Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:07

ik woon aan het water (de maas) naast een resaurant aan de ene kant, en landbouw en veehouderij aan de andere kanten. daartussen zit ik met mijn stukje land waarop , paarden, schapen en kippen lopen.
Al mijn voer zit opgesloten in metalen bakken en er blijft zo weinig mogelijk liggen, maar ze hebben mijn voer niet nodig, maar ze vinden hier wel de beschutting die ze zoeken.

De plaag beperkt zich niet alleen tot mijn terrein, heel het dorp hier en de omliggende boerderijen in de polder klagen erover. ik zie ze als ik savonds in het donker naar huis rij gewoon over straat lopen, dus vertel maar hoe ik de plaag kan voorkomen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:10

ankep schreef:
ik woon aan het water (de maas) naast een resaurant aan de ene kant, en landbouw en veehouderij aan de andere kanten. daartussen zit ik met mijn stukje land waarop , paarden, schapen en kippen lopen.
Al mijn voer zit opgesloten in metalen bakken en er blijft zo weinig mogelijk liggen, maar ze hebben mijn voer niet nodig, maar ze vinden hier wel de beschutting die ze zoeken.

De plaag beperkt zich niet alleen tot mijn terrein, heel het dorp hier en de omliggende boerderijen in de polder klagen erover. ik zie ze als ik savonds in het donker naar huis rij gewoon over straat lopen, dus vertel maar hoe ik de plaag kan voorkomen?

Zorgen dat ze die beschutting niet hebben door het onaantrekkelijker te maken bij jou dan bij de buren.

Ik heb hier ook de paarden aan huis en geen ongedierte en woon ook middenin landbouw etc.
Kippen heb ik bewust niet op geen ongedierte te lokken.

Maar ook al zou ik geen ongedierte kunnen voorkomen, dan nog zou ik ze niet gaan martelen.
Er zijn andere manieren om een eind te maken aan een leven dan er een verschrikkelijke lijdensweg van te maken.

Celebi schreef:
Dan ben je ook vegetarisch of veganistisch denk ik?

Dat is altijd zo'n dooddoener hé :') je hoeft niet veganistisch of vegetarisch te zijn om niet akkoord te gaan met dierenleed en martelen van dieren door ze bewust 2 minuten diep genoeg onder water te houden zonder zuurstof

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:12

Een elektrische val, dat schijnt wel goed te werken, dat ze direct geëlektrocuteerd worden.
Als je ze dan per-sé dood wilt maken is dat wellicht een relatief "vriendelijke" oplossing.

Vangkooi en dan verzuipen vind ik echt barbaars. Ik zie mezelf ook nog niet lopen met een doodsbange / agressieve rat in zo'n kooitje en dan de sadist moeten zijn die hem in het water doet -O-

Beter eerst proberen of het lukt om je terrein onaantrekkelijk te maken / ze te verjagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:13

Rat vrij houden gaat gewoon niet.
Een plaag krijgen als je niets doet wel.

Alle voer zit in bakken.
Ze hebben zelfs ooit een gat geknaagd door die dikke deksel.
Dat waren toen echt terror ratten. Ook de buren hadden dat.

Anders beperkt het zich toch bij dingen waar ze bij kunnen.
Stro en hooi bij bijvoorbeeld. Daar zit altijd zaad in.
Dus je voert ze altijd.

Hier bijna elk jaar als de maïs eraf gaat komen er een paar.
Lukt het die meteen weg te vangen dan gaat het wel.

Want ratten knagen ook aan bijvoorbeeld elektriciteitskabels. Waar weer brand door kan ontstaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:15

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:17

Oja dat was hier inderdaad.. Liander was onderhoud/uitbreiding aan het stroomnet aan het doen hier in de wijk en ze kwamen er dus bij toeval achter dat de ratten de kabels aan gort geknaagd hadden. Gelukkig maar dat het bij toeval op tijd ontdekt is en dat ze het nu met een extra dag onderhoud (en geen stroom) gelukkig makkelijk konden oplossen.

Gewoon een vraag, niet om het zelf te gaan doen ofzo: zijn die elektrische vallen wel legaal?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:22

En hoe ga je dat doen LG, een plaag voorkomen? Hier komen de meeste van de buren vandaan (20 ha fruitbomen) en iets verderop zat een geitenbedrijf.

Wij proberen een plaag onder controle te houden. En dat lukt niet met verbodsborden of wegbewijzering. Vang je er 1 weg, staat de volgende klaar om de vrijgevallen plek op te vullen.

Als de dierenambulance wil rijden voor elke door ons gevangen wilde rat (wij werken met kooien, klapvallen werken hier niet), ga ik ze gewoon bellen...

Benieuwd hoe lang ze dat blijven doen als wij bellen, maar ook andere buurtgenoten.

