Konijn verlamde achterpoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:07

Wat een fijn bericht. En fijn voor het mannetje ook dat hij dadelijk weer gezelschap heeft. Als ze hem niet in de buurt wil hebben houdt het op.

En wie weet vindt ze binnen zijn bij jullie zo gezellig dat dat idd kan blijven. Ik heb destijds mijn koppel ook een winter binnen moeten hebben ivm haar gezondheid. Baarmoeder ontsteking en een geslaagde operatie.

Toen met een grote hondenbench en een extra etage daarin met een tweede bench als extragekoppeld daaraan en dagelijks lekker rondhupsen een paar uur door de kamer. Ze vonden het heerlijk en gezellig

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 07:40

Zam_Cas schreef:
Ze krijgen niet altijd meteen een scheve kop bij EC, hier startte het met urineverlies. Bijna onzichtbare eerste tekenen. Sterkte voor en met je konijn, ik zou zeker EC noemen bij de dierenarts.

Konijn van een vriendin had helemaal geen symptomen, behalve een vieze buik. Dierenarts voelde een harde blaas, wat een blaassteen leek te zijn, maar bleek een ontsteking. Na test bleek het E cuniculi te zijn.
Zou er toch op laten testen

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:05

Wat fijn dat ze zo goed vooruit gaat nu en je een nieuw huisje voor het mannetje gevonden hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 08:10

Gaat nog steeds goed hier.
Het lopen is nu 70%
Ze loopt maar nog wankel.
Als bepaalde medicatie op is nu mag dat ook stoppen, alleen de panacur gaat dan nog door zolang.
Hopelijk blijft het goed gaan.

Het mannetje is fijn terecht gekomen en ik wordt op de hoogte gehouden.
Sinds zondag zat hij naast zijn nieuwe vriendin en sinds gister samen. Die vrouw zij dat ze nog nooit zo'n makkelijke koppeling had gehad.
Ben blij dat hij goed terecht is gekomen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:58

Klinkt goed! Hopelijk blijft het de goede kant op evolueren. Zal ook wel helpen als je enkel nog de panacur moet geven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:42

Wat een fijne update TS! Veel succes met je konijn verder

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:27

Fijne update!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:51

Dat is een fijne update! Goed bezig TS! Ik hoop en duim mee op een volledig herstel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:14

Wat een goede berichten TS! Ook van het rammetje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:18

Duimen dat ze verder opknapt en super dat je je zo voor haar inspant.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 08:17

Het gaat nog steeds heel goed met Klara. Ze zit nog wel binnen maar we laten haar af en toe buiten lopen, fysio.
Na oud en nieuw kijken we verder.
Ze jrijgt alleen nog panacur 1x per dag maar ze is zo gefrustreerd en agressief dat ik aan t denken ben om te stoppen.
Ze heeft me flink gebeten, ik was net niet snel genoeg. Ze moet eigenlijk nog een weekje.
Ze doet alles weer als vanouds. Lopen ook maar is soms wel nog niet heel lang, ze moet sterker worden.
Ik heb nog nooit zo'n agressief konijn gehad en ook 1 die zo blijft vechten met medicatie. De meeste vechten in t begin maar daarna slurpen ze het vaak zo op. Ik doe wat grenadine door de panacur, voor de smaak en dat leek beter te gaan maar nu is ze vooral boos.
Zit in ieder geval genoeg pit in.
Ben zelf alleen klaar met het gevecht.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:02

Kan je de medicijnen niet over iets heen geven? Onze at het gewoon over de brokken. Ik zou niet te snel stoppen

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:29

jesito schreef:
Het gaat nog steeds heel goed met Klara. Ze zit nog wel binnen maar we laten haar af en toe buiten lopen, fysio.
Na oud en nieuw kijken we verder.
Ze jrijgt alleen nog panacur 1x per dag maar ze is zo gefrustreerd en agressief dat ik aan t denken ben om te stoppen.
Ze heeft me flink gebeten, ik was net niet snel genoeg. Ze moet eigenlijk nog een weekje.
Ze doet alles weer als vanouds. Lopen ook maar is soms wel nog niet heel lang, ze moet sterker worden.
Ik heb nog nooit zo'n agressief konijn gehad en ook 1 die zo blijft vechten met medicatie. De meeste vechten in t begin maar daarna slurpen ze het vaak zo op. Ik doe wat grenadine door de panacur, voor de smaak en dat leek beter te gaan maar nu is ze vooral boos.
Zit in ieder geval genoeg pit in.
Ben zelf alleen klaar met het gevecht.

