discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:37

Ik ben te moe om alle reacties te lezen, dus alleen even mijn mening zonder reacties op andere meningen. Ik ben voor buiten katten en ik ben er tegen om katten binnen te houden. Ik ben er nl. voor om te proberen een dier een leven te bieden dat voor hen zo dicht als mogelijk bij de (hun) natuur staat en imo doe je ze tekort door ze binnen te houden. Ik ben van mening dat een kat (iig tot op zekere hoogte) in staat moet worden gesteld om zijn/haar instincten te volgen. En nee, ik laat mijn kat niet liever dood rijden dan dat ik hem/haar binnen houd (puur hypotetisch trouwens want ik heb helaas geen kat), maar ik geef mijn kant wel liever vrijheid en de mogelijkheid om dichtbij zijn/haar natuur te staan dan dat ik ze voor mijn eigen -en imo ietwat egoistische- plezier 'opsluit'. Ik weet wel heel zeker dat ik niet intens gelukkig zou kunnen zijn als ik mijn hele leven binnenshuis zou moeten blijven en ik kan me voorstellen dat dat voor katten ook geldt.

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:37

Marijke82 schreef:
crossmonster schreef:
sja marijke,
je kunt het toch niet winnen, dat is haar mening, en zoals ik al zei, faye moet eens langs een goede fokker gaan, dan zal ze zien hoe leuk katten binnenshuis (plus een buitenren) kunnen leven en gelukkig zijn, vrolijk zijn, en VEILIG zijn

Je hebt gelijk ik hou er ook mee op
Ik weet dat mijn katten binnen gelukkiger zijn dan buiten en daar gaat het om

Dat weet je niet.. Ze hebben waarschijnlijk nog niet van het buitenleven kunnen proeven.. Ik denk dat als jij ze de keuze zou laten, dat jouw katten ook buiten zullen verkiezen boven het binnenzitten!!

Maar door het stukje egoisme van de mens worden gevoelens van een kat zodanig vertaalt naar wat wij denken dat goed is voor onze kat, en dat is wat Faye bedoelt, denk ik?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:38

Marijke82 schreef:
Als ik het maar snap

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:39

Neem even de moeite om mijn link aan te klikken
Ik zou een egiost zijn als ik mn katten buiten laat

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:42

@ Marijke...
Stel... je katten zouden een zelfde karakter hebben als ' normale ' katten en je zou niet zown kattenmepper in de buurt hebben.. zou je ze dan buiten laten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:43

Onze (ras)katten komen gewoon buiten.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:46

Ik heb geen 5 pagina's gelezen maar heeft één van jullie wel eens (bijna) een kat doodgereden? Zelf bijna (helemaal?) tegen een boom of een tegenligger gereden omdat iemand DENKT dat een kat gelukkig is als hij buiten rondstruint? Hoe denk je dat je je voelt als je zo'n rotruk aan je stuur hebt gegeven en net wel (of toch niet) die kat kon ontwijken?

Dit alleen is voor mij voldoende reden om mijn katten binnen te houden. Ik wil die verantwoording niet op mij nemen.

Vroeger konden honden ook gewoon los over straat en zelf zijn bot gaan halen bij de slager. Die tijd is helaas voorbij.

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:46

Liedje schreef:
@ Marijke...
Stel... je katten zouden een zelfde karakter hebben als ' normale ' katten en je zou niet zown kattenmepper in de buurt hebben.. zou je ze dan buiten laten ?

Ja dan wel, mijn vorige kat liep ook gewoon buiten

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:47

Ok Was ik even nieuwsgierig naar

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:51

Rosita schreef:
Ik heb geen 5 pagina's gelezen maar heeft één van jullie wel eens (bijna) een kat doodgereden? Zelf bijna (helemaal?) tegen een boom of een tegenligger gereden omdat iemand DENKT dat een kat gelukkig is als hij buiten rondstruint? Hoe denk je dat je je voelt als je zo'n rotruk aan je stuur hebt gegeven en net wel (of toch niet) die kat kon ontwijken?

Dit alleen is voor mij voldoende reden om mijn katten binnen te houden. Ik wil die verantwoording niet op mij nemen.

Vroeger konden honden ook gewoon los over straat en zelf zijn bot gaan halen bij de slager. Die tijd is helaas voorbij.

