Welk hondenras of kruising heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lucia88

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:58

Hey Warboel, bedankt voor je uitleg, zover had ik me nog niet verdiept, ik dacht dat we genept waren en vond t prima want t is gewoon een super leuk en lief dier! Hoogte weet ik niet, wel 27 kilo! Spieren en bouw lijkt hij wel op jouw Appa!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:14

Lucia88 schreef:
Hey Warboel, bedankt voor je uitleg, zover had ik me nog niet verdiept, ik dacht dat we genept waren en vond t prima want t is gewoon een super leuk en lief dier! Hoogte weet ik niet, wel 27 kilo! Spieren en bouw lijkt hij wel op jouw Appa!

Ik denk dat hij een greyhound kruising is idd, 27 kg is wel heel veel en hij heeft wel een greyhound snoet! Wel echt een leukerd <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:06

Wat een leuk topic. En leuk om te zien wat voor honden jullie hebben. Vooral de gene met de minder standaard rassen zoals de Afghaan en de Kangal :j

Ik ben van huis uit opgegroeid. Met teckels en herdershonden.

Later zelf een x chihuahua gehad

Inmiddels heb ik 3 hondjes.
Twee Chihuahuas Dex en Saartje
Afbeelding

Omdat ze toch echt steeds ongezonder zijn heb ik wel besloten dat het mijn laatste chihuahuas zijn (nouja ik zeg niet dat ik nooit een opvangertje een plekje zal bieden) maar nooit geen pup meer van dit ras.Dex en Saartje zijn mijn alles en ik hou echt van het ras.

En ik heb een Lurcher uit de combi Lakeland terrier x Whippet genaamd Sophietje.
Afbeelding

Sophietje is nu 9 maanden ontzettend lief maar er zit wel jacht instinct in dus ze kan selectief los ;) Het is verder een fantastisch hondje.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:23

Bij rashond(en)
- wat voor ras heb je of heb je gehad?

Wij hebben een Friese stabij dame. Maar weten niet zeker of ze echt een rashond is. Er staat wel gewoon alleen Friese stabij in haar paspoort

- voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?

Ja en nee.

Ja veel jacht gevoel. Ze bewaakt het huis (iets te goed haha)
Maar de beweging valt hier mee. Ze vind het ook prima om lekker op de bank te liggen.

Wat ook leuk is om te weten (indien van toepassing)
- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?

Iemand die graag wat doet met de hond. En of dat nou wandelen is of een jachttraining of een andere bezigheid dat maakt niet uit. Ze vinden het leuk om wat te doen. Het verschilt wel kwa hond wat ze leuk vinden. Zo wou onze reu (paar jaar geleden overleden) graag wandelen en onze teef vind alles geweldig

- aan wie absoluut niet?

Mensen die snel bang zijn. Het zijn namelijk best schijters en hebben wel iemand nodig die er voor hun kan zijn. Plus mensen die hard handig omgaan met honden. Ze willen alles voor je doen maar ga je te hard met ze om kruipen ze weg.

- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).

Alles wat hier boven genoemd wordt behalve hulphond.

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?

Wij wouden graag een hond (zijn beide met honden opgegroeid) waardoor we marktplaats in de gaten hielden. (ja ik weet het) we wisten niet goed wat voor een hond we wouden. Tot we een advertentie van een Friese stabij (Hoogst waarschijnlijk kruizing) tegen kwamen. Die werd gratis aangeboden ivm dat hij niet goed met kinderen kon omgaan. (wij hebben geen kinderen) We zijn gaan kijken en hebben hem meteen mee genomen.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?

Ja dat hebben we al gedaan. Dit is onze 2de of we hier na nog een hond/stabij nemen weten we nog niet (ze is nu 13 jaar oud)

En een foto maakt het natuurlijk af!

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:33

Bij rashond(en)
- wat voor ras heb je?
We hebben een Friese Stabij en een Austrelian Sherperd.

- voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?
Ja, beide voldoen aan de kenmerken van het ras.

