hoera! mijn kat is krols (+vraagje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:09

Ik wou nog een opmerking plaatsen voor de mensen die tegen het fokken van netjes zijn vanwege het kattenoverschot. (ga nu even geheel off topic, maar dat maakt niet zo veel uit denk ik)
Hoe denken jullie over mensen die vegatariërs zijn, vanwege de bio-industrie. Ik ben namelijke en vegatariër, en heb vaak genoeg gehoord van mensen: "Ik vind het wel zielig voor de dieren in de bio-industrie, maar denk je nu echt dat als ik het niet eet, dat het dan ophoudt?" Kan me namelijk voorstellen dat mensen die nestjes ongecontroleerd nestjes fokken (onterecht) ook zo denken. Het asiel zit wel vol, maar dat zit het ook nog als ik geen nestje fok. Kon het niet laten deze vergelijking te maken.

Daarbij, ik ben zelf een hobby fokker. Dit jaar mijn eerste nestje. Het gaat om Cornish Rexen. Zeer aparte niet veel voorkomende dieren, waar toch wel vraag naar is. Deze katten gaan voor €325,- euro op 13 weken leeftijd weg. Dit vind ik heeeeeel anders dan mensen met een HTK kat, die voor de fun nestjes gaan fokken.

Groetjes Wendy

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:21

Wendy_Kila schreef:
Ik wou nog een opmerking plaatsen voor de mensen die tegen het fokken van netjes zijn vanwege het kattenoverschot. (ga nu even geheel off topic, maar dat maakt niet zo veel uit denk ik)
Hoe denken jullie over mensen die vegatariërs zijn, vanwege de bio-industrie. Ik ben namelijke en vegatariër, en heb vaak genoeg gehoord van mensen: "Ik vind het wel zielig voor de dieren in de bio-industrie, maar denk je nu echt dat als ik het niet eet, dat het dan ophoudt?" Kan me namelijk voorstellen dat mensen die nestjes ongecontroleerd nestjes fokken (onterecht) ook zo denken. Het asiel zit wel vol, maar dat zit het ook nog als ik geen nestje fok. Kon het niet laten deze vergelijking te maken.

Daarbij, ik ben zelf een hobby fokker. Dit jaar mijn eerste nestje. Het gaat om Cornish Rexen. Zeer aparte niet veel voorkomende dieren, waar toch wel vraag naar is. Deze katten gaan voor €325,- euro op 13 weken leeftijd weg. Dit vind ik heeeeeel anders dan mensen met een HTK kat, die voor de fun nestjes gaan fokken.

Groetjes Wendy

ik ben zelf geen vegetarier meer, wel geweest, maar ik merkte toch dat ik wel een behoefte aan vlees had... ik eet niet veel vlees en ik probeer wanneer ik vlees aanschaf wel "scharrelvlees"te kopen, maar..... dat is soms gewoon niet haalbaar..ivm met de kosten, klinkt zwak maar zo is het gewoon.. het zou best kunnen dat sommige vermeerderaars zo redeneren, maar dat vind ik een slap excuus, het is nl erg goed zelf in de hand te houden of je fokt of niet, de bio industrie is een veeel groter geheel en kun je idd niet in je eentje aanpakken, mensen die voor de fun fokken wel, zeker de mensen die er ook nog "trots'voor uit komen, het heeft ook geen enkel maatschappelijk of economisch doel, het kost de overheid ( ahum, de vrijwillige instellingen) alleen maar geld...het heeft zo gezegd alleen maar nadelen ( overpopulatie, zieke dieren, verwilderde dieren enz) en hoe banketstaaf het ook is, de bio industrie heeft ook een economisch doel... ( maakt even niet uit of ik het daar mee eens ben hoor)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: hoera! mijn kat is krols (+vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:50

Ik moet natuurlijk ook even mijn mening geven...

