Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rose123

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:20

Hier verschillende ervaringen gehad met reuen, maar mijn huidige hond is mijn eerste teefje.
Manta heeft het syndroom van Down dus een nestje was sowieso géén optie hier.

Ik heb haar op advies van de DA wel 2x loops laten worden om haar mentaal zo volwassen mogelijk te krijgen. Maar het was echt een hel op aarde met mensen in de buurt die hun honden los hadden lopen en niet onder controle hadden. Dus na 2x loops gesterriliseerd en ik merk eigenlijk niks behalve dat nu ze wat ouder word ( 9 jaar) ze wat makkelijker dik word. Qua vacht en dergelijke eigenlijk nooit problemen gehad. Maar goed, ze is ook een gezinshond/boerderijvarkentje dus als het voor show's zou zijn zou ik er nog in kunnen komen. Al zou ik zelf daarvoor nooit het risico van baarmoederontsteking of tumoren willen riskeren.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:28

Een hond met het syndroom van down ? Daar heb ik nog nooit van gehoord hoe herken je dat ?

Mijn reu had (sorry) steeds een pus piemel en die was nogal pittig die heb ik laten castreren.
Mijn teef kreeg ik met een jaar ongecastreerd en die had zo n fijn karakter dat het alleen maar slechter kon worden dus die is niet gecastreerd.
Ik vind een operatie ook iets wat ik mijn hond liever niet aan doe zonder noodzaak.
https://yorkshireterriervriendenclub.nl ... ij-honden/
Lang niet elke fokker is voor castratie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:39

Babootje schreef:
kiwiwitje schreef:
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... lierkanker
Dus tenzij niet medisch noodzakelijk blijft hier alles intact

Dank voor de artikelen Kiwiwitje. Dit ondersteunt mijn gevoel om niet te castreren.

Maar even... in de artikelen wordt ook gezegd dat castreren veel gezondheidsvoordelen heeft. En dat er geen eenduidige keuze is.

En het artikel wat je nu quote zegt feitelijk:
"Als je castreert is de kans op melkklierkanker lager. Maar áls ze het dan krijgen, kan die kanker bij gecastreerde teven agressiever zijn."

Als ik naar mijn honden kijk, voorkom ik het liever compleet, dan dat ik hoop op een minder erg verloop als ze het krijgen :=? Want die kans op een agressieve vorm is er alsnog, al is die wat lager bij intacte teven tov. gecastreerde.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:41

We hebben als pup een paar weken gedacht dat ze doof was, maar dat ontwikkelde gewoon veel trager. Ze heeft twee verschillende kleuren ogen, al komt dat ook veel vaker voor bij Border Collie's. Maar ze heeft een epileptische aanval gehad en ik wilde uitlaten zoeken of daar een genetische factor voor was. Ik werkte zelf bij een DA op dat moment en het lab waar wij mee samen werkte leek dat een leuke uitdaging. Ik heb een laborant nog nooit zo hard horen lachen aan de telefoon, toen hij omschreef dat we op zijn Rotterdams een "ramenlikker" hadden. Alles met een bepaald chromosoom kan Down hebben. Het uit zich alleen anders bij sommige dieren (zoek maar eens tijgers op). Maar ik heb eigenlijk heel plat gezegd een kleinere domme Border Collie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:03

Mijn teefje heeft op 4-jarige leeftijd een nestje gehad. Toen ze 10 was kreeg ze een paar knobbeltjes die we weg hebben laten halen en toen is ze ook meteen gesteriliseerd waarbij de baarmoeder bleef zitten omdat die er prima uit zag. De knobbeltjes heb ik toen laten onderzoeken, en eentje was goedaardig, eentje kwaadaardig maar wel de meest gunstige vorm. Daar is ze gelukkig goed van opgeknapt.
Inmiddels is ze 13 en leeft ze in reservetijd met hartklachten door ouderdom, en heeft ze toch weer een nieuw knobbeltje gekregen ondanks de sterilisatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:12

8nnemiek schreef:
Mijn teefje heeft op 4-jarige leeftijd een nestje gehad. Toen ze 10 was kreeg ze een paar knobbeltjes die we weg hebben laten halen en toen is ze ook meteen gesteriliseerd waarbij de baarmoeder bleef zitten omdat die er prima uit zag. De knobbeltjes heb ik toen laten onderzoeken, en eentje was goedaardig, eentje kwaadaardig maar wel de meest gunstige vorm. Daar is ze gelukkig goed van opgeknapt.
Inmiddels is ze 13 en leeft ze in reservetijd met hartklachten door ouderdom, en heeft ze toch weer een nieuw knobbeltje gekregen ondanks de sterilisatie.