Wat ook leuk is om te weten (indien van toepassing)
- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?
Onze stabij is prima geschikt voor iedereen. Die vindt alles goed. Fanatiek trainen, veel wandelen, maar luieren op de bank vindt ze ook goed. Ze is wel eenkennig.
Onze aus is zeker niet geschikt voor iedereen. Senna komt uit een pittige lijn en het is echt een herder en werkhond. Dat kan niet iedereen. Senna moet ook echt werken.
- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
Beide honden zijn bewust gekozen.
- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?
Ik zou zo weer een stabij kopen en ook weer een aus. Het makkelijke van Saar is fijn, maar ik geniet ook enorm van de werklust van Senna.

Afbeelding

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Leuk topic! Zag dat de mijne er nog niet bij staat dus leek mij leuk om het lijstje aan te vullen.

Wat voor ras heb je of heb je?
Twee Podenco’s ( middelmaat Podenco Andaluz).

Voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?
Ja helemaal bij beide honden. Ze kunnen jagen als de beste (zelfs kort aan de lijn pakken ze nog muizen uit de berm). Ze luisteren alleen wanneer het hun uitkomt, zijn erg actief buiten, kunnen in mijn geval helaas niet zomaar loslopen. Zijn in huis ontzettend lui en slapen graag op de bank. Zeer gevoelig en zachtaardig, vriendelijk naar familie en vrienden en ze willen heel graag bij je zijn.
Een Podenco is echt een knuffel hond en zoekt dit contact ook zelf op (bij honden met trauma kan dit anders zijn).

Aan wie zou je dit ras aanbevelen?
Aan mensen die kunnen omgaan met een zelfstandig type hond, maar ook openstaan voor een hond met angsten en/of trauma. De meeste Podenco’s hebben geen fijne en veilige start gehad in hun leven en dat vraagt soms extra begrip en geduld van de eigenaar.

Aan wie absoluut niet?
Eigenlijk is een Podenco qua karakter een hele leuke en fijne hond voor veel mensen, maar hun sterke jachtinstinct en zelfstandigheid maakt het niet de makkelijkste hond. Daarnaast helpt het ook niet mee dat veel van deze honden geen fijn verleden hebben gehad.

Waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).
Jagen! Ze staan buiten altijd ‘aan’ . Ik doe daarnaast aan canitrail met beide honden, ze zijn onvermoeibaar. Ze kunnen ook ontzettend goed klimmen en hoog springen, ze zijn heel atletisch.

Kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
Ik heb bewust gekozen voor dit ras omdat ik ze geweldig vind. Heb nooit eerder een hond gehad maar ik wilde perse een Podenco en heb nooit spijt gehad van mijn keuze. Heb er niet voor niks nu twee :D

Zou je dit ras nog eens kiezen?
Sowieso! Kan mij geen leukere honden voorstellen dan de Podenco.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Wat een leuk topic! Heel interessant om over alle rassen en hun gebruiksaanwijzing te lezen.

Wij hebben twee Grand Basset Griffon Vendéens, een teefje van 3 en een teefje van (bijna) 6. Grand Bassets zijn echte meutehonden, met al het gedrag wat daarbij hoort. Dat betekent dat ze supersociaal en tolerant zijn. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd (en hoe meer zelfvertrouwen). Maar het betekent ook dat ze zelfstandig jagen (op geur) en dus het liefst volledig hun eigen plan trekken. En het betekent dat ze buiten 'aan' staan, maar in huis heerlijk rustig zijn.

Mijn oudste hond voldoet exact aan de rasomschrijving. Zij wil niks anders doen dan achter haar neus aan lopen, er zit geen greintje will to please in. De jongste is veel mensgerichter en (gelukkig) wel trainbaar.

Deze honden zijn dan ook echt alleen geschikt voor mensen die het niet erg vinden om een hond te hebben die niet kan loslopen. Je moet er ook absoluut de humor van kunnen inzien als je hond precies het tegenovergestelde doet van wat jij vraagt. :+ Of ik dit ras nog eens zou kiezen? Hoe leuk ik ze ook vind, ik zou het in de toekomst ook wel leuk vinden om eens een hond te hebben met ietsje minder jachtinstinct. Bovendien zijn er zoveel leuke hondenrassen in de wereld dat ik het ook bijna 'zonde' vind om me helemaal op één ras vast te pinnen.