Allereerst heb ik zelf een poes van 1.5 die een 'ongelukje' was. De moeder van Alexis (mijn poes dus) woont bij mijn collega en was nog niet gesteriliseerd toen ze zwanger thuiskwam. Ze was toen zelf net een jaar en niet zo groot. Toch heeft ze op 2-7-'04 4 gezonde kittens ter wereld gebracht. We hebben geen idee wie de vader van de 4 is. Kan dus ook een kater met een ziekte zijn maar dat betwijfel ik aangezien mijn lieve schat helemaal gezond is. Alle 4 de kittens hebben een goed tehuis gekregen. Mijn collega heeft er eentje zelf gehouden. Helaas is het rode katertje wat er tussen zat verongelukt en dus niet meer onder de levenden. Ik kreeg Alexis toen ze al 3 maanden was want bij haar eerste huis bleek een kind allergisch te zijn. (lekker debiel, alsof ze dat niet wisten voordat ze een kitten namen....) Toen kwam ze dus naar mij. En ze was toen geen kitten meer. Wel klein eigenlijk maar dat is ze nog steeds. En daardoor vond ik haar helemaal niet minder leuk!! Veel mensen nemen een kitten omdat hun kinderen dat zo leuk vinden. Ik ben helemaal gek op mijn schatje en wil haar voor geen goud kwijt...

Afijn, mevrouw is dus nog wel steeds krols om de 2 weken en daar word ik dus nu wel lichtelijk gek van....kan namelijk 's nachts niet goed slapen dan.... Dus ik ga in het nieuwe jaar wel even langs een dierenarts...'t arme dier weet ook niet wat ze met haar hormonen aan moet.

Ik moet toegeven, ik wilde eerst ook een nestje van haar (aparte kleur, zie foto in profiel) maar zag toen het licht. Het zou me ten eerste teveel geld kosten en ten tweede zijn er idd al genoeg katten in Nederland. Maar haar laten helpen kost best centjes...dus ik ben aan het sparen en daarom gaat het pas in januari gebeuren.

Maar ik wil wel een 2e kitten erbij, omdat ze anders zo alleen is als ik aan het werk ben. En ik wil een kitten omdat ik denk (DENK zeg ik) dat ik die het makkelijkst kan plaatsen bij Alexis. En ik zoek daarvoor Marktplaats af en kijk op kaartjes bij de supermarkten...en als ik dan niets kan vinden ga ik wel naar het asiel...

Lijkt mij niet uit te maken of je een kitten nou uit een asiel haalt of bij iemand anders thuis...je maakt het overschot ietsjes minder....(behalve dan als iedereen blijft fokken ja...)

Maar goed. TS: ik ga je niet zeggen dat je stom bent geweest want daar ben je wel achter. Wel ben ik het met de rest eens dat als je een nestje hebt gehad dat het het beste is als je haar laat helpen. (of had je dat al gezegd ) En ik hoop dat je poes en de kittens geen ziektes hebben....maar laat dat je pappie maar lekker onderzoeken....

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:53

haha mijne is ook zwanger alleen is ze zelf pas net 6 maanden. Lekker hor als je nog een kater in huis hebt ook!!! Ein januari, begin februari hebben we dus babypoesjes!!!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:54

Rambogirl schreef:
haha mijne is ook zwanger alleen is ze zelf pas net 6 maanden. Lekker hor als je nog een kater in huis hebt ook!!! Ein januari, begin februari hebben we dus babypoesjes!!!

Moet je trots op zijn!!

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:59

shalimar: ja het maakt wel uit of je een kat uit het asiel haalt of bij iemand thuis die BEWUST ( want daar gaat het om) een nestje HTK katten heeft liggen, als men ze makkelijk kwijt raakt is het fokken ook niet zo'n drempel...

ik zelf heb ook 1 keer een nest kittens gehad, was ik totaal niet blij mee, poes is twee hoog uit het raam gesprongen.. dus niks niet bewust naar buiten gedaan om een nest.. ik heb haar een kwartier nadat ze naar buiten was gesprongen weer gevonden.. DA gebeld en uitgelegd, ach nee zo snel zou het wel niet gaan ze was 9 mnd, toen en de DA vond het ook te jong om te steriliseren ( let wel dit is 10 jaar terug, was ik nog een stukkie meer onervaren en jonger ) ze heeft 6 kittens gekregen, ik heb er 2 gehouden, twee naar een vriendin en twee naar mijn zus, ik wist en weet ten aller tijden hoe het met de katten gaat en ging ( van de 6 leven er nog maar 2) dit was eens maar nooit meer, ik stond er toen al niet achter en nu al helemaal niet... ik heb momenteel zelf twee poezen in huis ( beide gesteriliseerd uiteraard) de een is een afdankertje ( uit een inteelt combi) de ander is een in het "wild" geboren kitten...