Dat is niet gek toch? Op zo'n leeftijd steriliseren doet niet zo veel om de kans op kanker te verminderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:17

Bieden schreef:
Een hond met het syndroom van down ? Daar heb ik nog nooit van gehoord hoe herken je dat ?

Mijn reu had (sorry) steeds een pus piemel en die was nogal pittig die heb ik laten castreren.
Mijn teef kreeg ik met een jaar ongecastreerd en die had zo n fijn karakter dat het alleen maar slechter kon worden dus die is niet gecastreerd.
Ik vind een operatie ook iets wat ik mijn hond liever niet aan doe zonder noodzaak.
https://yorkshireterriervriendenclub.nl ... ij-honden/
Lang niet elke fokker is voor castratie.

Als fokker ben ik ook niet zomaar voor het helpen van reu of teef en heb daar best strenge voorwaarden voor opgenomen in ons contract, voor reuen zelfs nog strenger dan voor teven. Wilt niet zeggen dat ik pertinent tegenstander ben maar dierenartsen adviseren het te snel te makkelijk, ook voor problemen die niet kunnen worden opgelost door middel van sterilisatie/castratie.

Voordat de discussie komt, mensen krijgen het contract ruim van tevoren toegestuurd plus ik benoem het eigenlijk altijd wel tijdens de kennismaking. Als ze het daar niet mee eens zijn, of vragen over hebben kan dat besproken worden. Als ze zich na overleg niet comfortabel voelen om het tekenen, is dat geen enkel probleem. No hard feelings en ik wens ze veel succes bij het vervolgen van de zoektocht.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:19

Ik heb tot nu bijna alleen teefjes gehad en ik wil niet met de loopsheid zitten alles is dus geholpen. Ook de katten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:36

Hier geen ervaring met teven, alleen reuen, allen intact. Mij is verteld dat reuen door castratie incontinent kunnen worden en angstiger\minder zelfverzekerd in gedrag. Ik ken wel een teef die door een buikoperatie heel ernstig incontinent was geworden maar dat was een noodzakelijke operatie omdat ze een tennisbal had ingeslikt. Wat er bij die operatie precies is gebeurd weet ik niet. Maar alle medisch handelen heeft risico's ,daarom zou ik bij een GEZONDE hond niets laten doen, als het enigszins mogelijk is in de gegeven omstandigheden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:38

Ik heb ze uiteindelijk allemaal gesteriliseerd, alleen vaak zo laat mogelijk. Mijn huidige teefje wordt begin volgende maand gesteriliseerd op 2 jarige leeftijd. Ik kies er deze keer wel "vroeg" voor omdat ik in het bos woon waar ook een roedel wolven gevestigd is. Ik wil niet het risico lopen die aan te trekken door 2x per jaar met een loopse teef rond te lopen. Niet alleen tijdens de wandeling, maar ook naar mijn huis waar mijn andere dieren dan ook niet meer veilig zijn.

Van de loopsheid zelf hebben zowel ik als de honden altijd weinig last gehad. Ik ben ook van mening dat je een lichaam het beste compleet kan houden (zo lang mogelijk) Helaas krijg je buiten de risico's op kanker ook vaak te maken met baarmoederontsteking op latere leeftijd waardoor je er uiteindelijk niet aan ontkomt. Ik heb met mijn huidige teefje in elk geval gewacht tot ze de 2 jaar gepasseerd was en dus goed is gegroeid en ontwikkeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:53

IMANDRA schreef:
Dat is niet gek toch? Op zo'n leeftijd steriliseren doet niet zo veel om de kans op kanker te verminderen.

De dierenarts zei dat ze zo'n operatie standaard icm sterilisatie doen omdat het volgens hun de kans wel zou verminderen, maar ik had zelf inderdaad ook juist gehoord dat het niet veel zou doen.
Uiteindelijk vind ik het vooral fijn dat ze op deze leeftijd geen gedoe meer heeft met schijndracht.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:02

Ik schrik ervan hoeveel mensen geadviseerd worden door hun dierenarts dat ze na de eerste loopsheid moeten laten helpen.
Met onze vorige Ridgeback liep ik bij voortplanting in Utrecht. Zij vertelde mij dat je echt moet wachten tot ze 2-3 jaar zijn.. te vroeg laten helpen zitten ook risico’s aan en soorten kanker. Daarnaast hebben ze de hormonen nodig voor hun groei.

Onze huidige Ridgeback (3,5 jaar) heeft amper last van de loopsheid en houdt goed schoon en af en toe moet je even met de dweil als ze toch wat verliest. Kleine moeite. Tijdens die periode ga ik niet anders met haar om.. we gaan gewoon naar detectie (wel broekje om dan) en we wandelen dan in een ander gebied waar eigenlijk geen honden komen zodat ik ook los kan laten of aan de lange lijn in de vruchtbare periode. Ze heeft geen wegloop neigingen.. wel biedt ze zich aan bij de gecastreerde reu die hier iedere dag komt. Ze haalt alles uit de kast en staat voor hem te springen.. daar moet ik altijd wel om lachen.

Ze is best wel onzeker en waaks dus durf haar niet te laten helpen want lees te veel over dat teefjes juist pittiger kunnen worden. Dat wil ik echt niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:13

kiko schreef:
Ik schrik ervan hoeveel mensen geadviseerd worden door hun dierenarts dat ze na de eerste loopsheid moeten laten helpen.
Met onze vorige Ridgeback liep ik bij voortplanting in Utrecht. Zij vertelde mij dat je echt moet wachten tot ze 2-3 jaar zijn.. te vroeg laten helpen zitten ook risico’s aan en soorten kanker. Daarnaast hebben ze de hormonen nodig voor hun groei.

Onze huidige Ridgeback (3,5 jaar) heeft amper last van de loopsheid en houdt goed schoon en af en toe moet je even met de dweil als ze toch wat verliest. Kleine moeite. Tijdens die periode ga ik niet anders met haar om.. we gaan gewoon naar detectie (wel broekje om dan) en we wandelen dan in een ander gebied waar eigenlijk geen honden komen zodat ik ook los kan laten of aan de lange lijn in de vruchtbare periode. Ze heeft geen wegloop neigingen.. wel biedt ze zich aan bij de gecastreerde reu die hier iedere dag komt. Ze haalt alles uit de kast en staat voor hem te springen.. daar moet ik altijd wel om lachen.

Ze is best wel onzeker en waaks dus durf haar niet te laten helpen want lees te veel over dat teefjes juist pittiger kunnen worden. Dat wil ik echt niet.

Na de eerste loopsheid helpen geeft de meeste vermindering op kans op melkklierkanker en baarmoederontsteking. Daarna zwakt die vermindering sterk af. Op 2-3 jaar is die vermindering verwaarloosbaar, relatief gezien. Dus castratie op 2-3 jaar doet niet zo veel op gebied van preventie, hooguit baarmoederontsteking als de baarmoeder weg wordt gehaald (wat dus niet meer standaard is want dat maakt de operatie zwaarder).

Van wat ik uit de wetenschappelijke literatuur kan opmaken, is 'te vroeg' vaak een kwestie van (ver) vóór de eerste loopsheid castreren, meer het gebruik zoals in Amerika. Dat doen we in NL niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:17

Het jammere is alleen dat veel honden vaak al voor 1 jaar loops worden en dan is het advies idd om ruwweg om en nabij de 3 maanden erna te castreren. Maar dat is toch ook wetenschappelijk onderzocht dat dat ook weer niet goed is. Dus ja... wat dat betreft staan onderzoeken soms lijnrecht tegenover elkaar en dan is het dus goed afwegen wat voorkeur en prioriteit heeft.

Want de hormoonhuishouding is wel belangrijk voor meer dingen als alleen voortplanting en zo jong castreren kan dan ook weer hele heftige gevolgen hebben (en jong castreren is niet alleen wat ze in Amerika doen, maar ook hier gebeurd het wanneer een teef al jong loops wordt en dan erna gecastreerd wordt). Het blijft dus echt goed kijken naar de situatie van je hond als individu en de redenen waarom je kiest voor castreren. Ik vind dat standaard advies; 3 maanden na 1e loopsheid, echt niet iets wat Altijd klakkeloos opgevolgd moet worden. Jammer genoeg wordt dat wel nog steeds zo geadviseerd, puur omdat ze vanuit de opleiding alleen af gaan op onderzoeken die aantonen dat de verkleining op die specifieke kanker soorten steeds minder wordt naarmate je langer af wacht. Maar er wordt dan geen licht geschenen op hoe gevaarlijk het is als je op zo'n jonge leeftijd castreert en welke andere gevolgen dat kan hebben. Erg krom.