Afbeelding
Links Coco (3 jaar), rechts Pomme (6 jaar)

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Ik vind dat zulke leuke honden <3 ze hebben een beetje een slechte indruk op mij omdat mijn buurvrouw een stel heeft die volgens haar heel slwcht te trainen zijn, waardoor ze naar andere honden uitvallen. Maar ze zijn echt zo leuk om te zien

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Wat leuk Polarize! Heeft jouw buurvrouw ook Grand Bassets, of Petit Bassets? Ze laten zich doorgaans inderdaad niet zo goed trainen, maar met veel volharding en een consequente aanpak kun je ze wel een beetje bijsturen. Alleen zodra ze met meer zijn (en dus een meute vormen) voelen ze zich ontzettend stoer en is het echt lastiger om hun gedrag om te buigen. Dat is iets waar ik zelf ook wel tegenaan loop.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Ik meen dat zij de petit bassets heeft, ze staan wel een stuk korter op de poten dan die van jou
Het zijn wel schatten hoor, maar het consequent zijn is wel een ding. En ze kunnen elkaar aardig goed opjagen ja :') als ze met eentje loopt is het een stuk rustiger.
Om te zien heel leuk, maar die koppigheid is echt niks voor mij haha, mijn eigen is al koppig genoeg :+

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Leuk topic!

Mijn hondenras zie ik er ook nog niet bij staan.
Ik stel ze graag voor :)

Wat voor ras had je of heb je?
Gladharige foxterriers.
Ik fok er ook mee dus heb er momenteel 3 rondlopen.

Voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?
Ja zeker, foxterriers zijn grote honden in een klein jasje. Ze zijn in voor heel veel dingen. Je kan ermee gehoorzaamheid volgen, behendigheid of speur of detectie werk meedoen. Zolang ze samen met hun mens wat mogen doen zijn ze eigenlijk al blij. Het zijn hele veelzijdige honden.

Aan mensen die op zoek zijn na een maatje om dingen samen mee te kunnen doen. foxterriers passen zich makkelijk aan. Ze kunnen ook goed in een gezin leven. Wel zijn ze heel intelligent en kunnen ze ook goed zelfstandig dingen doen of bedenken. Hier moet je wel mee om kunnen gaan, ze hebben ook hun eigen mening en kunnen daardoor ook eigenwijs zijn.
Je kunt ze heel goed trainen maar ze zijn absoluut niet slaafs. Met de training moet je dan ook echt iets vinden waarom ze voor jou willen werken.

Aan wie absoluut niet?
Als je een hond zoekt die laag in de energie zit. Liever lui dan moe is en als je wilt dat ze gelijk alles voor je doen. Het zijn hele gevoelige honden, hier moet je dan ook echt mee om kunnen gaan.

Waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).
Ik volg mantrailing met mijn honden, hier ligt echt hun grootste talent. Hun neus kunnen gebruiken.

Ik heb bewust gekozen voor de foxterrier, toen ik mijn eerste foxterrier aanschafte woonde ik nog op een appartement. Ik zocht dus een hond die handzaam was, in huis niet te veel ruimte in beslag nam maar hij moest wel mee kunnen op buitenrit. Hij moest dus wel los kunnen leren lopen en genoeg uithoudingsvermogen hebben om lange stukken te kunnen rennen.
Ondanks hun jachtinstinct kun je ze goed leren los te lopen. Alleen als zei eerder wild zien dan jij dan ben je ze kwijt. Bij het uitlaten van een foxterrier moet je daarom echt wel op je omgeving letten en niet op je telefoon zitten.

Ja heel zeker, om deze rede heb ik mijn eigen kennelnaam opgestart en mag ik mij beginnend fokker noemen met nu 3 nesten op mijn naam :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Wat een leuk topic dit.
Helaas leeft mijn knappe hond niet meer, maar ik zie haar ras/kruising ook niet voorbij komen.

Wat voor ras had je of heb je?
Kruising Appenzeller / Bordercollie

Ohh ja, echte familiehond die graag voor je werkt. Ze was ontzettend slim, zelfverzekerd en voor niks bang (behalve onzinnige dingen als een vaatwasser). Agilty en met de bal gooien was leuk, maar ze moest ook we echt uitgedaagd worden in denkspelletjes.

Aan mensen die een vriend/vriendin voor het leven zoekt, maar wel een actief leven heeft. Ze zijn goed te trainen, maar als ze zich gaan vervelen dat verzinnen ze zelf wel "leuke activiteiten". Dus mensen die canicross of speuren willen met hun hond, zal dit een erg goed ras zijn.