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:59

Rambogirl schreef:

haha

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:19

Mijn kat is ook zwanger geworden van een straatkat. En eigenlijk is alles daarbij goedgegaan. Geen kattenaids (wist niet eens dat dat bestond ) of andere ziektes.

@ rambogirl verzorg je kat aub super goed!! Mijn poesje was ook per ongeluk zwanger toen ze net n half jaartje was en omdat ze zo klein en jong was is ze er bijna aan onderdoor gegaan.
Er zijn speciale brokken te koop bij de dierenwinkel die alles bevatten voor zwangere/zogende katten.
Onze dierenarts heeft haar ook nog 3 keer een vitaminespuit moeten geven.
Ze heeft nu nog steeds ademhalingsproblemen en ze maakt geen goede wintervacht aan. Ze heeft het in de zomer dus altijd benauwd en in de winter altijd koud.
Geen pretje dus...

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:31

Rambogirl schreef:

Arm beest.... Ze is met 6 maanden zelf nog een kitten!

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:36

Lotte1990 schreef:
Mijn kat is ook zwanger geworden van een straatkat. En eigenlijk is alles daarbij goedgegaan. Geen kattenaids (wist niet eens dat dat bestond ) of andere ziektes.

@ rambogirl verzorg je kat aub super goed!! Mijn poesje was ook per ongeluk zwanger toen ze net n half jaartje was en omdat ze zo klein en jong was is ze er bijna aan onderdoor gegaan.
Er zijn speciale brokken te koop bij de dierenwinkel die alles bevatten voor zwangere/zogende katten.
Onze dierenarts heeft haar ook nog 3 keer een vitaminespuit moeten geven.
Ze heeft nu nog steeds ademhalingsproblemen en ze maakt geen goede wintervacht aan. Ze heeft het in de zomer dus altijd benauwd en in de winter altijd koud.
Geen pretje dus...

Heeft de DA toen niet geadviseerd om jou poes te laten castreren en dus de ongeboren-kittens weg te laten halen??

Sorry hoor mensen maar waar zijn we tegenwoordig mee bezig... Ik vind dit eigenlijk echt niet kunnen, poezen die met 6 maanden al zwanger zijn!

Oke jonge katjes zijn leuk, maar houdt het wel diervriendelijk en denk alsjeblieft ook aan alle asieldieren die op een lief baasje zitten te wachten!

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:52

Bamburi schreef:
Rambogirl schreef:

idd arm beestje misschien weet ze nog niet eens hoe ze ervoor moet zorgen op die leeftijd.

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:54

Bamburi schreef:
Rambogirl schreef:

Inderdaad! Onze kat Muis is ongeveer 6 maanden en echt nog een kleine speelvogel! Ik zou haar nu nog niet met kittens kunnen zien rondlopen ( nooit trouwens want als ze oud genoeg is wordt ze gesterilliseerd ) Zij is trouwens een asielkatje! (haar verhaal staat in mijn profiel )

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:47

ik heb een kat van 7 maanden oud, het is een kat die graag naar buiten wil,dus wij hebben hem laten castreren....om er voor te zorgen dat er dus niet meer kattenoverschot komt en hij geen rare en enge ziektes kan over brengen naar een andere en bij zichzelf

dat je er nog om kunt lachen,je poes is zelf net 6 maanden oud en nu al kittens.....daar is ze natuurlijk echt nog niet aan toe....ze weet niet wat zich overkomt als ze moet gaan bevalllen....de kans is groot dat de kittens dit niet overleven!!!
a: zij is zelf nog te klein en niet genoeg ruimte
b: door ruimte tekort kunnen de kittens zich niet goed ontwikkelen....en komen dus niet voldoende ontwikkelt op de wereld.....c: dat zou dus kunnen betekenen dat jouw kittens te zwak zijn en overlijden....wat denk je dat er met je kat van 6maanden gebeurd???? totaal over de zeik...en er zit ook nog een kans in dat zij zelf de bevalling niet overleeft!!!! zit je met kittens zonder moeder....snap niet dat je hier om kan lachen

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:06

Rambogirl schreef:

HAHA.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:55

Wendy_Kila schreef:

Groetjes Wendy

Er is ook nog een (gulden ) middenweg, namelijk biologisch vlees kopen. Hiermee zal niet direct de bio-industrie stoppen maar met iedere nieuwe klant heeft een biologische boer weer meer overlevingskansen!