Ik zat bij mijn vader in de auto toen hij een kat aanreed...was ik even blij dat het mijn kat niet was...ik moet er niet aan denken...ik was helemaal overstuur en het was mijn kat niet eens...we hadden hem wel geraakt geloof ik...maar mijn vader wilde niet stoppen...sukkel...maar ik voelde me zo rot...het was iemand anders zijn kat die wij aanreden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:54

Rosita schreef:

Haha.. wat een flutexcuus.. laten we alle konijnen, honden en alle andere dieren die buiten rond lopen dan ook maar binnen houden. 2 katten van ons zijn doodgereden, en 1tje is gestolen. Het leven is nou eenmaal hard, die dingen gebeuren. Je rijd ook weleens een eend aan, die houden we ook niet binnen.

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:54

Rosita schreef:

Niet zelf gereden aangezien ik geen rijbewijs heb, maar wel meegemaakt vanaf de passagiersstoel. We zijn natuurlijk meteen gestopt en bij de kat gebleven tot de dierenambulance er was om het arme diertje uit zijn lijden te verlossen. Dat heeft mijn mening echter niet veranderd, ik ben er persoonlijk gewoon van overtuigd dat buiten kunnen scharrelen extra kwaliteit geeft aan een kattenleven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:56

ShannaY schreef:
Rosita schreef:

Haha.. wat een flutexcuus.. laten we alle konijnen, honden en alle andere dieren die buiten rond lopen dan ook maar binnen houden. 2 katten van ons zijn doodgereden, en 1tje is gestolen. Het leven is nou eenmaal hard, die dingen gebeuren. Je rijd ook weleens een eend aan, die houden we ook niet binnen.

Die dingen gebeuren idd...maar niet met mijn poes...die wordt niet gestolen of overreden...

Maar afijn, ieder zijn ding...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:57

jaren gelden heb ik eens een kat doodgereden,die had dus niet naar links en rechts gekeken,maar stak zo de weg over....

was een keiharde klap,en ik zag hem rollen in mijn spiegel,ben ernaar toe gelopen,maar hij was dood...dus aan de kant gelegd,had geen bandje of niets om...

de dag erna zag ik dat ik fikse schade had aan mijn auto,kostte mij 400 piek ,maar de eigenaar van de kat was nergens te bekennen..

dus mijn vraag is dan ook,stel jullie kat wordt doodgereden,maar de eigenaar van deze auto reed daardoor tegen een boom,vergoeden jullie dan ook de schade???

@ShannaY,hoeveel mensen ken jij die hun konijn elke dag buiten laten lopen???ik echt geen een,ook honden worden zover ik weet niet echt dag en nacht los gelaten...

een kat is een HUISdier en geen WILDdier...dan zijn het zwerfkatten,maar zolang ze en eigenaar hebben zijn het huisdieren,en als eigenaar heb je er verantwoordelijkheid voor,als je het dier neemt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:58

Shalimar schreef:

Die dingen gebeuren idd...maar niet met mijn poes...die wordt niet gestolen of overreden...

Maar afijn, ieder zijn ding...

Nee die van jou mag geestdodend naar buiten kijken waar het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en de andere katten lekker samen aan het rennen en opvliegende blaadjes proberen te pakken.

Way to go girl

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:59

Onze kat mag lekker naar buiten als ze dat wil.Kan ze lekker op vogeltjes jagen en haar nageltjes ophalen aan een schutting.Onze kat zou gek worden als ze niet naar buiten mocht.Onze overbuurvrouw heeft de katten buiten aan een touwtje dat vind ik zielig.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:00

Citaat:
dus mijn vraag is dan ook,stel jullie kat wordt doodgereden,maar de eigenaar van deze auto reed daardoor tegen een boom,vergoeden jullie dan ook de schade???

Ja dat zal ik doen Als ik de kans krijg

Over de konijnen : Komt een konijn terug naar huis als je hem los laat ? Nee.
Komt een kat terug als je hem loslaat? (meestal) Ja.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:01

kimmie261 schreef:
@ShannaY,hoeveel mensen ken jij die hun konijn elke dag buiten laten lopen???ik echt geen een,ook honden worden zover ik weet niet echt dag en nacht los gelaten...

een kat is een HUISdier en geen WILDdier...dan zijn het zwerfkatten,maar zolang ze en eigenaar hebben zijn het huisdieren,en als eigenaar heb je er verantwoordelijkheid voor,als je het dier neemt.