Aan wie absoluut niet?
Aan mensen die liever een "schoothond" of bankhanger zoeken. Of beginnende hondeneigenaren, je moet de Appenzeller wel consequent opvoeden (en vooral niet met een harde hand).

Sport, speuren blinken ze in uit.

Nee eigenlijk zocht ik gewoon een pup en kwam toevallig deze kruising tegen en eigenlijk kende ik het ras niet. Bij de puppy's kijkende kwam zij elke keer gezellig naar me toe lopen, dus ik kon niet anders dan haar mee naar huis te nemen.

Jazeker, loyaal, trouw, slim, maar ook eigenwijs. Onzettend gezellig, echte familiehonden.
Mis mijn meisje ook nog steeds elke dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Ik heb een Siberische Husky x Malamute. Ik heb daar niet voor gekozen, het was de hond van mijn ex en ik heb hem meegenomen want ik was dol op hem. Hij is helemaal niet makkelijk (geweest) maar hij is mijn zielsmaat en we zijn alweer 12,5 jaar samen <3

Ik heb ook een Working kelpie x Peruaanse naakthond x Australian kelpie :D
Ik kende zijn moeder (Working kelpie x Peruaan) al een aantal jaar en ook haar eerdere nest met precies dezelfde vader. Heerlijke honden qua karakter, precies goed qua maat en vooral heel fanatiek en toch zachtaardig. Precies wat mij zou passen dacht ik. Ik had alleen ervaring met mijn heel zelfstandige Podenco en Husky-mix dus ik keek al uit naar een baasgericht exemplaar.

Ik heb hem gekozen omdat ik zijn moeder van de sport ken: canicross en dogsurvivals. Ze blinkt daar echt in uit. Haar fokker en ook eigenaresse deed zoveel verschillende sporten met haar en haar zoon en ze was ook ontzettend bezig met gezondheid en verlagen van COI. Zo ontzettend veel kennis en ze zag het hele honden houden ook vergelijkbaar met zoals ik het zie.
Toen ze haar tweede en laatste nest deed, berichtte de fokker mij. ‘Laatste kans!’ Maar ik had al twee honden en ook een baby. Niet perfect qua timing.
Toch gedaan en nu ben ik in het bezit van mijn droomhond. Hij is vrijwel perfect.

Ontzettend vriendelijk op nummer 1. Er zit geen kwaad bloed in. Hij is ook heel fanatiek maar toch een grapjas en totaal niet scherp. Hij kan met heel veel honden en überhaupt dieren samen en mensen zijn helemaal zijn favoriete soort wezens.
Hij is luisterend geboren en hij is ontzettend snel en slim.

Ik hoef hem bij niemand aan te raden want de meeste vrienden en familie die van sportieve en lieve honden houden, willen hem al hebben :))
Je moet wel van dat snelle, fanatieke randje houden anders kan hij je wel gek maken vrees ik.

Bankhangen vindt hij heerlijk en binnen zou je niet verwachten dat het zo’n sporter is. Er is echter maar weinig nodig om hem te activeren en dan geeft hij ook gelijk 120%. Daar moet je mee om kunnen gaan en behoorlijk zelfbewust zijn. Rustig aan komt niet in zijn woordenboek voor. Je moet dat wel kunnen waarderen anders ben je hem snel zat :D

Mijn hond blinkt zeker weten uit in canicross. En agility overigens ook.

Ik zou nog wel vijf Meeko’s willen maar je gaat ze niet vinden vrees ik. Helaas is hij zelf niet geschikt voor de fok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto’s kijkt hij veel te serieus want hij is in werkelijkheid echt een clown <3

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Lisitano schreef:
Ik heb een Siberische Husky x Malamute. Ik heb daar niet voor gekozen, het was de hond van mijn ex en ik heb hem meegenomen want ik was dol op hem. Hij is helemaal niet makkelijk (geweest) maar hij is mijn zielsmaat en we zijn alweer 12,5 jaar samen <3

Ik heb ook een Working kelpie x Peruaanse naakthond x Australian kelpie :D
Ik kende zijn moeder (Working kelpie x Peruaan) al een aantal jaar en ook haar eerdere nest met precies dezelfde vader. Heerlijke honden qua karakter, precies goed qua maat en vooral heel fanatiek en toch zachtaardig. Precies wat mij zou passen dacht ik. Ik had alleen ervaring met mijn heel zelfstandige Podenco en Husky-mix dus ik keek al uit naar een baasgericht exemplaar.

