Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:16

beert schreef:
Little_Gift schreef:
Er zijn nochtans ook genoeg lokale dieren te helpen die ook een thuis nodig hebben en waar geen vluchten aan te pas voor hoeven te komen.

Nee hoor. Wij hebben al honden, katten en kinderen. Als ik via de zoekmachine van de asielen van de Dierenbescherming zoek naar een hond die daaraan voldoet, krijg ik van de circa 160 honden in de asielen welgeteld 0 resultaten.

Klopt. En als er een keer een 'makkelijke' hond zit dan is die in no-time weg. Logisch ook. Als je een toffe hond moet herplaatsen dan is marktplaats (of fb of een rasgroep als het een rashond is) veel makkelijker. Je krijgt er nog iets voor én kan bepalen wie je hond overneemt.

Ik hoop dat ik nooit in die positie ga komen maar een asiel is echt de laatste plaats waar ik mijn teefje naartoe zou brengen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:53

beert schreef:
Het is een beetje een “ik wil gelijk krijgen en als jullie het niet met me eens zijn, ligt het aan jullie” argumentatie. Niet heel prettig om te lezen en heeft ook niks met het topic te maken.

Helemaal niet. Het lijkt eerder "OH jij bent niet akkoord met ons en juicht ons niet toe? Dan gaan wij blijven hameren tot jij van gedachten verandert en het opeens wel fantastisch vindt wat wij doen.
Sorry maar dat zal niet gebeuren.
Ook mijn mening mag er zijn, hoe dom jullie die ook mogen vinden.

En de reden waarom er veel minder honden in Nederlandse en Belgische asielen aan criteria voldoen, is simpelweg omdat de asielen hier veel diepgaander screenen. Zowel de honden als de kandidaten. Soms slaan ze daar ook totaal in door, ben het zeker niet altijd eens met de asielen hier trouwens maar da's een andere discussie.

Een stichting uit het buitenland doet dat veel minder, elke hond daar komt in aanmerking om bij gezinnen met kinderen gedropt te worden, komt overeen met soortgenoten, katten etc etc... En jammer maar helaas, vaak gaat het dan alsnog mis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:01

Heb je weleens een hond uit het buitenland geadopteerd?

Je halve doopsel wordt gelicht hoor, met huisbezoek... vragenlijsten van 8 pagina's dik...Bij Takis moet je persoonlijk langs gaan...een hond die op een foster plek wordt je echt wel voor gecreend..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 05-01-26 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Audesta

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:02

Niet bij elke stichting en ook zeker niet elke stichting neemt ze (zoals vaak wel beloofd wordt) bij niet matchen terug. Bizar eigenlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:05

beert schreef:
Daarbij is het nog veel belangrijker dat het ook klikt met een hond. Het is toch minimaal 10 jaar een huisgenoot.

Maar eerlijk is eerlijk: dat weet je ook niet zeker met een hond die uit een ander land komt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 19:07

Dat asiels zo goed screenen.... Ooit met veel pijn in mijn hart een hond moeten terugbrengen omdat hij iemand serieus gegrepen had zonder aanleiding, een bekende nog wel. Ik woonde toen bij mijn ouders omdat mijn vader ziek en dement was, vond het daarom niet verantwoord. Hij had daarvoor ook al een paar keer uit het niets een hond gegrepen. Gedragsdeskundige en DA die wij geraadpleegd hebben raadde beiden euthanasie aan. Aangezien dat niet mag met een asielhond dus terug gebracht. Later nog eens achteraan gebeld, hij was doodleuk bij een gezin geplaatst.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 19:11

De Stichting waar ik nu mijn hond gevonden heb, doet dat wel, een hond terug nemen. Er bleek een foute leeftijd opgegeven te zijn, dat ontdekte ik thuis pas (ze hadden de datum van een ander document gepakt).
Gaven direct aan dat ik de hond terug kon brengen en mijn geld terug zou krijgen.
Niet gedaan, veel te leuk hondje en de vergissing was denk ik oprecht (hoop chinese documenten).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:32

Bij Verhuisdieren kun je ook via particulieren een hond adopteren.
Het blijft natuurlijk altijd een risico of je correcte info krijgt, maar dan is het lijntje wel een stuk korter.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:58

Little_Gift schreef:
En de reden waarom er veel minder honden in Nederlandse en Belgische asielen aan criteria voldoen, is simpelweg omdat de asielen hier veel diepgaander screenen. Zowel de honden als de kandidaten. Soms slaan ze daar ook totaal in door, ben het zeker niet altijd eens met de asielen hier trouwens maar da's een andere discussie.

Een stichting uit het buitenland doet dat veel minder, elke hond daar komt in aanmerking om bij gezinnen met kinderen gedropt te worden, komt overeen met soortgenoten, katten etc etc... En jammer maar helaas, vaak gaat het dan alsnog mis.

