Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:52

Da's waar, ik heb me ook vaak afgevraagd waarom sommige rassen nu in feite zulke ongezonde kenmerken hebben...
In Great Brit. wilde men de JRt niet erkennen uit angst er een show ipv werkhond van te maken.... En daar zit veel in.

ra keuren is trouuns ook een rare aangelegenheid: de keurmeesters moeten geschoold worden door de rasverenigingen, maar als ze niet willen komen aan zo'n bijscholing leren ze heel weinig bij over het ras, dus veel hangt en staat ook nog bij het systeem van de keurmeesters, als die hun werk niet goed doen...niet willen bijleren...en ze blijven hun hele verdere leven keurmeester...

Waarom omspant een keurmeester bijv. heel zelden een Jack op een keuring, omspanbaarheid is wel heel belangrijk...en meten zag ik ze ook zelden doen....

Wat inderdaad zo belangrijk is dat mensen verantwoordelijkehdi nemen voor het leven dat zij op de wereld laten zetten. Als iedere hond die niet meer bij de eigenaar kan/mag blijven via de fokker herplaatst zou moeten worden moet je eens zien hoe weinig er gefokt zal gaan worden......
Jij als fokker moet zoveel mogelijk ervoor zorgen dat je in alle opzichten gezonden honden op de wereld zet...en hoeveel mensen denken daar nu over na? Over erfelijke ziekten in de ouderlijnen, over fysieke gebreken die de hond belasten?

En je bent verantwoordelijk voor een goed tehuis.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 01:20

Chrystal-gek schreef:
Daantjuhhh, als ik zo de foto's bekijk in jouw profiel van de Jack dunkt mij dat jouw Jack bij lange na niet voldoet aan de eisen die aan een Jack worden gesteld.

op die foto's was ze nog erg jong en nog lang niet volgroeid.
vergeet niet dat het een van de kleinere was uit een nest van 12.
ze heeft wat meer tijd nodig gehad om zich te ontwikkelen!

Karl66

Re: Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:48

De reden waarom ik rashonden heb, is dat ik niet een hond wilde hebben maar een hond met één bepaald karakter. En bij een vuilnisbakkenras of bij een papierloze hond weet je gewoon veel minder wat je in huis haalt.

Wat ik tot nu toe een beetje mis in het lijstje als je wilt gaan fokken is:

- Lid worden van de rasvereniging
- Shows bezoeken en honden vergelijken
- Met je eigen hond naar shows gaan, zodat je een objectiever beeld van je hond krijgt.
- Heel veel advies vragen van ervaren fokkers van jouw ras

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:50

Ik heb het niet over de ontwikkeling van pup naar volwassen hond (is ook een beetje moeilijk te beoordelen vanaf die foto's, volgens mij moet je er dan ook een meetlint naast leggen) maar over de kleur.
En die zal vast niet zoveel verandert zijn.
In mijn eigen woorden; voornamelijk wit, met zwart, tan of bruine aftekeningen (bij hoofd en staartaanzet).
En als je naar de 5e foto kijkt in je profiel, zie je dat een heel groot gedeelte zwart is (zo van de foto gok ik rond de helft zwart, helft wit?).
Dat is dus niet voornamelijk wit en dat zien ze wel graag bij de rasstandaard van de Jack.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 02:02

Ja en dat is dus absoluut een trent!

Het ene jaar willen ze voornamelijk wit.
Andere jaar Tan en andere jaar voornamelijk zwart!
Deze komt uit een spierwitte moeder met een bijna witte vader.

Tan schijnt nu weer helemaal uit te zijn!
Dus kleur vind ik meer een mode trent. (en dat is zo afhankelijk en verschillend)
En degen die mijn pups willen kunnen het geen fiets schelen wat voor kleur hij/zij heeft.
Al is ie helemaal zwart. of helemaal wit of is zij/hij wit met swarte stippen.

Ze willen een pup van diesel.

