Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:44

Ik ben een echt hondenmens :+ geboren en getogen met honden. Ze zijn altijd bij me én ik maak veel kilometers met mijn honden in de auto.

In 1 auto zitten ze los in de kofferbak.

Andere auto zit zo'n rooster in zodat ze niet naar voor kunnen vliegen bij een ongeval, dit heeft mijn voorkeur, het andere vind ik onveilig, daar wil ik al langer werk van maken.

Met een bench zal ik nooit werken, lijkt me veel te krap en ze kunnen niet lekker rondkijken.

Je ziet het inderdaad wel vaak op hondenscholen, dat zowat iedereen er één heeft. Het lijkt wel een levensstijl :D maar staat voor mij volledig los van al dan niet hondenmens zijn := maar goed, ik loop ook niet met een trainingsvest rond of andere hondenattributen. Ik doe alles met een halstertouw. Wellicht ben ik dus meer een paardenmens :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:52

Dacht ik toch even dat je het over mij had F_T :D

Miles, het was geen kritiek maar een vraag, ik zag niet dat het een pup was.

In de personenauto kan geen bench, we hebben een station maar mijn rolstoel of scootmobiel moet ook mee. We hebben één van de honden net meegenomen met een tuigje aan de veiligheidsriem. Was maar een klein stukje maar het ging eigenlijk wel goed.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:01

Percy schreef:
Dacht ik toch even dat je het over mij had F_T :D

Miles, het was geen kritiek maar een vraag, ik zag niet dat het een pup was.

In de personenauto kan geen bench, we hebben een station maar mijn rolstoel of scootmobiel moet ook mee. We hebben één van de honden net meegenomen met een tuigje aan de veiligheidsriem. Was maar een klein stukje maar het ging eigenlijk wel goed.

Ik weet niet of jij in ieder Europees land vast zit?
:P :+ }> :') :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:08

Benzz schreef:
Little_Gift schreef:
Nou ter bewijs toch maar een foto gemaakt daarnet _O-
Destijds bij Schmidt in Duitsland op maat gemaakt voor mijn eerste auto en via een vertegenwoordiger uit Nederland naar België gebracht en afgeleverd aan de deur.

[ Afbeelding ]

Ondertussen zijn we ruim 15 jaar verder en heeft de bak 3 ongevallen meegemaakt (1x terwijl ik in rij stilstond voor het rode licht en ze met ruim 100 per uur achterop mijn auto klapten en zo in totaal 4 auto's op elkaar gedrukt werden, 1x stilstaand voor het rode licht en ene met 70 per uur achterop gehad en 1x dus 2 klapbanden op de autosnelweg en 4x over de kop) en bij alle ongevallen zijn zowel de kooi als de honden er ongedeerd zonder schrammetje vanaf gekomen dankzij die kooi.
Zelfs ik heb mijn leven te danken aan die kooi toen we over de kop gingen.

Ik heb echter wel gelogen over 1 iets _O- ondertussen is het tussenschot ertussenuit en hebben ze de hele bak. Voor de Duitse herders destijds was elk een compartiment ruim voldoende. Voor de rottweiler daarentegen is dat toch wat krap en aangezien hij al senior is ondertussen, heeft hij baat bij ruimer kunnen liggen en dat kan hij nu dus wel.

Ik vond het bijzonder gek om te lezen hoeveel mensen het excuus gebruiken van te kleine auto of teveel honden in totaal om zoveel benchen kwijt te kunnen... Ik bedoel maar... Je schaft je auto toch in functie van de veiligheid aan voor elke passagier dus dan toch ook voor je hond?
Als je teveel honden hebt om benches voor kwijt te kunnen, waarom dan niet minder honden houden zodat degene die je hebt wél veilig vervoerd kunnen worden?

Ik heb mijn auto's altijd aangeschaft in functie van de hondenbench en de veiligheid van mijn honden. Nooit andersom. Mijn eerste auto's waren 2dehandse kleine autootjes die half verbouwd werden om er toch maar die bench in te doen passen maar de honden zaten tenminste veilig.

Later kon ik upgraden naar grotere wagens waar geen verbouwing aan te pas hoefde te komen voor diezelfde bench maar de veiligheid gaat toch altijd voor alles?

