Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaaatje schreef:haha,, ja, dat doe ik zeker!!
Ik ga zo weer de koeien halen! vind dat altijd zo leuk!!
irmaaatje schreef:@ marloez:
Ja. wat een lieverd he![]()
Van die boxen heb je inderdaad wel gelijk hoor, wij hebben dan ook een ligboxen stal, maar we doen er wel alles aan om het zo diervriendelijk mogenlijk te houden, meden omdat we nogal eens wat bassischoolen op bezoek krijgen.
Zelf vind ik koeien ras echte viespeuken, ze gaan liggen in hun eigen kak, en dat komt niet omdat ze in een te kleine ruimte staan, want dat doen ze evengoed buiten.. Maarja, iest in ze trekt me eenorm aan!
Wij hebben onze roosters waar ze over lopen grover laten maken, zegmaar allemaal ribbels in gemaakt, zodat ze iets meer steun hebben, veder wordt de hele stal 10 keer per dag schoon geveegd door een automatische schuif, en worden 2 keer per dag ( 's ochtens om half 5 en 's avonds ook ) de boxen handmatig schoongemaakt, met een nieuwe laag saagsel
Ja, onze koeien gaan zeker zomers naar de wei, maar als het echt te heet is komen ze weer naar huis, en word in de stal de ventielatoors aangezet! De helft van de stal is open aan de voorkant, maar kan ook dicht met windbreek gaas, de anderen helf van de stal, is voor een deel de muur er uitgelsoopt en zit van dat zelfde gaas! Ik vind persoonlijk dat het niet stinkt bij ons, wat je hooguit vies kan noemen is de geur van het voer! dat stinkt inderdaad.
Watbetreft dat stro gelegendheid, dat snap ik zelf ook niet echt als ik er nu over ga nadenken, ik zal het eens aan mijn vader vragen.
Watbetreft die ring, ben ik het met je eens, het is ook niet leuk voor zo'n koe, maar opden duur voelt hij het niet hoor, alleen als je er aan trekt.
Ik vind het zo leuk dat er zo veel mensen geïntresserd zijn in het boeren leven, en eerlijk gezegd doe ik er ook vanalles aan om bij de mensen een ander beeld over te brengen over het boeren leven, want je hoort nogal eens negatieve reacties, met namen over de kalfjes! en als je het dan eenmaal hebt uitgelegd, begrijpen ze het wel een beetje!
tienus63 schreef:Voor de leken onder ons, "een blauwe" slaat op het ras; een belgisch blauwe dikbil. Daar zijn twee varianten van, een blauwe blauwe, zeg maar een blauw schimmel en een witte blauwe, dus zonder kleur.
Er zijn nog wel wat varianten mogelijk, crème kleurige aftekeningen etc.