het ware in een groep leven. Hij is nu z'n 2,5 leeft nog steeds heel gezond (behalve dan dat hij snel verkouden is maargoed wat wil je niemand is perfect).

Hopelijk gaat mijn bobber wat langer mee Boos!

Ik hoop t ook. Maar ik denk dat Bobber wel graag een vriendje wil... dat maakt m vast gelukkiger en zal zijn leventje beter maken. Zeker gezien t feit dat hij gewend is in een groep te leven.

bobber heeft een vriendje hoor, alleen die is van mijn moeder Clown

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:57

laartjuh schreef:
bobber heeft een vriendje hoor, alleen die is van mijn moeder Clown

Gezellig voor ze Pling

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:14

ShirleyA schreef:
pascha7 schreef:
waarom heb je dan ratjes bij ons gekocht?

Toen was ik nog niet zo op de hoogte van de grote hoeveelheid ratten die gedumpt waren en de andere manieren om een rat te kopen. Ook ik dacht dat je een ratje bij de dw kocht.... Nu weet ik dat dat niet de beste weg is.

alsof een ratje in de hel zit bij een dw Boos! boel sh it
alsof ze het slecht hebben Boos! en slecht verzorgt worden en
je weet toch een dier is een dier en wordt bij ons met net zo veel liefde behandelt als al onze eigen dieren

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:41

pascha7 schreef:
je weet toch een dier is een dier en wordt bij ons met net zo veel liefde behandelt als al onze eigen dieren

daar gaan we weer pfff....

het gaat er niet om hoe goed ze verzorgd worden in een dierenwinkel, maar het begint bij de broodfokker die ze fokt. op wat voor een manier hij ze fokt. hij gooit gewoon wat ratten bij elkaar zodat er zo gauw mogelijk jonkies komen. vaak nog leuke kleurtjes ook, verkoopt goed, en als hij gen ratten meer heeft zitten die al naar de dierenwinkel kunnen haalt hij ze gerust ook nog ee week eerder weg bij de moeder.

dat ritten heeft een geweldige start vind je niet???

ik snap nou niet wat hieraa zo moeilijk is dit te begrijpen. het gaat niet om de dierenwinkel zelfs maar de broodfokkers waar de dieren vandaan komen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:42

pascha7 schreef:

Nu ga je t persoonlijk opvatten Bren, dat moet je niet doen. Je weet wel beter.
Het gaat er ook niet om dat ze verkocht worden in een dw, maar dat ze daar 9 vd 10 x van een broodfokker komen. En daar sta ik niet achter. Dat is voor mij een reden om geen ratje meer uit n dw te nemen.
Het feit dat ze ook wel als rattenvoer over de toonbank gaan maakt mij persoonlijk niet zo veel uit (sneu voor de rat maar de slang moet ook eten en in t echie gebeurd dat ook).
Maar je ziet toch zelf ook wel in dat bij Intratuin en zo die ratje te kleine kooien hebben en dat ze op zaagsel zitten, mannen en vrouwen vaak bij elkaar.... Daar horen geen dieren! Dat is wel de hel voor die diertjes, helaas. Ik kan daar echt niet tegen hoor.
En ja ik ken de liefde voor dieren v jouw pa. Moet altijd om hem en Ilion lachen; zoals die knol hem volkomen vertrouwd is mooi!
Maar dat zegt niet dat elke dw fijn is voor dieren.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:43

Lamintha schreef:
het gaat niet om de dierenwinkel zelfs maar de broodfokkers waar de dieren vandaan komen.

Precies!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:45

wij fokken ze zelf en gooien niet hoppa alles bij elkaar alles wordt netjes bijgehouden
dus niet alle dw zijn aan hun ratten en andere knaagdieren gekomen via een broodfokker

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:47

ShirleyA schreef:
pascha7 schreef:

Nu ga je t persoonlijk opvatten Bren, dat moet je niet doen. Je weet wel beter.
Het gaat er ook niet om dat ze verkocht worden in een dw, maar dat ze daar 9 vd 10 x van een broodfokker komen. En daar sta ik niet achter. Dat is voor mij een reden om geen ratje meer uit n dw te nemen.
Het feit dat ze ook wel als rattenvoer over de toonbank gaan maakt mij persoonlijk niet zo veel uit (sneu voor de rat maar de slang moet ook eten en in t echie gebeurd dat ook).
Maar je ziet toch zelf ook wel in dat bij Intratuin en zo die ratje te kleine kooien hebben en dat ze op zaagsel zitten, mannen en vrouwen vaak bij elkaar.... Daar horen geen dieren! Dat is wel de hel voor die diertjes, helaas. Ik kan daar echt niet tegen hoor.
En ja ik ken de liefde voor dieren v jouw pa. Moet altijd om hem en Ilion lachen; zoals die knol hem volkomen vertrouwd is mooi!
Maar dat zegt niet dat elke dw fijn is voor dieren.