Niet stoppen met panacur! Ecuniculi is een parasiet die verschillende stadia kent. Als je eerder stopt, heb je kans dat er nog parasieten in een fase zitten waar de panacur geen effect op heeft. Daarom staat er 4 weken voor, dan weet je zeker dat alle parasieten hebt aangepakt.
Nog even volhouden! Wel fijn dat het zo goed gaat!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:32

Wat fijn dat er een stijgende lijn in zit!
Ik had er een hard hoofd in toen ik je berichten las.
Fingers crossed

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:19

Gelukkig ze is er nog! Kan me voorstellen dat het lastig is als ze zo vecht met de medicatie. Probeer het nog een weekje vol te houden.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:12

Inderdaad niet stoppen, ik begrijp je want het is een vreselijke strijd. Maar stoppen kan echt funest zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:39

Als ze zo agressief is, is ze gecastreerd? (alles van binnen weg gehaald als zijn de baarmoeder en eierstokken?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 09:16

Ze loopt echt goed nu gelukkig.
Medicatie doe ik met werkhandschoenen aan.
Ze is altijd vrij grumpy geweest.

Ik had er ook een hard hoofd in dat het goed zou komen, maar mede door haar pittige en koppige gedrag is ze er nog.

Ze mag steeds vaker en langer buiten lopen. Dan gaat ze in haar eigen verblijf liggen buiten.
Ze kan kiezen, binnen naar haar ic of naar buiten. Ze gaat ook amper meer bij de warmtebronnen zitten dus de lamp staat vaak uit nu. Per dag bekijken we wat ze wil en kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 09:16

pubelia schreef:
Als ze zo agressief is, is ze gecastreerd? (alles van binnen weg gehaald als zijn de baarmoeder en eierstokken?)

Nee ze is niet geholpen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:52

jesito schreef:
Nee ze is niet geholpen

Dan heeft ze waarschijnlijk cystes op haar eierstokken. Dit komt vaker voor bij voedsters, en daarom is ze grumpy. (daardoor is haar hormoonhuishouding anders en is ze grumpy) Slim om werkhandschoenen aan te doen! Hoop dat ze verder nog goed gaat opknappen!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:38

Wat super fijn dat het zo goed gaat! Ze klinkt al net zo koppig en eigenwijs als mijn Katara. Die heeft het ook echt gered op haar karakter.

Castreren zal ik wel doen. Ze worden er wel echt rustiger van en je voorkomt baarmoeder(hals) kanker.
Bij Katara kwamen ze er bij de castratie achter dat ze het al had. Terwijl ze niks liet merken. Waren er op tijd bij. Dus ik was al onwijs blij dat ik de afspraak had staan toen de tijd en ze heb laten castreren. Overigens deden we dat vooral zodat ze geen last meer zou hebben van de hormonen en kwam de kanker tijdens de castratie aan het licht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 08:17

Een maandje verder en inmiddels is de panacur ook gestopt sinds 3 dagen.
Ze doet het nog steeds goed. Ze loopt maar het onstabiele blijft een beetje als ze een langer stuk wil doen. Ook is haar energie snel op.
Ik heb nog steeds het idee dat er echt een probleem in de rug is, maar goed ze is voor beide behandeld en voor haar is dit prima.
Ze zit nog steeds binnen in de garage, dit wil ze zelf.
We hebben hier een grote ren gebouwd paar weken geleden. Van hier uit laten we haar vaak buiten, dat doet ze ook en gaat ook kijken in het buiten verblijf maar komt dan weer binnen liggen.
Het is ook erg nat en koud.
Onder de warmtelamp ligt ze eigenlijk niet meer. Ze voelt zich verder goed gelukkig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:46

Fijn dat ze er redelijk goed doorheen is gekomen. Misschien heeft het nog wat meer tijd nodig voor ze helemaal hersteld en anders lijkt ze zich zo ook wel te redden, als ik het zo lees. Hoe is d'r humeur?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 22:06

Humeur is ook beter en ze bedelt ook weer.
Ze moet niks dus we laten haar gewoon.