Bij ons niets gescreend bij een vorige hond. Wij niet gescreend, hond ook niet maar was door zijn bekende verleden duidelijk een probleemgeval. We konden hem zo meenemen na een korte wandeling. Na een jaar kreeg ik een standaardbrief, hoe het ging. Uitgebreid geantwoord en input gevraagd. Niets meer gehoord.
Nederlands asiel. Wel wat langer geleden.

Buitenlandse stichting van onze huidige hond: helemaal top, kwamen zelfs Nederlandse fosters en helpers van de stichting uit het hele land zoeken toen we hem eens kwijt waren. Plus zijn vorige adoptie is mislukt, toen hebben ze hem dus gewoon teruggenomen en weer bij Nederlandse fosters geplaatst, vandaar kwam hij bij ons.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:20

Cayenne schreef:
beert schreef:
Daarbij is het nog veel belangrijker dat het ook klikt met een hond. Het is toch minimaal 10 jaar een huisgenoot.

Maar eerlijk is eerlijk: dat weet je ook niet zeker met een hond die uit een ander land komt.

Wij hebben een hond uit Bonaire en hem in Bonaire “uitgezocht”. Of eigenlijk had hij mij uitgezocht. We gingen wandelen met honden en hij heeft heel dapper zichzelf verkocht.

Nu zegt dat nog niet alles over of het past in het gezin, maar het is niet dat wij hem pas op Schiphol voor het eerst ontmoet hebben.

Onze ervaring is in elk geval dat ze echt wel goed screenen. Ook heb ik nog steeds via de app contact met iemand van de stichting die af en toe vraagt hoe het met hem gaat (na twee jaar).

Maat los daarvan, je hebt zeker gelijk dat je dat nooit weet. Ik bedoelde er vooral mee dat als je je beperkt tot de Nederlandse asielen dat je dan mogelijk geen passende hond voor je gezin vindt. Dat zijn juist vaak honden met een rugzak. Dan kun je beter uit het buitenland een onbeleefde pup halen :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:22

Audesta schreef:
Niet bij elke stichting en ook zeker niet elke stichting neemt ze (zoals vaak wel beloofd wordt) bij niet matchen terug. Bizar eigenlijk.

Ligt er een beetje aan. Bij ons zeiden ze het meteen bij de screening dat ze die mogelijkheid niet hebben. Ook wordt de hond gewoon eigendom en blijft niet van de stichting of iets. Dus het is een koop.

Als jij een paard koopt, nemen ze die ook niet terug met als reden dat het niet klikt met je Shetlander ofzo :-)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:37

Hier bij een hond uit het buitenland echt meerdere screeninggesprekken gehad, huisbezoeken en ook 3 hondjes afgewezen omdat ze niet bij onze situatie bleken te passen (jonge kinderen). Uiteindelijk wil zo’n stichting ook gewoon een succesvolle match om zo weer nieuwe hondjes te helpen. Dan kun je beter aan de voorkant wat meer werk verrichten.
Ik heb geadopteerd via gaga animal care en zou hen echt met een gerust hart aan iedereen durven aanbevelen.

Wij kampte met enorme verlatingsangst en ze hebben ons echt op alle mogelijke manieren geholpen om het succesvol te maken.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:51

Klopt, dat is mijn ervaring ook. Ik ken een aantal gevallen waarbij de mensen worden afgewezen, omdat wordt ingeschat dat de situatie niet met de hond matched.

Ook ik heb via de stichtingen van onze honden nog altijd goed contact en ze zijn ook bereid om een x op te passen als het nodig is en mogelijk. Ze zijn heel geïnteresseerd in de ontwikkeling van de honden en oprecht blij dat ze een goed plekje hebben gevonden.

Vooraf hebben alle 3 de stichtingen (op verschillende momenten) telkens een huisbezoek gedaan en de omheining gecheckt.

Er zullen vast minder goede stichtingen zijn, maar dat is niet de ervaring die ik heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:06

ik ben het er ook niet mee eens dat ze in het buitenland minder goed screenen. Ze hebben daar veel meer keus in beschikbare honden, dus de extreme karakters hoeven ze niet aan te bieden. Tenminste, bij de stichting waar wij onze laatste 3 honden vandaan hebben (Spanje). Voor onze laatste hond had ik een hond op het oog, dat was niet de gemakkelijkste hond. Via de Stichting contact gelegd met de mevrouw die deze hond regelmatig thuis had gehad en na dit gesprek besloten om toch niet te kiezen voor deze hond. Sowieso heb je eerst een gesprek over wat voor type/karakter/energie etc. er bij jou en je huishouding past. 3x uitgebreid besproken en 3x raak :D
De hond die we in 2024 hebben gekozen was ook niet mijn eerste keus, maar ik had aangegeven dat ik geen hond wilde die positief zou testen op leishmania. Dat bleek mijn eerste keus dus wel te hebben. Dus de '2de keus' genomen :D
Kosten van de hond (2025), 445 euro en die van 2024 een paar tientjes minder volgens mij.
Overigens uiteraard ook besproken of deze beide honden met elkaar overweg zouden kunnen, en dat kwam dus ook volgens de verwachting uit.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:14

Probleem hierin is de beeldvorming door bepaalde stichtingen die er een verdienmodel van gemaakt hebben om buitenlandse honden te plaatsen. Daar is recent op tv ook aandacht voor geweest. Die honden kwamen met busladingen aan en zaten soms gewoon nog onder de vlooien of waren mager.