EDIT:
Maar goed.
Ik stop met diesel te verdegigen.
Ik weet dat ik absoluut het beste met haar voor heb en dat ik alles heel goed voor elkaar heb.
Ik bedoel kijk naar mensen die met een hond met papier fokken.
Die willen vaak geen pups terug nemen en weten van te voren niet waar ze heen gaan.
En vaak willen ze ook er nog lekker geld aan verdienen.
Ik weet waar ik het voor doe.
Ik hoop dat de mensen die fokken voor het geld er anders over gaan denken

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 03:32

Ik heb het niet over een trend, maar over een rasstandaard!!!
Dat is heel wat anders.
Heeft niks met de gewilde kleur van dat jaar te maken.
De standaard verandert niet omdat het ene jaar de ene kleur gewild is en het andere jaar het andere, het was en is nog steeds voornamelijk wit.

Black and Tan Jack Russell Terriers (iig, zo worden ze genoemd) waren of zijn een trend, maar hebben niks met het ras vandoen.
Ze zouden dan ook absoluut niet goed gekeurd worden.
Dit omdat een rasstandaard bepaald hoe een hond van een bepaald ras er uit zou moeten zijn.
Volgens mij kan die kleur ook helemaal niet ontstaan uit raszuivere Jacks, maar is er gekruisd met een ander ras (of meerdere).
Maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen, want het precieze weet ik er ook niet van omdat ik mij daar niet verder in verdiept heb.

Het is trouwens geen aanval op jouw hond hoor, dus die hoef je niet te verdedigen.
Omdat je hond mogelijk niet aan de rasstandaard zal voldoen (ik ben geen keurmeester dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik gok er wel op dat dat zo is, en dan kijk ik alleen nog maar naar de kleur en niet naar andere aspecten) is ze er niet minder lief/aanhankelijk/waakzaam/gehoorzaam of wat dan ook om.
Ze voldoet dan alleen niet aan de rasstandaard.
Niks meer en niks minder (en zeker niet voor jullie mag ik toch hopen), al kan het alleen wel consequenties inhouden.
Een hond met een stamboom die erg afwijkt van de standaard, zal ook niet worden goedgekeurd, maar daarom is de hond nog niet minder hond om.
Het voldoet alleen niet aan de rasstandaard en als daar mee gefokt zou worden, zou je het ras zoals de standaard het wil zien dus ook niet gaan verbeteren.
En de meeste fokkers hebben toch wel als doel om het ras te verbeteren.

Wat ik wel een beetje vreemd vindt, is dat als je met haar wilt gaan fokken, dat je je dan niet een beetje verdiept hebt in het ras dat (gedeeltelijk) achter je hondje zit.
Want als je dat had gedaan, had je wel geweten wat de rasstandaard van de Jack is.
Eigenlijk zou men dat al moeten doen voordat men een hond aanschaft.

Zoveel fokkers zul je trouwens niet tegen komen die niet het beste met hun honden en nakomelingen voor hebben, want ik zie goede fokkers als mensen die het beste met hun honden, diens nakomelingen en het ras voorhebben.
Fokken is deels het ras verbeteren als je het goed doet.
Ik heb het dus niet over broodfokkers ala vermeerderaars en diens consorten.
En als rasverbetering je niet interreseert ben je mi niet bezig met fokken maar met vermeerderen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 03:49

Nee we haddeen het nu over de risico's ..
Komen de puppie's van een hond wel niet goed terecht zonder papier enz..
Willen mensen wel hondjes zonder stamboom.
Komen ze niet sneller in een asiel bla bla bla...

Wat ik dus meemaak is dat het elk jaar andere kleuren zijn.
En ik heb het niet over het ras ik heb het over de mensen die een puppy zonder stamboom kopen..

En daar was black en tan geliefd bij vorig jaar.
Dit jaar niet.
Je zou dus dit jaar minder kans hebben om black en tans kwijt te raken.

Daar ging het om!

En nogmaals je bent aan het verm,eerderen als je het doet vor het geld.
Doet omdat je puppy's zo lief vind.
je bent niet aan het vermeerderen als je een doel hebt met de puppy's
Dat doel heb ik dus wel
Ze goed opvoeden.
Ze blijven volgen en er blijven veel puppy's bij mij!

Ik hoef geen hond die precies goed is qua uiterlijk.
ik wil een lieve hond.
Ik wil karakter en gezondheid.

