Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:58

Rosita, ik ben heel erg benieuwd naar jouw "voerschema".

Het is van Prins zei je he Wuis? Ga ik dat eens halen, ben benieuwd, als er 12 portie's in zitten dan is dat wel makkelijk Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:41

Rosita schreef:
>>>>>knip>>>>
Mijn katten krijgen alleen vérsvlees. Vérs als in diepvriesvoer. Niet gekookt, geen bewaarmiddelen, smaakstoffen of kleurgedoe. Eendagskuikens, kipvleugels of nekken en ook rund, lam, pens en dergelijke. Dat laatste is niet zo'n oorspronkelijk prooidier maar spreeuw, mus, muis en kikker zijn (nog?) niet in de dierenwinkel verkrijgbaar.

Ik de brokken die ik geef zitten ook echt geen kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Ligt er wel aan welk voer je hebt!
Eigenlijk kun je dan helemaal niets meer voeren. Niet alleen in brok maar ook in vers vlees zitten; antibiotica, groeihormonen e.d. of je moet natuurlijk biologisch vlees voeren maar dat zou wel dure aangelegenheid worden Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:44

griebels schreef:
>>>knip
en ontwormen doe ik niet meer. Mijn kat met hartruis kotst het hele huis onder als ze dat krijgt. DAarbij krijgen ze alleen wormen van vlooien (eitjes oplikken, die zich in het lijf ontpoppen tot wormen) aangezien mijn katten niet verder komen als mijn veranda, hoef ik ze dus ook niet meer te ontwormen...>>>knip>>>

Er zijn tegenwoordig druppels die je tussen de schouders kun druppelen tegen wormen. Dus dezelfde manier als het ontvlooien. Misschien een optie?

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:56

Onze kat is een Europese korthaar van 1 jaar en heeft gewon de hele dag droogvoer (waar ze per bakje ongeveer 2 dagen mee doet). Elke avond krijgt ze een klein zakje natvoer.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:13

Narco schreef:

Ik de brokken die ik geef zitten ook echt geen kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Ligt er wel aan welk voer je hebt!

Nooit te oud om te leren. Welk merk is dit? Dan kijken we meteen even naar de eiwitbron en de hoeveelheid koolhydraten in die brok.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 08:08

Hier krijgt onze kat ook voornameliojk droog voer en 1 x per week een klein blikje nat voer Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:16

Rosita schreef:
Narco schreef:

Nooit te oud om te leren. Welk merk is dit? Dan kijken we meteen even naar de eiwitbron en de hoeveelheid koolhydraten in die brok.

Ruw eiwit 33%, ruw vet 19%, ruwe celstof 2%, vocht 9%, ruwe as 6%, calcium 1,1%, fosfor 1%, magnesium 0,075%. Additieven: vit.A 20.000 IE/kg, vit.D3 1.300 IE/kg, vit. E 120 mg/kg, kopersulfaat 20.0 mg/kg.
Weet je nu genoeg?

En wat is de analyse van jouw kippenekje?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:27

onze katten krijgen ook alleen maar brokjes en de rest vangen ze zelf Clown per dag hebben ze per kat verschillend 1 of 2 muisjes erbij Haha! onze katten eten ook helemaal niet zo veel brokken, behalve als het nat weer is en ze niet naar buiten gaan om te vangen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:40

Onze katten krijgen alleen droog voer. Nat voer is slecht voor de tanden. De tandarts zei tegen ons dat ze wou dat elke kat zo'n gebit had Clown

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:45

Ik heb zelf in verschillende dierenspeciaalzaken gewerkt, en dit blijft een eindeloze discussie. de 1 zweert bij barf, de ander bij versvlees, weer een ander bij brok en weer een ander bij blik.
Mijn mening is dat je gewoon op moet letten wat er werkelijk in het voer zit. Kijk eens op een blik whiskas, waar begint het ingredienten lijstje mee? groenten/granen! wat is een kat? juist een vleeseter. Als je dan kijkt naar de betere merken (eukanuba, iams, hill's etc etc) dan zie je dat hier wel vlees als hoofdingredient verwerkt zit. Tja iedere z'n mening, de ene kat wordt 20 op whiskas de ander eet z'n hele leven met de pot mee....

(mijn vorige kat at eerst brokjes en blik tegen nierinsuffiecientie. na controle bleek hij suiker te hebben en mocht hij alleen nog maar hill's MD brok en 2 keer per dag een spuitje met insuline :S. De kat die ik nu heb krijgt nadat ie z'n brokjes opheeft een heel klein beetje blikvoer.(blaasgruis dieetje)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:51

Die van ons krijgt broge brokken, en een keer per week een zakje of blikje, gewoon omdat ie het zo lekker vind.
De dierendokter zei dat hard voer wel beter is voor de tanden. Onze oude kat (18 jaar geworden) heeft ook altijd hard voer gehad en kon op haar 18de nog best goed kauwen. Volgens de DA omdat ze altijd brokjes had gehad.
Onze kat is nu 6, en krijgt vanaf nu seniorenbrok, daar zitten minder eiwitten in en is beter voor wat oudere katten (vanaf 6 jaar al) volgens de DA.

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:51

Mijn katten krijgen vaak gewoon brokjes van lams en een blik nat voer per dag.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:38

Narco schreef:
Rosita schreef:

Ruw eiwit 33%, ruw vet 19%, ruwe celstof 2%, vocht 9%, ruwe as 6%, calcium 1,1%, fosfor 1%, magnesium 0,075%. Additieven: vit.A 20.000 IE/kg, vit.D3 1.300 IE/kg, vit. E 120 mg/kg, kopersulfaat 20.0 mg/kg.
Weet je nu genoeg?