in de intratuin horen ook geen beesten maar een dierenwinkel heet ook niet voor niks een dierenwinkel en heeft dus ook dieren (logies toch) en niet alle dw hebben hun dieren bij een broodfokker vandaan.
zoals wij hebben ze daar niet vandaan.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:47

pascha7 schreef:
wij fokken ze zelf en gooien niet hoppa alles bij elkaar alles wordt netjes bijgehouden
dus niet alle dw zijn aan hun ratten en andere knaagdieren gekomen via een broodfokker

weet je wat dan het mooie is, jullie moeten wel erg veel nestjes per jaar hebben om het hele jaar door ratjes in de winkel te kunnen verkopen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:48

Lamintha schreef:
pascha7 schreef:

weet je wat dan het mooie is, jullie moeten wel erg veel nestjes per jaar hebben om het hele jaar door ratjes in de winkel te kunnen verkopen.

ja alles wordt bij ons netjes bijgehouden

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:50

Maar in hoeverre denken jullie na over de combinaties?? Zorgen jullie dat de mannen toch echt eerst een bepaalde leeftijd behaald hebben voor ze voor nageslacht mogen zorgen bijvoorbeeld.

Hoe zijn jullie bezig om de rattenpopulatie gezonder en sterker te maken?

Wat is het doel waarmee jullie ratten fokken?

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:04

hmmmzz me bericht is verdwenen :S
maar goed mijn vraag aan jouw was pascha hoe snel zetten jullie een man en een vrouw in, wat zal jullie besluiten om de dekking niet door te laten gaan. hoeveel mannen en vrouwen hebben jullie voor de fok zitten. hoeveel nestjes krijgt een vrouwtje in haar korte leventje. als ze een nestje hebben gehad houden jullie ze dan of herplaatsen jullie ze via de winkel???

zo dat het Haha!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:42

ik denk dat jullie elkaars mening eerst eens moeten gaan respecteren. ik snap wel dat pascha7 niet eens is met wat hier gezegdt wordt (Wat ik begrijp is dat haar jouw familie een dierenwinkel heeft)
en hier wordt gesproken alsof het óveral zo gaat. jullie scheren een beetje iedereen over 1 kam. dat is ook niet eerlijk

@Lamintha volgens mij hoeft Pascha jou ook geen verklaring te geven van hoe, wanneer, waar en met welke ratten hun fokken. daardoor veranderd jouw mening waarschijnlijk toch niet Knipoog leg je erbij neer dat er daadwerkelijk winkels zijn die zich wel om de dieren bekommeren, en ze dus niet bij een broodfokker halen, of die ze gewoon zelf (verantwoord) fokken. of leg je er niet bij neer en ga voor jezelf zitten mokken.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:55

Loesje88 schreef:
ik denk dat jullie elkaars mening eerst eens moeten gaan respecteren. ik snap wel dat pascha7 niet eens is met wat hier gezegdt wordt (Wat ik begrijp is dat haar jouw familie een dierenwinkel heeft)
en hier wordt gesproken alsof het óveral zo gaat. jullie scheren een beetje iedereen over 1 kam. dat is ook niet eerlijk

@Lamintha volgens mij hoeft Pascha jou ook geen verklaring te geven van hoe, wanneer, waar en met welke ratten hun fokken. daardoor veranderd jouw mening waarschijnlijk toch niet Knipoog leg je erbij neer dat er daadwerkelijk winkels zijn die zich wel om de dieren bekommeren, en ze dus niet bij een broodfokker halen, of die ze gewoon zelf (verantwoord) fokken. of leg je er niet bij neer en ga voor jezelf zitten mokken.