Maar de ene stichting is absoluut de andere niet. Je kan het simpelweg niet generaliseren voor alle buitenlandse organisaties. De meeste doen het namelijk wel goed en zijn echt begaan met de dieren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 00:29

beert schreef:
Maar de ene stichting is absoluut de andere niet. Je kan het simpelweg niet generaliseren voor alle buitenlandse organisaties. De meeste doen het namelijk wel goed en zijn echt begaan met de dieren.

Maar andersom is dit ook wel het geval bij asiels. Ik ken vooral asiels die echt graag willen dat hun honden bij een passend huisje worden geplaatst.
Zij hebben er ook niets aan wanneer een hond wordt teruggebracht en de honden natuurlijk al helemaal niet.

Wat fijn trouwens dat jullie hond een goede match is!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 05:35

Jester_ schreef:
Ik heb dat uit het buitenland halen ook nooit zo begrepen. Heel fijn voor dat ene hondje, maar je lost het probleem er niet mee op. Als ze nou al dat geld in castraties stopten en opvangen daar, hebben hier de asielhonden in nederland ook een kans

Sterker nog; je helpt het systeem in stand houden. Vraag en aanbod.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:10

rien10 schreef:
Jester_ schreef:
Ik heb dat uit het buitenland halen ook nooit zo begrepen. Heel fijn voor dat ene hondje, maar je lost het probleem er niet mee op. Als ze nou al dat geld in castraties stopten en opvangen daar, hebben hier de asielhonden in nederland ook een kans

Ik denk dat in veel landen het probleem onder invloed van stichtingen en de publieke opinie in andere Europese landen, juist verbeterd gaat worden. In Roemenië bijvoorbeeld wordt de roep om verplichtingen op het gebied van sterilisatie/castratie van zwerfhonden steeds harder. Die verplichtingen gelden al maar gemeenten houden zich er niet altijd aan. Daar wil men nu meer druk op zetten.

De stichting waar een van mijn honden vandaan komt laat zelf zwerfhonden castreren en haalt stadgenoten over om hun dieren op kosten van de stichting hun dier te laten castreren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:11

rien10 schreef:
Jester_ schreef:

Is absoluut niet waar. Castreren en steriliseren is vrijwel altijd expliciet doel van het geheel. Naast een stukje voorlichting en opleiding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:12

rien10 schreef:
Jester_ schreef:

Je hebt werkelijk géén idee waar je het over hebt...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:12

"Dat is absoluut niet waar" is een te sterkte bewering. Een deel van mijn stelling zal niet waar zijn, maar er is voldoende bekend over commerciële fok voor "adoptie" van Sielugguhe hondjes. Die worden gewoon gefokt voor de export.

Ja hoor Kimmie, dat weet ik wel.
Jij hoeft het niet met mij eens te zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:09

Dat heet broodfok... dat is heel wat anders als wat bij stichtingen zitten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:10

Wel bijzonder dat het merendeel bij adoptiecentrum dan puppies zijn…

Edit
Bij takis dan niet. Maar heb net 3 andere opgezocht waarvan 85% pup is. Ook ken ik niemand in Nederland die op oudere leeftijd een straathond heeft geadopteerd. Alleen maar pups

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:21

Kabayo schreef:
Wel bijzonder dat het merendeel bij adoptiecentrum dan puppies zijn…

Edit
Bij takis dan niet. Maar heb net 3 andere opgezocht waarvan 85% pup is. Ook ken ik niemand in Nederland die op oudere leeftijd een straathond heeft geadopteerd. Alleen maar pups

Ik heb er zelf een van 1 jaar geadopteerd en ik ken wel meerdere mensen die heel bewust alleen maar oudere en/of senior honden adopteren uit het buitenland. Net als bij honden in Nederlandse asiels zijn oudere honden minder gewild.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:23

beert schreef:
Probleem hierin is de beeldvorming door bepaalde stichtingen die er een verdienmodel van gemaakt hebben om buitenlandse honden te plaatsen. Daar is recent op tv ook aandacht voor geweest. Die honden kwamen met busladingen aan en zaten soms gewoon nog onder de vlooien of waren mager.

Ik kan iig met mijn hand op mijn hart zeggen dat de Italiaanse stichting en ik er samen álles aan doen om onze pups via de Nederlandse stichting Filos een zo fijn mogelijk leven te gunnen na hun slechte start. En de screening van Filos is pittig.