Je moet je kat ook niet ongecastreerd rond laten lopen, want dan gaat hij ver van huis. En schade betalen? Nee.. als ik een eend aanrij wordt het ook niet betaald. Auto's zijn toch niet natuurlijk, dieren wel. Vind het wel erg voor je.. 400 piekies voor je auto, en de kat is dood.

Nee, waarom heb je dan een konijn? Om hem in een hokje van 1 meter rond te laten hupsen? Mijn nichtjes hebben konijnen in het gras in een heel groot hok van 3 bij 4 ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:02

Nor schreef:
Onze kat mag lekker naar buiten als ze dat wil.Kan ze lekker op vogeltjes jagen en haar nageltjes ophalen aan een schutting.Onze kat zou gek worden als ze niet naar buiten mocht.Onze overbuurvrouw heeft de katten buiten aan een touwtje dat vind ik zielig.

Mijn katten staan bijna te kwispelen om naar buiten te gaan. Ze scharrelen wat rond, maak een ommetje en zijn zo weer terug! Ideaal..

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:04

ShannaY schreef:
kimmie261 schreef:

Je moet je kat ook niet ongecastreerd rond laten lopen, want dan gaat hij ver van huis. En schade betalen?
Nee.. als ik een eend aanrij wordt het ook niet betaald.
Auto's zijn toch niet natuurlijk, dieren wel. Vind het wel erg voor je.. 400 piekies voor je auto, en de kat is dood.

Nee, waarom heb je dan een konijn? Om hem in een hokje van 1 meter rond te laten hupsen? Mijn nichtjes hebben konijnen in het gras in een heel groot hok van 3 bij 4 ofzo..

Maar een eend heeft geen eigenaar die verantwoordelijk voor hem is...

* laat kat naar buiten *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:06

De gemeente ook niet?
Ik bedoel.. ze zwemmen immers daar rond. Ik denk dat ik mijn kat(ten) dan ook maar eens moet gaan aanlijnen en een rondje park moet gaan doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:08

Fokkers verklaren ons altijd voor gek als we vertellen dat we onze katten naar buiten laten, want stel je voor dat er iets gebeurd.

Wij hebben een heilige birmaan, en 2 maincoons (1tje van 10 kgs!). Zelfs de dierenarts wilde die grote niet castreren maar fokken met hem. Omdat ze wat mooier zijn mogen ze geen lol maken, en geestdodend achter de pegonia's zitten?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:08

Ehmm... ik denk niet dat de gemeente dat moet betalen want de eenden horen gewoon bij de natuur. De gemeente heeft er niet voor gekozen om eenden te plaatsen. ( en is ook niet in de mogelijkheid de eenden weg te halen, want dan zijn het dierenbeulen) Jij als eigenaar van een kat kiest ervoor om een kat te nemen, dus dan ben je naar mijn mening er ook verantwoordelijk voor.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:09

eigenlijk is de kat het enigste gedomestiseerde huisdier wat dus geaccepteerd wordt ,dat het gehouden wordt als een wild dier....

een kat is een dier ,waarvan alles geaccepteerd moet worden,ze zitten in andermans tuinen,doen daar hun behoefte,klauwen aan bomen,liggen op andermans eigendommen ,als auto's..

en het rare is,het wordt geaccepteerd,als 1 van mijn honden bij wie dan ook op de auto gaat liggen,een tuin omgraaft of erin gaat zitten kleien,

dat mijn honden los zouden lopen,zou al niemand accepteren,en geloof mij,hier midden in de polder,met geweldige konijnen,waar die van mij(jachthonden),zoooo enorm graag eens lekker achterna willen gaan,ze gillen gewoon als ze ze zien,dat wordt echt niet gewaardeerd of geaccpteerd...

vreemd,maar ja...

als iemand wil dat ze ev aansprakelijkgesteld worden bij ongevallen,of schade,heel simpel,zorg dat de kat een bandje om heeft,met de naam en adres van de eigenaar,succes verzekerd!!!(ik had heel graag gewild dat die kat die ik aangereden had,een bandje met adres om had gehad..)

@ShannaY,die konijnen zitten toch in eigen tuin neem ik aan??zoals een kat bv in een ren in de tuin zou zitten???

en jij vind het dus normaal,dat mensen schade oplpen aan jou huisdier...

amazing!!!

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:10

[quote="kimmie261"]

[quote]

Ja, via mijn WA verzekering..