Hond aanschaffen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:06

Douni schreef:
Arrabel schreef:

Ze lijken inderdaad erg op elkaar, alleen mijn Bull(Seven) heeft minder wit op zijn hoofd. (En een beetje rare ogen, zie tweede foto)
Afbeelding
Afbeelding

Oeps, foutje gemaakt! De eerste foto is niet mijn hond, haha!

Yootje15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:49

ik heb een beagle, hy luistert wel aardig.
Hij is gladharig, geen volle staart.
Niet iedereen heeft er een, zoals een Jack Russel (sorry voor degene die een Jack hebben )
En hij kan alleen thuis blijven, e.d.

succes met het zoeken naar de geschikte hond!

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:00

als een labrador hoog in je lijst staat zou ik zeggen ga ervoor!!!
deze honden zijn fanatiek als het gaat om beweging maar kunne ook best een half dagje thuis zitten en lekker luieren...
met een goede(!) opvoeding luisteren ze perfect, ze worden namelijk niet voor niks voor de jacht gebruikt.
ook zijn het vaak echte knuffels van honden.
als je het adres wil van een hele goede fokker die blonde, zwarte, bruine en (weinig voorkomende kleur) vossenrood fokt moet je maar ff pb-en!!!
in ieder geval veel succes ermee!!!!

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:19

Ga je even pben pinokiolover

Eveline, alleen thuis kunnen zijn is een eis op termijn. Als pup blijven we allemaal zoveel mogelijk thuis, wel in wisselbeurten. Maar op wat oudere leeftijd is het wel fijn als we allemaal een (half) dagje wegkunnen.

De eerste maand kan ik vrij nemen zodat ik de pup zindelijk kan maken, in ieder geval toe kan werken naar uitlaatbeurten om half 8, half 1, 5 uur en savonds voor t slapen. Of het mogelijk is in een maand weet ik niet (ervaringen?) maar daar ik een flexibe contract heb en zeker een flexibele baas heb ik speling met de 4 weken. Mijn baas zei al, ga lekker met 'zwangerschapsverlof'.

Verder hebben wij afgesproken dat mijn vader zoveel mogelijk middaguitlaatbeurten op zich neemt als hij thuis is, op korte dagen doet mijn zusje dit en ik kan in de pauze (om 12 uur) naar huis komen. Op deze manier belasten wij mn oma zo min mogelijk met een overactieve pup

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:27

In een maand kan, maar je hebt ook genoeg puppy's die er 5 maanden over doen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een pup heb gehad en dit van horen zeggen heb .

Ik zou niet te licht denken over het opvoeden van een puppy. Ik vind het zelf een beetje 'eng'. Het is zo'n verantwoordelijkheid en als je een fout maakt, dan verpest je de hond voor zijn leven en dan...
Hihi.. snap je waarom ik geen pup neem ?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:34

Weet ik assie Ik wilde liever een herplaatser.
Maar goed, mijn vader is niet vies van geld uitgeven aan cursussen, die we gaan volgen bij de dochter van martin gaus. Zelf heb ik ook enige ervaring in het (her)opvoeden van honden. En veeel lezen en laten informeren. Mijn vader is ervan overtuigd dat het gaat lukken, die heeft zn hele leven honden gehad tot ik ter wereld kwam.
Ach als hij het zegt..

Wel gaan we werken met lijstjes, zelfde commando's, zelfde gebeuren wat wel en niet mag, niet dat ze tegen mijn zusje mag opspringen en dat ik haar voor hetzelfde bestraf.

Ehm.. mensen met tips over zindelijk maken, graag!

En een teefje gaat Indy heten, voor een reutje dacht ik aan Dingo, Vito, Dobby of Rekel. Nu vind ik Dingo het leukst, maar iemand nog een suggestie?

En wat word aangeraden, reu of teef en waarom? Reuen zijn over het algemeen dominant maar nu hoorde ik dat dat bij de lab mee viel, en dat het teefje soms wat tegen viel qua gerdag

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:39

Zoveel honden, zoveel karakters. Ieder nest heeft dominante donders en onderdanige doedels er tussen zitten. Bedenk wel dat een teef loops wordt en dan niet los kan. En dat een intacte reu achter de teefjes aan zal gaan willen en dan niet los kan (in het loopse teefjes hoogseizoen ). Dat zijn ook weer van die dingen waar je rekening mee moet houden.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:42

Worden alle teefjes dan gelijktijdig loops? Of de een begint in de eerste week van april, en de ander in de tweede week, zodat er altijd wel loopse teefjes zijn?