Ik ben dus ook niet opzoek naar een hond met stamboom.
Ik ben opzoek naar een lief hondje.

Als ik een nieuwe hond zoek.
Zoek ik dus ook niet naar een Jack, of een herder.
Nee dan zoek ik naar een klein hondje met een goed karakter of naar een grote of middel gote hond die gezond is en een ontzettend lief karakter heeft!
Een hond met een karakter die bij mij past.
Uiterlijk doet er geen reet toe.
Al zou hij zijn hoofd achterzevoren op zijn romp hebben staan en 3 poten hebben

Nogmaals alles op een rijtje.
Ik beloof een hondje met goede gezondheid.
Super eerlijk karakter.
ik blijf puppy's volgen.
Ik blijf verantwoordelijk voor de puppy's.
Ik heb adressen waarvan ik de mensen heel goed ken en weet hoe goed ze zijn voor dieren!
Ik vang er geen geld voor.
De puppy's die ze meer krijgt dan weggaan, blijven gewoon hier.
Ik heb alle tijd en ruimte..

Waarom zou ik geen puppy's moeten fokken??
Alleen vanwege het papiertje?
Papiertje beloofd ook lang niet alles.
Ik ken een paard wat totaal niet kan springen terwijl hij een van de beste springhengsten als vader heeft en een super spring merrie.
Papieren zeggen pas was als het er toe doet.
Op het moment dat het er niet toe doet kijk je alleen naar de kwaliteiten die hij heeft.
En kan je er net zo goed een doos krantenpapieren neerzetten.

Ik snap jullie echt niet want nu gaat het alleen maar om het uiterlijk.
Telt bij de liefde voor een dier niet tien x meer het innerlijk?
Als jij verliefd word op een dier doet het er toch weinig meer uit hoe hij/zij er uit ziet.

P.S. ik hoef diesel niet te verdedigen.
ik weet dat het een goede moeder zal zijn en dat iedereen die een ras echte jack heeft tot over zijn oren verliefd word op mijn asbakjes..
Ik vind het gewoon verdomd jammer dat het uiterlijk zoveel toe lijkt te doen door mensen die zeggen dat ze dierenvrienden zijn.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 03:51

P.S. ik weet wat de rasstandaart is van een Jack!

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:25

daantjuhhh schreef:
Chrystal-gek schreef:
Daantjuhhh, als ik zo de foto's bekijk in jouw profiel van de Jack dunkt mij dat jouw Jack bij lange na niet voldoet aan de eisen die aan een Jack worden gesteld.

op die foto's was ze nog erg jong en nog lang niet volgroeid.
vergeet niet dat het een van de kleinere was uit een nest van 12.
ze heeft wat meer tijd nodig gehad om zich te ontwikkelen!

Dat is dus het nut van een hondenshow: je laat je hond beoordelen door een keurmeester. ALs je via de eisen van de rasver. fokt moet je minimaal 2x zeer goed halen. Lukt niet iedereen.
Is jouw hond al beoordeeld door een officiele keurmeester?

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:30

Toch blijven de meeste liefhebbers van het ras tegen het fokken zonder papier. Niemand houdt je tegen het op jouw wijze te doen, die misschien niet verkeerd is, maar nogmaals er zijn al genoeg kruisingen op de wereld...........

Ik ben voor fokken als rasverbetering en anders niet. Hoe lief en goed jij ook zult zijn voor alles. Als jij nu een hond met papier had willen gebruiken, op de juiste wijze had je juist een bijdrage aan het ras kunnen leveren. Gemistte kans dus. Vermeerdering vanhet rasloze hondenbestand dat al te groot is. Sorry.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:47

MMaxje schreef:

Volgens mij sla ik de plank helemaal niet mis! Rashonden worden vaak herplaatst vanuit de rasvereniging, en er zetten relatief minder rashonden in het asiel dan kruisingen! Dt heeft dus niets te maken met het feit dat je dan wel of niet een stamboom meekrijgt.

Dat doe je wel. Het zijn juist de mensen die vaak een bastaardhondje willen waar ze geen status aan ontlenen, die werkelijk een hond willen omdat ze van honden houden.
Mensen die alleen maar van een bepaald ras houden, zijn vaak geen ware hondenliefhebbers.

