Teigetje schreef:[
Ik bedoelde ook niet dat je ze bij de broodfok zou moeten gaan weghalen natuurlijk om minder te moeten betalen. Broodfokkers of puppywinkels en aanverwanten zullen in mij nooit een klant hebben.
Ik dacht eigenlijk gewoon aan mijn eigen fantastische kruisingkje, geboren op een boerderij, moeder een kruising Boerenfoks-Schipperke, vader een loslopende DH van enkele boerderijen verderop.
Dit hondje heb ik gratis gekregen met nog een groot pak voordroog er bovenop omdat ik nog een week op een pup ging passen die zij zelf wilden bijhouden.
Het gaat er mij hier totaal niet om of Jeanneke gratis was (dat hondje is voor mij ondertussen van onschatbare waarde) maar om het idee dat en gewone huis-tuin- en keukenmens met beperkt budget heel gelukkig kan zijn met zo'n kruising.
Als ik heel eerlijk mag zijn, ik zou denk ik nooit 1000 euro uitgeven om een pup aan te schaffen maar als Jeanneke morgen wat mankeert zou ik met plezier dat geld uitgeven om haar te helpen en te redden
Een hond kunnen houden is inderdaad geen recht maar een voorrecht, maar ik zou het jammer vinden als het een voorrecht voor de rijkeren zou worden.
[/quote]
Het voorbeeld wat jij nu aanhaalt is super. Zelf heb ik hier ook een (opvang)hond rondlopen een kruising Mechelaar/Boerenfok. Boerenfok was ook gedekt door de Mechelaar van de buren en ik heb deze pup vanaf dat ze 1 week oud was kunnen bezoeken. Hond heeft 35 euro gekost.

Maar je moet wel heel goed zoeken naar zo'n hond omdat er gewoon een enorme handel is in kruisinghonden. Zelf zeg ik altijd: Als zo'n pup duurder moet kosten dan de prijs van een asielhond (dus hooguit 100 euro) dan vind ik het handel en blijf ik er van weg.
Dan ga ik toch lekker naar het asiel.

1000 euro voor een rashond wil ik zelf ook niet uitgeven, 2200 gulden voor een pup vind ik zelf geen reele prijs meer. Op zo'n moment zeg ik ook dan maar geen pup meer.