Help! Hond- We weten het ècht niet meer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Help! Hond- We weten het ècht niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:32

Schimmelig schreef:
Wees net zo streng, of strenger. Dat lijkt mij iig de beste oplossing voor dit betreffende probleem. Zijn er nog andere problemen met dit hondje?

Denk ik idd dat we maar eens iets trenger moeten worden... Knipoog
Verder geen problemen, buiten de genoemde dingen.... (niet genoeg? Tong uitsteken )

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:35

"Waarom zou je respect tonen voor zijn dominante gedrag richting de andere hond
Dat moet je imo nóóóit doen > daar werk je dit gezeur alleen maar in de hand mee "

Omdat je altijd de plaatsen in de roedel moet respecteren, Haha!
Het kan zijn dat de onderdanige hond teveel beschermd wordt, eerst aandacht krijgt of eerst eten krijgt ed... dan de dominante, en zo probeert deze nog meer zijn status te bewijzen, met als gevolg : plassen en poepen in huis....
Jij zelf moet uiteraard de roedelleider zijn over al je honden, anders krijg je deze problemen niet de baas. Dan moet je eerst en vooral gaan werken aan deze baas- hond relatie dan.

Over die lichaamshouding bedoel ik uiteraard niet welk pootje hij omhoog tilt, dat weet het kleinste kind. Maar let op zijn verder gedrag in huis, hoe is die? Lage staart, hoge staart, enz...
Strenger zijn heeft niets te maken met hem afstraffen en neus in de pis draaien zoals ik hier al las, maar op een duidelijke manier hem laten zien dat jij nu de leider bent. Deze regels zijn overal te vinden op internet en boeken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:39

Myfairytale schreef:
Schimmelig schreef:
Wees net zo streng, of strenger. Dat lijkt mij iig de beste oplossing voor dit betreffende probleem. Zijn er nog andere problemen met dit hondje?

Denk ik idd dat we maar eens iets trenger moeten worden... Knipoog
Verder geen problemen, buiten de genoemde dingen.... (niet genoeg? Tong uitsteken )

Mijn Russel zijn gebruiksaanwijzing was minstens twee keer zo lang Tong uitsteken
Er is hoop MF, maar wees streng! Zulk gedrag moet je nml in de kiem smoren anders wordt het alleen maar erger en erger etc. Schuw niet om hem eens goed in zijn nekvel te pakken bv (is heel normaal in de hondenwereld).

Als je dit hondje op den duur niet de baas kunt adviseer ik je ten zeerste om een andere strengere (consequentere) baas voor hem te zoeken. Dit kan best een leuk hondje zijn, mits met de juiste begeleiding. Dit bedoel ik niet banketstaaf ofzo, maar dit is dan voor zowel jezelf als voor de hond misschien beter.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:43

AstraGirlie schreef:
"Waarom zou je respect tonen voor zijn dominante gedrag richting de andere hond
Dat moet je imo nóóóit doen > daar werk je dit gezeur alleen maar in de hand mee "

Omdat je altijd de plaatsen in de roedel moet respecteren, Haha!
Het kan zijn dat de onderdanige hond teveel beschermd wordt, eerst aandacht krijgt of eerst eten krijgt ed... dan de dominante, en zo probeert deze nog meer zijn status te bewijzen, met als gevolg : plassen en poepen in huis....
Jij zelf moet uiteraard de roedelleider zijn over al je honden, anders krijg je deze problemen niet de baas. Dan moet je eerst en vooral gaan werken aan deze baas- hond relatie dan.

Over die lichaamshouding bedoel ik uiteraard niet welk pootje hij omhoog tilt, dat weet het kleinste kind. Maar let op zijn verder gedrag in huis, hoe is die? Lage staart, hoge staart, enz...
Strenger zijn heeft niets te maken met hem afstraffen en neus in de pis draaien zoals ik hier al las, maar op een duidelijke manier hem laten zien dat jij nu de leider bent. Deze regels zijn overal te vinden op internet en boeken.

Je snapt dat mijn 'linker- of rechterpootje' hij optilt net zo'n grap was als de opmerking over je 'plashouding' toch?? Tong uitsteken

@ MF: respecteer 0 gedrag van deze hond, ondanks het goedbedoelde advies van Astra Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:47

Ieder zijn manier... toch! Ik heb een andere visie dan die van jou, maar ik ga geen mensen uitlachen daarom...
Trouwens door gewoon geweld te gebruiken ben je heus geen goede roedelleider hoor, je hond wordt alleen bang van je...
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-12-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:48

AstraGirlie schreef:
Ieder zijn manier... toch! Ik heb een andere visie dan die van jou, maar ik ga geen mensen uitlachen daarom...
Trouwens door geweld te gebruiken ben je heus geen goede roedelleider hoor, je hond wordt alleen bang van je... (als je dat verschil kent...)

Dit is geen bang hondje, dat zie je toch zo?

Ik ga iig niet mijn hond staan observeren als ie tegen mijn keukenkastje aan piest *LOL* Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:50

Nee, je moet zijn hele houding in het algemeen observeren, dan pas weet je of hij dominant is.

Een hond die zich toch in huis blijft ontlasten heeft in de meeste gevallen een voor hem onduidelijke rang in de roedel. Die moet je dus eerst gaan uitpluizen en hem een plaats geven erin. Is hij dominant over de andere hond, laat hem, dat is de natuurlijke gang van zaken. Is hij dominant over jullie= niet toelaten gewoon

Nog gevonden in mijn cursus:
Een erg dominante hond zou kunnen besluiten zijn geur overal achter te laten. Dit is niet onzindelijk maar zijn recht als leider. Bij dit soort honden is het van groot belang om zeer consequent elke bekende rangorde regel toe te gaan passen. Het markeren zal afnemen naarmate u uw leiderschap heeft terug veroverd. Veelal is het niet op een zichzelf staand verschijnsel, maar zou in de meeste gevallen gepaard kunnen gaan met agressie. Het zou verstandig zijn om u te laten begeleiden door een kundig iemand.
Een tweede mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de hond een overdreven territoriumdrift heeft ontwikkeld. Veelal ontstaat dit gedrag door een slechte begeleiding van zijn natuurlijke aanleg.
Door samen te werken met een goede hondentrainer kunt u dit gedrag omvormen naar gewenst gedrag. Beter is proberen te voorkomen dat het zover komt.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-12-06 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:52

@ schimmel: Jij kan dat toch niet beoordelen?!
vanachter je computer...

Maar goed, adviezen genoeg, ik ben benieuwd hoe het verder gaat met deze hond

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:20

Citaat:
Schuw niet om hem eens goed in zijn nekvel te pakken bv (is heel normaal in de hondenwereld).

Hier zou ik graag wat meer van horen, Schimmelig. Hoe, waar, wanneer, waarom?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 01:06

Bloos! Wat een discussies allemaal!
We proberen het in eerste instantie met het boek van Kuiken, de diverse links die gegeven zijn en een bench.
Mocht dit gewoon niet afdoende zijn, zullen we weer verder moeten kijken...

Maar iedereen bedankt voor zijn/haar advies, ws zullen we van de meeste adviezen wel een deel meepakken. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:21

nog even een kleine toevoeging, voordat het beter word wordt het eerst erger......... omdat hij nu een loopje met jullie neemt kan je verwachten dat hij dit niet zomaar opgeeft...... en eerst erger word in zijn gedrag.

Ik heb zelf een hele fijne maar zeer dominante kruising herder/bouvier en een labrador....... beiden reutjes beiden gecastreerd en beiden bijna 2 jaar.

Soms doen ze wel eens wat in huis, maar dat is mijn eigen schuld omdat ik dan te laat uit laat. Maar dat doen ze beneden in de hal op het zeil........ vind ik ook niet erg. Verder in het woongedeelte doen ze nooit iets in huis..... De kruising probeert het wel eens en dan skup ik hem naar beneden. Zo eens in de zoveel tijd kijkt hij of hij hoger in rang kan klimmen....... en dat kan hij niet.

Even ter illustratie...... een tijdje terug was hij al een paar dagen bezig, die lab op zijn flikker geven, dochter waarschuwen, buurman waarschuwen........ ik ben hem over zijn bolletje aan het aaien........ mij waarschuwen.... toen heb ik hem met een barkruk naar beneden geslagen en met de bezem weer naar boven....... Hij heeft 2 dagen onder het bed gelegen. Maar de boodschap is wel heel, heel duidelijk aangekomen.

Buurman, lab en dochter mag hij waarschuwen (dochter wil nog wel eens te ver gaan in het spelen met hem) maar ik, ik wordt nooit gewaarschuwd......... nu niet nooit niet

Let wel het is een hele fijne hond, superfijn karakter, super eerlijk..... ontzettend sociaal met andere honden en mensen, en dat wil ik graag zo houden. Daarom moet je gewoon heel, heel duidelijk zijn.

mixed signals begrijpen ze niet

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:12

TS bovenstaande moet je vooral doen Clown !

