welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Bij het lezen van de beginpost dacht ik meteen aan een van de waterhonden (poedel, Spaanse of Portugese) of een Finse lappenhond.

Windhonden zijn vaak rustig in huis, niet vocaal, buiten graag actief en sociaal, maar veel hiervan kunnen niet los. Bovendien is de enige echt langharige windhond de Afghaan en dat is qua vachtonderhoud gewoon heel veel werk (3-4 uur per week) en de Afghaan is ook echt geen beginnershond. Andere langharige windhonden zijn de Barsoi en het maatje kleiner de Silken Windhound.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Sansevieria schreef:
Iets in de windhondenrichting is vaak best sociaal, maar inderdaad, laat ze niet los, dan komt het jachtinstinct boven.
Ik heb een aantal jaren een barzoi als "deeltijd leenhond" gehad, geweldige hond, redelijk zacht ook, maar die kon nooit los...o en op de koelkast bij zijn baasjes zat serieus een hangslot omdat ie alles waar lekker eten in zat open kreeg.

Tja gezondheid...in heel veel rassen zitten "gezondheids-issues".
Kennis heeft beauceron's prachtige honden, ook daar komt bijvoorbeeld epilepsie voor (dus niet alleen typisch iets voor de border collie).
Ik zou zelf als het ook een maatje kleiner mocht zijn nog wel naar een kelpie kijken.

Sophietje loopt altijd los en ze komt ook altijd terug. Killd niks en is gewoon de perfecte hond.
Je moet wel tegen een "drukke" hond kunnen het is geen binnen is alleen om te slapen hond. En ze de ruimte geven om te rennen en zorgen voor een goede omheining. En met rennen bedoel ik keihard rennen.
Het is een ruw/langharige hond die ik zelf kan plukken 2 x per jaar nodig en is nog geen half uur werk.
Verder heeft ze geen vacht verzorging nodig.
In Sophietje haar geval is het whippet x lakeland en haar moeder de lakeland wordt echt mee gejaagd.
Hier leeft ze samen met twee chihuahuas. De buren hebben kippen, katten en hier lopen heel veel honden. Nog nooit zo'n sociale blije hond als Sophietje gehad.
Ze is niet slaafs ze komt en zit maar trucjes daar doet ze niet aan.
Ze zwemt graag en is gewoon in mijn ogen de perfecte hond. Ze is 9 maanden nu vol in de pubertijd maar kan nog steeds vrijwel overal los (enkel vlak bij een weg niet maar dat zou ik met geen enkele hond doen) Ik zou ze iedereen aanraden mits ze wel ruimte hebben en een actief hondenleven kunnen bieden.

De lurchers heb je ook met de Greyhound bijvoorbeeld en dat is "soms" wel lastiger kwa loslopen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:24

Geweldige Berner gehad hier, fantastisch voor het gezin. Waaks genoeg maar luisterde ook als het genoeg was. Kon prima alleen blijven. Zou er zo weer 1 willen. Hij is 13 jaar geworden, dus ik ben echt van mening dat je ook een stukje geluk moet hebben qua gezondheid en karakter ook.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Binck8 schreef:
Geweldige Berner gehad hier, fantastisch voor het gezin. Waaks genoeg maar luisterde ook als het genoeg was. Kon prima alleen blijven. Zou er zo weer 1 willen. Hij is 13 jaar geworden, dus ik ben echt van mening dat je ook een stukje geluk moet hebben qua gezondheid en karakter ook.
Dat is dan toch uitzondering? Ik ken iemand die is in 15 ruim jaar aan nummer 4 (of 5, ze had er ook eens 2 in huis) begonnen.

En zo ken ik er, helaas, nog veel meer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Bij de Berbers is 13 jaar echt een uitzonderingen de meesten halen de 5 niet. En dat geldt voor meer van dat type honden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

13 jaar voor een Berner is echt een uitzondering. De gemiddelde levensduur is zes tot acht jaar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Ik zie vele kruisingen Berner Sennens wel ouder worden dus daar hebben wij op gegokt. En beide ouders natuurlijk vrij van erfelijke aandoeningen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

13 jaar is voor een Eurasier dan weer niet uitzonderlijk. Levensverwachting tussen de 11 en 15 jaar.

Maar wel echt goed selecteren op ouderhonden en fokkers, zodat je een rustige en stabiele pup krijgt. Mijn voorkeur hebben Duitse fokkers. De Duitse rasvereniging is ook heel streng op gezondheid. Ouderdieren moeten getest zijn en na 1-2 nestjes moet minimaal x% van de pups getest en gezond zijn voordat er eventueel nog een nestje mag worden gefokt. Die van ons is dus ook helemaal getest. Niet omdat wij willen fokken, maar voor de fokker zodat zij kunnen nagaan of hun teef gezonde pups geeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Jildau schreef:
Ik zie vele kruisingen Berner Sennens wel ouder worden dus daar hebben wij op gegokt. En beide ouders natuurlijk vrij van erfelijke aandoeningen.