En wat betreft jouw hobbyfokkerij..... het is misschien een beetje anders meer zeker niet heeeeeel anders zoals jij het zelf noemt. Het wordt pas iets anders als je aangesloten bent bij een erkende rasvereniging, je aan de regels houdt en met mate fokt. Het spijt me maar ik ben er gewoon niet van gecharmeerd.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 29-12-05 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:57

Rambogirl schreef:

Lachen joh. Helaas heb jij ook het verstand van een baby.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:58

ja echt he!!!! kan hier zo boos om worden maar helaas helpt dat niks dus dat doen we dan ook maar niet.....verspillde tijd noemt men dat dan he...

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:01

Maar het fokken op zich vind ik geen probleem. Zolang je het doet met volledig gezonde ouderdieren, zodat de kittens gezond zijn.

Maar ook dan is het van belang dat je al genoeg aanvraag hebt voor eventuele kittens, en dat je weet wat de risico's zijn, en dat je er terdege rekening mee houdt.

In het fokken van raskatten zie ik dus geen probleem, die worden vaak minder impulsief aangeschaft. Kijk maar eens naar de verschillen in het aantal raskatten, en het aantal marktplaats kittens in het asiel!

Maar om nog meer HTK-kittens te gaan fokken...nee, daar kan ik me niet in vinden. Ten eerste weet je niets van erfelijke afwijkingen, die soms een generatie overslaan. En ten tweede...ze zijn een stuk goedkoper in de aanschaf, dus mensen kunnen ze veel impulsiever aankopen, en belanden derhalve ook vaker in het asiel.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:03

Wel als het zgn. hobbyfokkers zijn. Zo is er toch geen enkele controle op de 'juistheid van het fokproduct' (sorry, weet echt even niet hoe ik het anders moet zeggen ).

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:06

Waarom zou het zo niet kunnen?

Onze kat is ook per ongeluk zwanger geraakt, meerdere keren. ( 1e keer ongeluk, 2e keer nét te laat met pil.)

Het zijn allemaal prachtige/ lieve / gezonde katjes geworden..
die erg gewilt zijn bij een hoop mensen.
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 29-12-05 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JustNanno

Re:

Wie moet dat controleren dan? Ik neem aan dat de ouders uitgebreid getest zijn, zodat de risico's minimaal zijn

JustNanno

Re:

miisshOrse schreef:

Onze kat is ook per ongeluk zwanger geraakt, meerdere keren. ( 1e keer ongeluk, 2e keer nét te laat met pil.

Als jij het topic gelezen had, had je geweten waarom het niet zou kunnen

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:07

MMaxje schreef:
miisshOrse schreef:

Onze kat is ook per ongeluk zwanger geraakt, meerdere keren. ( 1e keer ongeluk, 2e keer nét te laat met pil.

Als jij het topic gelezen had, had je geweten waarom het niet zou kunnen

Dan hoef ik het er toch nog niet mee eens te zijn, of wel soms

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:07

precies!!!!! raskatten moet je een aardig bedrag voor neerleggen...wat dus inderdaad betekent dat mensen eerst goed nadenken over hun aankoop en ze zeker niet zomaar in een asiel stoppen!!!!

ik zou nooit met me htk kat gaan fokken....het is een kater en wij weten dat wij hem niet binnen kunnen houden...hij is 7 maanden oud dus hij mag nog niet naar buiten,maar wij hebben hem voor de zekerheid laten castreren zodat als hij wel ontsnapt hij niet de 1e de beste kattin pakt....en geen ziektes kan krijgen en overbrengen....deze komt van mensen op een boederij die een soort van asiel hebben maar voornamelijk met kittens die dus inderdaad gedumpt zijn.....

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:09

miisshOrse schreef:

Dan hoef ik het er toch nog niet mee eens te zijn, of wel soms

Dan moet je niet vragen waarom het zo niet zou kunnen, maar zeggen dat je het er niet mee eens bent., En dan ook graag onderbouwd.