Jack russell -> jullie ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re: Jack russell -> jullie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:53

Citaat:
ik denk echt wel niet dat we hier van gaan wakker liggen hoor

heb ik het tegen jou?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:26

De toon tegen elkaar zou hier wel wat aardiger kunnen zijn

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:06

De Raad van beheer op Kynolosch gebied spreekt van een rashond als er een stamboom bij zit.
Niet "sommige mensen" dus...

Ik vraag me af waarom mensen met kruisingen wel de rasnaam willen gebruiken maar niet de moeite/geld er voor over hebben een rashond te kopen en/of fokken. Lekker meeliften op eht werk en de insapnningen van anderen.

Is het geld? Is het de status? "Wij hoeven niet zo een dure hond" of zo? Veel mensen beseffen niet WAT de achterliggende gedachte achter een rashond is.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:30

Toevallig was ik vanmiddag bij iemand die een teefje heeft die behoorlijk veel op Jessie lijkt maar de kop was niet rastypisch. Ik vroeg of het een Parson Russell was. Nee, het was een "Engelse boerenfox" ????? Ik deed net of mijn neus bloedde en vroeg of er een stamboom bij zat, nee uiteraard. Door haar moeder gefokt. Maar een van de opa's of oma's was wel een hoogbenige JR.
Hier zie je echt héél veel kruisingen waarvan mensen zeggen dat het een rashond is. Ze hebben er gewoon het geld niet voor over of vinden een stamboom totaal onbelangrijk. Ik hoorde trouwens dat er voor stamboomloze jack russells nog behoorlijk wat geld wordt neergeteld. Zal ongetwijfeld ook voor andere populaire rassen gelden.

Ik ken trouwens ook wel een fokster van JR's die ook nogal wat black&tans fokt onder de naam JR, zij was altijd lid van de jack russell club, weet niet of zij nu lid is van de nvjrt.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:41

Soxje schreef:
Toevallig was ik vanmiddag bij iemand die een teefje heeft die behoorlijk veel op Jessie lijkt maar de kop was niet rastypisch. Ik vroeg of het een Parson Russell was. Nee, het was een "Engelse boerenfox" ????? Ik deed net of mijn neus bloedde en vroeg of er een stamboom bij zat, nee uiteraard. Door haar moeder gefokt. Maar een van de opa's of oma's was wel een hoogbenige JR.
Hier zie je echt héél veel kruisingen waarvan mensen zeggen dat het een rashond is. Ze hebben er gewoon het geld niet voor over of vinden een stamboom totaal onbelangrijk. Ik hoorde trouwens dat er voor stamboomloze jack russells nog behoorlijk wat geld wordt neergeteld. Zal ongetwijfeld ook voor andere populaire rassen gelden.

Ik ken trouwens ook wel een fokster van JR's die ook nogal wat black&tans fokt onder de naam JR, zij was altijd lid van de jack russell club, weet niet of zij nu lid is van de nvjrt.

uh ja nog steeds, helaas, heb mijn best gedaan om daar wat aan te doen, maar helaas.. qua regels van de club ( fokken van de jack met stamboom) daar hield ze zich aan was het antwoord, de rest was aan de RvB..
ze zegt ook heel "slim"op haar site, B&T terriers ( vroeger noemde ze ze wel JR's) nu dus niet meer.. het is een aanfluiting die fokker...erg jammer zulke fokkers kun je niet gebruiken.. maar goed.. ook als pupkoper heb je de taak om je goed te laten voorlichten en informeren en niet in het eerste de beste praatje te geloven...

wat jij nu zegt... er lopen zoveel kruisingen en iedereen noemt het maar jack russell, dat is nou net waar het mij om gaat.. niet dat ze minder lief zijn, maar dat er een rasnaam gebruikt word, en dat doet de echte jack geen goed, hoe vaak ik met mijn Oliver wel niet gehoord heb, huh een jack? maar hij heeft helemaal geen kromme poten en hij is helemaal niet adhd , en dat is gewoon erg jammer, en daarom maak ik mij soms behoorlijk kwaad ja... er word gewoon teveel gerotzooid, en alles word op een grote hoop gegooid en zeg je er wat van is het enige antwoord, pfff papier hoeft van mij niet en de hond is echt niet minder lief hoor... ik noem het gewoon lekker puh Jack russell... , als ze dan niet minder lief of liever zijn? waarom dan geen rasechte? omdat men niet wil wachten en wil zoeken en niet iets meer uit wil geven.. en dat is nou de vraag en het aanbod waar de broodfokkers en pretnest fokkers op in spelen, dood en dood zonde...

