Elke dag tuin vol dode vogels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Elke dag tuin vol dode vogels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 00:37

Dat is allemaal wel leuk en aardig als je in de stad woont of in een andere dicht bebouwde omgeving maar in het buitengebied is zoiets echt niet haalbaar

En hier zijn de mensen in de buurt toch echt heel anders dan bij Desiree.
Zowel de 'stadse' mensen die hier achter wonen aan de kant van het dorp als de ouderwetse boeren weten vaak wel van wie een kat is. En loopt er een kat ergens aan, heb je hem vaak binnen een dag weer terug omdat hier in de buurt dan netjes de DA wordt gebeld en als je een kat kwijt bent, bel je ook de DA even op.
Hier worden katten gezien als goede ongediertebestrijders, nuttige dieren dus.

Overigens vrees ik dat je hier in de buurt sowieso al problemen zou hebben met vogels in kooitjes of volieres, katten in de buurt of niet.
Hier lopen namelijk zeer goede rovers, marters en wezels. En die dieren zijn beschermd en mogen niet worden gedood.
Zelfs niet als ze al je eieren jatten en zelfs krielkippen doden...
Jammer maar het is niet anders, die dieren komen overal doorheen.
Net als vossen, vorig jaar had de buurman er nog eentje in het kippenhok. Op een paar na alles afgeslacht en slechts 1 kip meegenomen.

Oh en als je een trotse eigenaar bent van een mooie moestuin moet je die hier ook erg goed omheinen. Anders lijkt het al snel of je ipv boontjes, konijnen aan het kweken bent Clown
Overigens heb ik hier ook wel tamme konijnen gehad die los op het erf liepen. Volwassen dieren werden echt niet gegrepen ondanks al die katten.
Maar toen een konijn vreemd ging met een wild konijn, werd het nestje wel leeg geroofd door zowel onze katten als de katten van de buren.
Blijkbaar waren ze toch niet slim genoeg of gewoon te tam om buiten te overleven...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:12

stadse mensen hebben ook een andere instelling t.a.v. dieren dan mensen op het platteland. Hier vind ik ze soms keihard, het zijn maar produkten. Ze moeten geld opleveren en ze moeten zoveel mogelijk uitgebuit worden. Daar ben ik ook geen voorstander van. Katten hebben hier 1 geluk: ze leveren niets op. Dus worden ze ook niet uitgebuit.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:17

Doel je er nou op dat dat de instelling op 't platteland is? In dat geval kan ik 't niet met je eens zijn. Probeer hier eens een - willekeurig welk - dier kwaad te doen en je hebt echt gezeik. Dat is in Roermond zo, in Swalmen idem, en dat heb ik ook in Brabant zo ervaren. Boeren doen hun dieren geen kwaad, het is hun levensonderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:21

Ben ik blij dat ik niet in de stad woon dan. Zoals Sylvia al zegt, probeer hier een dier kwaad te doen en je hebt het hele dorp achter je aan.

En zo hoort het!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:31

Sylvia schreef:
Doel je er nou op dat dat de instelling op 't platteland is? In dat geval kan ik 't niet met je eens zijn. Probeer hier eens een - willekeurig welk - dier kwaad te doen en je hebt echt gezeik. Dat is in Roermond zo, in Swalmen idem, en dat heb ik ook in Brabant zo ervaren. Boeren doen hun dieren geen kwaad, het is hun levensonderhoud.

De koeien worden goed behandeld, en de paarden ook wel. Maar zo'n goedkoop huisdiertje als een kat, daar maalt niemand om. Natuurlijk keuren ze mishandeling af maar ze doen er niets aan, terwijl ik het zou proberen te voorkomen als ik er van af wist. En honden zijn een leuke manier om bij te verdienen. Je zet ze in een donkere muffe stal waar ze nooit uit komen, en je fokt er nestjes mee. En dat vind ik heel erg. Niet iedereen hier op het platteland gaat zo met dieren om. Maar het gebeurt wel veel.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:57

Dat is hier toch echt anders desiree. Katten worden hier namelijk gezien als zeer nuttige dieren.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat er boeren zijn die geen katten hebben.

Lijkt me meer een enkele kattenhater die zo denkt...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:40

Op het platteland geven katten over het algemeen geen overlast. Het gaat mij eigenlijk alleen over katten in woonwijken.

Bij de boeren die ik ken worden de katten alleen gezien als ongediertebestrijding. Ze worden niet ingeent, gaan niet naar de DA als ze ziek zijn en worden niet gecastreerd. Voordeel hiervan is wel dat je daar hele sterke kittens vandaan kunt halen, alleen de sterkste worden oud genoeg om voort te planten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:26

MarijeR schreef:
Dat is hier toch echt anders desiree. Katten worden hier namelijk gezien als zeer nuttige dieren.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat er boeren zijn die geen katten hebben.

