Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 13:21

oji schreef:
_chou schreef:
Ik zie alleen maar katteneigenaren die zich aangesproken voelen en excuses verzinnen.

En daarnaast, en dan stop ik weer in dit topic want ik vind het eerlijk gezegd te zielig voor woorden....als een kattendrolletje van de buurkat is waar je je daar druk om kunt maken...count your blessings....want dan heb je geen echte problemen.

de aanhef van het topic was lollig bedoeld natuurlijk, ik snap wel dat we dit hier niet gaan lossen. Ik begrijp alleen niet waarom mensen hun katten niet in eigen tuin houden dan kunnen ze toch ook lekker naar buiten? Je maakt mij niet wijs dat al die katten buiten lopen omdat hun eigenaren enorm begaan zijn met het muizenbestand in Nederland.

En uiteraard, het zijn first world problems. Maar ik heb al wel mijn puppy ziek op de kliniek gehad omdat hij kattenstront had gegeten uit de voortuin. En het is niet maar 1 drolletje. Voor de beeldvorming, ik heb maandag opgeruimd en net even voor de lol van het topic geteld. Er liggen er nu weer zichtbaar 8. Dat is niet zo gek dat ik dat goor vind, want ik moet het opruimen. M’n kinderen lopen er ook.

Electra63

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:30

Ik heb geen katten meer.
Maar wel een grote tuin, waar gemiddeld 6-7 katten lopen/liepen.
I.v.m. onze (grote) konijnen hebben wij veel afgezet en komen er steeds minder katten, lijkt het.
Behalve kattenpoep, hebben we ook last van ontzettend veel vogelpoep (vooral van eksters) en egelpoep en naaktslakken.
Ik moet gewoon altijd kijken waar ik loop.

Maar ik vind het ook wel gezellig. Ik werk vandaag thuis en ik zie van alles voorbij komen door de tuin.

Mijn buren klagen trouwens over onze kikkers in de vijver.
Maar die zijn ooit aan komen waaien, kan ik verder niets aan doen :D

Er is altijd wel wat te zeuren.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:34

Ik denk dat het enorm buurt afhankelijk is of je last hebt van honden, katten of allebei.

In mijn buurt zie ik eigenlijk nooit katten. Wij hebben een buurt waar wel veel honden zijn, maar de openbare veldjes en stoepen van de grotere weg door de wijk inderdaad onder de poep.

Zelf heb ik twee katten. Twee kleine meisjes die van appartement naar appartement naar nu dit huis mee verhuisd zijn. Ze kennen het buiten niet, dus ze blijven lekker binnen. Mijn katten, mijn verantwoordelijkheid! En zo kunnen ze ook niet doodgereden worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:34

Cayenne schreef:
De Europese wilde kat hoort hier thuis in de natuur en is wel degelijk inheems.

Ja beetje te kort door de bocht verwoord, excuus, maar niet de huiskat dus. Denk niet dat er Europese wilde katten alle tuinen in de woonwijken volschijten ;)

Weet trouwens niet wie het aanhaalde maar loslopende katten zijn juist helemaal niet wettelijk beschermd (eerder in strijd met Europese richtlijnen tav natuurbescherming) en worden ook helemaal niet bewust ingezet om muizenplaag te voorkomen.

Dat ze zelf niet heel actief worden bestreden heeft eerder te maken met het feit dat ze weinig direct gevaar vormen voor mens en verkeer (in tegenstelling tot bijv loslopende honden of paarden die iemand ergens in een woonwijk los zou laten).

En of het first world problem is.... Tja dat is 99% van bokt :o

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 13:34

Ooooh ik ga ook een naaktslakken petitie starten! Ik heb gehoord dat eenden die heel goed opruimen maar ja die poepen dan weer veel en wie moet ik dan gaan storen. God? -O-

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:37

Jammer dat het satire is, ik heb geen honden, wel katten, maar die blijven netjes op mijn eigen terrein. Kwestie van fatsoen. En als je op een flatje woont, en je hebt twee katten, en je vindt binnenhouden zielig, dan is het tijd voor je dieren een ander huisje vinden (of het was puur egoïsme om ze aan te schaffen).

Ja, katten houden (vaak) van buitenspelen en ja daar moet je ze in voorzien, maar dat regel je dus zelf. Net als hondeneigenaren. Die hebben ook dieren die graag buitenspelen en poepen. Maar daar hangen wel regels aan. En als ik mn pony hier laat los lopen ontstaat er ook chaos. Ik ben het dus helemaal met je eens! Kom maar op met die petitie!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:42

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Lekker simpel, Oji... Je kat mag vrij rondlopen volgens de wet. Maar mag geen overlast veroorzaken. Dat staat ook gewoon in de wet :).

Oja, heb je daar een bron van?

Ja hoor. Al ligt het er wel aan wat de overlast is, onder welke wet je het schaart :) . Geluidsoverlast door krolse katten valt eerder onder geluidsnormen.

Katten die constant in andermands tuin zitten en daar schade aanrichten, kun je onder art. 5:37 BW scharen:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen.

Artikel 162 boek 6:
1 Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Daarmee zeg ik niet dat je om een kat die een keer in je tuin poept, meteen een zaak moet aanspannen. Zeker niet. Maar er zijn wel gewoon wetten die voor iedereen gelden. En daar geldt ook voor dat jij en je dieren geen onrechtmatig veel overlast mogen veroorzaken.

Er is ook wel jurisprudentie te vinden over overlast door dieren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:45

Mijn katten slopen naaktslakken.
Dus in de afgezette achtertuin heb ik die niet meer.

Mijn buurvrouw heeft 2 katten die lekker naar buiten mogen. En een heuse muizenplaag.
Haar katten deden niks tegen de muizen.

Muis die bij ons kwam buurten heeft het niet overleefd door mijn katten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:46

Als katten werkelijk zo goed zouden werken voor de rattenplagen waren die er in het verleden al nooit geweest en was gif nooit nodig geweest.
Nu gif verboden is komen er overal weer plagen.
Terwijl er geen katten buiten verbod is ingesteld.

Dat ze er zullen vangen is zeker waar, maar duidelijk niet voldoende.

Dus om ze maar buiten te laten rondslingeren met overlast voor andere mensen, maar ook voor gevaar van hunzelf, is gewoon recht proberen te praten wat krom is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:46

SusanH schreef:
_San87_ schreef:
Lekker simpel, Oji... Je kat mag vrij rondlopen volgens de wet. Maar mag geen overlast veroorzaken. Dat staat ook gewoon in de wet :).

En dat laatste is nu net het probleem. Mensen ervaren wel overlast van katten die op hun terrein komen. Ik vind ook niet dat je alles maar moet accepteren omdat een kat vrij rond mag lopen. Als je kat overlast veroorzaakt, houd je m bij je. Zo simpel is het naar mijn mening.

Maar zo simpel is het niet. Ik heb ooit de gemeente gebeld, omdat ik overlast had. Alle katten uit de buurt gebruikten mijn voor en achtertuin als hun wc. Onze tuin was de doorgaande route naar de volière van de buren. Konden ze leuk vogeltjes kijken. Het hielp trouwens ook niks aan de muizenplaag. Dankzij de vogels van de buurvrouw had ik in de avonduren de muizen gewoon door de kamer lopen :+ . Gemeente kon niks doen aan de problemen, want katten vallen niet onder overlast die je kan melden. Muizenplaag moest ik zelf oplossen.

Ik heb nu een hond. Geen katten meer in de tuin, en ze vangt muizen :j dus ook dat probleem is opgelost. Maar blijf het krom vinden dat ik de poep van mijn hond overal op moet ruimen en een steeds hoger wordend bedrag aan hondenbelasting mag betalen. Katteneigenaren betalen niks. En hoeven ook niks op te ruimen.

Daarom zei ik ook 'naar mijn mening' in de laatste alinea. Een stukje rekening houden met elkaar.

