Oh met een keizersnede is zó klote. Echt balen dat het zo moest!
Heb je uitgebreide uitleg gehad? Want ook de buikjes wassen is heel belangrijk voor de stimulatie van de ontlasting. Dit kun je gelukkig makkelijk zelf doen met je vinger (is genoeg over te vinden online).
Hou heel goed haar wonde in de gaten want hier eens gehad dat het is gaan ontsteken (door het broeien omdat dr tietjes er overheen vielen ) en de kittens gaan er waarschijnlijk met hun pootjes op kneden straks. Goed schoon houden en goed in de gaten houden. Hier heeft moeders toen toch antibiotica en Metacam gehad en kittens zijn gewoon gezond en sterk opgegroeid.
Nou, aan de flesvoeding. Bij een van de kittens kwam de melk uit het neusje zetten. 2 schreeuwende kittens met elkaar vergeleken en het lijkt erop dat eentje een open gehemelte heeft.
BigOne
Geplaatst: 17-12-24 19:05
Ah bah. Wat een zorgen, heeft de da dit niet gecheckt? Dit is zeer ernstig; Bij kittens met een open gehemelte komt de melk meestal uit het neusje, ze hebben een slechte zuigreflex, groeien minder goed dan nestgenootjes, niezen, kokhalzen en/of hoesten. Vaak lukt het ze helemaal niet om te drinken omdat ze geen vacuüm kunnen creëeren waardoor de melk vanuit de tepel begint te vloeien. Via de opening in het gehemelte komt de melk in de longetjes en ontwikkelen ze vrijwel altijd een longontsteking. De overlevingskansen van een dergelijk kitten is heel klein. Check daarom direct na de bevalling altijd of het kitten een open gehemelte heeft. Als u ervoor kiest het kitten niet te euthanaseren moet het direct via een maagsonde gevoed worden om te voorkomen dat er melk in de longen stroomt. Het is namelijk ook mogelijk om bij deze kittens tussen 8-12 weken of idealiter vanaf 16 weken een corrigerende operatie te laten uitvoeren, afhankelijk van de grootte en locatie van het open gedeelte. Overleg dit van tevoren met uw dierenarts omdat niet alle gevallen van een open gehemelte in aanmerking komen voor een operatie.
Nou erg kwalijk dat dat niet nagekeken is.. Dat is een ernstige (en veel voorkomende) afwijking..
Lukt het wel om er iets in te krijgen? Voor en na het flesje even wegen?
Hoe gaat het met de kitten waarvan ze eerst zeiden dat die het niet gered heeft? Is dat degene met het open gehemelte?
Maeve
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-24 20:07
Dit is inderdaad het kitten waarvan ze dachten dat die overleden was. Misschien op dat moment al in de problemen geraakt vanwege vruchtwater in de longen ofzo? Mijn eerste reactie was ook, horen ze dat niet standaard na te kijken? Maargoed daar heb je nu niks aan. Ze lijkt wel iets binnen te hebben gekregen voordat het uit de neus kwam maar reutelt sindsdien ook. De overige drie zijn erg tevreden aan het slapen en heb ik net om en om aan een tepel kunnen leggen, waar ze wel een zuigreflex laten zien maar er komt nog geen melk. Aangezien Mientje alles in mijn schoot heeft gedropt zit ik nu op de bank in kleermakerszit om en om een tepel/melkklieren te stimuleren en probeer ik af en toe een kitten aan te leggen.
Ik zou ook nadenken over eventuele euthanasie. Vaak zijn ze ultragevoelig voor longontsteking of krijgen e te weinig binnen waardoor het inderdaad een lijdingsweg gaat worden.
Blijf je vannacht bij ze om te flessen? Hopelijk kun je thuiswerken etc, want ik zou ze niet alleen durven laten
Wat een schattige foto's!
BigOne
Geplaatst: 17-12-24 20:29
Wanneer het kleintje reutelt zitten de longen waarschijnlijk al vol vocht . Toch even da bellen, of straks sonde of zo’n groot defect dan inslapen.
Maeve
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-24 20:41
We gaan inderdaad vannacht flessen en ik houd er rekening mee morgen ook. Gelukkig zijn we met zijn tweetjes, we laten ze sowieso niet alleen. Voor het kitten met het open gehemelte bellen we sowieso morgen, ook voor overleg over de melkgift die nog niet op gang is en waar ze wellicht een injectie voor kan krijgen. Dan laten we ons omtrent het kitten weer leiden door de dierenarts, en als dat inslapen betekent dan is het helaas niet anders
Melkgifte kan na een keizersnee echt wel even duren. Moeders vooral veel goed vlees geven helpt. En persoonlijk zou ik voor de kitten met het open gehemelte nu nog bellen. Als die niks binnen krijgt en al vocht in de longen heeft stikt het langzaam. Ik zou daar niet op wachten.
