waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:39

Otje_Merlot schreef:
daar heb ik echt geen woorden voor

Moet ik er ook nog even bij vertellen dat die mensen totaal niet van dieren houden, vooral hij niet. Hij zou ze het liefst kwijt willen maar omwille van de kinderen doen ze dat niet. De ouders zijn zelf ook niet opgevoed met liefde voor dieren.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:46

Desiree schreef:
Otje_Merlot schreef:
daar heb ik echt geen woorden voor

Moet ik er ook nog even bij vertellen dat die mensen totaal niet van dieren houden, vooral hij niet. Hij zou ze het liefst kwijt willen maar omwille van de kinderen doen ze dat niet. De ouders zijn zelf ook niet opgevoed met liefde voor dieren.

Wow erg waarom neem je dan dieren?

maar ik moet nu gaan, film kijken en daarna naar bed doeidoei

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:53

punkies schreef:
ik weet niet of dumpen erger is hoor, als je ze bijv. in het bos dumpt, ze overleven het waarschijnlijk wel, anders zitten ze hóógst waarschijnlijk in een minihokje,
misschien worden ze wat jonger in de wilde natuur soms, maarja, beter dan zo'n cel.

Tamme konijnen en wilde konijnen zijn absoluut niet te vergelijken. Wilde konijnen hebben vaak een hol, een instinct, en hun vacht kleur mee. Tamme konijnen weten echt niet hoe ze zich moeten redden.
Mijn Vlaamse reus heeft 3 dagen in de rimboe gelopen, en die was er nou niet bepaald op vooruit gegaan. Het was sowieso al een wonder dat hij niet gepakt was door de vos. Je maakt ze er echt niet gelukkig op, ze gaan heel erg zitten stressen en willen niet meer eten etc. Mijn konijn was dus een Vlaamse reus, en die zijn vergeleken andere konijnenrassen heel koel in hun hoofd en stressen weinig. Maar hij was helemaal in de stress en opgefokt... Moet je nagaan hoe een dwergje daar had gezeten

Ik vind dumpen echt iets vreselijks en onmenselijk. En een asiel is altijd een optie, of gewoon een briefje bij de supermarkt ophangen...

papiertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:45

ik vind dat ook heel zielig. ik heb dan wel geen konijn maar wel een cavia. nou ja eigenlijk 5. Maar die hebben 2 verblijven. In de winter zitten ze in de flat: is een hok met 3 verdiepingen waarvan bij de eerste 2 verdiepingen het hok ongeveer 2 m is denk ik kan ook 2,5 zijn. en op de 3de zit zeg maar een schuin dakje. En in de winter zitten ze in de boerderij. Dat is buiten hebben ze een eigen hoekje met 2 hokken, veel gras en bomen en ze zitten er altijd heel gezellig met z'n vijven

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:49

Ik heb zelf 1 konijn, maar die komt zowieso iedere dag uit z'n hok en rent de hele tuin door. Mijn konijn loopt ook vaak bij de buren in de tuin bij een ander konijn. En ik ben ook van plan om een ren te nemen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:38

Mijn konijn is ook een dag in de vrije natuur geweest, omdat hij onstnapt was. Nou hij was echt super gestressed toen we hem weer vonden. En door de stress waren zijn darmen stil gaan liggen en heeft hij een paar dagen in de kliniek gezeten (waar ik van veel mensen het commentaar kreeg, dat ik beter een nieuw konijntje kon kopen dat was vele malen goedkoper, wat werd ik daar kwaad om zeg). Hij is nu weer helemaal opgeknapt en zit veilig in zijn hok. En loopt nu weer vrolijk elke dag een paar uurtjes per dag los. Een tam konijn loslaten is hem de dood in jagen.

Mar_Nimbus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:42

ik heb ook een konijn
zit binnen in een niet al te groot hok
staat de hele dag open, dus hij kan er eigenlijk de hele dag uit
alleen>>>>>>> hij komt er niet uit
en als je hem er naast zet rent hij terug en springt er weer in

verklaar dat maar eens

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:09

gijs schreef:
ik heb ook een konijn
zit binnen in een niet al te groot hok
staat de hele dag open, dus hij kan er eigenlijk de hele dag uit
alleen>>>>>>> hij komt er niet uit
en als je hem er naast zet rent hij terug en springt er weer in

verklaar dat maar eens

Misschien vind hij het eng, of de grond te koud. Misschien vind hij het niet interresant omdat er geen gras is ofzo

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:02

Ach heeft mijn Vlaamse reus ook wel een beetje hoor, heeft hij een mega hok. En wat doet hij: de hele dag in zijn hol pitten

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:44

Sommige konijnen hebben zolang in een hokje gezeten dat ze niet bij de veilige plek vandaan willen. Bij vogels in een kooi zie je het ook heel vaak. Je doet het deurtje open en ze blijven gewoon in de kooi. Het is gewoon de veiligheid die ze in hun hok hebben. Mijn konijn vond het eerst ook eng om uit zijn hok te komen, maar nu staat hij al met zijn pootjes tegen het deurtje als hij me ziet en weet hij niet hoe snel hij eruit moet komen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:45

Otje_Merlot schreef:
[

Wow erg waarom neem je dan dieren?

maar ik moet nu gaan, film kijken en daarna naar bed doeidoei
[/quote]

Waarvoor denk je? Omdat de kinderen dat zo leuk vinden. Alleen daarom.

By the way, er zijn wel dwergkonijntjes die zich prima weten te redden. Afgaande op de kleuren die wilde konijnen tegenwoordig hebben... Maar of dat een winst is voor konijnen.... Bepaalde kleuren zijn erg goed zichtbaar voor roofdieren namelijk. En in de winter kunnen ze zich uiteindelijk meestal toch niet redden.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:51

mijn konijntjes lopen los door de tuin, en in het weiland, door de rimboe, ze moeten zelf drinken en eten versieren. Ze vinden het héérlijk, ze rennen alleen maar achter elkaar aan, liggen met z'n alle, en eten. Ze graven holen waar ze inzitten, en ze kunnen nog altijd hun ren in, waar hun eerste hol zit, hun drinken en hun eten staat, en hun hok, die nooit dicht zit overigens, maargoed. Ze zitten nooit in hun hokje, ze zitten nooit in de ren, ze hebben een eigen leventje, op 1 hectare grond, het is heerlijk voor ze, echt waar.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:55

Mijn konijnen zitten nu bijna allemaal in een ren van een 4 vierkante meter met zand en buizen en dozen waar ze door kunnen lopen en onder kunnen wegkruipen. In het zand kunnen ze graven als ze willen. Dan hoef ik ook nooit meer nageltjes te knippen. Dat is wel fijn want dat is toch een eng karwijtje om te doen.

Sjen

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:43

@ Knolliepower: precies de veiligheid gaat voor de ruimte.
@ Punkies: kijk eens op de weblog van bv bunnybin, daar zie konijnen binnenkomen zonder oog, of helemaal onder de verwondingen omdat ze in de natuur gedumpt zijn. Zoals Boris94 ook zegt wordt een tam konijn totaal gestresst in de natuur.
Jouw konijnen gaan kennelijk niet verder weg dan het weiland, maar een konijn dat op straat of in het bos gedumpt wordt heeft weinig overlevingskansen en zeer veel stress, dat lijkt me niet beter dan in een hok. Ik snap dat je wilt dat konijnen vrijheid hebben, maar dat moet je niet radicaliseren en willen dat tamme konijnen het zelf rooien in de natuur. Dat bloed hebben ze nu eenmaal niet in zich en kun je dus niet van ze verwachten

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:55

Mijne hebben een prachtig tuinhuis met alle voorzieningen, maar zelfs als het vriest en hagelt blijven ze buiten , zijn ze gewend en is eigenlijk natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:59

de meeste mensen weten niet dat konijnen sociale dieren zijn.. ik had er eerst 2, maar de 1 begon de ander tot bloedenstoe aan te vallen (terwijl ze altijd samen hebben gezeten) dat ik maar heb besloten die weg te doen.. die ik nu nog heb heb ik toen samen met mijn cavia's gezet en dat gaat super goed!! ze speelt meer voor kussen dan voor konijn!
de ander weet ik helaas niet meer hoe het daar nu mee gaat, die is toen der tijd naar een klein meisje gegaan als knuffelkonijn, en die was ook echt niet sociaal tegen andere beesten.. heet nu snappie overigens!

