Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Re: Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 14:17

Ik heb niet het hele topic gelezen sorry, ik heb geen verstand van muizen en bloedluis.
Wilde je alleen wel een soort van op een niet leuke manier misschien een riem onder het hart steken. Maar deze muizen zijn gefokt voor slangenvoer, dat betekend zo snel mogelijk zo veel mogelijk. Dus geen rekening houdend met ziektes die muizen (of ratten) heel snel krijgen. Dat betekend dat mochten ze ziek worden of het plotseling slechter gaan, kan het best zijn dit te maken heeft daarmee en niet per definitie met hoe jullie ermee omgaan, want jullie willen duidelijk het beste. Ik las ook dat je dochter al het verlies van de hond heeft gehad, dus houd er alsjeblieft rekening mee dat muizen over het algemeen een zwakke gezondheid hebben en al niet oud worden. En al helemaal als ze origineel gefokt zijn voor slangenvoer.

Nogmaals ik bedoel dit helemaal niet raar!!! Vind het super en hele leuke beestjes absoluut. En misschien moet ik het ook niet zeggen hoor...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 14:50

Ik denk dat ik zelf nu zou kiezen voor niet verschonen en over een weekje de behandeling van Kaasbaas opnieuw beginnen of Kaasbaas wel behandelen, niet schoonmaken en dan volgende week haar nog een extra ronde behandelen en wel alles goed schoonmaken. Nu van verblijf verhuizen zou ik zeker niet doen, liever als ze echt rond gaan lopen/springen want dan zijn ze minder kwetsbaar. Ik denk dat de moeder nu wel van ze af zal blijven omdat ze al wat groter zijn, maar je kunt beter extra voorzichtig zijn na zo'n gebeurtenis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:20

Ach wat jammer van die tantes en dat ene kleintje.

Zo te zien is de vacht al goed ontwikkeld en snijtanden komen ook door. De oogjes gaan dan spoedig ook open gaan, dan gaan ze dus vast ook wel vaker het nest verlaten op verkenning gaan. Vanaf 3 weken gaan ze minder bij moeder zogen en al vast voedsel eten.

Ik heb een nestje gerbils gehad, ineens ook 1 jong dood rond de 10de dag.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 15:39

@jolliej; ja daar was ik wel van op de hoogte. Ik heb mijn dochter de keuze gegeven; ongezonde muizen maar dan redden we er wel een paar voor zolang het duurt, of van een muizenfokker die wel op gezondheid let. Ze koos de eerste optie

Volgens de kweker is dat trouwens onzin, want ik dacht precies hetzelfde als wat jij zegt. Maar volgens hem is er geen inteelt want dat verkleint nestjes en daar heeft hij dan zichzelf mee. En zieke dieren voeren brengt ook gevaar mee voor de reptielen die ze eten. Volgens hem koopt de dierenspeciaalzaak Jumper zelfs kleurmuizen bij hem in voor de verkoop.

Desalniettemin heeft hij me toch muizen met (schurft)mijt verkocht, maar oké. En waarvan 2 echt duidelijk achterlopen op groei.

In ieder geval, we wisten dat de muizen wellicht niet oud zouden worden maar aan mijt en een zwangere muis na 3 weken quarantaine had ik niet gedacht. En zeker niet aan een nestje gewonde pups. Gelukkig weet ik nu hoe ik mijt moet behandelen dus dat stukje komt uiteindelijk wel goed.

De combi hectiek met mijten en de baby's is wel een tandje erger dan hoe ik het voorspeld had. Ik dacht meer aan; misschien ligt er eentje zomaar dood na een week vanwege interne complicaties en de rest sterft wellicht al met een jaar.

Ik moet trouwens zeggen dat ze er wel goed mee omgaat, al weet ze nog niets van de dode pup. Ik heb gezegd dat er een paar zouden kunnen sterven aan hun verwondingen na de aanval van de tantes.

Melody; ik ga de plashoeken verschonen en Kaasbaas behandelen. En dan kijk ik per dag aan hoe het gaat.

Art_Ificious schreef:
Ach wat jammer van die tantes en dat ene kleintje.

Zo te zien is de vacht al goed ontwikkeld en snijtanden komen ook door. De oogjes gaan dan spoedig ook open gaan, dan gaan ze dus vast ook wel vaker het nest verlaten op verkenning gaan. Vanaf 3 weken gaan ze minder bij moeder zogen en al vast voedsel eten.

Ik heb een nestje gerbils gehad, ineens ook 1 jong dood rond de 10de dag.

