Waar zoeken naar een pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:42

BeFunny schreef:
Shiba inu zou ik zelf niet doen.

Enige onderbouwing hiervoor?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:43

Shiba...heerlijk, fantastisch en geweldig...bij een ander haha
Enorm vocaal, dwars, uitvinders van eigenzinnigheid en niets mee te beginnen. En dat uit de mond van een husky liefhebber haha

Eurasier persoonlijk enkel slechte ervaringen mee maar dat waren ook verknipte honden door mensen. Niet helemaal eerlijk beeld dus.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 16:31

Shiba zou ik zelf niet snel doen in een jong gezin

Lappen hond lijkt me inderdaad wel weer een kanshebber die hier eerder genoemd werd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 16:47

Borderterriër is een ideale hond met kinderen. Twee keer per jaar plukken, in huis liever lui dan moe en buiten actief. Zijn nog wel een aantal goede fokkers in Nederland maar wachtlijsten zijn lang.
Op verhuisdieren.nl komt ook nog wel eens wat langs, bvb deze
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... Q6hAv5lk49

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 16:56

Little_Gift schreef:
BeFunny schreef:
Shiba inu zou ik zelf niet doen.

Enige onderbouwing hiervoor?

Vocaal (Kees 2.0), eigenzinnig, veel vacht/huid problemen, ik ken er die helemaal niet zo leuk zijn voor kinderen of visite, op zichzelf. En ik kan nog wel even doorgaan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:11

Ik heb zelf een vrij grote chihuahua/kleine kees. Buiten eigenzinnig en blafferig, in huis ook druk en veel aan het spelen. Maar zo aanhankelijk en in voor alles. In huis hoor je hem bijna niet blaffen (wel icm twee andere honden). Denk dat de kees een geweldige speelkameraad voor kinderen kan zijn.

Century

Re: Waar zoeken naar een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:44

Finse Lappenhond is zeker een leuke familiehond! Kan wel blaffen inderdaad (bij ons in huis gelukkig niet, maar wel buiten en tijdens het spelen). Heeft wel beweging nodig en de onze heeft veel hondenvriendjes nodig.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:08

Ik ken daarintegen een Finse lappen hond die bij veeeeeel geluiden blaft vooral in huis

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:23

Dobermann zou ik niet omschrijven als klein/middel, maar wij hebben er eentje met ons zoontje van bijna 2. Met hem is ze geweldig, met andere kinderen ook. Vreemden is even blaffen en daarna het liefst op schoot kruipen. Achteraf komt ze niet van een goede fokker en heeft ze veel moeite met andere honden, al vanaf het begin heel angstig. Weet alleen niet of ik het zou aanraden, want ze is heel beschermend over ons zoontje. Ik kan hem al niet kietelen zonder dat ze er met haar neus bovenop staat om het in de gaten te houden. Ik ben niet bang dat ze hem zou bijten, eerder bang voor mezelf :')

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:06

Wat verwacht je van een Shiba Inu?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:23

laura1987 schreef:
Ik ken daarintegen een Finse lappen hond die bij veeeeeel geluiden blaft vooral in huis

Oh echt, nou, ik ben blij dat ie bij ons in huis gewoon stil is. Alleen in de avond kan ie een klein beetje waaks zijn, maar het mag nauwelijks genoemd worden. Buiten is het wel blaffen :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:36

Shiba inu vind ik dan weer helemaal niks voor een gezin met aanloop. Je wilt een hond die fijn is voor andere kinderen enz. Ik vind het schattige leuke honden, maar niks voor mezelf.

Ze zijn ook helemaal niet zo makkelijk. Ze gaan idd veel uit de weg maar ze tolereren ook weinig

Ik zou eerder voor de doberman dan de Shiba inu gaan

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 00:37

Een shiba staat volgens mij niet echt bekend als makkelijke gezinshond? Zelf geen ervaring mee.

Ik zou bij een gezinshond denken aan een flatcoated, toller, schapendoes, zoiets.

Maar we hebben zelf nu een kruising rottweiler bullmastif en dat is nu toe de leukste kinderhond ooit. <3 Ze is pas 6 maanden, dus weet nog niet hoe ze volwassen is.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 00:46

Er zit een grote verscheidenheid in blafferigheid bij finse lappen. Die van ons blaft eigenlijk ook weinig. Voornamelijk bij hoog intensiteit spelen en tegenwoordig ook een waakse sirene. Maar dat komt omdat er bij ons nieuwe huis mensen achterom komen wat hij dan niet door heeft. Daardoor reageert ie meer op geluid en ik laat het toe omdat ik het zelf eigenlijk wel prettig vind voor het geval ik alleen thuis ben. Ze zijn er over het algemeen goed in te trainen, maar gemiddeld genomen staan ze bekend als blafferig. Ik heb ook wel het idee dat dat meer is als ze overgestimuleerd worden en/of te weinig rust krijgen. Ik heb alleen niet het idee dat ts op zoek is naar een langharige hond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 06:40

Ts kwam met de Shiba inu.
En van daaruit werd de Eurasier geopperd en kwam ik weer met de Kees de fin, de IJslandse spits etc.

Kennelijk is ts er ook nog niet over uit welke vacht en kijkt ze wel naar zeer uiteenlopende rassen.

Ik zou zelf wel eerst goed na denken welke richting een beetje. Want tussen de dobberman en de Shiba inu zit echt heel veel verschil. En ook met wat ts eerder gehad heeft. En het gaat ook van eerst klein tot middel nu is groot toch ook een optie.

Het is ook lastig want er zijn zoveel rassen. De keuze wordt makkelijker als je echt gaat afvinken Dit niet, dat niet.

Het lijkt erop dat "gezinshonden" dan weer niet passen in het uiterlijk plaatje. En het uiterlijk plaatje waar ts voor valt zijn niet de meest geschikte honden voor met een gezin. Wil niet zeggen dat het absoluut niet kan maar als je weet dat je een gezin hebt en aanloop dan is dat wel iets om serieus rekening mee te houden bij de keuze van een hond.

Ik gooi er eentje in waarvan ik zeker weet dat ts het niks vind want kwijl maar bij uitstek naar mijn idee een gezinshond. De Boxer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:16

Naast rassen zijn er bergen kruisingen. Kijk een labrador vind ik ook niets. Maar qua situatie van TS prefect geschikt natuurlijk. Een dobermann in deze tijd zou ik als TS durven. Persoonlijk vind ik ze lelijk, ik hou van body en breedt maar qua karakter zijn ze tegenwoordig gemiddeld soft en sociaal. Zeker als je bloedlijnen erop uit gaat zoeken.
Misschien is idealer nog een leuke labrador x dobermann. Geeft meer uitstraling, serieuzer karakter en gemiddeld net stukje socialer dan de dober zelf. Natuurlijk blijft een kruising ook gokken maarrrr alles blijft een gok. Met 2 sociale ouders, eerder nest sociaal had ik ook niet verwacht een op alle punten asociale hond te hebben nu.
Als afsluiter mijn labrador x rottweiler
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:25

dierenfan schreef:
Naast rassen zijn er bergen kruisingen. Kijk een labrador vind ik ook niets. Maar qua situatie van TS prefect geschikt natuurlijk. Een dobermann in deze tijd zou ik als TS durven. Persoonlijk vind ik ze lelijk, ik hou van body en breedt maar qua karakter zijn ze tegenwoordig gemiddeld soft en sociaal. Zeker als je bloedlijnen erop uit gaat zoeken.
Misschien is idealer nog een leuke labrador x dobermann. Geeft meer uitstraling, serieuzer karakter en gemiddeld net stukje socialer dan de dober zelf. Natuurlijk blijft een kruising ook gokken maarrrr alles blijft een gok. Met 2 sociale ouders, eerder nest sociaal had ik ook niet verwacht een op alle punten asociale hond te hebben nu.
Als afsluiter mijn labrador x rottweiler
[ Afbeelding ]

Met een kruising weet je nooit wat je krijgt. Ik begrijp ook niet dat mensen dit aanraden. Helemaal omdat je vaak ook nog eens een pup koopt bij mensen en van honden die je eigenlijk toch niet heel erg goed kent. Tuurlijk ga je een paar keer kijken, maar dat zegt echt niet alles.

Je kan beter gaan voor een fijne geteste rashond. Daarvan weet je het doel waar ze voor gefokt zijn, uit wat voor lijn ze komen (show, of werk). Het blijven als nog individuen, maar het geeft echt wat meer zekerheid. Helemaal met een jong gezin erg prettig.

Denk even aan een kruising tinker x dressuurpaard. Je weet nooit welke kant het op gaan vallen, ook niet als er al een eerder veulen is. Bij een dressuurpaard x dressuurpaard heb je veel meer een verwachting wat voor type paard het gaat worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:38

Wat een gigantische onzin hierboven beschreven! Tuurlijk weet je het wel. Ik ken de labrador en de rottweiler dan weet je dat je geen husky krijgt. Lijkt mij heel erg simpel.
TS heeft volgens mij net als ik een brede ras interesse. Meerdere rassen spreken haar aan. Meestal kun je dan ook met meerdere karakters uit de voeten. Als je weet wat je aanschaft weet je ook bij een kruising wat je kan verwachten.