Vroeger zag ik het ook veel op wedstrijden... De Daily ride was uitgerust met Veiligheidsbenches enz maar bijvoorbeeld de mobilhome waarmee ze op wedstrijd gingen, daar konden niet voldoende benches in of zelfs geen en dan moesten de honden het maar los meedoen... Die snap ik dan helemaal niet want een mobilhome legt veel meer kilometers af per rit en op veel grotere banen dan de Daily ride vaak dus net die zou veiliger moeten ingericht zijn voor de honden... Als je weet dat veiligheid belangrijk is met je dagelijkse auto, dan heb je helemaal geen excuus om de mobilhome dan niet veilig te maken en er bestaan heus mobilhomes die dat effectief wel zijn... Ik sliep dan zelf liever op de achterbank van mijn eigen auto als de honden dan veilig op bestemming konden raken voor een weekend wedstrijden lopen dan dat ik met een onveilige mobilhome zou aanzetten.

Het is allemaal zo snel gebeurd en je mag zelf nog zo goed opletten... Een ander zijn dom gedrag kan je helaas niet voorkomen.

Nee, er zijn mensen die een lease auto van hun werk krijgen en die prive rijden. Als je een auto krijgt die in de pool zit heb je het niet voor het uitkiezen.

En daarnaast kan je dan geen wagen hebben die voor de honden bestemd is en voor hen veilig is? Bijzonder...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:14

Little_Gift schreef:
[
En daarnaast kan je dan geen wagen hebben die voor de honden bestemd is en voor hen veilig is? Bijzonder...

Ah, natuurlijk, iedereen heeft ergens nog wel een tweede auto staan die speciaal voor de honden is. Want wie heeft er nou géén extra wagen van een paar duizend euro klaarstaan voor het geval de leaseauto niet hond-proof genoeg is?

Realiteit: sommige mensen krijgen gewoon een auto toegewezen en hebben nul keuze. En een extra auto kopen “voor de honden” is voor de meeste mensen net zo haalbaar als een privéjet voor de katten. Het is een leuke gedachte, maar totaal losgezongen van hoe het leven voor normale mensen werkt.

MarlindeRooz

Re: Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:22

Ik snap het gehak op deze toon ook niet zo. Zeker omdat Little_Gift zelf aangeeft ook drie honden los te vervoeren in de auto. Dus waarom mag een ander dat niet dan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:24

Benzz schreef:
Little_Gift schreef:
[

Ah, natuurlijk, iedereen heeft ergens nog wel een tweede auto staan die speciaal voor de honden is. Want wie heeft er nou géén extra wagen van een paar duizend euro klaarstaan voor het geval de leaseauto niet hond-proof genoeg is?

Realiteit: sommige mensen krijgen gewoon een auto toegewezen en hebben nul keuze. En een extra auto kopen “voor de honden” is voor de meeste mensen net zo haalbaar als een privéjet voor de katten. Het is een leuke gedachte, maar totaal losgezongen van hoe het leven voor normale mensen werkt.

Neen, het is een weergave van hoe ik kies te leven in functie van de veiligheid voor mijn honden. Ben ik daarmee niet normaal, dan omarm ik dat.

Ik schrijf in de ik vorm in alle berichten die jij quote van mij dus dat geeft aan dat het over mij gaat en hoe ik erover denk. Een ander doet daarmee wat die zelf wil, ik zou het echter niet zo doen.

Daarmee lijkt mij de discussie ook over want wie ben jij om mij ter verantwoording te roepen en te bekritiseren op wat ik vind dat ik wil doen voor de veiligheid van mijn eigen dieren? :o?

Edit: quote toegevoegd
PS dat gehak waar mensen het over hadden ging niet over mij maar over de opmerking hondenmensen en mensen met honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:41

Wij hebben een auto voor de honden gekocht, wat als 1 van de veiligste auto's wordt beschouwd, ik vind het verder prima hoor wat anderen ervan denken, ik ga er niet anders van honden vervoeren, overigens zitten mijn honden nooit in een bench/kooi, dus ook niet in een auto, het zou ze zo diep ongelukkig maken, ik vind het juist fijn dat ze zo los op de achterbank liggen, zo gezellig, lekker naar buiten kijken, met zijn allen mac snacken... zou het niet anders willen...

Vroeger toen er nog geen internet was, zaten mijn honden los in de fiat panda, mijn argentijnse dog legde zijn kop dan op mijn schouder en zo reden we half Nederland door <3

Laatst heb ik een fosterhond weg gebracht naar zijn nieuwe huis, ruim 600 km rijden, samen met 2 rottweilers hem weggebracht, op de terugweg moest ik tanken en daar liep echt een wazig figuur rond, maar bij mijn auto kwam die engerd niet, zo fijn dat ze dan niet in een kooitje zitten...