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:45

Wij hebben ook een jackie, en het is echt een schatje, alleen wordt nogal gauw gestresst, maar dat komt ook omdat m'n broer vaak vervelend is Dan gaat die de vloer likken, das wat minder, maar verder is het een schatjee!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:48

Dus als ik een bastaardje neem is het mijn goed recht maar zodra het op en Jack lijkt is het mis?
Stel je nou niet aan joh. Ik heb een sterk op een Jack Russell lijkend hondje. Gezien bij kennissen van een vriendin van mij, liefde op het eerste gezicht. Prachtig koppie, wat kromme pootjes en een super karakter Ik heb ook een vriendin die stamboom Jack Russells fokt. Die was er ook niet blij mee, maar kon zich wel goed voorstellen dat ik voor het hondje gevallen was.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn volgende Jack wel een met stamboom wordt, en geen impulsaankoop. Maar ik heb absoluut geen spijt van Pepper, het is een gouden hondje. En ik had er geen beter, fijner en gezonder hondje aan kunnen hebben als ze een papiertje had gehad.
Maar dat hoog in de boom van een Jack Russell zonder stamboom is minderwaardig zoals hier door sommige mensen gedaan wordt, vind ik ziekelijk.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:57

ik doe helemaal niet minder waardig over de hond... ik hou niet van zomaar fokken en alles wat er op lijkt jack russell noemen, en dat is mijn goed recht, en nogmaals, beter, fijner, liever enz enz, daar gaat het helemaal niet om

en nu ben ik natuurlijk wel nieuwschierig wie jou vriendin is

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:58

Dat geloof ik graag.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:59

en dat ga je dus niet zeggen ook goed ... _/-o_

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:41

Een hond met kromme pootjes is natuurlijk al niet gezond, laten we wel zijn. De Engelse Bulldoggen, hoe leuk ook, zij eigenlijk echt misbaksels. Kunnen bijna niet lopen en niet ademen. Franse bulletjes idem en die gaan ook voor grif geld van de hand. Worden allemaal niet oud door die korte neuzen. Maar, eerlijk zijn Soxje, dat geldt ook van de stamboom-bulldogjes. Wel of geen stamboom, dat blijft een issue. Ik heb dus ook altijd stamboomhonden gehad en die zijn allemaal oud geworden. Hollandse Herder 14, schipperkes 15 en 16 en deze zijn nog jong, 6 en 5 jaar. Maar de Border Terrier zal niet heel oud worden denk ik. Geen goed uithoudingsvermogen, nierprobleempjes en soort van epilepsie bij stresstoestanden. Wel een geweldige hond voor mij, heel lief met humor. Niet voor andere honden en ook niet om mee te nemen op rit.

Met een stamboomloze hond kun je net zo veel of meer plezier beleven. En als hij lijkt op een jack russell dan noem je hem zo, lijkt hij op een herder idem dito. Maar het blijft een hond zonder papieren, dat wel.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:27

Dus als ik een bont paard koop met sokken mag ik ook zeggen dat het een tinker is, al weet ik er niks van? Ach misschien zit er ook wel tinker in? En wedden dat je dan wel uitgelachen wordt?

De reden dat een aantal mensen zo voor het ras opkomen is inderdaad dat men niet meer weet hoe een Jack eruit hoort te zien...omdat er zoveel gekruist rond loopt onder andere.

En nog geen antwoord op mijn vraag: waarom wil je de rasnaam gebruiken terwijl je er niks voor over hebt? Wil je dan stiekum toch eigenlijk wel een rashond?