Het gebeurd hier in Nederland niet anders. Misschien niet ZO vroeg als in Amerika maar met het standaard advies hier; X tijd na 1e loopsheid kan dat dus ook vaak veel te vroeg zijn. Teven die met 8 maanden loops worden (en ik ken er veeeeel die ruim voor de 1 jaar loops werden) en dan rond 1 jaar gecastreerd worden, wat ook aantoonbaar dus veel te vroeg is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:24

Mijn dierenarts adviseerde juist om haar een aantal keer loops te laten worden! :)

Bij m’n reu zei ze zelfs dat ze het heel zonde zou vinden als ik hem zou laten castreren, als ik het zou willen dat ze het natuurlijk zou doen, maar dat ik er goed over na moest denken. Dit ivm dat hij veel potentie had voor de renbaan, en gecastreerde reuen vaak toch wel langzamer worden. Ze zag zelfs wel een toekomstige dekreu in hem haha.
Hij is gewoon nog intact. Hij is braaf en heeft geen last van z’n hormonen dus is prima.
Wedstrijden doen we niet meer ivm wat ongelukkige omstandigheden, dekreu wordt hij niet, maar z’n ballen heeft ‘ie nog haha.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:29

KimD schreef:
Als fokker ben ik ook niet zomaar voor het helpen van reu of teef en heb daar best strenge voorwaarden voor opgenomen in ons contract, voor reuen zelfs nog strenger dan voor teven. Wilt niet zeggen dat ik pertinent tegenstander ben maar dierenartsen adviseren het te snel te makkelijk, ook voor problemen die niet kunnen worden opgelost door middel van sterilisatie/castratie.

Voordat de discussie komt, mensen krijgen het contract ruim van tevoren toegestuurd plus ik benoem het eigenlijk altijd wel tijdens de kennismaking. Als ze het daar niet mee eens zijn, of vragen over hebben kan dat besproken worden. Als ze zich na overleg niet comfortabel voelen om het tekenen, is dat geen enkel probleem. No hard feelings en ik wens ze veel succes bij het vervolgen van de zoektocht.

ik sluit me hier bij aan. Ik ben er in de basis geen voorstander van. Maar vooral door wat jij zegt. Dierenartsen doen het te snel en te makkelijk.
Ik heb een aantal nestjes gefokt en bij vrijwel ieder nest krijg ik terug van minimaal 1 pupkoper van teefjes dat bij het eerste bezoek(dus rond 9-12 weken) al gevraagd word wanneer de sterilisatie(castratie) ingepland word.

In mijn contracten staat dan ook dat ze onder de 18 maanden niet geholpen mogen worden. En die krijgen ze ook voor het bezoek al toegestuurd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:38

Ik ben van mening dat je als fokker na verkoop niks meer te zeggen hebt. Dus als de koper een puppy laat castreren als die 1 jaar is en dat niet vermeld. Wat ga je daar dan tegen doen? Hun beboeten of de hond afpakken?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:47

Ergens ben ik het met Art-Iicious eens, de andere kant is natuurlijk wel dat als je het niet eens bent met de voorwaarden die een fokker stelt dat je altijd op zoek kunt gaan naar een andere fokker die daar beter bij aansluit. Wel vind ik het bij sommige rassen erg doorslaan de regels die er worden gesteld. Maar wat Art_Ificious zegt wat doe je als fokker als sommige dingen anders gaan dan afgesproken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:55

Art_Ificious schreef:
Ik ben van mening dat je als fokker na verkoop niks meer te zeggen hebt. Dus als de koper een puppy laat castreren als die 1 jaar is en dat niet vermeld. Wat ga je daar dan tegen doen? Hun beboeten of de hond afpakken?

Dat klopt, want ook de consequenties zijn in het contract opgenomen en daar heb je voor getekend. Zoals ik al zei, als je daar op voorhand al problemen mee hebt kun je beter verder zoeken, want dan pas ik als fokker niet bij jouw wensen en visie en jij als koper niet bij ons.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:00

Daar kun je voor getekend hebben wat je wil, maar daar heb je net niks over te zeggen wanneer 't niet meer jouw hond is..

Als pupkoper tegen jou zegt dat 't medisch noodzakelijk is en zij weigeren documentatie daarvan te overleggen, dan heb je vette pech, want dit kan niet zomaar verplicht worden..