Binnen een rasvereniging kun je vaak een hond goed herplaatsen ja. MAar lang niet alle honden met goede stamboom en papieren worden via de rasvereniging geplaatst. Ga maar eens navragen in het asiel. Ik ben er geregeld geweest. Ben jij wel eens ooit in het asiel geweest?

Kijk eens naar die lui die zo nodig bulldogjes moeten fokken (met papieren voor de tentoonstelling). Oh wat een honden liefhebbers zijn dat! Een hond fokken met een te kort ademhalingssysteem, want dat is zo mooi! En sja, mooi zijn is belangrijker dan de gezondheid he!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:53

Ja hoor vaak genoeg.

Het is onzin dat mensen aan hun rashond status willen ontlenen, ik heb nog nooit zulke grote onzin gehoord. Het zijn vaak de goedkope marktplaatspuppies die na een maand of 9 de deur uit moeten.

Zodra mensen een groot bedrag uit moeten geven aan hun pup, gaan ze er wel eerst serieus over nadenken hoor.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:16

O ja? En die klant dan bij de veearts (toen oerlemans in Nuenen) die die Berner Sennenhond van een paar 1000 gulden in wilde laten slapen omdat hij geen zin had om een paar honderd gulden uit te geven aan een operatie?

Wat jij zegt is heel logisch. Maar het is in de praktijk toch niet zo.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:20

Desiree schreef:
O ja? En die klant dan bij de veearts (toen oerlemans in Nuenen) die die Berner Sennenhond van een paar 1000 gulden in wilde laten slapen omdat hij geen zin had om een paar honderd gulden uit te geven aan een operatie?

Wat jij zegt is heel logisch. Maar het is in de praktijk toch niet zo.

Er zijn helaas tig voorbeelden van mensen die hun hondjes aan bomen knuppen omdat ze op vakantie gaan! En nee, daar zitten amper rashonden tussen. Die vertoeven wel in een pension.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:32

Het hondje dat op marktplaats stond was een foxterrier. MEnsen hadden hem gevonden in het bos aan een boom op 29 december jl. zewillen de eigenaars achterhalen.

Rashonden komen net zo goed terecht bij slechte mensen als bastaardhonden. Ik denk niet dat er verschil is.

Net als jij ben ik tegen het nodeloze broodfokken en ik zou wel liever zien dat men met op gezondheid uitgeselecteerde honden fokt als men bezig is met fokken van rashonden.

Maar ik wil niet zo cru zeggen als jij een hond moet voldoen aan de standaard van een ras (terwijl de standaard vaak niet eens rijmt met een degelijk gestel en gezondheid!!!!!) en met papieren en dat er anders helemaal niet gefokt mag worden.

Ik hoop dat er altijd bastaardhondjes zullen zijn, (liever niet te veel opzettelijk), want ik ga voor mooie bastaardhondjes. Ik ken mensen met bastaardhondjes die er stapel gek mee zijn. Ik ken maar een paar mensen met rashonden die er zoveel van houden als dat ik van mijn honden hou.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:05

Desiree schreef:
Het hondje dat op marktplaats stond was een foxterrier. MEnsen hadden hem gevonden in het bos aan een boom op 29 december jl. zewillen de eigenaars achterhalen.

Rashonden komen net zo goed terecht bij slechte mensen als bastaardhonden. Ik denk niet dat er verschil is.

Net als jij ben ik tegen het nodeloze broodfokken en ik zou wel liever zien dat men met op gezondheid uitgeselecteerde honden fokt als men bezig is met fokken van rashonden.

Maar ik wil niet zo cru zeggen als jij een hond moet voldoen aan de standaard van een ras (terwijl de standaard vaak niet eens rijmt met een degelijk gestel en gezondheid!!!!!) en met papieren en dat er anders helemaal niet gefokt mag worden.

Ik hoop dat er altijd bastaardhondjes zullen zijn, (liever niet te veel opzettelijk), want ik ga voor mooie bastaardhondjes. Ik ken mensen met bastaardhondjes die er stapel gek mee zijn. Ik ken maar een paar mensen met rashonden die er zoveel van houden als dat ik van mijn honden hou.

Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die meer van hun bastaardje houden dan van hun rashond.
Ik hou zielsveel van zowel mijn bastaardjes als van mijn rashonden, zie er asboluut geen verschil in.

Sommige operaties zou ik ook niet uit laten voeren. Als de hond er een hoop stress mee krijgt en de vooruitzichten magertjes zijn vind ik dat je meer van je hond houdt als je hem uit zijn lijden verlost.

Waar ik wel een hekel aan heb is de zogenaamde fokkerij van rashonden zonder stamboom.
Een voorbeeld: Marktplaats staat vol met Chihuahua pups zonder stamboom (de meeste lijken niet eens op een Chi en ik kan garanderen dat een hoop erg groot worden ) en ze vragen prijzen die veel hoger liggen dan de pups die via de rasvereniging worden gefokt. En daar zitten veel particulieren tussen. Die denken even leuk geld te verdienen en daar kan ik me dus echt vreselijk kwaad over maken.

Ik kan mezelf trouwens toch enorm kwaad maken over mensen die zich totaal niet in honden verdiepen (rashonden of bastaardjes) en gewoon achter de trend van het jaar aanrennen.
Maar ook over mensen die honden de hele week de hele dag alleen laten en dan zeggen: maar hij sloopt niet en blaft niet en ligt de hele dag te slapen dus hij vindt het niet erg.
Een hond is een roedeldier en geen een hond vindt het leuk om alleen te zitten. Niet iedere hond uit dat op dezelfde manier, de ene legt zich erbij neer en gaat slapen en de andere gaat janken en sloopt de hele boel. Leuk vinden ze het geen van allen, je hoeft jezelf maar een beetje te verdiepen in het wezen hond om dat te begrijpen.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar dit gaat over fokken.
Op zich heb ik niets tegen gelegenheidsnestjes/pretnestjes als mensen zich heel goed verdiept hebben in wat er allemaal bij het fokken komt kijken. Dus niet alleen een onderzoekje bij de dierenarts en een boekje lezen.
En als ze maar niet van die achterlijke prijzen vragen voor de pups.

Niemand kan gezonde pups garanderen, ook de serieuze fokkers niet.
Het zijn en blijven levende wezens en je kan altijd voor verassingen komen te staan. Hou rekening met die verassingen en bedenk hoe je daar mee om zult gaan.
Laat een ander eens objectief kijken naar je hond en zijn gedrag, er zijn maar heel weinig mensen die hun eigen hond objectief kunnen bekijken. De meeste zijn (gelukkig maar) veel te gek met hun hond om dat te kunnen.

Bedenk jezelf waarom je eigenlijk wilt fokken? Is het alleen omdat het je zo leuk lijkt om een nestje te krijgen begin er dan niet aan.
Kijk ook eens naar al die advertenties op marktplaats. Wil jij jou pups daar echt tussen zien staan?
Denk je een kopie van je eigen hond te krijgen door er een nest mee te fokken? Zet dat maar uit je hoofd.
Iedere hond is anders en dat maakt het juist zo leuk.

Wees eerlijk en zet alles eens goed op een rijtje. Weet je dan nog zeker dat je een nestje wil zoek begeleiding van een ervaren fokker en ga ervoor.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:37

Desiree schreef:
Mensen die alleen maar van een bepaald ras houden, zijn vaak geen ware hondenliefhebbers.

Uhhh, pardon? Je kan toch wel je voorkeur voor bepaalde rassen hebben? Qua karakter, uiterlijk, waar je de hond voor kan gebruiken. Ik vind deze opmerking echt helemaal nergens op slaan. Alsof alleen de mensen die een hond uit het asiel hebben maar van honden houden... Omdat die toevallig een "goede daad" gedaan hebben om een hond uit het asiel te halen.
Ik begrijp mensen die een rashond nemen net zo goed als mensen die een asielhond nemen. Bij een hond van een goede fokker heb je nou eenmaal de zekerheid van karakter en geschiedenis.