Maar het verantwoord fokken, daar gaat het om. Verantwoord fokken doe je voor het verbeteren van het ras. En in het geval van ratten, vooral verbeteren van de gezondheid. Ik vraag me af in hoeverre dit kan als je ze puur voor de verkoop fokt. Ik geloof gelijk dat de dieren goed behandeld worden. Maar ik denk niet dat ze een verbetering van de rat bewerkstelligen, waardoor ik alsnog geen rat uit deze dw ga halen. Hoe lief ze ook zijn en hoe goed ze ook verzorgd worden.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:57

somokkele schreef:
Loesje88 schreef:

Maar het verantwoord fokken, daar gaat het om. Verantwoord fokken doe je voor het verbeteren van het ras. En in het geval van ratten, vooral verbeteren van de gezondheid. Ik vraag me af in hoeverre dit kan als je ze puur voor de verkoop fokt. Ik geloof gelijk dat de dieren goed behandeld worden. Maar ik denk niet dat ze een verbetering van de rat bewerkstelligen, waardoor ik alsnog geen rat uit deze dw ga halen. Hoe lief ze ook zijn en hoe goed ze ook verzorgd worden.

waarom zou ik er niet over door mogen gaan. ik bedoel het is alleen in het belang van de rat. zolang zij niet op mijn post reageerd trek ik mijn conclusie al.
Ik heb gewoon een heel sterk vermoeden dat het niet klopt en zou graag een bevestiging willen zien.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:03

de meeste dieren die gefokt worden worden gefokt voor de verkoop (pups, kittens .. veel dieren iig) dat zegt niet dat alle fokkers dan slecht zijn toch? en wat ik al zeg, als je het er zelf niet mee eens bent, dan haal je ze zelf ergens anders...
óf je gaat in plaats van een (zinloze) discussie er ook écht iets aan doen, zeker als je zo met die diertjes te doen hebt.. ga dan een grootse campagne opzetten om dit tegen te gaan. de partij van de dieren zit nu eenmaal in de tweede kamer, schrijf hun eens aan.

Als je verandering wil zien moet je meer doen dan hier op bokt met een (besloten) groepje discussiëren... (of in het geval van Lamintha je gelijk proberen te krijgen).

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:13

Loesje88 schreef:
de meeste dieren die gefokt worden worden gefokt voor de verkoop (pups, kittens .. veel dieren iig) dat zegt niet dat alle fokkers dan slecht zijn toch? en wat ik al zeg, als je het er zelf niet mee eens bent, dan haal je ze zelf ergens anders...
óf je gaat in plaats van een (zinloze) discussie er ook écht iets aan doen, zeker als je zo met die diertjes te doen hebt.. ga dan een grootse campagne opzetten om dit tegen te gaan. de partij van de dieren zit nu eenmaal in de tweede kamer, schrijf hun eens aan.

Als je verandering wil zien moet je meer doen dan hier op bokt met een (besloten) groepje discussiëren... (of in het geval van Lamintha je gelijk proberen te krijgen).

Maar daarom vind ik t wel heel goed v Ts om hier n toppic over te starten. Om zo de broodfok te beperken en info te geven voor diegene die niet weten hoe t werkt in de broodfok.
Nu vind ik zelf de fokkers v honden toch iets heel anders dan broodfokkers.... Een goede fokker v honden kan je wel vergelijken met n rattery: beide zijn bezig de lijnen te verbeteren en de goede dieren te scheiden v de dieren met gedragsafwijkingen en/of gezondheidsproblemen.
Dus Loesje als je graag n vergelijking maakt, maak dan de goede want ik denk dat de meeste mensen niet graag kiezen voor n hondje bij n fokker die maar wat doet en waarvan de ouders onbekend zijn en dus niemand weet wat de erfelijke factoren zijn. Waarom dan wel n ratje v n broodfokker?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:21

natuurlijk is het heel nobel dat er een topic gestart wordt, maar zou het dan niet wat informatiever zijn om wat links te plaatsen, bijvoorbeeld naar site's met uitleg over broodfokkerij, en links naar rattenopvangcentra en ratteryen..? ipv dat iedereen door elkaar gaat roepen wat wel en niet goed is?

ik weet niet of jij wel goed oplet.. maar er zijn ook genoeg broodfokkers bij de katten en honden hoor!
maar mijn vergelijking met hondenfokkers kwam eigenlijk door wat somokkele zei.

somokkele schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dit kan als je ze puur voor de verkoop fokt.

honden ook bij een goede fokker, worden gefokt puur voor de verkoop (op hobbïsten na dan) dus dát betekend nog niet dat het dan slecht is. dat is het punt dat ik probeer te maken.