(overigens castreer ik ook niet zomaar.. Liever helemaal niet zelfs..)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:07

nine1987 schreef:
Daar kun je voor getekend hebben wat je wil, maar daar heb je net niks over te zeggen wanneer 't niet meer jouw hond is..

Als pupkoper tegen jou zegt dat 't medisch noodzakelijk is en zij weigeren documentatie daarvan te overleggen, dan heb je vette pech, want dit kan niet zomaar verplicht worden..

(overigens castreer ik ook niet zomaar.. Liever helemaal niet zelfs..)

Dit wordt vaak en veel geroepen, toch wijst de praktijk uit dat je met een contract erg sterk staat als het daadwerkelijk tot aan de rechter komt. Helaas zijn er wel fokkers die dit hebben moeten opspelen om uiteenlopende redenen.

Maar eerlijk? Dat soort volk wil ik niet eens als pupkoper, ik ben blij met de mensen die van ons een puppy hebben en hoe goed en open het contact nog steeds verloopt en dat zij zich veilig genoeg voelen om contact op te nemen met wat voor reden dan ook.

Als een pup van ons om wat voor reden dan ook medisch gecastreerd moet worden ben ik de laatste die daar moeilijk over doet, óók dat is opgenomen in het contract. Ik wil wel graag weten waarom, want de reden kan invloed hebben op de toekomst van de fok of op de rest van het nest en die zou ik dan graag zsm informeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:27

Wij hebben ook moeten tekenen voor intact laten, tenzij medisch noodzakelijk. Laten helpen heeft medisch ook nadelen. Al moet ik zeggen dat onze hond nu 4 is en elke keer de schijn dracht wel steeds erger lijkt te worden. Ze zit er nu ook weer tegenaan, dan gaat ze slechter eten. Verder geen medische problemen nog gehad daarmee gelukkig maar wel fysiek heel veel onrust. Mocht laten helpen nodig zijn dan gaan we met de fokster en DA in overleg en laten we haar helpen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:46

Maar als de pup koper jou niks verteld en de hond is laproscopisch geopereerd en je ziet er verder niks aan af, dan heeft zo’n contract toch ook geen zin? Ik heb vanuit bokt geleerd dat een papiertje die je zelf opstelt niet boven de wet geldt, of klopt dat niet?

Of kan ik dan de koper van een hengstveulen ook laten verplichten ze tot 3 jaar oud hengst te laten? Omdat ik dat beter vind
Ik zou zelf bijvoorbeeld heel graag willen dat de kopers naar de keuring gaan met het dier na 3 jaar oud om evt ster te behalen. Gelukkig willen ze dat allemaal wel doen maar ben mij er ook bewust van dat het helemaal mijn paard niet meer is. Dan had ik m maar moeten houden

Pure interesse vraag hoor, want lijkt mij verkocht = verkocht

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:04

Kabayo schreef:
Maar als de pup koper jou niks verteld en de hond is laproscopisch geopereerd en je ziet er verder niks aan af, dan heeft zo’n contract toch ook geen zin? Ik heb vanuit bokt geleerd dat een papiertje die je zelf opstelt niet boven de wet geldt, of klopt dat niet?

Of kan ik dan de koper van een hengstveulen ook laten verplichten ze tot 3 jaar oud hengst te laten? Omdat ik dat beter vind
Ik zou zelf bijvoorbeeld heel graag willen dat de kopers naar de keuring gaan met het dier na 3 jaar oud om evt ster te behalen. Gelukkig willen ze dat allemaal wel doen maar ben mij er ook bewust van dat het helemaal mijn paard niet meer is. Dan had ik m maar moeten houden

Pure interesse vraag hoor, want lijkt mij verkocht = verkocht

Bij veulens is dit volgens mij helemaal niet gebruikelijk maar daar ben ik niet bekend mee, die paarden die ik heb gekocht en verkocht waren allemaal betalen, inladen en wegwezen. :+ In theorie zou je dat dus best kunnen doen, ik weet dat er ook best wat fokkers zijn die vanuit het contract vastleggen dat de pups naar een aantal (bepaalde) shows moet. Dit kun je dan zelf als eigenaar doen of geeft de hond aan de fokker mee.