@ Kiwiko, misschien is het handig je te realiseren dat sommige mensen nogal letterlijk nemen wat er hier geschreven wordt en dat zelf ook in de praktijk brengen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:06

en is dat erg, of had ik er een foei uit moeten gooien Lachen Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:13

Is niet erg, maar je moet er wel de hond voor hebben. Voor Thom is het de enige juiste methode, maar voor jan randdebiel die het toe gaat passen op zijn veel zachtere en minder dominante hond is het niet geschikt Haha!
Voor de TS, ik zou eerst lichamelijke dingen uitsluiten, er is nl geen hond die denk: Laat ik nu eens in de gang een drol draaien, dan heb ik het baasje mooi tuk.
Dus of er is een lichamelijke reden dat de hond onzindelijk is, of een geestelijke reden. Heeft hij geen verlatingsangst?
Beneful vind ik trouwens geen goede brok, ik kan me voorstellen dat honden daar erg veel van schijten. Haha! <

Oh, trouwens voor de sceptici:
Ik ken Thom de dominanterik van Kim, sinds zijn geboorte. Hij is een ontzettend fijne hond, die je wel de baas moet kunnen. Dan heb je er een wereldhond aan,. Maar dat krijg je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen Knipoog

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:17

mijn honden deden dat in het begin ook in huis plassen. Wij hebben een Labrador en hebben daar een herder bij genomen.
Onze Labrador plaste ook in een keer overal in huis. Maar had in een keer het rare idee, als ik plas mag ik uit kwam en we achter.
Bij ons werkte plas opruimen, en een half uurtje wachten met uitlaten. Het gedrag is nu wel over. Ook is hij met de komst van de herder gaan slopen.
Dus zullen we binnenkort ook wel aan de bench moeten. Ik heb het idee dat het een vorm van ontevredenheid bij hem is, iets van ik krijg te weinig aandacht ofzo.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:57

Rietveld schreef:
TS bovenstaande moet je vooral doen Clown !

@ Kiwiko, misschien is het handig je te realiseren dat sommige mensen nogal letterlijk nemen wat er hier geschreven wordt en dat zelf ook in de praktijk brengen..

Wees gerust, als de hond van Kiwiko dat nodig heeft moet zij dat doen, want zij kent hem immers het beste? Als dat de oplossing is voor die hond vind ik het fijn dat ze een goede oplossing gevonden heeft.

Ik zal het bij de onze echt niet zo doen, wees daar maar gerust op... Haha!

Billy schreef:
Is niet erg, maar je moet er wel de hond voor hebben. Voor Thom is het de enige juiste methode, maar voor jan randdebiel die het toe gaat passen op zijn veel zachtere en minder dominante hond is het niet geschikt Haha!
Voor de TS, ik zou eerst lichamelijke dingen uitsluiten, er is nl geen hond die denk: Laat ik nu eens in de gang een drol draaien, dan heb ik het baasje mooi tuk.
Dus of er is een lichamelijke reden dat de hond onzindelijk is, of een geestelijke reden. Heeft hij geen verlatingsangst?
Beneful vind ik trouwens geen goede brok, ik kan me voorstellen dat honden daar erg veel van schijten. Haha! &lt;

Oh, trouwens voor de sceptici:
Ik ken Thom de dominanterik van Kim, sinds zijn geboorte. Hij is een ontzettend fijne hond, die je wel de baas moet kunnen. Dan heb je er een wereldhond aan,. Maar dat krijg je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen Knipoog

Ik hoop dat je mijn posts goed gelezen hebt?
We zijn bij 2 verschillende DA's geweest en hebben ook diverse foto's laten maken, dus iets lichamelijks is het niet.
Zoals ik al aangegeven heb; de hond is zeer kritisch met eten, heb al menig zak weg moeten geven.
De dierenwinkel raadde ons Beneful aan en dit eet hij wel.
Maar, vertel mij eens wat wel een goede brok is dan, dat wil ik oprecht graag weten in het belang van onze hond. Haha!

Wat verlatingsangst betreft, hij doet het dus ook wanneer wij gewoon thuis zijn...
De vorige eigenaresse, die hem het beste kent, en hem ook 2x bij ons gezien heeft denkt aan een dominantieprobleem en dat vermoeden hebben wij ook.
Ook omdat hij heel erg dominant over de kleine is, die soms zelfs niet eens meer mee naar buiten durft, omdat de grote hem helemaal ondersteboven springt...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:30

Yep, en zo markeert hij nog eens extra ZIJN territorium in jullie huis. (ik kan het op het eerste zicht nergens lezen, maar is hij gecastreerd? en is de andere hond ook een reutje?) Want 2 reutjes samen is altijd moeilijker te houden. Werk gerust meer aan de leiding boven die hond, laat hem veel dingen doen, als hij zich meer kan bezig houden, dan sloopt hij vast ook minder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 13:01

Ja, hij is idd gecastreerd en de andere hond is ook een reutje, ook gecastreerd.
We gaan ons best doen, bedankt voor je hulp. Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:14

Veel succes!!! en laat ons iets weten he Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 13:34

Gaan we doen!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:53

Moet je je toch voorstellen. Met al die adviezen uit het jaar kruik...... Zal die hond straks met geweld in een hoekje gefrommeld worden. Komt misschien/hopelijk/uiteindelijk d'r een gedragstherapeut bij die de hond kan ZIEN en blijkt het een erg onzeker hondje te zijn met verlatingsangst.

