yvvv schreef:Als hij iemand bijt, wat is jouw reactie?
Onder iemand versta ik een persoon. Dan kan hij/zij (heb er twee) een schop verwachten, en daarna is het nog maar aanzien.
Als hij/zij een andere hond tracht te bijten krijgt hij/zij een tik over zijn neus en waarschuw ik hem met mijn stem. Het is natuurlijk een hondending, maar ik wil niet hebben dat hij/zij uithaalt.
Citaat:
Als hij iets doet wat minder erg is, bijvoorbeeld een krant kaptbijten, hoe reageer je dan?
Verhef mijn stem, soms een tik over de neus, soms jaag ik hem/haar onder de tafel of naar buiten en negeer hem/haar een tijdje
Citaat:
Als je thuiskomt en je merkt aan je hond zijn gedrag dat hij iets heeft misdaan, wat doe je?
Ik ga eerst zoeken naar de evt misdaad. Als hij/zij weer aan de schoen van mijn vader heeft gekauwt kan hij/zij er een tik mee verwachten (een zachte, ik pijnig mijn honden NIET) en waarschuw ik ze met mijn stem.
Als ik niks kan vinden kijk ik boos naar hem/haar en negeer hem/haar.
Mijn honden weten altijd dat ze wat gedaan hebben, ze zijn niet achterlijk. Dus als ik ze achteraf straf weten ze echt wel waarvoor dat was. Op heterdaad betrappen zijn ze meer de pineut.
Citaat:
Is slaan en schoppen echt te erg, en is het zielig voor de hond? Of denk je er niet bij na en geef je hem de straf die op dat moment het beste uitkomt?
Slaan en schoppen is niet zielig, als je het maar niet overdrijft. Toen ik Bandit erop betrapte dat hij de bank aan het slopen was en ik hem een opsodemieter gegeven en hij verdiende het. Want hij weet dat het niet mag maar doet het toch. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Maar ik denk er wel over na want, wederom, ik pijnig mijn honden niet zomaar.
Citaat:
Of leer je je hond goed en kwaad door middel van belonen? En dan bedoel ik echt alleen belonen, zonder straffen?
We hebben Lilo zindelijk gekregen door haar te leren dat naar buiten gaan een snoepje oplevert. Helaas denkt ze nu dat het ook geldt als ze twee poten buiten de deur heeft gezet
Bandit sloopt elke wcrol die hij te pakken kan krijgen. Dan hou ik er eentje voor zijn neus. Als hij heb wil pakken zeg ik bestraffend 'nee', als hij er niet op reageert zegt ik belonend 'goed zo jochie'
Dus ja, mijn honden krijgen wel eens een goede tik. En dat vind ik niet zielig. Het is gewoon zoiets als 'if you can't do the time, don't do the crime.' Had hij/zij maar niet iets stouts moeten doen.
We hebben heel wat te voorduren gehad met Bandit, hij was een rasechte sloper en vrijwel niks hielp.
Maar ze hebben er niet onder geleden, het zijn vrolijke honden die een fijn eigen karakter hebben. En ik hou echt met heel mijn hart van ze en ik weet dat ze ook gek op mij zijn.