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:29

OKé .. dit was zeker NIET de bedoeling van het topic ..

start er dan zelf 1 ( een privéclubje) onder elkaar over hoe al die mensen zonder echte? rashond eigenlijk de rassen toch te schande brengen en dat dit moet stoppen en blalbala

Sorry hoor , maar hoor nou eens hoe jullie bezig zijn? Ik denk dat de meeste mensen die hier iets in dit topic geschreven hebben, geen rashond hebben hoor , en zie is naar de reacties , meeste blij met hun pup/hond .

Zondag .. wedstrijd , zag bij het inrijden een appaloosa(-->geen groot ras) , maar deze was erg groot.. Dus wat vraag je aan dit persoon is dit een volle appaloosa ??

enneuh.. bij rashonden kunnen ook misvormde hondjes uitkomen hoor

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:45

Mijn lieven meisje heeft ook geen stamboom, tenminste niet dat ik weet ik heb haar uit het asiel gehaald. En dat kan me echt niets schelen. Ze is volgens sommige wel een JR en volgens andere een kruising. Nou ja, dat maakt mij niet uit! Het is mijn meisje :L

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:36

Zelf ben ik ook niet voor mixen..zelf mijn konijn kwam bij een fokker vandaan..waarom om dat dierenwinkels vanalles verkopen (bij vaders x dochters enz..en dat geld voor pretnestjes broodfokkers bla bla ook.
Maar ik vind niet..dat als iemand een gewone vraag stelt..Jack russell -> jullie ervaringen..dat je je mening zo moet opdringen.
Okay geen echte jack russel..nou en? jullie zij hier niet voor..1 berichtje is genoeg hoor om je mening duidelijk te maken.
En heeft jou paard sokken lijkt het op een tinker..dan mag je het van mij een tinker noemen..
Vind je de mijne op een shet lijken dan noem je het maar een shet..

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:15

[en ja hoor we hebben al een naam : Sammeke [/quote]

Wat een leuke naam. Dit had je niet verwacht he, met je toppic. Van die fanatieklingen die kosten wat kost hun mening willen opdringen. Echt ik zit te lachen achter mijn PC. Geweldig!!!!!

Yvanka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:33

Ik heb zelf ook een JR. Ik heb eigenlijk veel goede ervaringen met JR's. Het zijn leuke honden, maar je moet erg consequent zijn. Ze hebben inderdaad veel energie. Maar dat is vaak ook erg leuk. Ik vind het leuke hondjes.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:54

ilovequinten schreef:
Sorry hoor , maar hoor nou eens hoe jullie bezig zijn? Ik denk dat de meeste mensen die hier iets in dit topic geschreven hebben, geen rashond hebben hoor , en zie is naar de reacties , meeste blij met hun pup/hond .

Misschien dat je nu zelf eens ook wil inzien dat sommigen hier je alleen proberen te behoeden voor een hoop verdriet?
Het is niet meer dan normaal dat als je om informatie over een rashond vraagt dat je wordt doorgestuurd naar een rasvereniging.
Daar zitten de meest ervaren mensen die je alles kunnen vertellen over een ras, het is niet voor niets een rasvereniging

Als je, zoals ik, een heleboel ellende hebt gezien ivm erfelijke problemen met honden en vooral het verdriet gezien hebt wat mensen daarover hadden dan doe je je best om te voorkomen dat nog meer mensen dit moet overkomen.

Natuurlijk is iedereen blij met zijn pup/hond. Daar doet zo'n stamboom of wie hem fokt helemaal niets toe.

Maar jij wilt toch ook het liefst een pup waarbij je zo min mogelijk risico loopt op erfelijke gebreken? En als er dan toch iets mis blijkt te zijn wil je toch ook goede begeleiding van de fokker?

Jij wilt toch ook dat mensen hun best doen om te fokken met zo min mogelijk risico op erfelijke gebreken?