Is het waar dat een gecastreerde reu problemen krijgt met andere reuen die hem als minder beschouwen, en dat de castratie of stelerisatie van een teefje net zo goed problemen mee brengt (Voornamelijk in gedrag heb ik gehoord)

Bestek

Re: Hond aanschaffen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:51

Citaat:
De eisen,

Geen langharige hond
Geen volle staart
Een hond die tussen de middag kan voldoen met een klein wandelingetje (Tussen de middag is mijn oma thuis, en die is geen lange loper, na 4en wordt er uiteraard een lekkere lange wandeling gemaakt)

Gehoorzaam, volgzaam
Een hond die goed tegen alleen zijn kan (Geen hele dag maar we willen nog wel eens een half dagje weg zijn)

Mijn moeder wil graag een 'kleine' hond, iig niet veel groter dan de standaard retriever

Het dikgedrukte is een kwestie van opvoeding . Als je niets met je hond doet, zal hij nooit aan deze eisen voldoen.

Verder hebben wij een Boxer, een prachtbeest maar ik denk niet dat hij geschikt is voor jullie gezin. Boxers zijn enthousiast en springerig, en hebben duidelijke leiding en goede opvoeding nodig om het enthousiastme onder controle te houden. Aangezien je vantevoren al stelt dat de hond volgzaam, gehoorzaam en alleen moet kunnen zijn, en je zegt dat je moeder alleen ervaring heeft met slecht opgevoedde honden, denk ik dat jullie niet erg veel van honden opvoeden weten.

Dan zou ik ook geen Labrador of Golden Retriever nemen, aangezien hier veel mee doorgefokt word. Van Labradors heb ik geen verstand, maar Golden Retrievers zijn jachthonden die veel beweging nodig hebben en dus niet volstaan met een 5-minuutjes-wandeling.

Herders pikken dingen snel op, maar hebben ook een duidelijke leiding nodig en zijn groot met een volle staart.

Mischien een klein terriertje?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:57

Dieuwke,

Het dikgedrukte is buiten een kwestie van opvoeding ook rasbepaald. Een basset is ongehoorzamer dan rassen als bijv. de labrador.

Mijn moeder heeft ervaring met slecht opgevoedde honden. Dat zegt niks over hoeveel wij van opvoeden weten Ik heb honden voor anderen (her)opgevoed. De honden die mijn moeder kent zijn van de buurvrouw, een achtertante, noem maar op, honden waar wij niks van doen hebben.

Sochtends worden (bij een oudere pup) half uur gewandeld, tussen de middag iets korter, dat is nu eenmaal zo. Voor het eten ruim een uur en savonds laat ook ruim een uur. Lijkt me ruim voldoende.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:17

Pam schreef:
Worden alle teefjes dan gelijktijdig loops? Of de een begint in de eerste week van april, en de ander in de tweede week, zodat er altijd wel loopse teefjes zijn?

Is het waar dat een gecastreerde reu problemen krijgt met andere reuen die hem als minder beschouwen, en dat de castratie of stelerisatie van een teefje net zo goed problemen mee brengt (Voornamelijk in gedrag heb ik gehoord)

Teefjes worden niet gelijktijdig loops. Maar ik heb nu al 5 jaar een reu en nog nooit problemen gehad met loopse teefjes. Wel eens een loops teefje tegen gekomen maar dan lijn ik ze aan en dan even later gaan ze weer los.
Het kan zijn dat een gecastreerde reu anders gaat ruiken en dat reuen en dan allemaal op gaan rijen.
Van castratie wordt een teef over het algemeen een stuk feller.

Reuen hoeven niet per se dominanter te zijn. Ik heb twee reuen en één teef en de teef regeert hier over de reuen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:26

@ diewke en het dikgedrukte:
ben ik het niet helemaal mee eens. het ligt vaak idd aan het ras. Ik heb zelf 2 jachthonden die graag achter geuren aan lopen. Ze hebben dan helemaal geen oog meer voor ons, totdat ze ons opeens kwijt zijn door dat gesnuffel en lichtelijk in paniek raken.
Op mijn stage hebben ze doggen. Dat zijn echte gezinshonden die honden. Ze hebben zelf een nestje gefokt en er eentje van gehouden. die is nu 4 maanden, gaan ze niet mee naar puppycursus en luisterd nog beter en is nog trouwer dan mijn pup die wel naar puppycursus gaat. terwijl ze eigenlijk nooit echt ermee oefenen, maar dat dier loopt altijd achter je aan. Mijn puppy had in dat gebied (in de polder) allang ergens rondgezworven.