En we hebben een bus, daar zouden heel veel kooien ingemaakt kunnen worden, maar echt geen denken aan..

En waarom meer honden nemen als in je auto passen ( :') :') :') :') ) , wij wonen 99% van onze tijd in een riant huis met riante tuin, waar prima nog wel veel meer honden zouden passen, ga toch geen honden aantal aan mijn auto af laten hangen, er is ook nog een optie, nl honden thuis laten en zoveel meenemen als in de auto mee kunnen, zoals we nu ook doen... :)*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:52

Ik heb deze auto gekocht zodat mijn bull terriër in de kofferbak kon en ik zo m'n auto kon sparen := maar hij zit wel in een geteste autobench, een variocage, want de gedachte dat er een auto achter op hem zou klappen.. brr. Mijn kleintje heb ik gewoon los in de auto, zit meestal op de passagiersstoel. Die gilt alles bij elkaar als ze achter moet :')

Ze zitten beide iedere dag meerdere keren in de auto want zijn altijd bij me, maar zijn geen lange ritten.

Ben ik nu een hondenmens of een mens met hond. :+

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:54

Wij hebben een autobench, hond gaat er graag in. Fijn dat de auto schoon blijft als we bijv. naar het bos geweest zijn. Als we op vakantie kunnen we rondom de bench onze spullen kwijt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:00

We hebben sinds kort een andere auto en hierin past de huidige autobench niet goed. (Atlas 80) We zijn op zoek naar een andere autobench en ik was benieuwd of er meer recente crash tests zijn dan die van de ANWB uit 2018. Ik heb hem nog niet gevonden op internet. Heeft iemand een link?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:15

Mijn moeder heeft een "hondenbak". Stationwagen met alleen 2 voorstoelen en de achterkant dichtgetimmerd en volgeladen met kleden :'). Was voordat zij 'm kocht van een man met een politiehond geweest, de wapenkluis zat er ook nog in. Heel fijn ding om de honden mee te vervoeren. Hiervoor had ze ook een station, maar die was aan de achterkant niet dichtgetimmerd en die haren van de honden zaten echt óveral. Ding meurde als de hel :=

Als ik er een van de twee heb, gaat-ie op de achterbank met een strandhanddoek op de bekleding. Als ik ze allebei mee moet nemen, pak ik haar auto want 2 ridgebacks gaan niet zo best in een polootje :').

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 23:23

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een autobench op de achterbank? Hond gaat nu in de gordel op de achterbank en soms in een stoffen bench. Maar naar aanleiding van dit topic overweeg ik toch een echte autobench aan te schaffen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:43

JoyenUnory schreef:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een autobench op de achterbank? Hond gaat nu in de gordel op de achterbank en soms in een stoffen bench. Maar naar aanleiding van dit topic overweeg ik toch een echte autobench aan te schaffen.

Ik heb sinds vorige week onderstaande in onze nieuwe auto. Niet zo veilig als de aluminiumbench waar ze voorheen altijd in zaten, maar hij zit wel stevig vast met de gordel en een riem om de voorstoel.
Ik heb er hier een middenslag keeshond in en 2 dwergkeesjes en dan is de ruimte wel net op het randje.

https://www.dehuisdiersuper.nl/petsafe- ... O3EALw_wcB

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:01

Hier echte mensen met hond blijkbaar :D onze hussel gaat overal mee naartoe in de voetenruimte bij de passagiersstoel. Oh in het vliegtuig op vakantie gaat ze ook mee. Zo erg mens met hond zijn we :))

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:26

Wij hebben zo'n achterbank hoes waarbij ook een net aan de voorkant zit en dan zit ze ook nog vast met een riempje in de autogordel.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:53

Ik vind dat iedereen zelf mag weten hoe ie zijn of haar hond vervoerd en stoor me dan ook nergens aan. Nederland kent geen veiligheidsregels voor honden in de auto - behalve dat deze de bestuurder niet mag hinderen - dus doe vooral wat werkt voor jou/je hond/je auto.

Wél wil ik kort nog even benoemen dat mocht je een tuig gebruiken - en deze ergonomisch/crash getest lijkt - dat je dan nog even kritisch kijkt naar de clip waarmee je hond vast zit aan je tuig / de auto. Heel vaak zie ik gewone musketton haken aan die tuigen en ik wil alvast verklappen dat die echt breken bij een crash en je hond dan nog steeds door de auto stuiterd. Enige wat werkt bij mijn weten zijn de tuigen waarbij de je gordel door het tuig heen trekt en vastklikt in het gordelslot.

