Geiten + schapen topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:30

@ EvaSuzanne; een goed boek weet niet Misschien even googlen?
Volgens mij kun je ontwormingsspul bij de VA halen, maar ook wel gewoon bij een dierenzaak (tenmisnte daar haal ik 't voor mijn geit), weet niet zeker hoe vaak dat moet bij schapen.
Inenten weet ik ook niet, ik gok 1x per jaar, maar ik zou voor de zekerheid even de VA raadplegen
Alvast veel plezier met je schaapjes, en snel een keer foto's plaatsen he

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:31

ik haal het spul om te ontwormen en vitamine shot altijd bij mijn opa's zwager.
hij heeft ook schapen voor de lol alleen heel veel meer wel zo'n 30 stuks. hij komt dat dan even in spuiten. echt raar om te zien. lijkt op een soort pistool daar doet hij met een soort patroon in voor zo veel shots bij zo veel schapen dan klikt hij dat patroon vast. doet het dan in de mond van het schaap. spuit en klaar.
hij doet dat in iedergeval 1 keer per jaar ontwormen in de lente. en vitamine shot in herfst.
hoeven worden in lente geknipt gelijk als ze geschoren worden .
verder krijgen ze als het nodig is een extra shot vitamine ontwormings middel op peniceline.(dat laatste natuurlijk wel met toestemming van VA)

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:14

Dat spul om te ontwormen wat je in de mond doet,
heet volgens mij Oramec, toch?
DAt zit in een grote fles.

basje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:14

Hai,
ik zou het ook niet weten want bij mij in de buurt is echt zo'n schapenboer, en die is heel aardig want ik krijg alles hij ent voor me hij pilt hem voor me, hij bekapt.. dus lekker makelijk:P

polbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:45

ponyzotje schreef:
Wat een super schaap zeg!!!!! Mijn geitjes die springen, ok, ik heb wel al meer geitjes (hoog) zien springen. Maar een schaap??? En dan nog met zo'n mooie techniek zeg!! Echt afgekeken van de paarden

En fijn dat die zo meeloopt. Ben echt onder de indruk

Haha het schaap springt nog beter dan de pony
Alleen wel lastig want hij kan nu ook netjes tussen het stroom draad heen springen en daar ben ik iets minder blij mee.

EvaSuzanne schreef:
Nou ik toch dit topic heb gevonden heb ik wat vraagjes: We hebben 3 schaapjes voor mijn vaders verjaardag gekocht, weet er iemand een goed boek over schapen houden (voor de hobby)? Hoe vaak ontwormen jullie schapen? En waar haal je ontwormingsspul, kun je dat gewoon bij de VA krijgen? En hoe vaak moeten ze ingeent worden? Alvast bedankt!

Je hebt heel veel soorten ontwormings middel ik krijgt het meestal ook van een boer maar je kunt het ook zelf kopen bij de welkoop en andere grotere dierenzaken.

Wat ik me eigenlijk af vroeg is of jullie ook allemaal jullie schapen hebben geregistreerd? Ik weet dat dit verplicht is maar geld dat ook als je 1 schaap hebt? Ik vind het ook geen gezicht die gele flappen in zijn oren.

irmaaatje

Re: Geiten + schapen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:02

wat een leuke schapen en geiten allemaal, ik heb er natuurlijk ook heel wat gehad, maar op het moment heb ik nog maar 2 geiten, allebij zwanger. en 1 schaap met 2 lammetjes : flip en flap, en de moeder heeft BEP. ik heb een witte sanne geit, genaamd suus, ze is zo lomp als ik weet niet wat, maar wel een enorme goedzak!! we hebben haar van een geitefokker. vorig jaar heeft ze voor het eerste gelammert en had een 2 ling, dit jaar is ze weer hoog zwanger en is uitgerekend op 2 juni, ze ziet er uiteraard uit alsof het elk moment kan gebeuren!!
die anderen geit, is een dwerg geit, maar iets groter dan eigenlijk toegestaan. zij is al wat ouder! en heeft al 4 keer gelammerd! vorige keer had zij een 4 ling. dat ging allemaal goed tot op een keer 1 lammetje half verdroogd in de wei lag. daar is het nog maar net mee goed gegaan, en is uiteindelijk verkocht als top bok .
nu is de moeder ook hoog zwanger, zo dik als een pad. zij is uitgerekend op eind maart, 29 maart op precies te zijn!
alleen aan haar zit eigenlijk nog een appart verhaal. haar eerste lammetje was een bokje, dinkie genaamd. Dat was me nogal niet een meneertje! alles wat er dekbaar uit zag besprong hij. dat is zelfs zo vergegaan dat hij zijn eigen moeder gedekt heeft, en daar een 2ling is uitgekomen ( erg handig van ons) het is later ook fout gegaan met die geitjes, want ze waren zo zwak dat ze niet meer overeind konden komen. Uiteindelijk zijn ze ingeslapen