Overigens, katten vermeerderen zich bij lange na niet zo snel als ratten.

Ik verzuip ze niet
Ik steek ze niet in brand zodat ze r andere ratten met hun gegil wegjagen
Ik laat ze niet verhongeren
Ik vergiftig ze niet (voor zowel de rat zelf als voor de roofvogels die hier vliegen).
Ik ga ze ook niet (al dan niet met handschoenen aan uit de vangkooi halen om ze een klap in de nek te geven
Stroomvallen werken bij muizen, niet bij ratten
Ik vind het doden van een gevangen rat nog steeds verschrikkelijk, geniet er niet van.

Maar niks doen is in mijn ogen geen optie

En ik ken ook paardenhouders die enkel last hebben van muizen, geen rat te zien. Heeft niet enkel te maken met "zorgen dat ze nergens beschutting of voer kunnen vinden". Hier wonen ze in de slootkanten. Niet in de stallen. Maar komen alsnog gezellig buurten.

Little_Gift

Re: Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:41

Maar als ze niets komen halen om te eten (zoals je zelf schreef) en dus niets kapot knagen om aan eten te raken en nu dus blijkbaar ook niet bij je wonen want ze wonen in de slootkanten schrijf je zelf....

Hoezo heb je dan een plaag? Dat ze over je weide passeren, is dat een plaag?

Een plaag is als ze nesten maken in jouw gebouwen, alles stuk knagen etc maar je zegt zelf dat ze niet op jouw stuk wonen noch eten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:44

pmarena schreef:
Een elektrische val, dat schijnt wel goed te werken, dat ze direct geëlektrocuteerd worden.
Als je ze dan per-sé dood wilt maken is dat wellicht een relatief "vriendelijke" oplossing.

Vangkooi en dan verzuipen vind ik echt barbaars. Ik zie mezelf ook nog niet lopen met een doodsbange / agressieve rat in zo'n kooitje en dan de sadist moeten zijn die hem in het water doet -O-

Beter eerst proberen of het lukt om je terrein onaantrekkelijk te maken / ze te verjagen.

Die voor muizen werkte perfect, maar na 4 muizen deed die niks meer -O- 35 euro aankoop
van wat ik gehoord heb is dat ratten er niet ingaan ( maat groter en ook duurder)

ik geniet er ook niet van maar een andere manier heb ik nog niet gevonden

al het voer zit in afgesloten bakken, gif, klapval, schieten is geen optie, wat dan wel?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:45

Waarom is schieten of klapval geen optie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:57

Omdat na 3 kogels die rat nog niet door was en in de klapval ook mijn katten of andere dieren kunnen komen vast te zitten.
Daarbij bij muizen al vaker meegemaakt dat die niet dood waren maar half vasthingen en lagen te creperen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:58

Dan had je een waardeloze schieter.
Sorry maar het is wel de bedoeling dat degene die schiet, wel een professional is anders heeft het inderdaad geen zin

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:59

Een professionele schutter?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:01

Dan had je denk ik niet perse een geschikte luchtbuks en passende kogels? Goed geschoten is een rat zonder gillen in één keer weg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:01

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:08

Little_Gift schreef:
Maar als ze niets komen halen om te eten (zoals je zelf schreef) en dus niets kapot knagen om aan eten te raken en nu dus blijkbaar ook niet bij je wonen want ze wonen in de slootkanten schrijf je zelf....

Hoezo heb je dan een plaag? Dat ze over je weide passeren, is dat een plaag?

Een plaag is als ze nesten maken in jouw gebouwen, alles stuk knagen etc maar je zegt zelf dat ze niet op jouw stuk wonen noch eten...

Serieus?

Als je de rattengangen in je steenwol onder het dakbeschot hebt zitten.
Als ze over je veranda vliegen vanuit de ene kant vanuit de sloot naar de andere kant van het perceel
Als ze voor je voeten lopen als je bij de paarden gaat voeren
Als ze (letterlijk) onder de voeten van je paard(-en) terecht komen (heb al paar geplette ratten bij de stallen gevonden)
Als ze holen maken in je voordroogbalen (niet bij ons, wel gezien).

Zouden we niks doen,....

Klapval gaan ze niet in. Ratten zijn heel slim.
Schieten is een optie, moet je wel kunnen schieten. In het donker. Zonder je eigen dieren te raken. (en ja, er zijn rattenverdelgers die schieten met nachtkijkers etc). Kun je ze niet volgen na schieten, moet je dat ook niet willen.

Vooralsnog mis ik nog steeds je tips om op een werkbare en humane manier om van ratten af te komen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:12

Maar je zegt zelf dat ze dat bij jou allemaal niet doen in je eerdere berichten?

Tips heb ik al gegeven: professionals laten komen die weten hoe ze schieten, verdelgers met fretten en terriërs laten komen of als je het dan perse zelf wil doen: ze een klap in de nek geven met spade zodat ze in één keer weg zijn of ze verdoven met ether alvorens te doden.

