Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:11

CharleyT schreef:
Ga dit topic maar niet meer volgen, wordt er naar van. Nog steeds dat gedoe over inslapen, en ondertussen lijdt de hond elk uur van de dag. Weigerende dierenartsen( te triest voor woorden) getrut over jasje wel of niet enz enz. Ben er helemaal klaar mee. Neem het enig juiste besluit. Geef dat dier rust.

Dit idd.
Wat een waanzin hoe men draait en zichzelf als slachtoffer wegzet. Brr.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:23

Ik volg dit topic af en aan, maar ik kan me niet indenken dat een DA niet meegaat bij een oudere hond hoor.
Bij jonge honden gaan ze niet zo makkelijk mee in inslapen.. Maar een oudere hond, die ken ik niet in mijn omgeving, en ik kom wel uit die wereld..
Edit: een mankende hond, die leeftijd, dat moet ansich al voldoende zijn voor de meeste DA.. border colli van 14 is gewoon echt al wel op leeftijd....

Popstra

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:03

Dat gedraai houd ik ook niet van. Ik geloof ook niet in dat een hond een jas niet aan kan of verdraagd of dat het niet binnen kan omdat het buiten gewend is blablabla..
Het is een kwestie van dit zelf willen doen voor het dier en daar wringt vaak de schoen want je hebt er meer zorg aan.

In deze ja, arm beest!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:55

Levita schreef:
Mijn oude hond gaat lichamelijk redelijk, maar hij is dement. Met de DA afgesproken dat als wij vinden dat het echt niet meer kan dat we dan een afspraak maken om hem in te slapen. Hij zei ook jij kent je hond het beste. En zo hoort het ook vind ik.

Ik heb ook een oude hond, welke wij nu op de max hebben zitten qua pijnstilling.
Afgelopen zomer al einde verhaal gesprek gehad met de dierenarts, maar ook zij geven het bovenstaande aan.
Als wij het niet meer vinden gaan dan kunnen wij bellen om een afspraak in te plannen, aangezien wij onze hond het beste kennen.

Wij kijken het nu aan per dag/week hoe het gaat. En elke dag is een kadootje.

TS: ik hoop dat je/jullie objectief naar je hond kunnen kijken wat het beste voor haar is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:50

Ik heb naar de andere DA gebeld en aan de hand van mijn verhaal zei hij zelf inslapen. Hij kon vandaag niet meer komen maar komt morgen ten laatste overmorgen. Ik ga haar nu nog 2 dagen verwennen en huilen...

Ik weet dat ik heel lang twijfel maar een hondenleven is ook een leven en als iedereen zegt dat ik fout ben dan weegt dat ook door.

Deze DA kent de hond ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:55

Ik denk dat we hier niet weten hoe de dierenarts zoiets zegt tegen TS. Lijkt mij dat elke dierenarts goed is opgeleid en weet dat inslapen een noodzakelijk kwaad is soms.

Mijn border collie kreeg va haar 13e wat dingetjes, maar bleef goed en actief. Goed contact met de dierenarts daarover wat voor mij echt belangrijk was. Ze was jong al erg ziek geweest en ik zei altijd; iemand anders moet me vertellen dat het tijd is, want ik ga het misschien niet zien en ze blijft echt doorlopen.

Toen al het boekje gekregen, iets van, ben ik niet te vroeg?

We hebben zo richting 14,5 dingen aangepast. Speciaal kussen, met tuig om wandelen omdat ze doof werd en zicht achteruit ging. Ze liep altijd los overal, maar leek het toen zelfs fijn te vinden om aangelijnd te lopen.

Vanaf 14,5 regelmatig langs geweest omdat ze een tumor kreeg in haar buik en ook belde de dierenarts zelf tussendoor. Die nam echt alle tijd. Zij had ook al eens een kat van ons laten inslapen en schaamde zich niet om ook haar emoties te tonen.

Op een gegeven moment bij haar een afspraak gemaakt om de bc in te laten slapen. Had wat extra lekkers gekocht en we deden onze kleine wandeling nog. 's avonds was ze zo slecht dat ik belde, maar de dienstdoende arts wilde niks doen omdat er al een afspraak stond.

Volgende dag dus inslapen vervroegd. Nog een klein rondje gedaan en ze leefde nog op, dus nog even gebeld. Helaas was onze dierenarts zelf niet aan het werk, maar haar even spreken was wel fijn.
Toen we einde van de middag in de wachtkamer kwamen, gaf ze echt op. Ze ging op mn voeten liggen en het was echt klaar.
Altijd goed contact gehad en nooit het gevoel dat we niet op tijd waren, maar toen dacht ik wel even; we hadden echt geen dag meer mogen wachten. Ik had er daar vrede mee, maar mis haar echt vreselijk, zelfs 10jr later nog.

We hebben 4 geweldige honden en hou echt niet minder van ze, maar ze blijft in mn systeem zitten.