Dat de gemeente niks kan doen, zou kunnen natuurlijk. Al vraag ik me af of het echt een kwestie van niet kunnen is, of van niet willen.

Wel top dat met een hond je problemen opgelost zijn :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:48

Sannens schreef:
Ik denk dat het enorm buurt afhankelijk is of je last hebt van honden, katten of allebei.

In mijn buurt zie ik eigenlijk nooit katten. Wij hebben een buurt waar wel veel honden zijn, maar de openbare veldjes en stoepen van de grotere weg door de wijk inderdaad onder de poep.

Zelf heb ik twee katten. Twee kleine meisjes die van appartement naar appartement naar nu dit huis mee verhuisd zijn. Ze kennen het buiten niet, dus ze blijven lekker binnen. Mijn katten, mijn verantwoordelijkheid! En zo kunnen ze ook niet doodgereden worden.

Dat is ook gewoon te smerig :r . Opruimen je zooi.

Ik denk dat er best wat honden eigenaren zijn die denken, ik betaal flink veel hondenbelasting, de gemeente ruimt maar lekker op. Maar zo werkt t niet, imo.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:50

Ik heb een hekel aan de katten van de buren en als ze in MIJN tuin zitten zet ik de honden erachter.

- Ze schijten in mijn tuin en mijn honden vreten dat op. Goor.
- ik hen ze betrapt bij het vangen van vogels en leegroven van nesten in mijn notenboom
- ze rennen ongecontroleerd de straat over. Niet fijn als je in de auto zit maar ook niet fijn met 50kg hond netjes aan de lijn.
- in mijn vorige wijk vielen ze mij gewoon aan op straat.

Katten zijn een enorme belasting voor de natuur. Kleine haasjes, grondbroeders... ze gaan er allemaal aan door predators maar de grootste groep is echt niet de vos, marter of roofvogel maar juist de huiskat.

Trouwens, over die hypothetische rattenplaag. Mijn honden vangen ook ratten en muizen. Deze mag ik dan ook overal los laten lopen dan? Dat beetje hondenpoep neem je maar voor lief want hé, ze bestrijden wel de ratten en muizen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:51

Hier ook 2 katten die los lopen (maar ook een boerderij op 1 hectare land en onze naast buren wonen echt een heel stuk verder, dus geloof niet dat mijn katten de moeite doen zover te lopen. Voor de rest erger ik me al als ze weer eens een zanderig plekje in de schuur als dumpplek beschouwen, en dan zijn het nog m'n eigen dieren. Ik zou het ook niet waarderen. Maar omgekeerde hondeneigenaren lijken het ook normaal te vinden om hun dier te laten schijten op de oprit of voor m'n brievenbus. Terwijl er kms berm zijn...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:03

Ik denk er weleens over om de kattendrollen in de tuin van de eigenaar te gooien. Misschien moet ik dat gaan doen. Ik ben er ook behoorlijk klaar mee met dat gegraaf en geschijt. Ik heb al van die matjes liggen maar nog proberen ze er omheen te graven. Ik weet van wie de kat is dus dat is vrij simpel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:16

Toen wij nog in een woonwijk woonden en katten hadden kwamen deze niet verder dan onze eigen tuin. Ooit een keer een discussie gehad, jouw kat poept en graaft in mijn tuin, de eerste de beste keer dat ik m vang komt die niet meer thuis, toevallig zat mijn kat die er erg op leek boven voor het raam. De beste buur geweerde de kat net nog gezien te hebben, dus ik wees naar mijn kat voor het raam, je bedoelt die? Ik ben van mening dat mijn huisdieren een ander geen overlast mogen bezorgen.
Nu wonen wij buitenaf, geen katten meer, een tijdlang wel een zwerfpoes gehad die hier een tijdlang was blijven plakken. Dat was een wilde. De buren hebben wel een kater, niet gecastreerd. Die loopt overal en dus ook bij mij, heeft de wilde poes weg gejaagd. Hij zit ook in mijn moestuin en daar ben ik niet blij mee. Dus ja ik jaag deze ook weg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:19

Hahahahaaha geweldig!

