Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chrystal-gek schreef:Daantjuhhh, als ik zo de foto's bekijk in jouw profiel van de Jack dunkt mij dat jouw Jack bij lange na niet voldoet aan de eisen die aan een Jack worden gesteld.
daantjuhhh schreef:Chrystal-gek schreef:Daantjuhhh, als ik zo de foto's bekijk in jouw profiel van de Jack dunkt mij dat jouw Jack bij lange na niet voldoet aan de eisen die aan een Jack worden gesteld.
op die foto's was ze nog erg jong en nog lang niet volgroeid.
vergeet niet dat het een van de kleinere was uit een nest van 12.
ze heeft wat meer tijd nodig gehad om zich te ontwikkelen!
MMaxje schreef:
Volgens mij sla ik de plank helemaal niet mis! Rashonden worden vaak herplaatst vanuit de rasvereniging, en er zetten relatief minder rashonden in het asiel dan kruisingen! Dt heeft dus niets te maken met het feit dat je dan wel of niet een stamboom meekrijgt.
Desiree schreef:O ja? En die klant dan bij de veearts (toen oerlemans in Nuenen) die die Berner Sennenhond van een paar 1000 gulden in wilde laten slapen omdat hij geen zin had om een paar honderd gulden uit te geven aan een operatie?
Wat jij zegt is heel logisch. Maar het is in de praktijk toch niet zo.
Desiree schreef:Het hondje dat op marktplaats stond was een foxterrier. MEnsen hadden hem gevonden in het bos aan een boom op 29 december jl. zewillen de eigenaars achterhalen.
Rashonden komen net zo goed terecht bij slechte mensen als bastaardhonden. Ik denk niet dat er verschil is.
Net als jij ben ik tegen het nodeloze broodfokken en ik zou wel liever zien dat men met op gezondheid uitgeselecteerde honden fokt als men bezig is met fokken van rashonden.
Maar ik wil niet zo cru zeggen als jij een hond moet voldoen aan de standaard van een ras (terwijl de standaard vaak niet eens rijmt met een degelijk gestel en gezondheid!!!!!) en met papieren en dat er anders helemaal niet gefokt mag worden.
Ik hoop dat er altijd bastaardhondjes zullen zijn, (liever niet te veel opzettelijk), want ik ga voor mooie bastaardhondjes. Ik ken mensen met bastaardhondjes die er stapel gek mee zijn. Ik ken maar een paar mensen met rashonden die er zoveel van houden als dat ik van mijn honden hou.
Desiree schreef:Mensen die alleen maar van een bepaald ras houden, zijn vaak geen ware hondenliefhebbers.
Esther schreef:Toch zie ik dat rashonden vaker als statussymbool aangeschaft worden dan een bastaardhondje. Bastaardhondjes worden vaker aangeschaft door mensen die gewoon een leuk hondje willen en geinterresseerd zijn in het wezen hond. Rashonden worden vaak toch voor bijvoorbeeld het stoere uiterlijk aangeschaft.
Kenissen van ons hadden 3 rashonden, die waren voor de keuring en om mee te fokken. Die honden mochten niet met andere honden spelen want owee ze konden eens een litteken oplopen. Toen er kinderen kwamen werden de honden afgedankt en hebben ze hun leven verder in de schuur mogen slijten...
Nog een bekende, dure hond aangeschaft, zou JR worden, is nu zo'n 40 cm hoog, tsja bij een broodfokker geweest. Nu zijn daar kinderen en is de hond ook afgedankt, ondanks dat er een hoop geld voor betaald is. Het wil dus niet zeggen dat mensen die een rashond zo goed hebben nagedacht over de aanschaf van die honden.
En nogmaals wat is verbetering van een ras? Wie bepaalt waaraan een ras moet voldoen? Persoonlijk vind ik het niet gezond wat er voor eisen worden gesteld aan sommige rassen. Die honden mogen dan toch gewoon doorgefokt worden in jullie ogen? En iemand die toevallig niet volgens de 'regels' fokt en toch gezonde hondjes aflevert, dat mag niet?
Je bent toch niet alleen goed genoeg voor een hond als je er alle shows en keuringen en weet ik veel wat mee afloopt? Ik denk dat een hond liever in het bos rondrent dan op zo'n keuring zit. En volgens mij heeft een hond liever een boomstam dan een stamboom...
Over karakter wat vastligt als je een rashond neemt, dat geloof ik niet. Weer een kennis heeft altijd herdershonden van dezelfde fokker, uit dezelfde familie, nou die honden zijn flink verschillend van elkaar qua karakter.
MMaxje schreef:Ja hoor vaak genoeg.
Het is onzin dat mensen aan hun rashond status willen ontlenen, ik heb nog nooit zulke grote onzin gehoord. Het zijn vaak de goedkope marktplaatspuppies die na een maand of 9 de deur uit moeten.
Zodra mensen een groot bedrag uit moeten geven aan hun pup, gaan ze er wel eerst serieus over nadenken hoor.
daantjuhhh schreef:Vergeet niet dat het voor de mensen die een kruising kopen ook veel geld kan zijn hoor.
Ik bedoel ik heb 8 jar geleden op mijn 11de mijn eerste hond gekocht (goldenretriever zonder papier)
Toen 375 gulden.
Weet je hoeveel jaar ik daar klusjes voor heb gedaan??
Mer dan de gemiddelde nederlander die een rashond van 1200 euro koopt