Meldt zich. Wij hebben geen katten, maar een hond die muizen/ ratten vangt (als ze er zijn)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:02

Ik ken hier 1 boer die katten heeft. Verder zit hier nog 1 persoon die katten heeft, die izjn er aan komen lopen. De rest die hier woont, houdt niet zo van katten. En dat hoor ik van mensen die jonge katjes proberen te slijten aan ieder voorbij komend persoon. Want die worden er nu weer veel geboren hoor. Gelukkig hoor ik nu van 2 katten mensen dat ze hun dieren willen laten steriliseren. Dat scheelt weer voor het asiel....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:46

Heb even wat gesplit. Een discussie is leuk, maar ruziemaken graag even voor een andere plek bewaren...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:49

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:24

Ik vind je opmerking daaro niet terecht: bij jullie zijn ze niet goed voor katten, dus zijn ze dat nergens op 't platteland. Logisch.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:33

Desiree, ik vind ook dat je wel erg zware conclusies trekt. Ik als boerendochter weet als geen ander dat het leven hard kan zijn en dat gewoon elke cent meetelt! Elk dier heeft zijn functie en behoort ook gewoon geld op te brengen...! Je kan je het in deze tijd niet veroorloven om alles maar aan te houden en een goed leven te geven ook al heb je de ruimte. Geeft een koe geen kalf meer, levert dat geen melk op, dus de koe wordt geruimd. Heel hard, maar dat is het leven. Verder is het gewoon zo dat de dieren goed behandeld worden, omdat ze het geld moeten opbrengen waarvoor wij 14uur per dag werken (als het niet meer is). En ik heb er bij voorbaat een hekel aan als je dus nu al gaat roepen dat het de plattelanders zijn die niet goed voor dieren zijn, terwijl ze hier tenminste los lopen en niet in een rijtjeshuis vertoeven... (als we zo gaan beginnen!)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:40

Tja katten blijven katten en zoalng ze loslopen in de tuinen pikken ze weleens vogeltjes mee. Zo doet onze kat het en de kat van de buurvrouw ook, en alle andere. Je kan het proberen met een belletje maar dat kunnen ze ook stilhouden en dan plots aanvallen. Maar ik vind het echt niet leuk als mensen katten moeten binnenhouden, omdat iemand anders misschien een hekel heeft aan katten. En als je kostbare vogels hebt, moet je ze maar afschermen. Een kat moet een kat blijven.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:49

Hermesdeux, wat je zegt klopt helemaal en zo is het bij ons ook altijd gegaan. Maar dat koeien etc die geen melk meer geven geruimd worden wilt niet zeggen dat we niet goed zijn voor die beesten, die hebben een prima leven bij ons; net als de anderen dieren. En dat geldt voor vrijwel elke boer in onze regio.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:54

Jullie halen er nu weer de koeien bij. DAar heb ik het helemaal niet over gehad.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:20

Waarom haal jij er dan plattelanders bij als het over dode vogels in een tuin gaat?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:41

Ik heb geprobeert het hele topic te lezen, maar dat is me niet gelukt.

Astragirl schreef:
Tja katten blijven katten en zoalng ze loslopen in de tuinen pikken ze weleens vogeltjes mee. Zo doet onze kat het en de kat van de buurvrouw ook, en alle andere. Je kan het proberen met een belletje maar dat kunnen ze ook stilhouden en dan plots aanvallen. Maar ik vind het echt niet leuk als mensen katten moeten binnenhouden, omdat iemand anders misschien een hekel heeft aan katten. En als je kostbare vogels hebt, moet je ze maar afschermen. Een kat moet een kat blijven.

Hier ben ik het niet mee eens!!!
Als ik vogels heb, ik houdt ze in mijn tuin, is het toch te zot voor worden dat IK er voor moet zorgen dat een kat ze niet te pakken krijgt!
De eigenaars van de katten zijn verantwoordelijk voor de katten.
Houdt ze binnen, in de tuin of aan een lijntje maar zorg ervoor dat een ander geen last heeft van JOUW katten!!!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:50

Desiree schreef:
Nee, mensen zijn niet verder. Dat hoor je wel. Want ik moet mijn hond bij me houden, maar dat zij hun kat bijhouden vinden ze niet nodig.

Ben ik het niet mee eens! kat van een vriendin van mij kwam Nooit (!) verder dan de voortuin of achtertuin (Hij zal de drang wel niet zo hebben gehad).. op een dag zat hij in de voortuin te zonnen, kwam er een opgefokte bouvier langs en beet de kat zo dood.. de baas liep zo'n 15 meter van de hond af en probeerde zich er vanaf te maken dat het nou eenmaal de hond zijn instinct is.. dus wat jij zegt gaat in lang niet alle gevallen op.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:44

Ylana schreef:
Ik heb geprobeert het hele topic te lezen, maar dat is me niet gelukt.

Hier ben ik het niet mee eens!!!
Als ik vogels heb, ik houdt ze in mijn tuin, is het toch te zot voor worden dat IK er voor moet zorgen dat een kat ze niet te pakken krijgt!
De eigenaars van de katten zijn verantwoordelijk voor de katten.
Houdt ze binnen, in de tuin of aan een lijntje maar zorg ervoor dat een ander geen last heeft van JOUW katten!!!