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:22

Ik zou ook absoluut voor een teef gaan. We hebben zelf een reu en een teefje en ik moet toch zeggen dat het teefje ietsie beter luistert. De reu was nogal agressief naar andere honden voordat hij gecastreert was en dat is hij nog niet helemaal kwijt. Ook ging hij altijd achter loopse honden aan. Met het teefje hebben we veel minder problemen gehad en ze is nooit echt loops geworden :S. Dat geldt natuurlijk voor erg weinig teven . Het teefje is nu ook gesteriliseerd en dat heeft haar karakter echt helemaal niet veranderd. Maar inderdaad is ook bij ons het teefje de baas over de reu (misschien ook omdat we haar eerder hadden )

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:04

als je een hond wilt die niet verhaart
neem dan een spaanse waterhond ..
Deze verharen niet, maar de vacht moet wel bijgehouden worden
( eens in de zoveel maanden ).. ze zijn middelgroot
en leuke honden die ook alleen kunnen zijn ..

hier foto:
Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk gaat mijn keuze uit naar een Rottweiler, maar deze lijkt me niet
geschikt voor jullie
(deze spaanse waterhond is van de buurvrouw, dus ken de hond goed)

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:10

en is het gelukt om op die website te komen??!!

of deed ie weer vaag...

linnieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:35

ik heb zelf ook een labrador, dus ik zou zeggen neem er ook 1

maar je zei van je oma in het begin ontzien. met wandelingen. ik den dat het juist beter is om haar ook er al in te betrekken, gewoon mee laten lopen en vast houden. want een pup van 8 weken in nog niet zo sterk als een pup van 6 maanden. en zo leert de pup ook dat ze bij haar niet mag trekken. als jullie de pup laten corrigeren. want een labrador zeker als ze in de puberteit zitten kunnen ze ook een loopje met je gaan nemen.

hoop dat je het een beetje begrijpt wat ik bedoel

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:20

WQe gaan nog een paar keer kijken, maar in principe zijn we vanaf 13 mei de trotse eigenaren van een choclade kleurige labrador, een reutje dat Remy zal gaan heten.

Nu hoorde ik van een kennis dat reutjes zo erg lekken? Ervaringen? Meer nadelen aan en reu? En als nog de castratievraag die ik hierboven heb gesteld?

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:23

nou ik heb nu ook een jack russelltje aangeschaft, echt een schatje heeft wel veel spelen nodig , maar slaapt ook wel graag!

en dan heb ik vroeger ook een Boxer gehad , ook schatten van honden , heel betrouwbaar !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:25

Ik heb hier 4 reuen lopen, 2 intact en 2 geholpen. Geen van die reuen lekt.
Mijn gecastreerde reuen hebben minder last van andere reuen omdat ze niet meer als volwaardige concurrentie gezien worden.
Wel heb ik het verleden een gecastreerde reu gehad die last had van andere reuen die op hem gingen reuen. Dat kan dus voorkomen.

Over het algemeen worden reuen na castratie wat milder en teven juist wat pittiger.

Ik neem wel aan dat de fokker waar je nu bent gaan kijken aangesloten is bij de Labrador vereniging?

Heel veel plezier met je a.s. pup.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:27

De fokker is inderdaad aangesloten bij de NLV. www.achterhetdijkje.nl en het gaat om een van de reutjes van Aysa.

Die kennis had me al teruggebeld om haar excuses aan te bieden, ik belde haar enthousiast op en ze begoin gelijk met nadelen.

Verder heb ik nog nooit gehoord van een lekkend reutje, dus ik denk dat ze het slecht heeft getroffen in het verleden?

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:32

Pam schreef:
De fokker is inderdaad aangesloten bij de NLV. www.achterhetdijkje.nl en het gaat om een van de reutjes van Aysa.

Die kennis had me al teruggebeld om haar excuses aan te bieden, ik belde haar enthousiast op en ze begoin gelijk met nadelen.

Verder heb ik nog nooit gehoord van een lekkend reutje, dus ik denk dat ze het slecht heeft getroffen in het verleden?

Het kan zijn dat haar reu voorhuidsontsteking heeft gehad, dat kun je wel lekken noemen.
Daar heb je wel medicijnen voor, maar als jij al zegt dat je een reu wilt laten castreren zul je daar geen last van hebben.