Verdrinken, lijmvallen of vergiftigen is bewust folteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:14

Hoe geef je ze en klap in de nek dan?
je moet ze dan toch eerst uit die val halen?

En Ether....ja joh, dat is vriendelijker :j

Citaat:
Met betrekking tot euthanasie met behulp van ether is de werkgroep van mening dat de klassieke etherpot sterk moet worden ontraden in verband met ongerief voor het dier (stress, excitatie, irritatie slijmvliezen, peroxi- devorming, risico direct contact met ether).

bron: universiteit utrecht

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:16

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:23

DuoPenotti schreef:
Hoe geef je ze en klap in de nek dan?
je moet ze dan toch eerst uit die val halen?

En Ether....ja joh, dat is vriendelijker :j

Citaat:
Met betrekking tot euthanasie met behulp van ether is de werkgroep van mening dat de klassieke etherpot sterk moet worden ontraden in verband met ongerief voor het dier (stress, excitatie, irritatie slijmvliezen, peroxi- devorming, risico direct contact met ether).

bron: universiteit utrecht

Dat is heel wat minder erg als 2 minuten doodsstrijd om te proberen niet te verdrinken terwijl je onder water gehouden wordt of omdat je vastkleeft met je ledematen aan een kartonnen bord.

Bovendien, is het niet de bedoeling ze te doden met ether, alleen ze wat versuffen zodat je ze inderdaad uit de val kan halen zonder extra stress voor het dier en ze in één seconde de klap in de nek kan toedienen.
Als je het goed doet, ben je op 5 seconden klaar.
Heel wat anders dan minstens 2 minuten zoals de verdrinkingsdood, of de uithongeringsdood en ledematen stuk trekken in de lijmval

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:27

Volgens mij is je punt wel duidelijk hoor LG. Overigens is een rat dood na een minuut onder water en ik denk niet dat iemand ervan geniet om ze te verdrinken. Maar hoe je het wendt of keert wilde ratten zijn plaagdieren die overlast veroorzaken en ziektes verspreiden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:30

Nee de pijn en de stress merken ze voordat ze dood zijn.
Dus of je ze verdooft of doodmaakt maakt eigenlijk geen drol uit.

Maar, hoe ga jij een doekje tegen die snuit houden?
Die draait wel rondjes in zo'n val.

Ja ik probeer het gewoon voor me te zien?

Lijmstrips enz ben ik ook echt tegen.
Verdrinken denk dat het uiteindelijk nog vriendelijker is dan wat jij bedenkt.
Het is ook niet dat ze al die tijd bij kennis zijn, die zijn ook wel eerder verdooft.

En nogmaals, ik heb ze niet want de klapvallen werken hier wel

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:35

Je doopt een doek in ether en hangt die over de val.
Of je stopt een doordrenkt doekje bij in de val zoals bij reptielen gedaan wordt.
Als deze verdoofd moeten worden doet men dat ook door een pluk watten met ether in dezelfde bak als de reptiel te stoppen.

Maar mijn punt blijkt duidelijk lees ik net dus ik kan afzwaaien :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:40

Van die pluk watten heb ik dat wel eens gehoord van iemand die cavia's had.
En kan me daar wel wat bij voorstellen omdat je ze dan in de hand hebt en dat dan tegen de neus houd.

Maar bij zo'n val van een rat, koopje dan liter verpakkingen? Dacht dat het flesjes van 100 ml zijn of zo. Nee echt serieuze vraag.
Want je moet wel een theedoek grootte hebben om er over te leggen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:48

Little_Gift schreef:
Maar je zegt zelf dat ze dat bij jou allemaal niet doen in je eerdere berichten?

Tips heb ik al gegeven: professionals laten komen die weten hoe ze schieten, verdelgers met fretten en terriërs laten komen of als je het dan perse zelf wil doen: ze een klap in de nek geven met spade zodat ze in één keer weg zijn of ze verdoven met ether alvorens te doden.

Verdrinken, lijmvallen of vergiftigen is bewust folteren.

En ik heb ook al meermalen aangegeven dat ik ze niet verdrink, geen lijmvallen gebruik, niet vergiftig, niet verbrand, niet laat verhongeren en niet bewust folter. En ook dat ik geen ratten uit de vangkooi haal als ze nog leven.
En een ether gevulde doek over een vangkooi? Ik denk dat dan de persoon die de rat gevangen heeft zelf ook dansende roze ratten in paarse tutu's voorbij ziet komen.

Het is nu juist redelijk onder controle omdat (!) we ze proberen te beheersen.

Maar ik laat ze ook niet lopen, als je ze niet beheert, heb je er binnen het jaar honderden lopen. Dank je de koekoek.