de gestippelde is mickey, en die hebben we nog, die licht bruine is dinkie, die zijn moeder dekte, en de achterste sikkieis de moeder van de voorste, toen zij overleed ging dinkie heel nochalant op haar staan
Afbeelding
hier mickey als klein geitje, ze sprong werkelijk overal op
Afbeelding
dit is de 4ling van vorig jaar, met mickey als moeder( staat er niet op)
Afbeelding
deze foto heb ik zondag gemaakt, dus hier kan je zien hoe dik ze al is, en ze moet nog nog 2 maanden
Afbeelding
hier nog een keertje, en hier zie je suus ook voor 3/kwart
Afbeelding
en het schaap niet te vergeten, met haar lammetjes. we hebben haar vrijdag gekocht, en ze was er zaterdag. allemaal nog een beetje onwennig, en ze was ook al ontsnapt. als je haar aankijkt begint ze te stampen, maar over het algemeen is ze wel super lief!!
Afbeelding
hier zie je suus helemaal, het is egt een schat van een geit ik heb haar ook leeren liggen en weer opstaan, ga je op een krukje in de wei zitten, zeg je "suus lig"gaat ze liggen en als je zegt " sta op"staat ze op, ze blijft ook net zo lang liggen tot je dat zegt
Afbeelding
Afbeelding
de oma heb ik voor mijn verjaardag gekregen, ze kwamen met haar naar boven, zat ze daar op mijn bed
alleen we wouden heel graag lammetjes van haar, dus wij haar naar de bok brengen, weer terug, hoog zwanger, geboorte in zicht. DA moeten bellen want het lammetje kon er niet uit. door druk en te lang duren heeft het lammetje het niet gehaald. huilen huilen, dus daarna nog een keer geprobeerd, weer het zelfde verhaal, weer huilen huilen. het geiten had nog een paar dagen geleefd, en is toen in mijn armen dood gegaan, ze had gewacht op mij, ik kwam uit school en ging toen bij haar kijken, nam haar op schoot, en toen is ze overleden, zit je daar als 7 jarige met een dood lam!Toen had mijn vader gezecht, we proberen het nog 1 keer. en als het dan niet lukt stoppen we, want anders is het zielig voor de geit. dus naar de bok, hoogzwanger, geboorte in zicht, DA weer gebeld want het lammetje kon er weer niet uit! maar dit keer overleefde het lammetje het! en daar kwam mickey uit. wel ben ik een hele tijd boos geweest op de dierenarts, het was een nieuweling en toen hij aan het oppereren was, sneed hij haar maag open. Pff, als of ze een ding is waar hij ff mee kan oefenen .
maargoed, het lammetje heeft het overleefd! en is nu een kerngezonde moeder!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:30

Wat een leuke foto's zijn het

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:16

Leuke foto's Irmaatje!
@ Polbo: ik heb voor mijn geit wel een oormerk (ergens , moet eerst goed zoeken)
maar hij heeft 'm niet in.
Hij heeft al zulke pijnlijke oortjes
Alleen mocht ze ooit verkocht worden dan moet ze wel een oorflap in geloof ik

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:39

Wij hadden een bok,
hartsikke leuk enzo, hij is een jaar bij ons gebleven.. we hebben hem toch maar de deur uitgeschopt omdat hij dus de schouder van onze shet had gebroken

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:41

Oeh jakkes sindbad,
hoe was dat gekomen?