Gaan al deze mensen met hun stoere adviezen zich dan erg hard zitten schamen???

En wie is er straks weer de dupe?

Juist ja.

Het éérst wat er hier geroepen wordt, en terecht!, als je een probleem met je paard hebt is, NEEM LES.

Een gedragstherapeut laten komen is gewoon privé-les hoor......

Ik word hier best wel verdrietig van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:06

het eerste wat ik gezegd heb, is er een gedragsdeskundige bijhalen.......... en DAT is het enige wat ze moet doen, niet zelf aanklooien...... wordt het alleen maar erger
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-12-06 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:06

Rosita schreef:
Moet je je toch voorstellen. Met al die adviezen uit het jaar kruik...... Zal die hond straks met geweld in een hoekje gefrommeld worden. Komt misschien/hopelijk/uiteindelijk d'r een gedragstherapeut bij die de hond kan ZIEN en blijkt het een erg onzeker hondje te zijn met verlatingsangst.

Gaan al deze mensen met hun stoere adviezen zich dan erg hard zitten schamen???

En wie is er straks weer de dupe?

Juist ja.

Het éérst wat er hier geroepen wordt, en terecht!, als je een probleem met je paard hebt is, NEEM LES.

Een gedragstherapeut laten komen is gewoon privé-les hoor......

Ik word hier best wel verdrietig van.

Tsja sorry.... ik heb je ook al een pb gestuurd met een uitleg en ik dacht eigenlijk dat je me wel begrepen had...
Ik vind het echt tever gaan wat je nu zegt. Boos!
Menig persoon zal geen hond in huis nemen waarvan men weet dat hij een kat dood gebeten heeft.
We hebben die hond niet voor niets opgevangen en we hebben niet voor niets foto's laten maken bij 2 verschillende DA's.
Wat wil je nu eigenlijk suggereren dan? Verward
Dat ik het dier maar zal verwaarlozen of helemaal verrot trap?! Frusty

Ik wil het EERST op mijn manier proberen, dat IK (ern de vorige eigenaresse) denk dat goed voor hem is.
Wij zien hem elke dag.
Ik WEET en zie dat hij absoluut NIET bang is. De vorige eigenaresse was strenger voor hem en daar deed hij het niet!
Verlatingsangst? Zou kunnen, maar waarom doet hij het dan ook als we gewoon thuis zijn?

Ik vraag hier om tips, (die ik van de meesten ook krijg OK dan! ) en niet om zomaar een oordeel van jou dat helemaal nergens op slaat en ook totaal niet op feiten gebaseerd is.

Ik nodig jou bij deze dan ook uit om de hond zelf te komen aanschouwen hoe bang en onzeker hij wel niet is. (not!)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:13

Goed mensen, ik heb jullie adviezen stuk voor stuk doorgenomen, met mezelf, met mijn vriend en met de vorige eigenaresse.
Wij gaan het nu op de manier verder doen die wij denken dat het verstandigst is (wij ja, die de hond iedere dag zien en hopelijk het meest kennen).
Moch dit op niets uitlopen, dan halen we er alsnog een therapeut bij.

Wees allemaal gerust, wij zullen echt de hond niet slaan, schoppen, zomaar in een bench drukken... weet ik allemaal wat nog meer.

Wel willen we wat betreft het voer(en) het eea gaan veranderen en nog wat consequenter zijn als hij iets stouts doet.
Mocht dat plassen ed niet overgaan betrekken we misschien de bench erbij.
We willen dit rustig aan, stapje voor stapje doen, omdat hij ook soms weken achter elkaar niets in huis doet.
Mocht dit allemaal op niets uitlopen zullen wij een gedragsdeskundige inschakelen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:15

Nodig nu niet míj uit maar een peut Knipoog.

En verder oordeel ik vooral over al die adviezen <....> die je krijgt. Maar misschien kun jij me uitleggen waarom je bij problemen met je paard volgens 'alle bokkers' vooral les moet nemen en men maar vindt dat je adviezen over het gedrag van een hond gewoon via het net kunt geven? Al die paarden zijn toch ook 'dominant en eigenwijs' volgens hun eigenaren??? Blijkt in 9 van de 10 gevallen niet waar te zijn en berust allemaal op misverstanden en onbegrip tussen eigenaar en paard.

Eigenlijk dacht ik dat we bij hondentraining al wat verder gekomen waren maar dat is in paardenland nog niet doorgedrongen.

En die doodgebeten kat..... ach, je moest eens weten.