Laten we het simpel houden. Er zijn ook agressieve labradors en er zijn ook super makkelijke en sociale rottweilers. Een kruising is niet veel minder gok werk dan een ras pup.

Veel kruising nesten worden helaas niet getest. Mijn herder kruising zitten 3 rassen in. Ouders volledig getest. In bewust kruisen (honden) groep zijn de nesten getest. Outcross zijn nesten getest. Het blijven kruisingen maar uit geteste ouders. Niets verrassing pakketten maar gewoon duidelijke afkomst en duidelijk welke genen. Soms gekruisd voor hopelijk wat meer drive, soms voor wat meer huishond, soms voor lagere COI maar allen doordacht.

Mijn duitse jacht terrier x labrador was wel een wilde gok. Terriers nooit gehad, labradors vind ik oersaai maar ik had gehoopt op iets minder scherp hondje wat toch echt terrier was. Zou het niet uitgekomen zijn? Ach heb husky's gehad, boxers, sint bernards, labrador x rottweiler, de (x) herders ik weet zeker dat we een weg zouden vinden.
Nou echt nog nooit spijt van hem gehad. Zo volgzaam als een labrador maar heerlijk terreur gedrag binnen de lijntjes. 99,9% gehoorzaam in werkelijk alle situaties die je kan bedenken. Gouden match en toch was het een wilde impuls aankoop via marktplaats.
Afbeelding

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:45

Als je niet van veel haar houdt zou ik de Shiba overslaan. Wat een bak haar komt er uit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:51

Natuurlijk weet je bij een bewuste kruising wel waar je aan begint.
Dat zou dus ook een prima optie zijn.
Wel moet er dan echt voor ts duidelijk zijn wat ze nou werkelijk willen.
Want het is nogal geswitcht. En daardoor denk ik dat er nog teveel twijfel is bij TS.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:59

BeFunny schreef:
Natuurlijk weet je bij een bewuste kruising wel waar je aan begint.
Dat zou dus ook een prima optie zijn.
Wel moet er dan echt voor ts duidelijk zijn wat ze nou werkelijk willen.
Want het is nogal geswitcht. En daardoor denk ik dat er nog teveel twijfel is bij TS.

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik herken het switchen wel. Voor sommige mensen echt onbegrijpelijk maar ik kan dan weer niet begrijpen dat er mensen zijn die echt maar 1 ras leuk vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Allen mij even dierbaar en ik denk nu al jaren na over wat mijn volgende hond gaat zijn. Richting herder? Of toch richting husky of malamute? Of toch weer de x labrador? Tamaskan?
Boxers niet meer. Ik kan dat gekwijl wat regelmatig gebeurd goed handelen maar mijn man zeker niet. Sint bernards en aanverwanten geweldig maar niet in huis vind ik. Ik verwacht dat een malamute ook liever veel buiten is. De husky's hadden die voorkeur al. Zo twijfelen we nog even door tot waarschijnlijk opeens de combinatie of de herplaatser voorbij komt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:06

Ik heb twee kruisingen waar ik heel blij van wordt, en ik heb juist de positieve eigenschappen van alle rassen…. Ja het is een gok, maar dat is het altijd wel. Ik heb in 1 geval beide ouders kunnen zien, de ander is gevonden op straat in Spanje. Met hem hebben we vooral heel veel geluk gehad. Het is de allerliefste hond die je je kunt voorstellen en we realiseren ons wel dat dit wel uniek is voor een hond die jaren op straat heeft geleefd.

De ene is een Beagle x Duitsche Pinscher en er zit ook nog wat Cocker Spaniël in. Het meest lieve, aanhankelijke hondje ooit. Wil altijd knuffelen, wil ook altijd spelen, blaft alleen als er plotseling iemand voor de deur staat, kan uren mee los lopen, super lief met kinderen. Ze is in het begin altijd wat onzeker en aftastend, maar speelt daarna met elke hond. Haar enige nadeel is dat ze schrokt met eten en alles wil eten :D Maar ze zal het nooit uit je hand pakken oid. Ik kan met haar uren op pad maar ook lekker op de bank liggen. Ze zou geschikt zijn voor speuren of agility maar voor nu maken we gewoon veel lange wandelingen.

