Seresto werkt niet !? Help !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Seresto werkt niet !? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:51

Het was dan ook geen idee maar een hersenspinsel. Daar zit een verschil in.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:18

Wij gebruiken altijd de Vectra 3D pipetten voor de honden, maar ik vind het dit jaar bizar hoor met de teken… de kleinere hond heeft eigenlijk nooit teken, de afgelopen week heb ik er ruim 8 van haar afgeplukt. In de 3,5 jaar hiervoor heeft ze er 2 gehad.

De oudste heeft er elk jaar wel een paar (laten we zeggen 5), en de afgelopen week ook weer 6. Ik snap het echt niet. Nu mag ik toevallig wel weer opnieuw doseren, maar wil ik graag nog twee weken wachten ivm onze vakantie naar Spanje en ik dan heel graag de werking optimaal wil hebben.

Hiervoor was de kleinste echt nooit ‘in de smaak’voor teken, en er is niets veranderd. Ze is voornamelijk zwart en ik zie ze amper lopen.

Ik probeer het nu twee weken uit te zingen maar vind het wel bijzonder hoeveel het er zijn. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Oh, en ik loop in dezelfde bossen als andere jaren..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:56

X2305 schreef:
Wij gebruiken altijd de Vectra 3D pipetten voor de honden, maar ik vind het dit jaar bizar hoor met de teken… de kleinere hond heeft eigenlijk nooit teken, de afgelopen week heb ik er ruim 8 van haar afgeplukt. In de 3,5 jaar hiervoor heeft ze er 2 gehad.

De oudste heeft er elk jaar wel een paar (laten we zeggen 5), en de afgelopen week ook weer 6. Ik snap het echt niet. Nu mag ik toevallig wel weer opnieuw doseren, maar wil ik graag nog twee weken wachten ivm onze vakantie naar Spanje en ik dan heel graag de werking optimaal wil hebben.

Hiervoor was de kleinste echt nooit ‘in de smaak’voor teken, en er is niets veranderd. Ze is voornamelijk zwart en ik zie ze amper lopen.

Ik probeer het nu twee weken uit te zingen maar vind het wel bijzonder hoeveel het er zijn. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Oh, en ik loop in dezelfde bossen als andere jaren..

Misschien qua wild wat veranderd in het bos het afgelopen jaar? Dat kan de teken hoeveelheid ook veranderen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:57

Gewoon de relatief warme winters. Lekker vochtig en broeërig maar geen vorst. Teken gaan dan dus niet dood overwinters en zijn dan des te talrijker in de lente daarop volgend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:00

Little_Gift schreef:
Gewoon de relatief warme winters. Lekker vochtig en broeërig maar geen vorst. Teken gaan dan dus niet dood overwinters en zijn dan des te talrijker in de lente daarop volgend.

Dat verklaart het over jarenlang maar hierboven gaat het over groot verschil nu tov alle eerdere jaren. Werd niet elk jaar iets meer maar spontaan nu.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:02

Nee, het wild is hier (gelukkig) nog redelijk stabiel! Wel twee jagers gemeld gisteren := maar volgens de boswachter is alles hier nog hetzelfde. Ik wandel in omgeving Groesbeek.

Ik heb er nu net weer 3 vanaf geplukt, na mijn post. Heel klein en bijna niet te zien en op rot plekken! In de oren en op de benen. Het is hier echt anders dan andere jaren, ook volgens andere honden baasjes hier in de buurt. De een heeft een band, de ander pipetten of tabletten en de meeste merken echt verschil met voorgaande jaren. Ik ga toch maar een halve pipet verspreiden over ze.. de vakantie duurt nog 22 dagen.

Ik ga het nu ook even bijhouden in welke bossen het erger is. We hebben hier best wat keuze in de buurt, en wandelen op 3-4 vaste plekken met regelmaat. Wellicht maken we dan toch andere keuzes.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:20

Misschien worden teken alsmaar meer resistent tegen de reeds jarenlang gebruikte middelen? |(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:06

X2305 schreef:
Nee, het wild is hier (gelukkig) nog redelijk stabiel! Wel twee jagers gemeld gisteren := maar volgens de boswachter is alles hier nog hetzelfde. Ik wandel in omgeving Groesbeek.

Ik heb er nu net weer 3 vanaf geplukt, na mijn post. Heel klein en bijna niet te zien en op rot plekken! In de oren en op de benen. Het is hier echt anders dan andere jaren, ook volgens andere honden baasjes hier in de buurt. De een heeft een band, de ander pipetten of tabletten en de meeste merken echt verschil met voorgaande jaren. Ik ga toch maar een halve pipet verspreiden over ze.. de vakantie duurt nog 22 dagen.

Ik ga het nu ook even bijhouden in welke bossen het erger is. We hebben hier best wat keuze in de buurt, en wandelen op 3-4 vaste plekken met regelmaat. Wellicht maken we dan toch andere keuzes.

Zou niet gaan werken met halve pipetten. Je gaat dan ontzettend onder doseren en de kans op resistentie wordt dan enkel maar groter

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:40

Denk dat de wolf er ook invloed op heeft. Als wild zich concentreert of in aantallen verminderd dan zullen teken zich meer afhankelijk focussen op andere voedselbronnen. Denk ook aan evt de hoeveelheid konijnen en muizen.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:39

Het is inderdaad per hond zo verschillend. Wij wonen in het bos en onze hond is ook echt een teken magneet. Vanaf pup gebruiken we al seresto en scalibor banden. Ondanks de banden heeft hij nog steeds af en toe een teek, maar dat is beter te overzien dan 10 volgezogen teken er per dag af plukken.
We gaan elk jaar naar Noorwegen op vakantie met de hond. In Noord Noorwegen (boven de poolcirkel) bestaan teken niet eens, Joepie! Komt door de strenge winters. Maar we reizen ook door Zweden en Zuid Noorwegen en ondanks de hoge tegendruk daar gelukkig nooit problemen gehad. Tot afgelopen zomer, toen kwamen we terug uit Noorwegen en zagen we wat rare plekjes op zijn oren. Dit bleek mijt te zijn. En daar helpen de banden dan weer niet tegen helaas. Toen heeft de DA ook een anti parasitaire pil gegeven, dat was onvermijdelijk. En ik moest de oorranden behandelen met zalf.