Little_Gift
Geplaatst: 17-12-24 21:00
Morgen is echt te laat voor een kitten dat nu al reutelt! Diertje zal een helse nacht tegemoet gaan en stikken! Dat wil je toch niet voor zo'n kleintje!
Het kan ook zijn dat het geen open gehemelte is maar er iets fout gegaan is bij het flessen. Sonde of via spuitje is altijd beter eigenlijk dan flesje omdat kittens met een flesje zich vaak alsnog verslikken en er melk in de longen komt wat echt niet goed is...
Hoe komt het dat je toch voor een keizersnede geopteerd hebt terwijl dierenarts eigenlijk niet direct noodzaak zag? Het is altijd beter voor moeder en kittens als een keizersnede voorkomen kan worden en zou eigenlijk echt slechts in nood uitgevoerd moeten worden... Volgens dierenarts was dat niet zo toch?
xoranlover
Geplaatst: 17-12-24 21:10
Moeders was als de telling klopt op dag 67 tot 70 (even afhankelijk van de dekdatum) als je uit gaat van dag 70 is het echt noodzakelijk dat ze vandaag geboren zouden worden. Ik zou persoonlijk misschien nog een paar uur gewacht hebben maar niet tot morgen vaak is het dan te laat voor de kittens. Zelfs als ze 67 dagen was had ik niet gewacht tot morgen.
pinto_1
Geplaatst: 17-12-24 21:11
[quote="Little_Gift"]Morgen is echt te laat voor een kitten dat nu al reutelt! Diertje zal een helse nacht tegemoet gaan en stikken! Dat wil je toch niet voor zo'n kleintje!
Het kan ook zijn dat het geen open gehemelte is maar er iets fout gegaan is bij het flessen. Sonde of via spuitje is altijd beter eigenlijk dan flesje omdat kittens met een flesje zich vaak alsnog verslikken en er melk in de longen komt wat echt niet goed is...
Hoe komt het dat je toch voor een keizersnede geopteerd hebt terwijl dierenarts eigenlijk niet direct noodzaak zag? Het is altijd beter voor moeder en kittens als een keizersnede voorkomen kan worden en zou eigenlijk echt slechts in nood uitgevoerd moeten worden... Volgens dierenarts was dat niet zo toch?[/quote]
Ze zat toch af en toe te persen, dan vordert het niet en dan is ingrijpen wel het beste, of je moet zeker weten dat de kittens niet in nood verkeren (hartslag meten van elke kitten). Kittens gewoon vaak aanleggen, dan komt de melkgift op den duur op gang, pasgeboren kittenmaagje is echt minuscuul (bij een mensenbaby na de geboorte maar een pinkgroot, als een kindje een paar ml binnenkrijgt is dit al veel), zo 'n kitten in verhouding al helemaal weinig. Pas op dat je niet gaat overvoeden. Een volle kitten gaat ook niet zelf op zoek en stimuleren. De kitten met open gehemelte, als er nog geen vocht in de longen zit kun je beter sondevoeding geven, maar als je niet van plan bent het diertje te laten opereren op den duur dan zou ik euthanasie overwegen
Maeve
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-24 21:28
Op het moment dat we kozen voor keizersnede was het voor de dierenarts 50/50. Of nu doorpakken, of nog een paar uur aankijken. Zij vond allebei oké en dit was echt een persoonlijke keuze, of wij het zelf nog even aan wilden kijken of niet. En wij kozen op dat moment met 4 levende kittens, een niet vorderende bevalling van inmiddels 12u na de eerste vruchtblaas en een iets inkakkende poes voor een keizersnede met sterilisatie.
edit: ondertussen heb ik uit 2 tepels wat melk kunnen krijgen en hebben sommige kittens wat meer neiging tot aanhappen. We gaan zo voor de tweede flesronde. Het open gehemelte hebben we duidelijk gezien door 2 piepende kittens met elkaar te vergelijken. We hebben gekozen om hiermee pas morgen naar de dierenarts te gaan, maar ik begrijp het heel goed als jullie daar iets van vinden.
Laatst bijgewerkt door Maeve op 17-12-24 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt