Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:09

@ Manou,

Dat valt bij kruisling kalveren wel mee, met name op dat de moeders al vaker een kalf hebben gehad. En vaak past een jong dier zich wel aan de grote van de baarmoeder aan.

Wij hebben niet vaker een keizersnede bij een koe die een blauwe moet krijgen, dan bij een koe of vaars die een "gewoon" kalf moeten krijgen.

Bij (100%) dikbil en drachtig van een dikbil is het wel vaak een keizersnede. Maar dat is ook vaak uit voorzorg, je hebt er niets aan als je kalf met alle geweld uit de moeder wilt halen. Moeders doodop, kans op complicaties bij zowel moeder en kind.

Meestal is een keizersnede een relatief gemakkelijke ingreep bij een koe. Binnen een halfuur is het kalf eruit en de koe weer gehecht. Complicaties bij een keizersnede zijn er dan ook niet zo vaak.
In de zomer moet je wel erg opletten met ontstekingen van de wond vanwege de vliegen.

De VA spuit voordat hij de wond sluit rechtstreeks antibiotica in de baarmoeder en in de wond, eerst wordt de baarmoeder gehecht en de onderhuid, met oplosbare hechtigen, daarna wordt de opperhuid gehecht.

De opperhuid wordt afgesloten met aluspray, zodat er minder gemakkelijk vuil in de wond kan komen.

Verder wordt de koe nog een paar dagen met antibiotica behandeld.

Dee_Dee

Re: Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:11

ah wat een humpie..

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:11

wat een poepje

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:19

hoe gaat het nu met het kalfje?

tienus63, bedank voor je antwoord.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:27

Super goed, het word al een echte bink!

Maar er is een tijdje geleden nog iets wonderbaarlijks gebeurd, we hadden een vrij oude koe, en die was ook zwanger! Dus wat denkt vaders, laat ik die koe es even goed bijvoeren zodat hij lekker sterk blijft! En de koe werd maar dikker en dikker,, we dachten dat er een 2-ling in zat.. zo dik was ze! ze past niet meer in de melkstal, niet meer door de deur.. het was egt enorm dik!
Toen moest het "kalfje" geboren worden! ik voelen en nog eens voelen, en ik dacht serieus dat er een kalf terug in gestopt was dat al 5-6 weken was.. Want dit kalf had poten zo dik als mijn benen, dat was egt niet normaal!
uieindelijk keizersnee, want ja! hij was zo ontzettend groot dat hij niet normaal geboren kon worden!
Maar, toen de VA het kalf uit de baarmoeder wilde haalen, kreeg hij hem niet opgetild, dus ik als een haas naar de melkstal vaders roepen, lukte ook niet! nou voor de koeien kenners die weten wel dat het heel slecht is als een kalf slijm in zijn longen krijgt! dat was dus het geval, hij had te lang in de buik gezeten. en heeft slijm naar binnen geademt, en is gestikt! als er een kalf overleden is doen we hem in een kruiwagen en zetten we hem aan de weg, maar hij paste er geeneens in. Die moederkoek in de buik, ziet er toch een soort uit als een spons, nou die was 2 keer zo groot als normaal! We hebben het kalf gewogen, en het woog 80 kilo!!! dat is het dubbelen van een normaal kalf!

De moeder heeft het uiteindelijk ook niet overleefd.. Jammer genoeg!

zolang het kalf nog niet uit de moeder is zit de navelstreng nog vast, daardoor krijgt hij ook zuurstof en anderen benodigt heden. zow gauw als die afbreekt ( dat is ongeveer als zijn schouders er uit komen ) dan moet hij zelf gaan ademen. maar als hij dan nog vast zit, of zoals nu met de keizersnee in de baarmoeder! dan ademt hij slijm naar binnen. ( als het allemaal klopt wat is zeg )

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:31

aaahh wat een schatje..die wil ik wel hebbe

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:39

kheb wel anderen schatjes,, hihi! intresse in jongen geiten?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:48

Apart dat jullie 1 te klein en 1 te groot kalf hebben gekregen.
Fijn dat het goed gaat met het kalf.
Ik vind het wel interessant op op deze manier wat meer te leren hoe het op andere bedrijven er aan toe gaat.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:58

ik vind het echt leuk om te lezen!!

heel interessant !

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:59

En ik vind het leuk dat jullie zo geïntreseerd zijn!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:00

hihi, nou dan wordt dit een lááááng topic

wat mij betreft, hou ons op de hoogte van het reilen en zeilen bij jullie!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:55

haha,, ja, dat doe ik zeker!!

Ik ga zo weer de koeien halen! vind dat altijd zo leuk!!

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:20

echt een lief kalfje! wij hebben zelf ooit ook eens zo'n kleintje gehad en dat is nu echt een dikke koe geworden. niks meer aan te zien dus.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:57

ja, gelukkig! alleen aan de ene kant wel jammer dat hij niet zo klein gebleven is.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:02

leuk om hierin mee te lezen aparte verhalen zeg

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:14

Ach wat klein zeg
Vorig jaar om deze zelfde tijd hadden wij ook een kalfje dat 7 weken tevroeg geboren was. Echt een wonder dat het leefde.Ik hield de koeien smiddags op en 1 koe bleef bij de sloot staan en wilde absoluut niet naar huis. Tussen het riet zag ik een kopje boven het water uitsteken van een kalfje. Onze hond was groter. Ik heb hem eruit gehaald en heb een kruiwagen gehaald. De koe die erbij was, was niet de moeder trouwens. Moeders was allang thuis. Ook 7 weken tevroeg gekalfd. Het kalfje heeft het overleefd in iedergeval. Het was net een reekalfje zo klein.