Onze 2 10jarige hondjes zien we nu wel ouder worden. Ze zijn buiten nog actief, maar mn reutje heeft artrose en loopt 's avonds na een actieve dag slechter.
Als we gewoon naar buiten gaan doe ik ze niks aan. Maar ga ik uitmesten en dingen doen, hebben de 3 kleine honden nu de 3in 1 jasjes van Kramer aan. Andere kleintje is 3 en heeft het sneller koud. Ze kunnen er goed vrij mee bewegen.
De BC reu heeft meer last van warmte dan van kou, dus draagt niks. Is ook pas 3. Hij heeft nu wel een regenjas voor extreem weer omdat ik anders 6x per dag met een doorweekte hond binnen kom.

Ik zou anders ook iets aantrekken wat aansluit, maar alles is vochtig en laatste wat je wil is dat een trui of jas nat wordt op het lijf.
Als je hond het niet gewend is, is misschien via mp kijken naar een nette 2e hands. Dan kan je iig zien hoe de hond erop reageert zonder mega uitgave gelijk.

Een buiten hond binnen leggen is echt wel een ding. Als buiten verder veilig is, zou ik dat ook niet doen. Maar je wil ook niet dat ze gaan verstoppen om te sterven.
Maar van een heel leven buiten vrij bewegen naar verplicht in een huis, is echt wel een ding.

Wij hebben dat ooit met een kat gedaan en die kreeg echt ene hartverzakking van de normale dingen zoals een tv.........

Het voegt voor een dier ook niks toe om het leven te rekken en minder "mooi" te maken zodat het nog een paar weken/maanden langer leeft. Dan zou ik ook aangeven bij de dierenarts dat je dan een andere dierenarts hiervoor zal zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:56

Laibadji schreef:
Ik heb naar de andere DA gebeld en aan de hand van mijn verhaal zei hij zelf inslapen. Hij kon vandaag niet meer komen maar komt morgen ten laatste overmorgen. Ik ga haar nu nog 2 dagen verwennen en huilen...

Ik weet dat ik heel lang twijfel maar een hondenleven is ook een leven en als iedereen zegt dat ik fout ben dan weegt dat ook door.

Typte net gelijk met je reactie.

Heel veel sterkte.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:57

Heel veel sterkte, het is ook heel verdrietig maar zo te horen wel de juiste keuze. Verwen hem nog maar even lekker :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:02

Veel sterkte , dit klinkt als een verstandige keuze.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:11

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:39

Heel veel sterkte TS deze laatste dagen samen :(:)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:47

TS, heel veel sterkte. Het is niet leuk, ronduit poedersuiker dit.
Ik heb het 4 weken geleden gehad. bijna 14 jaar, stokdoof, minder zicht, hartruis. Tandonsteking, vervolgens blaasonsteking erop. Tandonsteking kon men behalve medicatie niks aan doen, gezien dat geopereerd moest worden. Gezien leeftijd en hartruis durfde zowel dierenarts als ik dat niet aan.

Besproken met dierenarts, na een miscommunicatie met een de assistente( die is daar ook op aangesproken) een fijn gesprek gehad waarbij ze ook aangaf dat het niet leuk is, maar als ze ziet dat er geen verbetering gaat zijn, het eigenlijk alleen nog maar rekken is, en het baasje er achter staat, zij er ook achter staat.

Niet is erger dan onnodig laten lijden. Ja, ik heb de 2 dagen ervoor ook getwijfeld. Maar als beestje op medicatie moet staan om geen pijn te hebben, ben je (vind ik) eigenlijk al te ver aan het gaan.
Ook ik heb het uiteraard nog geprobeerd. Weekje antibiotica en pijnstilling om te zien of het weg ging. Maar toen ze niet meer echt wilde eten en ik elke dag kip met rijst aan het maken was, wat er niet echt lekker in ging, en vervolgens nog een blaasonsteking.. ja dan is het gewoon klaar.

Doet het pijn? onwijs. Ben ik nog steeds verdrietig? Zeker. Maar ik troost me met het feit dat verder leed bespaard is gebleven.
Gelukkig kunnen we voor dieren beslissen genoeg is genoeg. Voor mensen is dat helaas nog niet een optie..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:50

TS, sterkte de komende tijd :knuffel:
Hoe moeilijk het ook is.. je neemt de enige juiste beslissing!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:51

Ik zie dat je intussen een beslissing genomen hebt.

Maar mijn advies zou zijn: jij kent je hond het best, ziet hem/haar het vaakst en niet die 5 of 10min bij een DA. Mijn oudste hond zou half verlamd nog weggelopen zijn van de DA (en nee hij heeft geen trauma's opgelopen bij/door een DA).
En imo ben je bij een oudere of zieke hond eerder te laat dan te vroeg met het nemen van deze beslissing.

Alvast sterkte, ik deel je leed en verlies, heb zelf gisteren mijn hond laten inslapen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:09

Dat is het grootste nadeel van het hebben van dieren. Ooit moet je afscheid nemen, met alle verdriet wat daar bij komt kijken.