Maar ik zou zeggen doe er wat zinnigs mee, dit topic beslaat namelijk al 5 pagina's maar wel door ong. 5/6 mensen dus niet echt een breed publiek. ik weet niet of een van jullie handig is op internet, maar maak een (gratis) site aan, en leg hier (natuurlijk zo objectief mogelijk) uit wat broodfokkerij is, en zet er links op naar sites van rattenopvangcentra. vervolgens, als de site vorm heeft, ga je je link zoveel mogelijk promoten. daarmee trek je toch veel meer aandacht?

(ik bedoel het allemaal niet slecht, en wil ook geen partij trekken, ik wil alleen duidelijk maken dat jullie een beetje elkaars mening moeten respecteren, en snappen dat er ook mensen gekwetst raken door wat jullie hier allemaal roepen. niet iedereen is zó slecht hoor.. Knipoog ) ik hoop dat een van jullie een site of iets gaat starten.. zo ja.. geef de link en ik zal ook zoveel mogelijk mn best doen om hem te promoten Lachen

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:28

ik ben sindskort een collega van kim, rattery mierlo en run het dus met haar samen Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:29

Loesje88 schreef:
natuurlijk is het heel nobel dat er een topic gestart wordt, maar zou het dan niet wat informatiever zijn om wat links te plaatsen, bijvoorbeeld naar site's met uitleg over broodfokkerij, en links naar rattenopvangcentra en ratteryen..? ipv dat iedereen door elkaar gaat roepen wat wel en niet goed is?

ik weet niet of jij wel goed oplet.. maar er zijn ook genoeg broodfokkers bij de katten en honden hoor!
maar mijn vergelijking met hondenfokkers kwam eigenlijk door wat somokkele zei.

somokkele schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dit kan als je ze puur voor de verkoop fokt.

honden ook bij een goede fokker, worden gefokt puur voor de verkoop (op hobbïsten na dan) dus dát betekend nog niet dat het dan slecht is. dat is het punt dat ik probeer te maken.

Maar ik zou zeggen doe er wat zinnigs mee, dit topic beslaat namelijk al 5 pagina's maar wel door ong. 5/6 mensen dus niet echt een breed publiek. ik weet niet of een van jullie handig is op internet, maar maak een (gratis) site aan, en leg hier (natuurlijk zo objectief mogelijk) uit wat broodfokkerij is, en zet er links op naar sites van rattenopvangcentra. vervolgens, als de site vorm heeft, ga je je link zoveel mogelijk promoten. daarmee trek je toch veel meer aandacht?

(ik bedoel het allemaal niet slecht, en wil ook geen partij trekken, ik wil alleen duidelijk maken dat jullie een beetje elkaars mening moeten respecteren, en snappen dat er ook mensen gekwetst raken door wat jullie hier allemaal roepen. niet iedereen is zó slecht hoor.. Knipoog ) ik hoop dat een van jullie een site of iets gaat starten.. zo ja.. geef de link en ik zal ook zoveel mogelijk mn best doen om hem te promoten Lachen

In mijn eerst post hier heb ik al div links gegeven naar fora waar veel info te halen valt over ratten en waar de rattry en opvang te vinden is.
En elkaar respecteren kan alleen al de gegeven info op waarheid berust, helaas is dat niet altijd t geval....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:32

dus als ik het goed begrijp geloof jij niet dat de ouders van Pascha7 op een goede manier fokken?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:32

Lamintha schreef:
hmmmzz me bericht is verdwenen :S
maar goed mijn vraag aan jouw was pascha hoe snel zetten jullie een man en een vrouw in, wat zal jullie besluiten om de dekking niet door te laten gaan. hoeveel mannen en vrouwen hebben jullie voor de fok zitten. hoeveel nestjes krijgt een vrouwtje in haar korte leventje. als ze een nestje hebben gehad houden jullie ze dan of herplaatsen jullie ze via de winkel???

zo dat het Haha!

somokkele schreef:
Maar in hoeverre denken jullie na over de combinaties?? Zorgen jullie dat de mannen toch echt eerst een bepaalde leeftijd behaald hebben voor ze voor nageslacht mogen zorgen bijvoorbeeld.

Hoe zijn jullie bezig om de rattenpopulatie gezonder en sterker te maken?

Wat is het doel waarmee jullie ratten fokken?

ik ben niet vanplan op dat zo open en blond op bokt tegaan zetten als jullie dat zo nodig moeten weten kom dan gewoon is lekker lang

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:33

Loesje88 schreef:

bedankt

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:36

Loesje88 schreef:
dus als ik het goed begrijp geloof jij niet dat de ouders van Pascha7 op een goede manier fokken?

nou kom maar op? Boos!