Kamide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:16

irmaaatje schreef:
haha,, ja, dat doe ik zeker!!

Ik ga zo weer de koeien halen! vind dat altijd zo leuk!!

leuk!
als ik bij mijn oom en tante ben dan wil ik ook altijd wel helpen enzo, maar mijn nichtje geeft niks om koeien (geeft eigenlijk niks om dieren) dus die wil nooit

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:59

leuk dat het zo goed gaat met het kalfje!!!
jammer van die grote, dat is wel een grapig contrast

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:40

ow, ik vidn het egt stom dat bokt verandert is.. ook je berichten geschiedenis is weg! echt heel onhandig..
En ik kan jullie laatste berichtjes niet meer vinden..

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:42

Dit vind ik egt niet leuk! kheb net egt 1 minuut gelden een berichtje achtergelaten, en kan hem niet vinden. Boos!

Ik wil oude bokt weer terug, die was veel makkelijker Boos! Boos! Boos!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:24

irmaaatje schreef:
@ marloez:

Ja. wat een lieverd he Clown

Van die boxen heb je inderdaad wel gelijk hoor, wij hebben dan ook een ligboxen stal, maar we doen er wel alles aan om het zo diervriendelijk mogenlijk te houden, meden omdat we nogal eens wat bassischoolen op bezoek krijgen.

Zelf vind ik koeien ras echte viespeuken, ze gaan liggen in hun eigen kak, en dat komt niet omdat ze in een te kleine ruimte staan, want dat doen ze evengoed buiten.. Maarja, iest in ze trekt me eenorm aan!

Wij hebben onze roosters waar ze over lopen grover laten maken, zegmaar allemaal ribbels in gemaakt, zodat ze iets meer steun hebben, veder wordt de hele stal 10 keer per dag schoon geveegd door een automatische schuif, en worden 2 keer per dag ( 's ochtens om half 5 en 's avonds ook ) de boxen handmatig schoongemaakt, met een nieuwe laag saagsel

Ja, onze koeien gaan zeker zomers naar de wei, maar als het echt te heet is komen ze weer naar huis, en word in de stal de ventielatoors aangezet! De helft van de stal is open aan de voorkant, maar kan ook dicht met windbreek gaas, de anderen helf van de stal, is voor een deel de muur er uitgelsoopt en zit van dat zelfde gaas! Ik vind persoonlijk dat het niet stinkt bij ons, wat je hooguit vies kan noemen is de geur van het voer! dat stinkt inderdaad.

Watbetreft dat stro gelegendheid, dat snap ik zelf ook niet echt als ik er nu over ga nadenken, ik zal het eens aan mijn vader vragen.

Watbetreft die ring, ben ik het met je eens, het is ook niet leuk voor zo'n koe, maar opden duur voelt hij het niet hoor, alleen als je er aan trekt.

Ik vind het zo leuk dat er zo veel mensen geïntresserd zijn in het boeren leven, en eerlijk gezegd doe ik er ook vanalles aan om bij de mensen een ander beeld over te brengen over het boeren leven, want je hoort nogal eens negatieve reacties, met namen over de kalfjes! en als je het dan eenmaal hebt uitgelegd, begrijpen ze het wel een beetje!

Hah oke Haha!
Waar ik heen was geweest was het echt smerig. De vloer werd idd vaak schoongeveegt, maar daardoor blijft er juist zo'n spekglad laagje over. (Ik gleed zelf ook steeds bijna uit Clown)
Ook strooiden ze zaagsel op matten in de ligboxen, maar dat was echt zó weinig.. ik stop zelfs nog meer in het hok van mn hamster dan dat ze daar in 1 ligbox gooiden.. Koe

En over dat ze smerig zijn.. paarden kunnnen er ook wat van.. althans de mijne Clown Op 1 of andere manier presteert ze het áltijd om nét in die verse hoop te gaan liggen (rollen). En dan is het ook nog een schimmel.. Rolleyes

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:57

lief hè als ze klein zijn...maar deze is wel erg klein...dacht eerst dat je vader een lange vent was maar nadat ik jou met t kalfje zag dacht ik "oke" Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:33

tienus63 schreef:
Voor de leken onder ons, "een blauwe" slaat op het ras; een belgisch blauwe dikbil. Daar zijn twee varianten van, een blauwe blauwe, zeg maar een blauw schimmel en een witte blauwe, dus zonder kleur.
Er zijn nog wel wat varianten mogelijk, crème kleurige aftekeningen etc.

even ter aanvulling: qua genetica zijn er bij het BWB (Belgisch WitBlauw) meerdere noodzakelijke kleurslagen aanwezig om te komen tot het o zo gewilde blauw, waaronder zwartbonte. Die worden niet zo vaak gezien (omdat ze teveel doen denken aan het zwartbont holstein friesian), maar het is de enige manier om uit kruising voldoende blauwen te halen.
aldus mijn cursus en eigen ervaringen Haha!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:47

Wat een lief kalfje zeg!
Filmpjes zijn ook leuk. Lachen

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:03

bah dit bokt is niet leuk! Boos!
ik vind het maar onhandig lezen...