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:47

Nou, eerst ging alles wel goed enzo,
Mijn shetje Sindbad was de enige die hem accepteerde, mijn andere ponies moesten hem niet
het was ook allemaal spelen eerst, maar later werd die bok veel gemener
toen wij vorig jaar mei terug kwamen van een begravenis stond sindbad tegen de stal aan te hangen, en hij was echt stok kreupel, hij kon niet meer normaal lopen.
wij dachten aan hoefbevangen, maar de assisten van de DA kwam en zei dat het een pees onsteking was

dus wij hebben hem behandeld voor peesonsteking, en het ging maar niet veel vooruit
in oktober kwam de DA er dus achter dat hij een gebroken schouder had gehad.
daar schokken wij wel van... die dag daarna gingen we op vakantie,
daar had ik dus helemaal geen zin meer in.

maar, meneer kan al heel veel nu
hij loopt in de stap nog wel een beetje kreupel, maar hij ken sjeezen joh
je zou echt niet zeggen dat zijn schouder gebroken is geweest,
hij kan van alles, ren galop, stijgeren, bokken, niet normaal, als je hem gek ziet doen, je komt niet meer bij

en, die kerel die kobus op kwam halen, die vertelde dus ook dat wij eigenlijks geluk hebben gehad.
wanneer een bok het echt gemunt heeft op een klein pony,
kan die met zijn horens zo zijn hart doorboren of zelf zijn ribbenkast stuk maken
sindbad heeft dus eigenlijk twee keer geluk bij een ongeluk gehad
maar, onze band is er wel veel sterker door geworden

De DA had ook nog gezegt dat hij waarscheinlijk nooit meer zou kunnen galopperen, en echt nooit meer zou kunnen rollen.
Nou, Sindbad denkt daar anders over
hij bewijst hem mooi ongelijk
best een lang verhaal nu, maar is goed voor als je je verveeld

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:11

alle nieuwe lingen welkom op dit topic. nog geen nieuws van mijn drachtige muts.(schaap) ze moet rond de 15e mei. met mijn andere gaat het supper volgende week ga ik denk ik maar weer beginnen met scheren.
wanneer scheren jullie de schapen?

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:12

Het is nu idd best warm!
De schapen van de buren liggen ook al lekker te puffen

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:39

Renskeeee schreef:
Leuke foto's Irmaatje!

dankje

ons schaap was al geschoren toen we haar kochten. en ze ligt inderdaad heel erg te hiijgen in de wei, haha net een hond! en het is nog een grappig gezicht ook, want ze heeft een zwarte vlek op de punt van haar tong. wij ontwormen onze geiten/schapen met enorme pillen. maar helpen doet het wel! wel een gevecht afentoe.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:42

ik heb al vanaf mijn 4e een eigen geitje, aangezien ik nu 20 ben betekend dat dat Lotje inmiddels 16 jaar oud is!! Ze is wel flink bejaard, maargoed ze geniet nog van het leventje dat ze heeft

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:23

ik heb nog een geweldige foto gevonden, ik weet niet of je het goed kan zien, maar ik sta dus bij die geiten. Moet je goed op mijn hoofd letten!
Afbeelding

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:29

Ik meld me ook even
Ik loop al 9 weken stage bij een schapenboer en heb er nog 6 te gaan.
Ik heb ook de aflammer periode helemaal mee gedraaid en heb echt super veel geleerd over schapen.
Heb ook nog wel wat leuke foto's hier op de pc dus als jullie willen zien ...

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:37

kimbalover schreef:
Ik meld me ook even
Ik heb ook de aflammer periode helemaal mee gedraaid en heb echt super veel geleerd over schapen.

graag altijd leuk!!
wel lange tijd, heeft de man veel schapen?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:27

irmaaatje schreef:
kimbalover schreef:
Ik meld me ook even

graag altijd leuk!!
wel lange tijd, heeft de man veel schapen?

Uhmzz,, 5 weken terug ofzo hebben we alle schapen geteld en toen waren er 211 ooien en 5 rammen.
En er zijn wel over de 300 lammetjes, en er moeten nog een paar ooien lammeren.
Vanaf maart moesten eerst de oude ooien en vanaf april de jonge ooien.