Dat zou voor mij een reden zijn om niet met zo'n fokker in zee te gaan, net zoals dat je bij veel buitenlandse sportlijn poedels standaard een fokverbod krijgt of onder fokkersvoorwaarden, ook niet mijn ding, dus dan zijn die fokkers niet geschikt voor ons.

Het wordt inderdaad vaak geroepen dat het niks waard is, in de praktijk blijkt dit toch vaak anders. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat als een koper een contract tekent met het idee zich niet eraan te willen houden.

Als een koper vind dat hij of zij dit stiekem moet doen dan heb je ook iets niet goed gedaan of geinformeerd en dan ben je ook ronduit egoistisch richting de fokker. Gebeurt wel eens hoor, maar zoiets komt altijd boven water dan is de fokkerswereld ineens heel klein en dan is je naam zo bekend, heel veel fokkers zullen dan ook niet met liefde een puppy aan je verkopen.

SusanH schreef:
Wij hebben ook moeten tekenen voor intact laten, tenzij medisch noodzakelijk. Laten helpen heeft medisch ook nadelen. Al moet ik zeggen dat onze hond nu 4 is en elke keer de schijn dracht wel steeds erger lijkt te worden. Ze zit er nu ook weer tegenaan, dan gaat ze slechter eten. Verder geen medische problemen nog gehad daarmee gelukkig maar wel fysiek heel veel onrust. Mocht laten helpen nodig zijn dan gaan we met de fokster en DA in overleg en laten we haar helpen.

In mijn ogen zoals het hoort, gewoon in overleg en waarschijnlijk zonder problemen. In jouw geval vermoed ik ook dat de fokker geen enkel probleem zou hebben als de teef geholpen wordt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:40

Mijn toenmalige dierenarts heeft meerdere keren erg haar best gedaan mij te overtuigen dat mijn teef gecastreerd moest worden.
Maar toen ze doorkreeg dat ik me erover had ingelezen, alle voor- en nadelen voor mezelf op een rijtje had gezet en niet open stond voor verdere discussie heeft ze een aantekening gemaakt dat wanneer ik haar gecastreerd wil hebben, ik dat zelf wel aangeef.
Ook zodat haar collega's en opvolgers op de hoogte zijn en niet alsnog de discussie met me aangaan.
Dus buiten tijdens een check-up even vragen hoe het met haar gaat, of er veranderingen zijn in haar loopsheid etc hebben ze het er niet meer over. :)

Overigens is mijn teef ongeveer elke 7 maanden loops, verliest relatief weinig bloed waardoor ik alleen wat vaker moet dweilen en de kleden wassen en is ze wat rustiger en knuffeliger tijdens de loopsheid en schijndracht maar nog goed te porren voor activiteiten etc.
Ze houdt zichzelf ook goed schoon, dis na haar loopsheid gaat ze in bad maar tussendoor hoef ik haar eigenlijk niet schoon te maken.
En buiten haar opgezwollen doos tijdens de loopsheid en het opgezette tepelpakket tijdens de schijndracht zie je er ook niets van, maar met haar lange vacht valt zelfs dat niet op.
Ik zie de loopsheid wel aankomen omdat ze steeds meer gaat markeren en knuffeliger wordt maar ook een net wat korter lontje krijgt naar mijn reu en mijn oppashond, dat kortere lontje verdwijnt weer na de schijndracht.

Mijn reu is wel gecastreerd, dat was hij al toen ik hem kreeg.
Best zonde eigenlijk, want hij is vermoedelijk al rond de 6 maanden gecastreerd (sinds bijna 10 maanden oud bij mij) en zo... seks(e)loos.
Het heeft zijn voordelen zoals dat hij overal tussendoor laveert en 0,0 interesse heeft voor teefjes ongeacht of ze hun doos onder zijn neus douwen, maar ook niet loopt te patsen naar andere reuen.
Tegelijkertijd is hij altijd de sjaak en wordt gedekt door andere reuen.
Wat het voor gevolgen heeft voor zijn gezondheid durf ik niet te zeggen.
Maar ivm zijn gezondheidsproblemen was hij überhaupt al ongeschikt voor de fok, dus het is niet dat er een goed genenpakket verloren gaat ofzo.

Omwille van mijn teef wil ik ook geen intacte reuen in huis trouwens. :o
Ik heb geen zin om 24/7 te moeten opletten wanneer ze loops is, de honden te moeten scheiden als ze dekrijp is etc.
Voor oppashonden is dan ook de regel dat ik enkel teven en gecastreerde reuen aanneem zolang zij intact is.