De ander is een Stafford x Herder vermoedelijk en zo enorm lief. Kan los lopen, is alleen met vuurwerk erg bang aangelegd dus die periodes hou ik hem aangelijnd. Bijzonder lief met kinderen, als mijn broer langs komt met zijn baby en de kinderwagen gaat hij ervoor liggen. Daarnaast gaat hij wel blaffen als mijn broer met zijn andere dochter gaat stoeien; hij gaat er dan soms ook voor staan. Is heel beschermend - ook als mijn vriend en ik stoeien :D. Maar dan blaft hij en gaat hij er even tussen staan; als ik of mijn vriend zeg dat het oké is is het oké. Gaat ook elke dag uren mee wandelen. Maar wij realiseren ons wel dat het uniek is dat hij echt vanaf dag 1 zo vreselijk lief is, met alle andere honden en mensen. Het alerte wat de andere heeft als er mensen hier komen (ook als ze ze een paar keer heeft gezien, zij vertrouwt het niet zomaar) heeft hij niet, hij vind alles wel prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beide zijn prima gezinshonden. De grote is nu helaas al wat ouder. Wij willen graag twee honden, mocht er iets gebeuren dan komt er vermoedelijk weer een kruising want ik vind het juist heel leuk hoe het kan uitpakken. Ik snap wel heel goed dat je in jou situatie niet voor een herplaatser gaat maar gewoon een goede start wil; ik besef me ook echt wel dat we geluk hebben met de grote (en eigenlijk ook met de kleine).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:08

Ik vind heel veel rassen leuk.
Maar als ik ga zoeken naar een hond. Dan zoek ik een hond die op dat moment bij mij past en dan ga ik dus rassen uitsluiten ook al vind ik ze leuk. Dat maakt de zoektocht een stuk makkelijker.

Of ik goot alles overboord en ik kies gewoon een hond waar ik opslag voor val maar dat is met een gezin toch wat lastiger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:20

BeFunny schreef:
Ik vind heel veel rassen leuk.
Maar als ik ga zoeken naar een hond. Dan zoek ik een hond die op dat moment bij mij past en dan ga ik dus rassen uitsluiten ook al vind ik ze leuk. Dat maakt de zoektocht een stuk makkelijker.

Of ik goot alles overboord en ik kies gewoon een hond waar ik opslag voor val maar dat is met een gezin toch wat lastiger.

Klopt idd. Met een gezin moet je gewoon andere keuzes maken. Ik ga er vanuit dat ik als eerste weer grotere hond moet uitzoeken. Wel waaks, niet overdreven luidruchtig en vooral voor veel mensen wat afschrikwekkend uiterlijk ivm vroege polderwandelingen.

De kleinere hond duurt vast nog 10 jaar (nu 6 jaar). Ik neig nu naar schipperke, border terriër (maar geen pluk ambities en in omgeving nu geen trimmer er voor), ruwharige fox of gewoon weer leuke mix terrier of een spaniel (maar hun oren onderhoud staat mij weer niet aan) achtige. Hoewel welsh corgi cardigan/pembroke of zweedse valhund ook wel kanshebbers zijn. Ik moet gewoon heel erg oud worden of heel veel honden tegelijk gaan houden :D
Mijn beste vriendin heeft sinds kort een mini husky oftewel pomsky maar dan 1 zonder plofvacht. Geweldig hondje en nog eens enorm mensgericht en super intelligent. Had ik uit die kruising weer totaal niet verwacht. Onwijs leuk

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:34

BeFunny schreef:
Ts kwam met de Shiba inu.
En van daaruit werd de Eurasier geopperd en kwam ik weer met de Kees de fin, de IJslandse spits etc.

Kennelijk is ts er ook nog niet over uit welke vacht en kijkt ze wel naar zeer uiteenlopende rassen.

Ik zou zelf wel eerst goed na denken welke richting een beetje. Want tussen de dobberman en de Shiba inu zit echt heel veel verschil. En ook met wat ts eerder gehad heeft. En het gaat ook van eerst klein tot middel nu is groot toch ook een optie.

Het is ook lastig want er zijn zoveel rassen. De keuze wordt makkelijker als je echt gaat afvinken Dit niet, dat niet.

Het lijkt erop dat "gezinshonden" dan weer niet passen in het uiterlijk plaatje. En het uiterlijk plaatje waar ts voor valt zijn niet de meest geschikte honden voor met een gezin. Wil niet zeggen dat het absoluut niet kan maar als je weet dat je een gezin hebt en aanloop dan is dat wel iets om serieus rekening mee te houden bij de keuze van een hond.

Ik gooi er eentje in waarvan ik zeker weet dat ts het niks vind want kwijl maar bij uitstek naar mijn idee een gezinshond. De Boxer.

Snap ik hoor, shiba had ik qua suggestie al niet echt verwacht. Alleen vacht van Shiba is nog wel anders dan een finse lap, eurasier of keeshond. Op die suggesties lijkt niet echt gereageerd te worden dus daarom vermoedde ik dat dat niet is wat ze zoekt, wellicht qua vachtverzorging.