Zal ff wat leuke foto's uploaden

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:35

Nou ik heb een paar foto's van de comp geplukt,, ik zou zeggen kijk en geniet

Net geboren lammetje
Afbeelding

Lammetje aan de drinkautomaat (was het 1e jaar dat de boer zo iets gebruikte en hij heeft er veel schik van, het scheelt echt enorm veel tijd)
Afbeelding

Afbeelding

Schaapjes in de wei
Afbeelding

Lammetje bij mij op de rug
Afbeelding

polbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:34

Helina0611 schreef:
alle nieuwe lingen welkom op dit topic. nog geen nieuws van mijn drachtige muts.(schaap) ze moet rond de 15e mei. met mijn andere gaat het supper volgende week ga ik denk ik maar weer beginnen met scheren.
wanneer scheren jullie de schapen?

Die van mij heb ik al heel vroeg geschoren (22 maart al) dit kwam omdat ik alleen toen een scheerapparaat kon lenen. En omdat meneer bijna alle paaltjes en boompjes plat schuurde van de jeuk.
Het was toen nog wel erg kouwt en daarom hadden we ook een veulen deken voor hem gekocht en hij vond het helemaal niet erg om die om te hebben. Nu loopt die inmiddels al lekker zonder jas buiten.

Zijn hanekam er af geschoren
http://hyves.net/showImage.php/15841771 ... jpeg[/img]

We zijn al bijna op de helft.
Afbeelding

Kaale Lampie Hij had het wel een beetje kouwd
Afbeelding

Maar daar hadden we een oplossing voor Lambo met zijn veulen dekentje (als of die die al jaren op heeft)
Afbeelding

Normaal doe je ongeveer 10 minuten over het scheren van een schaap maar ik ben er samen met me vriendin 2 uur mee bezig geweest We hebben Lambo ook niet op zijn kont (Dat vind die ook niet leuk) gezet maar hebben hem gewoon staand als een paard geschoren.
Het was de eerste keer dat die geschoren werd en ik dacht dat ie het wel eng zou vinden maar hij vond alle aandacht wel heel erg leuk.

irmaaatje schreef:
Renskeeee schreef:
Leuke foto's Irmaatje!

ons schaap was al geschoren toen we haar kochten. en ze ligt inderdaad heel erg te hiijgen in de wei, haha net een hond! en het is nog een grappig gezicht ook, want ze heeft een zwarte vlek op de punt van haar tong. wij ontwormen onze geiten/schapen met enorme pillen. maar helpen doet het wel! wel een gevecht afentoe.

Het ontwormen doe ik met pillen en gelukkig word het bij mij geen gevecht omdat ik de pillen gewoon verkruimel en door de biks gooi. Hij eet zijn biks dan met pil en al op

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:41

ik gaf ze gewoon een spuitje onder hun velletje bij een poot, om te ontwormen
lekker makkelijk
schaap op zijn kont, spuitje erin en huppekee maar weer!

leuke foto's van iedereen!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:55

Ik zag vanavond in hart van nederland dat een hond pleegmoeder is voor een lammetje

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:54

Renskeeee schreef:
@ EvaSuzanne; een goed boek weet niet Misschien even googlen?
Volgens mij kun je ontwormingsspul bij de VA halen, maar ook wel gewoon bij een dierenzaak (tenmisnte daar haal ik 't voor mijn geit), weet niet zeker hoe vaak dat moet bij schapen.
Inenten weet ik ook niet, ik gok 1x per jaar, maar ik zou voor de zekerheid even de VA raadplegen
Alvast veel plezier met je schaapjes, en snel een keer foto's plaatsen he

Jij en de rest bedankt voor de tips, ik kan weinig praktische info vinden, volgens mij zijn er weinig mensen die zonder kennis aan schapen beginnen (en terecht) maar na wat gegoogle heb ik iets heel leuks gevonden: een 1-daagse cursus voor hobbyisten (zoals wij dus) waarin je alles over schapen leert, dus ontwormen etc. Nog stoerder: je leert ook bekappen en scheren, dus ik wordt een echte McCloud!!! Kost wel wat die cursus, maar anders moeten we iemand in gaan huren en dat kost ook geld natuurlijk. 'T is al over 2 weken, heb er zin in!!! Kunnen jullie ook zelf scheren etc. ?

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:07

Volgens mij hebben wij zelfs nog foto's van onze oude geit Kobus
die staan op een rolletje, moeten nog ontwikkeld worden, staan er onderhand al een jaar lang op
ik vind het wel leuk om te zien, al die lammetjes