Even algemeen weer, ik snap niet goed dat zoveel mensen er zo'n probleem mee hebben dat de TS een keer haar hond een nestje wil laten krijgen (wat volgens mij toch allemaal redelijk goed gebeurd) terwijl er honden worden gefokt door serieuze fokkers die geboren worden met afwijkingen zoals ademhalingsproblemen etc.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:12

Toch zie ik dat rashonden vaker als statussymbool aangeschaft worden dan een bastaardhondje. Bastaardhondjes worden vaker aangeschaft door mensen die gewoon een leuk hondje willen en geinterresseerd zijn in het wezen hond. Rashonden worden vaak toch voor bijvoorbeeld het stoere uiterlijk aangeschaft.

Kenissen van ons hadden 3 rashonden, die waren voor de keuring en om mee te fokken. Die honden mochten niet met andere honden spelen want owee ze konden eens een litteken oplopen. Toen er kinderen kwamen werden de honden afgedankt en hebben ze hun leven verder in de schuur mogen slijten...
Nog een bekende, dure hond aangeschaft, zou JR worden, is nu zo'n 40 cm hoog, tsja bij een broodfokker geweest. Nu zijn daar kinderen en is de hond ook afgedankt, ondanks dat er een hoop geld voor betaald is. Het wil dus niet zeggen dat mensen die een rashond zo goed hebben nagedacht over de aanschaf van die honden.

En nogmaals wat is verbetering van een ras? Wie bepaalt waaraan een ras moet voldoen? Persoonlijk vind ik het niet gezond wat er voor eisen worden gesteld aan sommige rassen. Die honden mogen dan toch gewoon doorgefokt worden in jullie ogen? En iemand die toevallig niet volgens de 'regels' fokt en toch gezonde hondjes aflevert, dat mag niet?
Je bent toch niet alleen goed genoeg voor een hond als je er alle shows en keuringen en weet ik veel wat mee afloopt? Ik denk dat een hond liever in het bos rondrent dan op zo'n keuring zit. En volgens mij heeft een hond liever een boomstam dan een stamboom...

Over karakter wat vastligt als je een rashond neemt, dat geloof ik niet. Weer een kennis heeft altijd herdershonden van dezelfde fokker, uit dezelfde familie, nou die honden zijn flink verschillend van elkaar qua karakter.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:15

Ze vraagt gewoon onze mening. Ik twijfel er gen moment aan dat ze enorm goed voor haar dieren is.
Ik vindt het heel goed dat het gewoon bespreekbaar is, ook van haar kant!

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:19

Esther schreef:
Toch zie ik dat rashonden vaker als statussymbool aangeschaft worden dan een bastaardhondje. Bastaardhondjes worden vaker aangeschaft door mensen die gewoon een leuk hondje willen en geinterresseerd zijn in het wezen hond. Rashonden worden vaak toch voor bijvoorbeeld het stoere uiterlijk aangeschaft.

Kenissen van ons hadden 3 rashonden, die waren voor de keuring en om mee te fokken. Die honden mochten niet met andere honden spelen want owee ze konden eens een litteken oplopen. Toen er kinderen kwamen werden de honden afgedankt en hebben ze hun leven verder in de schuur mogen slijten...
Nog een bekende, dure hond aangeschaft, zou JR worden, is nu zo'n 40 cm hoog, tsja bij een broodfokker geweest. Nu zijn daar kinderen en is de hond ook afgedankt, ondanks dat er een hoop geld voor betaald is. Het wil dus niet zeggen dat mensen die een rashond zo goed hebben nagedacht over de aanschaf van die honden.

En nogmaals wat is verbetering van een ras? Wie bepaalt waaraan een ras moet voldoen? Persoonlijk vind ik het niet gezond wat er voor eisen worden gesteld aan sommige rassen. Die honden mogen dan toch gewoon doorgefokt worden in jullie ogen? En iemand die toevallig niet volgens de 'regels' fokt en toch gezonde hondjes aflevert, dat mag niet?
Je bent toch niet alleen goed genoeg voor een hond als je er alle shows en keuringen en weet ik veel wat mee afloopt? Ik denk dat een hond liever in het bos rondrent dan op zo'n keuring zit. En volgens mij heeft een hond liever een boomstam dan een stamboom...