Don't shoot the messenger, ik zeg het met liefde :*

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:55

Wat een goede tip Flux, ik kan me hier alleen geen voorstelling bij maken. Heb je misschien een voorbeeld van zo'n tuig?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:20

Konstantine schreef:
Wat een goede tip Flux, ik kan me hier alleen geen voorstelling bij maken. Heb je misschien een voorbeeld van zo'n tuig?

Yes! Heel eerlijk; ze zijn in Nederland echt slecht te vinden vind ik. Ik heb echt even moeten zoeken om een aardig plaatje op te vissen zodat je kan zien hoe ze vast zitten (kennelijk niet belangrijk voor de consument ofzo :+ )

Afbeelding
Dit is van het CarSafe harnas

Afbeelding
Dit is de Thule Cappy, oa verkrijgbaar bij decathlon (?) Deze geeft mij iets meer hoop dan de andere.

Voor als je mijn eerste post hier hebt gemist: ik heb zelf een VarioCage voor mijn hond en gebruik dus geen tuigen. Graag eerst zelf gedegen onderzoek doen voor je zo'n tuig op deze plaatjes aanschaft! :j

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:29

Percy heeft er 1 van autogordelstof,

Gaat ook voor zijn borst langs, en dikke zware Dring als bevestiging.
Met riempje ook speciaal naar gordelbevestiging.

Ik heb hem daarin vast zitten, en met extra riempje nog omdat ik aan 1 kant vast een beetje raar vind
Dus hij zit aan twee kanten vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ductape is niet omdat hij kapot is, maar daar heeft een poos een sticker met mijn telefoonnnummer op gezeten.
Inmiddels heeft hij penning met mijn nummer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:32

Voor mijn pup heb ik toen zo'n reiskooi gekocht waar je het gaasje van kan optillen en dubbelvouwen.
Veel ruimte, als ze plaste poepte of kotste kon het nergens heen. Als je de klep opendeed kon ze ook niet eruit springen of zich verhangen en onhandig gedoe met een lijntje.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:38

Kenissen van mij hebben honden getraind voor mensen onder puin halen.
Dus ja een bench in de kofferbak. Want ja dat hoort zo.
Zij heeft zelfs papieren, vraag me niet precies welke, dat ze mensen les mag geven.

Thuis zitten de honden de hele, echt de hele dag, in een ren.
3 keer per dag 5 minuten eruit en dat is het.

Trainen doen ze niet meer.

Maar hey, het zijn hondenmensen want ze hebben een bench....

Als dat is waarop je oordeelt wie wel een niet een hondenmens is?

Doe mij Kimmie hier maar, zonder bench en haar roedel waar niets teveel is voor de hond.

Of een kennisje van mij, door ziekte in de bijstand, je weet wel daar waar het UWV zijn werk niet deed.
Imo is zij echt een hondenmens.
Maar een grote auto, zal ze vast willen, maar dat is voor haar onbetaalbaar.
Dus de hond zit in een tuigje op de achterbank.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:41

Onze hond breekt denk ik de auto af als ze achterin een bench moet, die is al geen grote fan van autorijden en zeker niet als ze weinig kan zien. Buiten dat zou het ook niet passen als er ook nog andere zaken mee moeten zoals bijvoorbeeld op vakantie.
Maar de tip van Flux is wel een goede, de meeste autogordels voor honden in Nederlands hebben zo'n klein musketon clipje. Daar heb ik me al wel vaker van afgevraagd hoe sterk het was.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:43

Ik weet dat het buitenland regels heeft, niet precies hoe en wat. Mijn puppy leidde mij anders heel erg af toendertijd. Ik vervoer haar nu ze groot is, toen ik mn nieuwe auto nog niet had gewoon voorin of in de achterbak station. Maar ik vond niet dat ze rustiger was.

Soms heb ik het idee dat honden bepalen, ik bepaal waar ze zitten. Als het veiliger/beter is om in een bench te zitten dan zitten ze in een bench. Leuk of niet dat is dan maar pech. Beter dan door de auto vliegen of mij afleiden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:45

Bedankt Flux, heel duidelijk!
Bij een volgende auto gaan we er zeker op letten dat er een reisbench in past, maar de auto is nog niet 'op' en we hebben geen geldboom, dus tot die tijd moet de hond het even met een tuigje doen voor die eens in de 2 weken 10 minuten rijden.
Een beter tuig kan er wel vanaf :) Ik ga deze eens beter bekijken.