Ik heb hem gekozen omdat ik zijn moeder van de sport ken: canicross en dogsurvivals. Ze blinkt daar echt in uit. Haar fokker en ook eigenaresse deed zoveel verschillende sporten met haar en haar zoon en ze was ook ontzettend bezig met gezondheid en verlagen van COI. Zo ontzettend veel kennis en ze zag het hele honden houden ook vergelijkbaar met zoals ik het zie.
Toen ze haar tweede en laatste nest deed, berichtte de fokker mij. ‘Laatste kans!’ Maar ik had al twee honden en ook een baby. Niet perfect qua timing.
Toch gedaan en nu ben ik in het bezit van mijn droomhond. Hij is vrijwel perfect.

Ontzettend vriendelijk op nummer 1. Er zit geen kwaad bloed in. Hij is ook heel fanatiek maar toch een grapjas en totaal niet scherp. Hij kan met heel veel honden en überhaupt dieren samen en mensen zijn helemaal zijn favoriete soort wezens.
Hij is luisterend geboren en hij is ontzettend snel en slim.

Ik hoef hem bij niemand aan te raden want de meeste vrienden en familie die van sportieve en lieve honden houden, willen hem al hebben :))
Je moet wel van dat snelle, fanatieke randje houden anders kan hij je wel gek maken vrees ik.

Bankhangen vindt hij heerlijk en binnen zou je niet verwachten dat het zo’n sporter is. Er is echter maar weinig nodig om hem te activeren en dan geeft hij ook gelijk 120%. Daar moet je mee om kunnen gaan en behoorlijk zelfbewust zijn. Rustig aan komt niet in zijn woordenboek voor. Je moet dat wel kunnen waarderen anders ben je hem snel zat :D

Mijn hond blinkt zeker weten uit in canicross. En agility overigens ook.

Ik zou nog wel vijf Meeko’s willen maar je gaat ze niet vinden vrees ik. Helaas is hij zelf niet geschikt voor de fok.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Op deze foto’s kijkt hij veel te serieus want hij is in werkelijkheid echt een clown <3

Wat lijkt hij qua kleur en bouw op die van ons. Alleen een heel ander ras.

Afbeelding

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:44

Ik heb 2 kruisingen <3
De oudste van nu 10,5 jaar, heet Deeks
Zijn moeder was van de toenmalige vriendin van mijn broer.
Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om een pup te nemen, maar ze ging snachts bevallen en hij was een dwarsligger… ik heb letterlijk geholpen om hem eruit te krijgen, dus toen zei ik, ik heb nu zoveel moeite gedaan en ben snachts mn bed uit gekomen, dus deze gaat met mij mee :')
Hij was een absolute niet geplande kruising.
Zijn moeder was zelf al een kruising van een AM Stafford x Rottweiler x cane corso.
En zijn van was een Jack Russel :')
Hij is hartstikke leuk en lief maar ik ben wel genezen van zo’n power hond, naar mensen is het de liefste en zou een inbreker nog helpen zoeken naar het geld, maar andere honden is drama, die eet hij het liefst op tenzij het eigen is.

Als pup een paar uur oud.
Afbeelding
Nu
Afbeelding
Afbeelding

En als tweede onze Mila van 1,5 jaar oud.
We wouden heel graag een 2e hond erbij.
We waren niet echt opzoek naar een bepaald ras, toen ik haar advertentie tegen kwam was ik opslag verliefd.
Zij is een husky(moeder) x Labrador(Vader)
Zij is echt de perfecte hond alleen heeft ze oren voor de sier en heeft ze iets te weinig brein cellen meegekregen _/-\o_
Ze is lekker actief en heeft de tegenspraak van de husky, je kan heerlijk met haar in discussie en je kan uren met haar wandelen (wat ook wel z’n nadeel heeft := ) maar ze is perfect met onze kinderen(8 & 1) en ligt ‘s avonds gewoon lekker naast je op de bank.

Als pup
Afbeelding

Nu
Afbeelding
Afbeelding

Beide wil ik voor geen goud meer missen <3