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:29

Toch is het vaak de schuld van de dierenwinkels ook hoor. Toen vorig jaar december mijn konijn overleed (8 jaar oud, zat met nog een konijn in een groot hok) aan een abces, ging ik naar de dierenwinkel voor een nieuw konijn, omdat ik die ander niet alleen wilde laten. Zat er dus een konijn al vier maanden in de winkel in een klein glazen hok (soort vissenkom). Kon haar uiteraard niet laten zitten (wie weet wat ze er dan mee doen aangezien de meeste mensen een jong konijn willen) en heb haar gekocht. Vanwege mijn allergie zitten mijn konijnen in de winter in de schuur (ex stal) en in de zomer buiten in een grote ren met daaraan een hok. De verkoopster zei dat ik haar het beste een paar weken binnen kon houden (tijdelijk binnen is mogelijk, maar als ze meer dan een paar weken binnen zitten word ik verkouden). Aangezien de ren niet naar binnen kan moest ze in een kleiner hok. Ik heb haar een paar dagen binnen gehad om te wennen aan het andere konijn (die had het uiteraard veel te warm binnen) en heb haar toen bij het andere konijn ik de schuur gedaan. Het arme beest was zo blij dat ze een paar minuten alleen maar rondjes liep te rennen.
Inmiddels is ze uitgegroeid tot een behoorlijk groot konijn (geen dwerg-hangoor zoals de verkoopster zei), maar dat maakt niet uit het hok is toch groot genoeg.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:39

Die verkoopsters weten nauwelijks iets af van dierenrassen en verzorging, heb het genoeg meegemaakt.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:04

Ik heb mijn konijn bij een hobbyfokker gekocht, dat is gewoon heel fijn, want je weet wie de ouders zijn en daarnaast weten deze mensen ontzettend veel van konijnen af. Dus als je problemen hebt kan je altijd vragen hoe en wat.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:32

Niemand zou nog een konijn bij dierenwinkels moeten kopen, je steunt zo alleen hun onbehoorlijke verstand van konijnen etc.
Tuurlijk, er zullen ergens wel goede dierenwinkels zijn, maar ik heb er niet meer zo'n vertrouwen in

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:08

Ik ben sowieso tegen het verkopen van dieren in dierenwinkels! Vind het echt schandalig, de beest daar worden daar gewoon net zo behandeld als een voerbakje. Laat ze maar spullen verkopen, geen beesten waar ze meestal geen verstand van hebben.

Ik denk dat met het houden van een konijn vaak te simpel word gedacht, een konijn heeft meer nodig dan eten en drinken. En ze zijn ook nog eens behoorlijk stress gevoelig waardoor ze verschillende ziektes op kunnen lopen.
En dan geven ze mensen ook nu zulke belachelijke boekjes mee!
Weet je wat daar letterlijk instaat? Je kunt een konijn beter binnen houden, zo krijg je meer contact met het beestje.
En je kunt hem ook het beste alleen houden, anders gaan ze vecht
Het staat er gewoon echt in, vind je het gek dat mensen konijnen dan verkeerd gaan houden.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:11

Onze konijnen hebben het denk ik wel goed, eentje zit en een hok met kippen van 2.5 bij 2.5 en de andere loopt los in de tuin omdat hij altijd ontsnapt en gewoon bij de andere blijft.

Ik vind het ook zielig, maar zo gaat het vaak en ook met andere dieren. We geen bijna verhuizen en dan komt en nog een konijn bij en een véél groter hok

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:28

Tja, gelukkig zijn er ook veel mensen die wel goed voor een konijntje(s) zorgen het zouden er alleen wel wat meer mogen zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:11

,Ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt. Maar denk ook is aan hamstertjes, ratjes, gerbils en zelfs vogels ed. Hamsters zitten meestal in van die hokjes van 10 cm breed en 30 cm lang. Ratten zitten vaak alleen en krijgen de meest goedkope voeding die een dierenwinkel verkoopt (vaak zitten ze op zaagsel waar de meeste, dus niet alle , niet tegen kunnen) Ratten hebben dierlijk voedsel nodig en konijnenvoer voldoet daar niet aan. Gerbils hebben al helemaal meer nodig dan een klein k*thokje met een laagje zaagsel. Ze moeten kunnen graven rennen en andere gerbils hebben.

En hoe vaak zie je wel neit dat die vogels in de dierenwinkel zichzelf helemaal kaal plukken, ja gek he als ze met zijn 5en op een klein stokje zitten.

Hobbyfokkers rule!!!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:15

@ sjen, ik geloof je wel, ik laat ze eerst flink territorium ontwikkelen, en zet dan de ren open, zodat ze zelf kunnen kiezen en dat ze neit opeeens int wild op een nieuwe plek zijn aangekomen ja.