En wat is de analyse van jouw kippenekje?

Nee, ik weet niet genoeg, ik vroeg om het MERK toch? En om de ingrediënten. De eiwitBRON (in schoenzolen zitten bijvoorbeeld ook eiwitten en die wil je echt niet voeren) wilde ik ook weten. Een analyse is dus NIET interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:10

Nu ben ik trouwens ook nog wel benieuwd naar het schema die op de goedkope brokken staat, hoeveel je er van moet geven per 24 uur?

Hier het schema die op mijn brokken staat (Royal Canin Skin Care 33)

Afbeelding

Afbeelding

Haal ik deze uitspraak van Shiloh er even bij:

Citaat:
misschien (dit is iets wat ik zelf denk toen ik hoorde over dikker worden... maar wat ik niet weet of zo) een belangrijke reden waarom vleesvoer de kat dikker maakt, er zit een vele hogere voedingswaarde in alleen vlees dan in brokjes. Oftewel, van brokjes moeten ze meer eten, om dezelfde hoeveelheid nuttige voeding binnen te krijgen.

Als ik nu op een blikje gourmet kijk (zo'n kleintje, die ik sporadisch een keer in huis heb), moet een kat van 3.5 kilo 3 blikjes per dag hebben. 3x 85 gram = 255 gram.
Het maximale aan brokken, echt het maximale (dus als je een hele magere kat hebt) = 65 gram voor een kat van 3.5 kilo.

Je moet van vlees dus veel meer voeren wil je je kat een beetje voeding geven. Logisch ook, want het is een en al water.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-06 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:14

droogvoer!! wij hadden een kat van 25 jaar oud die we in moesten laten slapen bij de dierenarts wat had hij nog een supergebit zeiden ze...

droogvoer is idd beter voor hun tanden!

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:16

Onze poes krijgt s'ochtends een eetlepel blik(van de Aldi, ze lust niks anders Tong uitsteken) en daarna nog een bakje anti-tandsteen brokjes van dierenarts Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:21

Zouden jullie eens het voedingsschema, ingredientenlijst en prijs (+ inhoud in kg) willen noemen van aldi brokken, whiskas, felix, c1000 enz?

Kunnen we vergelijken en ook nog eens kijken wat relatief gezien het goedkoopste is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:22

Ik heb een Europees Korthaar van 8 jaar.

Ze is veel buiten en vangt daar regelmatig iets, waardoor ik het voer heb moeten halveren omdat ze het niet meer wou eten.

Ze krijg alleen blikvoer. Simpel, mijn kat haat brokjes. Ze eet ze een paar dagen, en weigert het dan nog te eten. Thuis drintk ze haast nooit water, dat haalt ze uit haar eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:43

Mijn dierenarts vind het eten van de aldi te zout.Dus vind dat ik dat mijn katten niet moet voeren.
verder zit ik in het wereldje van kattenfokkers en algemeen word daar brok gevoerd en meestal de duurdere merken van Hills,Iams,eukanuba.

Aangezien onze katten tegewoordig toch erg oud worden neem ik aan dat we het qua voeding toch niet zo slecht doen.En je blijft altijd mensen hebben die het wiel denken voor het eerst uitgevonden te hebben. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:33

Mijn katvan 4kg krijgt 60 gram per dag, dat kost me dus 0.57 per dag. Ik denk niet dat je met ''goedkoop'' voer zo goedkoop uit bent omdat ze er meer van moeten hebben. Of je bent ongeveer evenveel kwijt. Dan kun je naar mijn mening beter 'duurder' voer geven waar je minder van nodig bent. Als het toch per dag ongeveer evenveel kost (of goedkoper is, dat weet ik niet, want ik heb geen verpakkingen van goedkoop voer).

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:35

droog, de ene heeft blaasgruis en heeft dieet voer. dit zijn droge brokjes. de hond krijgt daarentegen ook droog voer, omdat ze zo gaan stinken van het natte voer en het is beter voor hun tanden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:40

Alles krijgt bij ons droogvoer. Onze Franse (in Frankrijk gevonden Knipoog poes heeft zulke slechte tanden dat ze bij natvoer waarschijnlijk geen tanden meer had. Ze krijgen voor de lekkerheid wel eens een zakje/blikje natvoer, maar dan echt in porties en 1 zakje verdeeld over drie katten Knipoog

Merk weet ik niet uit mijn hoofd, zou ik moeten opzoeken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:57

Als brokjes zo goed voor het gebit zijn waarom vindt je in de natuur geen brokjes dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:13

In de natuur worden poezen ook niet zo oud als die van ons Haha!
Ik vind terug naar de natuur altijd zo'n rare vergelijking.
De natuurmens vroeger werd amper 20 jaar oud.Wij met al ons chemisch en met vet en suikerstoffen doorspekt eten toch makkelijk 80 jaar .Geen dier in de vrije natuur word zo oud als onze dieren in gevangenschap.
Ik blijf er bij zo gek doen we het toch niet?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:25

Ik denk dat die mens vroeger niet zozeer aan zijn slechte voeding overleed? Of dat alle katten in de natuur (denk leeuw, tijer enz die nooit brokjes eten, zelfs in de dierentuin niet) een slecht(er) gebit hebben? Als zijsprongetje..... recent een bijna 16 jaar oude hond een kies laten trekken omdat daar een ontsteking onder zat. Kreeg de complimenten van de DA om het gave, doch behoorlijk gesleten, gebit. Deze hond (klein soort) heeft als sinds 1999 geen brokjes meer gegeten.