Over karakter wat vastligt als je een rashond neemt, dat geloof ik niet. Weer een kennis heeft altijd herdershonden van dezelfde fokker, uit dezelfde familie, nou die honden zijn flink verschillend van elkaar qua karakter.

Er zijn mensen met rashonden die ze slecht behandelen en er zijn mensen met bastaarden die ze slecht behandelen.

Mensen die via een rasvereniging op zoek gaan naar een pup zijn over het algemeen iets serieuzer bezig dan mensen die in een opwelling een pup kopen via marktplaats omdat hij er zo snoezig uitziet.

Als je op marktplaats kijkt zie je ook dat er toch veel meer honden zonder papieren een nieuwe baas zoeken dan honden met papieren.

Karakter is wel degelijk erfelijk, er kunnen altijd verassingen zijn (het zijn en blijven levende wezens) en hoe het karakter ontwikkeld heeft heel veel te maken bij welke baas ze terechtkomen.
Maar de basis is gelegd en als jij een angstige pup treft ben je niet blij hoor.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:28

Het doel van een rasver. is behoud van een ras, verbetering en gezondheidsbewaking. Dat niet iedere rasver. haar werk goed doet is inderdaad een probleem. Zo hoorde ik dat werkhonden zoals herders een rechte rug beter kunnen gebruiken dan die rare schuine rug, maar zien de keurmeesters liever een schuine rug.
Ik hoorde ook dat 'men"het drijfgedrag bij Border Collies eruit willen fokken omdat het niet mooi is dat ze zo laag lopen..onbegrijpelijk vindt ik dat.

Ok willen keurmeesters vaak niet bijgeschoold worden tav een bep. ras dat ze wel keuren...
Er is nog veel te doen op fokgebied......Dus laten we dat maar eens gaan doen.........Ik vindt mijn ras geweldig en wil me daar graag voor inzetten.

En als iemand dan vraagt hoe ik het vindt dat ze met een kruising of fout gebouwde hond fokt kan ik daar toch niet mee instemmen? Hoe goed ze ook voor de honden zal zijn...het gaat mij om het ras....

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:02

MMaxje schreef:
Ja hoor vaak genoeg.

Het is onzin dat mensen aan hun rashond status willen ontlenen, ik heb nog nooit zulke grote onzin gehoord. Het zijn vaak de goedkope marktplaatspuppies die na een maand of 9 de deur uit moeten.

Zodra mensen een groot bedrag uit moeten geven aan hun pup, gaan ze er wel eerst serieus over nadenken hoor.

Vergeet niet dat het voor de mensen die een kruising kopen ook veel geld kan zijn hoor.
Ik bedoel ik heb 8 jar geleden op mijn 11de mijn eerste hond gekocht (goldenretriever zonder papier)
Toen 375 gulden.
Weet je hoeveel jaar ik daar klusjes voor heb gedaan??

Mer dan de gemiddelde nederlander die een rashond van 1200 euro koopt

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:06

daantjuhhh schreef:
Vergeet niet dat het voor de mensen die een kruising kopen ook veel geld kan zijn hoor.
Ik bedoel ik heb 8 jar geleden op mijn 11de mijn eerste hond gekocht (goldenretriever zonder papier)
Toen 375 gulden.
Weet je hoeveel jaar ik daar klusjes voor heb gedaan??

Mer dan de gemiddelde nederlander die een rashond van 1200 euro koopt

Gelukkig zijn er zeer veel rashonden die een stuk minder geld kosten.
Van een heleboel rassen liggen de prijzen tussen de 600 en 750 euro.
Een hele hoop geld zeker weten maar als je kijkt wat ze tegenwoordig voor honden zonder papieren durven te vragen is het eigenlijk ook weer heel goedkoop.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:07

Nee het was een verglijking.
Ik dacht ik heb als elf jarig meisje 375 gulden neergelegd voor mijn hond.
Dat heeft mij waarschijnlijk meer werk gekost dan een gemiddelde nederlander die iets voor 1200 euro zou kopen.

Ik beodel dus ik heb voor mijn asbakje 5 jaar krom gelegen..
Waarschijnlijk word er voor een ras hond nu veel minder lang gespaard en hard gewerkt...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:10

En dat was gericht op het laatste berichtje van MMaxje
(laatste zin)