Erf grens hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:05

Bo_Y schreef:
pol013 schreef:
Gut, ik ga mijn gevoelige paarden maar even mijn verontschuldigingen aanbieden dat ik ze dmv een stroomhulp leer IN mijn wei te blijven.

(toevallig is er bij paarden een onderzoek gedaan en is aangetoond dat een stroomomheining maar voor zéér minimale stress zorgt, en dat alleen tijdens de leerfase. En dat is ook logisch want het is altijd hetzelfde. Dezelfde actie levert altijd exacte dezelfde consequentie op. En dat is dus weinig stressvol want dat is duidelijk en voorspelbaar)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9115000945

Een stroomdraad voor een hond is anders dan ren band om die stroom in de nek geeft als hij over de erfgrens of vlakbij de erfgrens komt.

Waarom? Over een bepaald gebied heen gaan is een schok, bij beide is het het zelfde, pijnprikkel wanneer je een bepaald gebied uit loopt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:08

Jammer dat je de situatie niet geschetst hebt, ik mis wat info.
Maar kun je niet iets tijdelijk plaatsen als je de honden buiten hebt, en dit naderhand weghalen als ze weer naar binnen gaan? Dus een soort paneelhekwerkje als het ware.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Erf grens hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:11

Dat vind ik ook jammer.
Ik heb geen idee of er helemaal niets staat als afscheiding. Of het enkel om een oprit gaat of wat ook.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:20

trysteffy schreef:
Wauw jeetje ik vraag alleen om advies over een erf grens halsband.
Moet ik echt specifiek hellemaal uitleggen wat hij voor de rest kwa uitdagingen krijgt?
Of hoe mijn huis er uit ziet.
Zoals ik al benoem ik huur daarzo en heb geen tuin of wat dan ook het schuifpui van het huis kan open en hij mag naar buiten maar iets bouwen mag ik niet het is niet mijn erf.
Hij krijgt genoeg uitdaging ect. Heb als ik werk gewoon een uitlaat services hij gaat mee naar stal waar hij wel met andere honden kan daarzo.
En ja als hij andere mensen of honden ziet rent hij er op af. Is dat dan meteen geen genoegen mentale uitdagingen ofzo? Dan noem ik hem een rat idd omdat ie niet luistert om te komen maar hem echt moet halen.
Voor de rest blijft ie gewoon in de buurt maar het gaat mij er om hij mag naar buiten op het erf maar wij wonen langs een landbouw weggetje waar veel tractoren vrachtwagen alles rijden als debielen. En nee dus wij mogen niet geen hek of wat dan ook plaatsen. Het moment dat ik dit stuurde had hij gewoon een honden maatje bij hem ze wouden samen spelen deden ze ook tot dat er iemand langs de weg liep met zijn hond en hij rent zo het erf af.

Of moet ik nog meer vertellen wat er allemaal met de hond gedaan word? Het gaat om een stukje veiligheid en daarom vroeg ik mij af welke apparaat dan goed voor een snelle eigenwijze hond is die ook nog is aan het puberen is.

Je wilt een " quick fix" en die bestaat gewoon niet.

Behalve dan een lange riem met pin in de grond.

Ook een halsband-omheining moet aangeleerd worden en niet te vergeten - moet je de omheinig zelf ook aanleggen.
Je mag geen hek plaatsen - dus neem ik aan dat jouw verhuurder ook niet blij zou zijn als je zijn terrein ( rondom ) met draden "versiert" of die graaft.

Je hebt een jonge hond, die niet onder apell staat. Dat kan.
Mijn Terv kende met zijn 11 maanden ja alleen maar vrijheid, blijheid en geen enkele commando.
Dus ook in losloopgebieden, veldjes en zelfs in het begin op mijn eigen - helemaal omheinde weide- nooit los zonder sleeplijn.
Met 18 maanden dan echte pubermet bananen in de oren.
Het was n jaar heel hard werken en trainen, situaties voorkomen of te wel helemaal niet laten ontstaan.
En nu met 3 heeft zij alles geleerd en kan ik haar overal terug roepen en gaat ze ook niet meer achter alles aan.

Je hebt voor een Aussie gekozen, dat zijn dus heel zelfstandige werkhonden.

Jammer genoeg zijn ze heel populair geworden wat absoluut niet ten goede van het ras komt ( zelfde als BC)
Om zo een hond aan je te binden en goed op te leiden , is gewoon tijd en heel veel (mentaal, voor den hond) werk nodig.

Ben je daar bereid voor, kun je een geweldige hond hebben.

Ben je het niet, en wil je alleen " maar" een meeloper... dan gaat de situatie niet veranderen en zal hij/zij ook als volwassene zijn eigen plan trekken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:25

Zoveel aannames :=

Maargoed TS je antwoord niet op alle tips die gegeven zijn wb een onzichtbare omheining.
Na het lezen dat iedereen zegt dat dit niet gaat werken voor zo'n hond, wil je het alsnog aanschaffen of heb je al een ander idee?
Veel opties zijn er gewoon niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:28

Nyaleti,

Die onzichtbare dingen zijn verboden.
Dus daar valt niet veel aan uit te proberen dan..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:40

Maar alsnog gewoon makkelijk te bestellen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 11:19

Nyaleti schreef:

Maargoed TS je antwoord niet op alle tips die gegeven zijn wb een onzichtbare omheining.
Na het lezen dat iedereen zegt dat dit niet gaat werken voor zo'n hond, wil je het alsnog aanschaffen of heb je al een ander idee?

Ik heb nog niks aangeschaft.
Maar ik zie alleen maar dingen ja hond heeft te weinig van dit of dat. Wat je zelf zegt heel veen aannamens terwijl de hond heel wat doet kwa behendigheid en anderen dingen. Maar elke hond te leuk vind die langs loopt ondanks dat ze grijpen en naar mensen toe rent en blaft. En dat je 100x roept dat ie hier moet komen en aan de lijn natuurlijk geen kans heeft. Hij weet wanneer die aan het werk is en wanneer niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:43

Dan is de oplossing toch duidelijk? Enkel naar buiten aan een lange lijn zodat hij geen succes meer haalt.

Dan ga je aan de slag om hem te leren dat voorbijkomende mensen en honden negeren meer oplevert door te belonen als hij zijn aandacht op jou heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:50

Puppyrenpanelen zijn óp de grond te zetten, daar hoeft niet voor gebouwd te worden.

Zijn er in ieder geval van 80 cm hoog, hoger weet ik niet.

Ik heb dat ooit als tijdelijke afzetting gebruikt.
Twee of drie sets aan elkaar koppelen en je hebt best een stuk

Schapennet op prikpalen kan mogelijk ook, maar voor mijn hond was dat te slap

En anders gewoon ouderwets een snti-ontsnappingstuig met degelijke lange lijn en die lijn ergens vastknopen.

Zo heb ik mijn hond altijd aan de camper en ook dat gaat prima.

Evt een combi van bovenstaande 3 opties ook mogelijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:00

Puppyrenpanelen zijn 80cm breed.

Hoogte varieert van 60 naar 80 naar 100 naar 120 cm.

Hier ook als afsluiting op de beton oprit. Staat er nu al 2 jaar. Is aan één kant verankerd aan de tuinomheining en aan de andere kant verankerd aan het huis. Gaat geen kant op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:41

trysteffy schreef:
Nyaleti schreef:

Ik heb nog niks aangeschaft.
Maar ik zie alleen maar dingen ja hond heeft te weinig van dit of dat. Wat je zelf zegt heel veen aannamens terwijl de hond heel wat doet kwa behendigheid en anderen dingen. Maar elke hond te leuk vind die langs loopt ondanks dat ze grijpen en naar mensen toe rent en blaft. En dat je 100x roept dat ie hier moet komen en aan de lijn natuurlijk geen kans heeft. Hij weet wanneer die aan het werk is en wanneer niet.

waarom reageer je enkel op deze berichten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:54

Femke_Tweety schreef:
Puppyrenpanelen zijn óp de grond te zetten, daar hoeft niet voor gebouwd te worden.

Zijn er in ieder geval van 80 cm hoog, hoger weet ik niet.

Ik heb dat ooit als tijdelijke afzetting gebruikt.
Twee of drie sets aan elkaar koppelen en je hebt best een stuk

Schapennet op prikpalen kan mogelijk ook, maar voor mijn hond was dat te slap

En anders gewoon ouderwets een snti-ontsnappingstuig met degelijke lange lijn en die lijn ergens vastknopen.

Zo heb ik mijn hond altijd aan de camper en ook dat gaat prima.

Evt een combi van bovenstaande 3 opties ook mogelijk.

Zoiets bedoelde ik ook, maar TS geeft geen reactie op de situatie schets.
Dan heeft meedenken dus geen zin.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 13:12

Wat ik al zeg ik mag niks bouwen neerzetten buiten ze mogen best los maar iets bouwen en neerzetten mag niet van de huisbaas en die woont ook op het erf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:14

nou als je niet eens prikpaaltjes met schapengaas neer mag zetten dan houd alles toch op?

Dan is het aan de lijn houden en bij los onder apèl

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:29

Iets niet mogen bouwen kan ik volgen,

Maar iets neerzetten als de hond buiten is en weer inklappen als hij binnen is (wat met harmonica puppypanelen kan) is niet bouwen.
Als zelfs dat niet mag, dan mag je dus ook geen tuinstoel of plantenpot neerzetten?

Dan blijft alleen lange lijn aan veilig tuig als optie over.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:30

DuoPenotti schreef:
nou als je niet eens prikpaaltjes met schapengaas neer mag zetten dan houd alles toch op?

Dan is het aan de lijn houden en bij los onder apèl

Bingo

Bo_YJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:48

Femke_Tweety schreef:
Iets niet mogen bouwen kan ik volgen,

Maar iets neerzetten als de hond buiten is en weer inklappen als hij binnen is (wat met harmonica puppypanelen kan) is niet bouwen.
Als zelfs dat niet mag, dan mag je dus ook geen tuinstoel of plantenpot neerzetten?

Dan blijft alleen lange lijn aan veilig tuig als optie over.

Volgens mij ook.

Voor mij is de enige optie om mijn honden zonder toezicht buiten te hebben, achter een stevig hek.
Bij ons kan dat, maar kon dat niet. Dan niet los in de tuin.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:55

Schuur_ schreef:
Dan is de oplossing toch duidelijk? Enkel naar buiten aan een lange lijn zodat hij geen succes meer haalt.

Dan ga je aan de slag om hem te leren dat voorbijkomende mensen en honden negeren meer oplevert door te belonen als hij zijn aandacht op jou heeft.

Ik quote mezelf even. Kost wat tijd en moeite maar dit gaat je op lange termijn het meeste opleveren

Bo_YJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:03

Schuur_ schreef:
Schuur_ schreef:

Ik quote mezelf even. Kost wat tijd en moeite maar dit gaat je op lange termijn het meeste opleveren

Klopt, dit is niet alleen handig in de tuin, maar ook op straat ect

Maar het blijven dieren en met toezicht zou ik durven aanleren. Maar zonder toezicht niet, in een splitsecond kan het toch mis gaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:20

Wat was dan het nut van dit topic?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:45

Ben je met de huisbaas ook nog een keer in gesprek geweest om bv opties als ren panelen, schapengaas met prik paaltjes nog eens uit te leggen? Dat dit makkelijk en snel verwijderbaar is zonder schade achter te laten. Eens met de rest hierboven anders... als zelfs dat niet mag/geen optie is blijft er denk ik niks anders over als aan een tuig met lange lijn. Loslaten zou imo dan echt geen optie (meer) zijn.

Ik ben in theorie bv ook niet tegen het afzetten met een stroom draadje maar als een hond echt hoog in adrenaline schiet door een prikkel buiten het erf, maakt zo'n stroom draad ook niks meer uit en gaan ze gewoon door. Dat is nooit effectief in 100% van de gevallen mbt honden op een erf houden tenzij je in combinatie daarmee ook nog deels hekwerk kunt plaatsen. Dus als er niks concreets echt goed afgezet kan worden dmv hekwerk, panelen, etc. zou ik de hond echt niet meer van de lange lijn af laten.

Ik word er altijd een beetje kriegelig van dat een hond koste wat kost los MOET lopen alsnog terwijl de situatie er gewoon niet naar is. Dat moet ergens dan wel geaccepteerd worden imo. Je hoort toch vaker dat een hond weer van een erf af schiet met alle gevolgen van dien. Dat is in 9/10 gevallen te voorkomen als eigenaar zijnde, ook al is het niet leuk als je hond niet lekker los kan. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond tijdens een oost-indisch doof momentje weg schiet en onder een auto komt of een ander schade toebrengt- wat met de liefste hond kan gebeuren als ze ergens op af duiken waar er niet leuk gereageerd word op ze.

Onze kat komt ook niet los buiten zonder tuig en lange lijn omdat ik haar anders nooit op eigen terrein kan houden - want wij kunnen de tuin niet fatsoenlijk kat proof maken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:27

Tja, onze grote Bouvier had heilig ontzag voor een draadje 5 cm boven de grond.
Stond stroom op, we hebben hem er 1x goed tegenaan gezet en daarna ging hij er nooit meer over....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:36

ElCamino schreef:
Tja, onze grote Bouvier had heilig ontzag voor een draadje 5 cm boven de grond.
Stond stroom op, we hebben hem er 1x goed tegenaan gezet en daarna ging hij er nooit meer over....

Onze hond vroeger (kruising terriër, Mechelaar en labrador) kende stroomdraad vanaf pup al. Kende ze van de boerderij en de paarden.

Bij een vriendin thuis hadden ze dus een draadje over de grond. Hond: “oké ik moet er dus niet op staan”. Die stapte er rustig overheen. :)

Dus het werkt niet voor elke hond. Dit exemplaar was bijzonder gehaaid en erg slim. :7

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

ik zeg ook niet dat het voor elke hond werkt...... het is gewoon een idee....