Juist, en jij bent verantwoordelijk voor je vogels dan niet los te laten vliegen . punt. Jjij moet dan ook de moeite doen om een voliere te bouwen die stevig is ofzo. Je kan een kat zijn natuur niet afpakken omdat er nu éénmaal mensen zijn die hun eigendieren geen fatsoenlijk kot geven. Onze konijnen lopen ook in een ren, en worden niet doodgebeten, omdat we de moeite doen om ze te beschermen. Beide partijen moeten moeite doen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:52

Astragirl schreef:
Juist, en jij bent verantwoordelijk voor je vogels dan niet los te laten vliegen . punt. Jjij moet dan ook de moeite doen om een voliere te bouwen die stevig is ofzo. Je kan een kat zijn natuur niet afpakken omdat er nu éénmaal mensen zijn die hun eigendieren geen fatsoenlijk kot geven. Onze konijnen lopen ook in een ren, en worden niet doodgebeten, omdat we de moeite doen om ze te beschermen. Beide partijen moeten moeite doen...

En aangezien de kat nog steeds in MIJN tuin komt, aan MIJN vogels probeert te zitten, die ik inmiddels goed probeer te beschermen, dan doet er toch maar één kant moeite of zie ik het verkeerd?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:24

Hermesdeux schreef:
Waarom haal jij er dan plattelanders bij als het over dode vogels in een tuin gaat?

Ik leef zelf hier op het platteland, en ik weergaf de reacties hier in de buurt van de mensen als het over dieren en vooral over katten ging. Dat deed ik omdat men mij vroeg om er met de eigenaar over te praten etc.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-06-05 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:36

Astragirl schreef:

en jij bent verantwoordelijk voor je kat en jij neemt die verantwoordelijkheid niet! wat jij zegt klinkt echt asociaal. Een beetje andere mensen op kosten jagen door een dure omheining om hun tuin aan te laten leggen om jouw kat, terwijl die taak juist bij jou ligt! Een hond kun je ook niet zijn natuur afpakken. Dus moeten we die ook allemaal maar los laten lopen en maar laten doen? Altijd die smoesjes van "natuur van de kat" en "een kat kun je niet....". lees dit nog maar eens:
ThePast03 schreef:

Overigens ben ik best verbaasd dat sommige mensen hier zichzelf behoorlijk druk maken over hun katten maar niet kunnen begrijpen dat vogeleigenaren ook gek zijn met hun vogels.
Zo leuk is het niet om je vogels dood te vinden omdat er een kat tegen het gaas heeft gesprongen.
Gun iemand anders ook zijn hobby en laat die hobby niet verpest worden door je eigen hobby (in dit geval je huisdieren).

Jouw kat heeft in andermans tuin niets te zoeken. Mijn schoonmoeder heeft een moestuin. Daar zit ze nogal eens in te graven en te planten. Stel dat ze in de kattenstront grijpt. Smakelijk eten! GElukkig nemen ze in dat dorpje wel verantwoordelijkheid voor hun dieren. IN haar tuin komen dus geen katten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:11

Schiet eens een korrel zout op een kat of zet er stroom op, goed veel en hard, reken maar dat ze niet snel terugkomen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:49

Ik heb totaal geen verstand van vogels, afgezien van wat parkietjes die ik vroeger had, maar ik snap even iets niet...

Als een kat in een voliere kan komen om vogels te vangen, moet zo'n vogel er toch ook uit kunnen komen?
En om je eigen (dure Verward ) vogeltjes te bewaren neem ik aan dat de voliere goed afgesloten is. Je wilt tenslotte niet de kans lopen dat je dure vogeltjes weg vliegen.

Maar hoe kan een vogel dan dood neervallen als er een kat langs loopt of zelfs tegen het hok springt/klimt?
Hier zie ik namelijk nooit vogels dood neervallen als er een kat in de buurt komt Verward
Een vogel vliegt dan simpel even weg en gaat 5 meter verderop zitten.
Zou een vogel in een hok dan soms van de stress dood vallen? Omdat de eigenaar besloten heeft dat een vogel in een hok leuk is maar op die manier wél de vogel zijn overlevingsstrategie afneemt omdat hij niet meer weg kan vliegen?
Wie is dan de veroorzaker van de stress?
Ik zie hier namelijk erg weinig gestressde vogeltjes in de tuin terwijl er 6 katten rondlopen...
Beter gezegd, de katten worden hier soms geterroriseert door een stel zwaluwen of spreeuwen die op 5cm boven de katten duiken en de katten door de tuin jagen Clown

Overigens had ik hier vandaag nog iemand die vroeg of ik niet een nestje jonge katten had.
De boer had afgelopen week zijn laatste kat dood aan de kant van de weg gevonden en zijn vrouw had alweer geklaagd over muizen in de kast.
Maar ja, hier is alles geholpen en de nestjes in de plaatstelijke krant waren al snel weg.
Blijkbaar zijn de mensen in Groningen wat meer gesteld op katten dan in Twente... Clown