Tegen knutjes, vliegen en muggen gebruik ik de spray van Keetjes. Erg fijn!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:00

Dieren fan, ze hebben de pipetten van 10-25 kg en wegen 11.5 en 14 kg dus ik denk dat dat bij hun nog meevalt. Ik wissel ook af tussen Vectra3D en Frontline Combo. Wie weet zijn het wel dezelfde stoffen hoor.

De wolf is hier gesignaleerd, maar nog geen betrouwbare beelden van.

Ik vind het gewoon zo raar dat ze voorheen nooit teken hadden! En zeker aangezien wij ook niets veranderd hebben (zelfde omgeving, zelfde voer, geen medicatie, zelfde rondjes, zelfde behandeling, zelfde tijd van behandeling). Wellicht is het gewoon toeval. Vanavond een ander rondje gelopen en bij thuiskomst had de kleinste 1 teek die over haar heen aan het rennen was. Gepakt voor hij iets kon uitvoeren, verder niets op haar of de andere hond. Ik ga het gewoon een tijdje bijhouden hoeveel en vanuit welk gebied. Maar in 3,5 jaar tijd 2 teken en nu in een week al 9 vind ik echt opvallend veel, in vergelijking met voorheen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:07

Oh dan valt het onder doseren idd mee. Zo heb ik dat met bravecto. Tablet tot 56 kg en deel ik over mijn honden van 43 en 18 kg. Werkt 6 maanden lang prefect

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:41

Hallo,

Sinds ruim een maand geleden heb ik een seresto band voor mijn hond.
Ze heeft lang haar. Toch vind ik regelmatig volgezogen teken in huis en vind ik er ook regelmatig wat op haar huid die zich hebben vastgebeten.
Zou het echt zo kunnen zijn dat de banden niet werken of is een nieuwe band halen het proberen waard?
Mijn hond loopt voor haar werk: reddingshond in opleiding regelmatig dwars door het bos en hoge gras + mos.
Ik wil dat ze goed beschermd is. In het verleden een keer bravecto gegeven, maar daar kreeg ze zo ontzettend veel jeuk van. Dat doe ik liever niet meer.

Ik hoor graag of mensen verder nog ervaringen of tips hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:50

Gedver. Heb je al eens gewoon een pipet advantix geprobeerd?

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:51

Nee, wel van prac-tic. Vorig jaar werkte dat prima, maar doordat ze nu veel meer dwars door het bos gaat werkte het na 2 weken al niet meer…..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:36

Omdat het een langharige hond is: weet je zeker dat de band strak genoeg zit en dus voldoende contact maakt met de huid?

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:12

Dat vind ik lastig te beoordelen. Ik kan twee vingers onder de band doen. Ik kan anders wel een keer om advies vragen bij de welkoop misschien?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:20

loisenpien4 schreef:
Dat vind ik lastig te beoordelen. Ik kan twee vingers onder de band doen. Ik kan anders wel een keer om advies vragen bij de welkoop misschien?

Was je de hond regelmatig? De meeste middelen verspreiden zich via huidvet. Ook bij pipetten wordt aangeraden 1 of 2 te wachten met aanbrengen als de hond net is gewassen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:32

loisenpien4 schreef:

Dan maakt die dus te weinig contact.

Seresto is niets aan veranderd en er zijn ook geen slechte banden in omloop…

De seresto band kan alleen werkzame stof afgeven als die contact maakt met de huid. Als je er 2 vingers tussen kan doen zit hij te los.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:36

loisenpien4 schreef:
Nee, wel van prac-tic. Vorig jaar werkte dat prima, maar doordat ze nu veel meer dwars door het bos gaat werkte het na 2 weken al niet meer…..

Als de teken-druk zo hoog is dan is het wel erg lastig iets te vinden. Ik zou advantix proberen, en voor elke bos-struin insprayen met een natuurlijk afwerende spray.

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:11

Hoe strak mag de band dan maximaal? Ik ben bang dat ik hem anders misschien te strak doe.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:25

robert45 schreef:
loisenpien4 schreef:

Dan maakt die dus te weinig contact.

Seresto is niets aan veranderd en er zijn ook geen slechte banden in omloop…

De seresto band kan alleen werkzame stof afgeven als die contact maakt met de huid. Als je er 2 vingers tussen kan doen zit hij te los.

Er moeten wel 2 platte vingers tussen kunnen.
Staat op site van Seresto zelf.

Maar als de band niet goed contact maakt met de huid, zou ik ook eens Advantix proberen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:32

Ik gebruik een halve seresto (zelf sluiting in gezet) voor mijn kortharige hond en heb sindsdien geen teek meer gevonden. Hier geen slechte ervaring dus. Ik denk dat het voor jou misschien en een langhaar en een hoge tekendruk is?

Over drie weken gaan we naar Zweden en dan hang ik het overige deel van de seresto ook om der nek want hoge tekendruk daar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 23:13

Ik ben momenteel in Zweden. Ik heb thuis, in Belgie, meer last van teken dan hier, dus valt het voor jou mss ook nog wel mee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:37

Hier goede ervaringen met Bravecto (dosis conform bijsluiter). Dit jaar wel meer teken dan normaal, bij zowel paard als hond.