Zie het nu eens niet negatief en als persoonlijk aanval

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:37

Ik heb zelf een super leuke jack. Onwijs braaf en hardstikke goed luisteren.
Hij gaat altijd mee met mij op buitenrit los in het bos en blijft keurig bij mij en het paard in de buurt.
1 keer roepen of fluiten is voldoende als hij een stukje achterblijft (meestal na de galop enzo)

langs de weg blijft hij strak naast het paard en bij oversteken gaat hij altijd keurig naast het paard zitten.
Hij loopt hier altijd los kan een boel commando's en ik neem 'm eigenlijk overal mee naar toe.

bij het spelen kan hij wel heel heftig worden en dan gaat hij wel keffen maar voor de rest houd ie eigenlijk altijd z'n snater dicht

Hij is juist erg onderdanig naar andere honden toe.Als ik een dagje weg ga oid neem ik 'm altijd mee.Ook is hij hardstikke waaks als hij thuis blijft.
ik vind het persoonlijk de leukste hond die we ooit hebben gehad.ben nog in dubio of ik er nog 1 bij neem. Iig wil ik niet snel meer een ander 'ras'

Grappige is wel dat ik van veel mensen hoor dat ze nog nooit zo'n goed luisterende jack hebben gezien en feit blijft dat het 't ras is dat het meeste in asiels voorkomt.veel mensen vergissen zich en denken leuk klein hondje voor op de flat maar ze zijn een grote hond in mini verpakking die veel beweging nodig hebben.

Afbeelding

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:49

knapmannetje schreef:
[en ja hoor we hebben al een naam : Sammeke
[/quote]

Wat een leuke naam. Dit had je niet verwacht he, met je toppic. Van die fanatieklingen die kosten wat kost hun mening willen opdringen. Echt ik zit te lachen achter mijn PC. Geweldig!!!!!

en dit zeg jij terwijl jij NIET weet waar over je praat ivm de jack russell terrier? je hebt ergens een bel horen rinkelen en daar houd het dan op, ik geef je alleen de correcte info en dan ben ik een fanatiekeling?
tja zo kun je ook antwoorden idd... ik persoonlijk zou het normaler vinden als je er gewoon antwoord op gaf, maar ja...dan moet je toegeven dat je niet zo goed op de hoogte bent en zelf ook niks meer en niks minder als een vermeerderaar van kruisingen bent..
lachen he...

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:29

ik blijf er toch bij dat een hond met of zonder stamboom allebei dezelfde ziektes kunnen hebben .

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:33

Tsjonge, wat een gezeur hier

Allereerst: TS: gefeliciteerd met je nieuwe maatje

Ik heb zelf twee Jack Russels, en iedereen die ze ziet zegt dat ze zo lief zijn, zo keurig opgevoed, zo rustig en kalm Zelfs de dierenarts is laaiend enthousiast over ze
De eigenaar zegt meer over de hond dan wat voor ras de hond heeft Alles heeft met goede opvoeding te maken, nee = nee.
Dan zijn het echt super hondjes Ze lopen los, luisteren super en zijn erg braaf, met kinderen zijn ze ook erg leif, ook voor andere mensen en honden

Ik vind ze geweldig
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 22-02-06 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:34

Mijn buren hebben een jackrussel en ik moet zeggen dat ik alleen maar overlast heb van dat beest. Blaft de hele boel bij elkaar en als de buren niet thuis zijn loopt dat beest alleen maar te janken en te blaffen. Ik vind ze zelf ook veel ste druk. Maar toch wens ik je veel plezier met je hondje.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:39

ilovequinten schreef:
ik blijf er toch bij dat een hond met of zonder stamboom allebei dezelfde ziektes kunnen hebben .

och jee.... waar word beweerd dat dit niet zo is? als dit je conclusie is uit alle opmerkingen, heb je het echt niet begrepen en zul je het ook niet begrijpen..

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:49

ilovequinten schreef:

Dus hoeft iemand die een nestje wil fokken niets te doen om proberen te voorkomen dat een pup erfelijke gebreken heeft volgens jou?

Toch vreemd dat je veel meer JRT's zonder stamboom met patella luxatie ziet dan JRT's met stamboom.
Datzelfde geldt ook voor karakters die niet zo wenselijk zijn.
En dit zijn nog maar twee voorbeelden.

Dat is volgens jou allemaal toeval?