Pups zien er schattig uit! Nogmaals heel veel plezier gewenst en vooral veel foto's plaatsen.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:38

De castratie zijn we nog niet over uit hoor. Een reu schijnt er heel dik van te worden en weet ik t wat (moet ik nog even nazoeken maar op die jonge leeftijd gebeurt er toch nog niks)
Die kennis zei dus ook dat een hond het moeilijk had als hij geholpen werd maar wat jij zegt klinkt heel loisch! binnen in een huis is de roedel, dus daar word wel meer op 'ingehakt'
Maar op straat.. zolang je hond geen contact zoekt is er ook geen reden om 'aangevallen' te worden. Of zie ik dit verkeerd?

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:49

Pam schreef:
De castratie zijn we nog niet over uit hoor. Een reu schijnt er heel dik van te worden en weet ik t wat (moet ik nog even nazoeken maar op die jonge leeftijd gebeurt er toch nog niks)
Die kennis zei dus ook dat een hond het moeilijk had als hij geholpen werd maar wat jij zegt klinkt heel loisch! binnen in een huis is de roedel, dus daar word wel meer op 'ingehakt'
Maar op straat.. zolang je hond geen contact zoekt is er ook geen reden om 'aangevallen' te worden. Of zie ik dit verkeerd?

Mijn gecastreerde reuen en gecastreerde teef (ja ook een teef wordt gecastreerd) zijn absoluut niet dik geworden hoor. Die zijn gewoon slank. Je moet ze gewoon een stuk minder eten geven en voldoende beweging blijven geven.
Castratie mag nooit een excuus zijn voor een te dikke hond.

Mijn honden hebben het helemaal niet moeilijk gehad na castratie. Zeker de reuen niet, die liepen de volgende dag alweer te spelen. Het karakter is ook niet veel verandert behalve dat ze speelser zijn geworden. Ook tillen ze nog gewoon hun poot op bij het plassen (iets wat sommige hondeneigenaren belangrijk lijken te vinden. )
Geestelijk hebben ze het er ook niet moeilijk mee hoor, ik denk dat je dan bezig bent met het vermenselijken van honden.

Mijn reuen worden helemaal niet aangevallen. De reuen die ze tegenkomen vinden mijn gecastreerde reuen meestal helemaal niet interessant omdat ze geen volwaardig reu meer zijn en dus geen concurrentie.
Zoals ik al eerder gezegd heb loop je af en toe wel de kans dat je hond aantrekkelijk wordt voor andere reuen om op te rijden. Dit heb ik in het verleden met een gecastreerde reu meegemaakt.

Maar ik laat mijn honden ook zeker niet op vreemde honden aflopen, of ze nu gecastreerd zijn of niet. Pas na uitgebreide kennismaking en als de andere baas er ook mee eens is mogen ze met vreemde honden "spelen".

Ik heb dan natuurlijk wel het voordeel dat ze hier in een roedel leven en de hele dag met elkaar kunnen spelen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:59

Ga je een pup kijken, vergeet je je geheugenkaart..
Afbeelding

Het weekend van de tweentwintigste gaan we nog eens kijken, dan zijn ze bijna 5 weken oud en als t goed is mogen we dan een uitzoeken. Zelf wil ik met mn vriend op 6,5 weken nog eens kijken, dus ong een tot anderhalve week voor de pupjes in huis komen.

Verder, uitlopende meningen over de nachtzindelijkheid: Laat je een pupje snachts wel uit of niet? Tegenmening is dat een pupje toch door hoort te slapen en als hij snachts wakker wordt en eruit gaat wordt de pup vrij actief, daar gaat je nachtrust./ Weet niet meer van welke site dit kwam. Oplossing was: Laat slapen, vroeg opstaan (zeg maar half 1, 1 uur slapen, 5 uur opstaan, en om die tijden uitlaten. Vervolgens de tijden een half uurtje verschuiven, vroeger slapen, iets later opstaan.

In het boek van Martin Gaus gaan ze gewoon elke keer als de pup wakker is naar buiten.

Wat raden jullie aan?

*Overigens blijft het gewoon Remy, mn vader vind die redenen die die kennis noemde onzin, en we hebben de fokker gemailt en tot de conclusie gekomen dat er aan elk geslacht nadelen zit waardoor wij ons reutje volgende maand gewoon hebben.

Zijn die puppys trouwens duur zeg! Daar kan ik lekker luxe van op vakantie! Mijn vader vond het 'vrij goedkoop' maar jij hij betaalt alles

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:26

Wij hebben onze pup nooit ' s nachts uitgelaten. Hij sliep altijd lekker door. Nou maar hopen dat die van jullie dat ook doet!