Maar nee, de tuin is van ons en niet van onze katten.
Als ze in de tuin zijn blijven ze daar ook want we hebben hem dusdanig catproof afgezet.

Ik ben van mening dat een ieder voor zn scheitende dier de zooi zelf moet opruimen!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:31

DuoPenotti schreef:
Als katten werkelijk zo goed zouden werken voor de rattenplagen waren die er in het verleden al nooit geweest en was gif nooit nodig geweest.
Nu gif verboden is komen er overal weer plagen.
Terwijl er geen katten buiten verbod is ingesteld.

Dat ze er zullen vangen is zeker waar, maar duidelijk niet voldoende.

Dus om ze maar buiten te laten rondslingeren met overlast voor andere mensen, maar ook voor gevaar van hunzelf, is gewoon recht proberen te praten wat krom is.

Katten hebben ook een logische voorkeur voor makkelijkere prooi. Een volwassen rat vangen is veel meer uitdagend dan bijv jonge vogels uit hun nest pakken.

Op huis-niveau werkt een kat prima, muizen gaan vaak liever ergens anders onderdak zoeken zodra ze een kat kunnen ruiken. Maar voor een hele wijk of stad is het totaal niet relevant inderdaad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:35

Pantykous schreef:
Ooooh ik ga ook een naaktslakken petitie starten! Ik heb gehoord dat eenden die heel goed opruimen maar ja die poepen dan weer veel en wie moet ik dan gaan storen. God? -O-

Volgens sommigen wel. Ik zeg: Darwin.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:54

Pantykous schreef:

Maar even voor mijn beeldvorming, ben je dan voor of tegen naaktslakken? Met een paar avondjes scheppen kan ik je een redelijk volle zak toesturen hoor. :') Die snert dingen eten hier slakkenkorrels alsof het tiktaks zijn en komen nog net niet bedelen voor meer. Hun moederschip woont onder mijn regenton, daar zit zo'n grote slak dat ik soms twijfel of het geen paling op 't droge is. :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 15:24

Ik heb nu al 2 seizoenen aaltjes ingezet en dat werkt echt perfect :D

Ik heb nog niet een argument gehoord waarom een kat meer ruimte zou moeten hebben dan de eigen tuin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:30

Pantykous schreef:
Ik heb nu al 2 seizoenen aaltjes ingezet en dat werkt echt perfect :D

Ik heb nog niet een argument gehoord waarom een kat meer ruimte zou moeten hebben dan de eigen tuin.

Ik las dit in relatie tot katten uit de tuin weren en wilde ook bestellen _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:32

Satirisch bedoeld of niet, je kan natuurlijk niet jouw ergernis projecteren op heel Nederland. Even een paar getallen ter vergelijk:
Bunschoten, waar TS woont volgens haar profiel: "De gemeente heeft een oppervlakte van 35,58 km² en telt 22.620 inwoners" (ca. 635 inw./km²)
En waar ik woon: "De gemeente heeft een oppervlakte van 147,6 km² en telt 33.978 inwoners" (ca. 230 inw./km²)
Alle inwoners van het dorp waar ik woon zouden in de gemeente van TS op minder dan 1,5 km² wonen. Maar we wonen met zijn allen op ca. 6 km² (ca. 140 inw/km²).
(Bron: wikipedia)

Kortom: wij hebben gewoon zoveel meer ruimte dat een voorbij wandelende kat gewoon minder ergernis geeft.

Overigens begrijp ik jouw ergernis wel prima. Ik heb momenteel om een groot deel van mijn tuin helemaal geen afrastering meer :+ . Ik vind nu hondenstront in mijn voortuin van eigenaren die ze daar in het donker laten schijten en het niet opruimen :r .
Mijn katten zijn (hoog)bejaard en komen nauwelijks nog buiten. Toen ze nog wel naar buiten gingen kwamen ze meestal naar binnen om hun behoefte op de bak te doen of deden het in mijn eigen tuin.
De nieuwe omheining/schutting wil ik catproof gaan uitvoeren. Maar dan moeten gemeente en buren eerst wat aan de klimop gaan doen, anders gaat stroomdraad op de schutting niet werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:36

Mijn katten kwamen nooit buiten mijn tuin omdat ik niet wilde dat ze aangereden/gestolen etc werden. Ook niet dat ze in andermans tuin kakken trouwens :+
Ik heb zelf nu een vrij groot perceel, er lopen een stuk of 6 katten van buurtbewoners in rond en ja ook de nodige ontlasting, 1 vind mijn druivenras de perfecte plek, kan helaas de deur open maken :')
Ik ruim het gewoon op, heb er niet veel last van. Onze tuin en omheining is te groot om katten werend te maken. En ik vind ze wel gezellig in de tuin aangezien we ze zelf niet meer hebben.

Qua rattenplaag strookt het niet altijd dat katten het oplossen. Ws in buitengebied e.d. wel. Maar bv in een achterstandswijk in Den Haag was er een aantal jaar terug een mega rattenplaag die lastig onder controle te krijgen was. Is toen ook nog geregeld hier un de regio op het nieuws geweest. Dit was ook een wijk met een van de grootste populaties zwerfkatten op dat moment. Alles liep op straat of werd achter gelaten als baasjes uit huis werden gezet.
Wij deden met ons bouw bedrijf daar weleens onderhoud... echt óveral muizen, ratten, kakkerlakken en echt mega veel zwerfkatten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:41

Ik heb geen last van katten, vind ze heel leuk.
Wat ik wel ontzettend erg vind, zijn alle dood gereden katten.
Ik vind het heel erg als ik er één zie liggen ;(
Hoe zit dat met de baasjes, waarom nemen die zo'n risico met hun dier?
Dat ze dood gereden kunnen worden en misschien wel uren liggen te creperen, dat doet er niet zo toe, lijkt het wel.
Ze hebben vrij buiten kunnen lopen, dat is blijkbaar belangrijker.

Een vriend van mij is vrachtwagen chauffeur en een tijd terug reed die 's ochtends vroeg een kat aan.
Hij is nog gestopt om te kijken, maar de kat leefde nog maar daar duidelijk niet lang meer.
Toen stond hij daar radeloos, hij is toen in de vrachtwagen gestapt en ermee over de kat te rijden om hem uit het lijden te verlossen. En toen aan de kant van de weg gelegd.
Hij was er kapot van en heeft er nog dagen last van gehad.
Maar de baasjes van die kat, die hebben het laten gebeuren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:50

mika11 schreef:
Ik heb geen last van katten, vind ze heel leuk.
Wat ik wel ontzettend erg vind, zijn alle dood gereden katten.
Ik vind het heel erg als ik er één zie liggen ;(
Hoe zit dat met de baasjes, waarom nemen die zo'n risico met hun dier?
Dat ze dood gereden kunnen worden en misschien wel uren liggen te creperen, dat doet er niet zo toe, lijkt het wel.
Ze hebben vrij buiten kunnen lopen, dat is blijkbaar belangrijker.

Een vriend van mij is vrachtwagen chauffeur en een tijd terug reed die 's ochtends vroeg een kat aan.
Hij is nog gestopt om te kijken, maar de kat leefde nog maar daar duidelijk niet lang meer.
Toen stond hij daar radeloos, hij is toen in de vrachtwagen gestapt en ermee over de kat te rijden om hem uit het lijden te verlossen. En toen aan de kant van de weg gelegd.
Hij was er kapot van en heeft er nog dagen last van gehad.
Maar de baasjes van die kat, die hebben het laten gebeuren.

Tja, dat is ook een aanname hè.
Mijn broer heeft een keer een hond aangereden. Die was ontsnapt. Dan zeg je ook niet "de baasjes hebben het laten gebeuren"? Misschien was deze kat ook wel ontsnapt.