Oh dat is heel apart als alles goed lijkt te gaan! Ik ben bang dat sommige van de pups teveel pijn aan hun verminkte poten zullen hebben om het hok te verkennen. We gaan het zien..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:17

Kaasbaas zorgde goed voor de kleintjes tot gisteravond. Ze bleven alle 6 in leven totdat ik ging slapen, dronken goed. Kaasbaas was ook kwiek en levendig, klom nog op mijn hand om te kijken of er nog wat te snaaien viel.

Vanmorgen kwam ik aan en lag er 1 half opgegeten overleden pup en eentje zonder pootjes die nog leefde... Ik heb het uit z'n lijden moeten verlossen.. ;(

Kaasbaas zelf zat apatisch in een hoekje. Ze voelde helemaal koud dus ik heb haar in een fleecen zakje laten kruipen met een klein bakje kamillethee en meelwormen er naast. Ze ziet er vooral heel erg uitgeput uit.. Hopelijk overleefd ze het.

De overige 4 pups heb ik naar knaagdier/wildopvang Flappus gebracht.. Ze zitten daar in een couveuse met de juiste zorg. Hopelijk is er nog een kans dat een paar het overleven..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:24

Jeetje wat een intens verdrietig bericht, dat moet een verschrikkelijke ochtend voor je zijn geweest :knuffel:

Bij flappus wordt goed voor ze gezorgd dat is een geruststelling denk ik. Ik hoop dat kaasbaas het ook haalt.

Soms doe je nog zo je best met dieren maar gaat het ondanks alles niet goed, het is ieder van ons wel overkomen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:26

Ach wat erg, veel sterkte. Dat lijkt mij enorm naar om mee te maken :(:)

Wel heel fijn dat de jonkies naar stichting Flappus konden, als ze het ergens redden dan is het daar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:17

Wat een drama! Wat hartverscheurend moet dat tafereel geweest zijn, meermaals de afgelopen dagen... En dat ene pupje zonder pootjes, wat zal dat diertje blij geweest zijn dat het lijden over was... Dat heb je echt goed gedaan hoor! Ook echt goed van je om de laatste pups nog die allerlaatste kans te gunnen in de opvang!

Veel sterkte!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:22

Lang geleden heb ik gewerkt in een dierenwinkel waar ook muisjes verkocht werden, daar werd mij verteld dat muisjes hun pups doodmaakten als het hok(veels) te klein was.

Is het hok wel groot genoeg voor jouw muisjes?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 12:30

Dank jullie wel, jullie berichtjes doet me echt goed.

Kaasbaas ligt nog steeds uitgeput te slapen. Ik hoop zó dat ze weer opknapt want ze is een hele slimme, lieve en al aardig tamme muis.

Ik heb Zappie en Pascha net herberbehandeld tegen de mijten en hun hokje helemaal schoongemaakt. Ze krabben nog veel maar verder doen ze het goed.

Kirby en Kaasie heb ik gister al behandeld omdat ik ze toch apart moest zetten.

Het zou fijn zijn als het huidige clubje overleefd en ze uiteindelijk weer een happy family kunnen worden in één groot verblijf. Voorlopig zit ik nu met 3 hokken gescheiden muizen.

N4N4: het hok is zeker wel groot genoeg, met allerlei afleiding en verstop plaatsen. De reden waarom de muizen zijn begonnen met verwonden is omdat de tantes (die eerst heel goed meehielpen met verzorgen) mensen heel eng vinden. Op het moment dat de pups het nest uitkropen probeerden ze deze panisch in het huisje te houden en beten ze hierbij uiteindelijk ook. Ik heb de tantes gauw apart gezet toen ik dit doorhad maar het kwaad was al geschied.. Kaasbaas is haar jongen denk ik verder aan gaan vallen omdat ze bloed rook en omdat sommigen al te erg verwond waren en geen kans meer maakten. Dan maken ze hun jongen soms ook dood.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:55

Dit doen ze niet door het formaat bak, maar door onrust. Muizen worden vaak probleemloos gefokt in kleine laboratorium bakken, die zijn een stuk kleiner dan een gemiddelde kooi. Dit is 'normaal' gedrag voor muizen bij stress. Voor een muis zal dat misschien beschermen of uit hun lijden verlossen zijn, of het is omdat ze zelf te kwetsbaar zijn met baby's. Dat is helaas een stukje instinct.

Daar kan jij niets aan doen, ts. Je hebt veel pech gehad dat ze hoogdrachtig verhuisd is en daar de mijten bovenop kreeg :(:)

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:02

Stille meelezer hier, want een verdrietig nieuws, je doet zó je best. Ik duim!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 16:42

Helaas heb ik Kaasbaas ook uit d'r lijden moeten verlossen.. Er kwam pus uit haar ogen en ze leed zichtbaar.. Ze was eigenlijk al aan het sterven. Echt onwerkelijk, gisteren kroop ze nog vrolijk de kooi uit mijn hand op om te bedelen. Ze was echt een unieke persoonlijkheid en het is echt intens jammer dat we juist haar nu moeten missen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:52

Ik heb geen verstand van muizen maar wil je wel even laten weten dat ik met je meeleef. :(:)
Je doet je uiterste best om deze diertjes en mooi leven te geven en dan de ene tegenslag na de andere. Dat is echt verdrietig!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:54

Ach wat triest jullie muizen verhaal,en dan doe je nog zo je best.Ik hoop voor jou en je dochter dat de rest goed blijft gaan.Kaasbaas vond ik ook een geweldige naam

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:56

Sterkte TS! :(:)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:04

Ach, wat verdrietig! Je doet zo je best :knuffel:

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:11

Wat een ellende en je doet zo je best :knuffel:

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:20

Ik geloof dat je gelijk heb hoor TS , het zal best eens aan stress kunnen liggen ipv een kleine bak..
In een dierenwinkel is natuurlijk ook redelijk veel stress voor de dieren.
Vind het zo erg voor je dat je nu zo aan het tobben bent met de muisjes , je doet zo je best !
Sterkte.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:49

Waarschijnlijk voelde Kaasbaas zelf al aan dat ze het niet ging redden en heeft ze zich daarom afgelopen nacht "tegen" haar jongen gekeerd.

Wat een verschrikkelijk verhaal is dit geworden zeg...

Hoe gaat het met je dochter?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 21:21

Dank jullie wel

Om eerlijk te zijn weet ze zelfs niet dat er pups zijn overleden. Ik wil haar dat verdriet niet aan doen. Ik zei dat Kaasbaas haar jonkies niet meer aankon en dat ze in de opvang heel goed voor haar baby's kunnen zorgen. Ze vond het jammer dat ze weg gingen maar gelukkig begrijpt ze goed dat dit in het belang van de muizen is.

Over Kaasbaas heb ik ook nog niet verteld.. Want morgen vieren we haar verjaardag met familie en vrienden. Ze zag meteen dat Kaasbaas niet in haar hok zat, dus ik heb gezegd dat ze op zolder in een doos zit zodat ze rustig kan slapen.

Na het weekend vertel ik dan dat ze overleden is. Dat gaat haar heel zwaar vallen want ze had echt al een goede band met het pientere diertje. Ik heb het er zelf ook moeilijk mee. Hoe zo'n klein diertje in zo'n korte tijd je hart kan beroeren!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:30

Heel veel sterkte ts, zo rot dat het zo gelopen is :(:)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:03

Jakkes, wat jammer dat het allemaal zo rot loopt. Ook erg sneu voor je dochter arme meid...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:09

Wat jammer dat het zo is afgelopen, heel veel sterkte, jullie hebben gedaan wat jullie konden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 22:30

Het is vooral een feelbad topic geworden geloof ik.

Vandaag lag Pascha dood in haar fleece huisje. Wel heel vredig. We dachten op dag 1 al dat ze dood zou gaan, zo slecht zag ze er toen uit. Ze is tot gisteren een hele vrolijke muis geweest ondanks dat ze graatmager was en vol mijt zat. Zij was naast Kaasbaas de enige die uit zichzelf op onze handen kroop. Wel weer supersneu voor m'n dochter want zij is dol op Pascha. Haar nummer 1 muis. Maar ik had al gezegd dat elke dag voor Pascha een bonusdag was dus hopelijk kan ze dit ook goed plaatsen.

Ze zat samen met Zappie, die zit nu alleen. Zappie zit ook vol mijt maar gaat verder wel steeds beter. Zij rent steeds meer in het loopradje.

Nu hebben we dus nog Kaasie, Kirby en Zappie. Het zou ideaal zijn als ze weer bij elkaar zouden kunnen komen in één hok nu Zappie alleen zit maar Kirby en Kaasie hebben weinig tot geen last van de mijt en zitten nu in een Ikea bak (wat niet ideaal is natuurlijk). Ik heb er wel zoveel mogelijk afleiding in gedaan als kan. Ze zien er niet gefrustreerd uit ofzo (ze zijn natuurlijk een veel saaier en kleiner hok gewend geweest). Het lijkt gek genoeg dat ze het wel prettig vinden omdat ze behoorlijk angstig zijn en nu meer overzicht hebben op hun hok.