Kruisingen is alweer heel anders natuurlijk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Ik vind het lastig dat Berners tegenwoordig vaak geworden met actieve rassen.

Schijnbaar is de BernersxAus ook helemaal hip.
Ik zie alleen maar honden met teveel werklust in een te groot en log lichaam waardoor ze zichzelf in de weg zitten.
En dat vindt ik van de kruisingen met berner x husky/border collie/labrador/boxer
Veelste veel energie in een te groot lichaam.
En kruisingen met andere logge rassen, zie ik ook geen lichamelijke voordelen hebben.
De enige combi die ik me kan voorstellen is die met een Duitse Herder, maar ook daar twijfel ik over de werklust en de reeds slechte heupen die je met meer gewicht gaat belasten.

Je weet met kruisingen sowieso niet welke eigenschappen er mee komen en welke elkaar tegen werken. Zo vind ik het gros van de doodles ook neurotisch en/of onzeker. Er zijn er maar weinig die een stabiel karakter hebben.

Je zal dan echt moeten kijken per pup naar het karakter en dan alsnog is het afwachten of zo uitpakken als je denkt.

Met een kruizing moet je vooral geen specifieke verwachtingen hebben - is mijn optiek.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

BeFunny schreef:
Jildau schreef:

Ja vind ik ook maar TS had eerder op mij gereageerd dat ze dat niet wilde (gekruisd) vanwege toch deels slechte genen. Is niet mijn ervaring- mits er niet zomaar zonder nadenken een reu op een teef gegooid wordt natuurlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Jildau schreef:
BeFunny schreef:

Ja vind ik ook maar TS had eerder op mij gereageerd dat ze dat niet wilde (gekruisd) vanwege toch deels slechte genen. Is niet mijn ervaring- mits er niet zomaar zonder nadenken een reu op een teef gegooid wordt natuurlijk.

Nee juist de Berner heeft die slechte genen. Maar ik zelf zou daar ook geen mix mee willen al heb je met een x wel een grotere kans op een gezondere hond.

Er zijn heel veel rassen verpest. Maar zo slecht als de extreem grote of extreem kleine en plat snuiten is het nergens. Is gezondheid dus belangrijk blijft je weg van 40 kg of meer honden en hondjes onder de 2,5 kg. Met elke hond kun je pech of geluk hebben. Maar bij een zware hond kost het ontiegelijk veel geld en kun je als je pech hebt met twee jaar afscheid nemen als je veel geluk hebt worden ze 9 en een hele enkele uitschieter wordt ouder.

Ik ben nog altijd gek op mijn chihuahuas maar ik zal er nooit meer voor kiezen. Hoe mooi, leuk, fluffy en schattig ik ze ook vind.
Gezondheid gaat voor en dat kun je natuurlijk niet voorspellen maar je kunt iig kijken naar een paar dingen zoals gewicht, kop, gewrichten, allergieën enz. vind je uiterlijk toch belangrijker dan selecteer je op uiterlijk maar er zijn best wat fluffy honden die iig veel gezonder zijn dan de Berner. Alleen gezond en middenslag tot groot betekend ook dat er vaak energie in zit. Een gezonde hond wil bewegen :j trouwens klein ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:13

Ik heb al behoorlijk wat kruisingen zelf gehad duits/mechel/hollander, labrador x rottweiler, duitse jacht terrier x labrador en in deeltijd duitse herder x border collie. Ik heb bij geen enkele raar karakter gehad dan dat de Duitse jacht terrier x labrador 100% simpeler is dan dat iedereen verwacht die het terrier gedeelte kent.
Heb nu een stamboom werklijn Duitse herder. Nog jong, 6,5 maand jong maar tegen alle verwachtingen in is deze onwijs makkelijk, rustig en relaxt. Helaas veel groeipijnen dus kan daar aan liggen hoewel ik geen andere kant ken van hem tot nu toe. Ben benieuwd want dat zou de eerste karakter verrassing zijn hier en dat met de eerste stamboom hond :D

Ik ken persoonlijk geen berner kruisingen die zichzelf in de weg zitten maar ik ken er ook maar weinig. Berner x aussie heb ik in outcross of bewust gefokt ook nergens gezien overigens. Ik kan me wel voorstellen dat die kruising apart gedrag kan geven. Nu ben ik totaal geen aussie mens we hebben in de omgeving niet 1 die leuk is van gedrag tijdens het uitlaten.