Heel veel sterkte voor jullie allebei, TS. Het is denk is wel de juiste en meest eerlijke beslissing. :(:)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:11

Laibadji schreef:

Je hebt ook andere reacties gehad hoor, mbt uitproberen jas of warmtelamp etc. Dus niet dat iedereen zegt dat je fout bent. Dat lees ik er niet uit.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 15:33

Sabri schreef:
Laibadji schreef:

Je hebt ook andere reacties gehad hoor, mbt uitproberen jas of warmtelamp etc. Dus niet dat iedereen zegt dat je fout bent. Dat lees ik er niet uit.

Hier bedoel ik de mensen uit mijn omgeving (man) en andere DA mee die inslapen nog niet nodig vindt dus niet de bokkers.

Heb mijn man net gezien en vertelde hem wat de andere DA zei. Hij gaat er nu wel mee akkoord.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:41

Goed van je, dat je doorpakt. Sterkte er mee hoor.
En wat beteft je man; ik herken het. Maar dan zeg ik altijd heel hard; "wat maakt het nu uit of jij jouw verdriet begin december hebt, of begin januari. Dat verdriet komt toch wel. En omdat jij JOUW verdriet uitstelt, mag die arme hond nog een maand langer ellende en pijn meemaken. Je denkt alleen aan jezelf. Je bent egoistisch. Laat het dier los -in liefde." En dan ziet hij het ook wel in.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:23

CharleyT schreef:
Ga dit topic maar niet meer volgen, wordt er naar van. Nog steeds dat gedoe over inslapen, en ondertussen lijdt de hond elk uur van de dag. Weigerende dierenartsen( te triest voor woorden) getrut over jasje wel of niet enz enz. Ben er helemaal klaar mee. Neem het enig juiste besluit. Geef dat dier rust.

Misschien beetje hard verwoord maar ben het hier wel mee eens.

Edit:
Zie nu pas de laatste pagina.

Goede keus, hoe moeilijk het ook is

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:41

Ik ben heel blij met mijn dierenarts hier in Oostenrijk. Ik heb mijn dierbare vriend na 14 jaar in mogen laten slapen voor hij echt slecht werd. Er wordt mijns inziens te vaak te lang gerekt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:45

Laibadji schreef:

Het is wel de enige juiste en wijze beslissing.
Ik weet hoe veel men zich vastklampt aan even die "goede" momenten... dat men zich (tegen beter weten in vanbinnen) voorhoud " vandaag gaat beter" enz enz enz.

Jouw hond heeft een mooi en lang leven gehad , houd dat in gedachten.

Dikke knuffel en sterkte

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:46

Laibadji schreef:

Niemand hoort te zeggen dat je fout bent! Jij kent je hond, jij neemt de beslissing welke voor jouw hond het beste is. Dat je erg getwijfeld hebt, is logisch. Dapper dat je het besluit hebt genomen.
Wij hebben gisteren onze hond laten inslapen. Tig tranen gehuild maar voor de hond het beste. Geen onnodig lijden, niet nog allerlei pillen en ingrepen omdat ik hem niet kan missen. Vorige week na een slechte dag hebben wij de beslissing genomen. Afgelopen weekend de twijfel want hij was misschien toch zo slecht nog niet? Maandag gebeld. Gisteravond weggebracht.

TS, heel veel sterkte!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:29

Laibadji schreef:

Trek het je niet aan, TS. Op Bokt kan men ongemeen hard zijn als het op inslapen aankomt. Je doet wat goed is. Heel veel sterkte! :knuffel:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:59

Ts vandaag was de volgens mijn de dag. Ik hoop dat je nog mooie dagen hebt gehad en de hond lekker verwend hebt. Sterkte met het verdriet
Afscheid nemen is nooit leuk en doet altijd pijn.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 15:26

Ik heb even niets van mij laten horen. Jammer genoeg ben ik terug tegen een neen gestoten. Bij het telefonisch consult ging de DA mee in mijn verhaal maar als hij haar dan zag was ze 'wakker' en ziet ze er heel goed uit. Ik ben hem nu aan het bestoken met filmpjes.
Mijn man houdt ook alles tegen. Hij wil het niet zien ook al ging hij er eerst mee akkoord. Er is zware ruzie over geweest.

Ik heb echt gehuild uit pure frustratie. De DA zag dit ook en wou ten slotte wel mee gaan in mijn verhaal maar omdat mijn man het echt niet wil, hebben we het niet gedaan. Ik heb nu de afspraak met de DA dat ik nog meer beeldmateriaal maak, blijf medicatie geven en dat hij dan mijn man zal aanspreken en overtuigen. Hij kent mijn man goed dus naar hem zal hij luisteren. Ik krijg alleen het verwijt dat ik de hond wil laten inslapen voor mijzelf en mijn gemak. Je moet weten mijn man heel veel gaan werken is en ziet de hond maar af en toe. Ik ben vaker thuis en ook heel begaan met de dieren dus ik zie veel meer omdat ik er meer ben voor hen. Alleen zal ik even nog door deze weerstand moeten gaan.

Ik hoop alleen dat jullie niet te hard zijn voor mij. Ik doe echt alles wat ik kan voor mijn hond. Ik wil het niet uitstellen, van mij was ze al lang ingeslapen. Ik ben echter niet alleen in dit gezin...