Hond gromt naar peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Hond gromt naar peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:45

Waarom niet doubtless? Wij hebben hier een traphekje tussen 2 kamers en kind en hond zijn alleen in dezelfde kamer als ik dat ook ben. Verder mag ze van mij de hond niet benaderen en niet aanraken, als hij ergens in de weg ligt roept ze 1 van ons. Je kunt een kind echt wel leren dat ze niet bij een dier in de buurt mogen komen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:53

@Caira: Ik vind het getuigen van een bepaalde naïviteit dat je het uitspreekt als algemeen gegeven. Het aantal bijtincidenten én de vele slechte ervaringen met kinderen van de hondeneigenaren hier op Bokt laten zien dat het niet zo eenvoudig is en dat er ook kinderen zijn die gewoon doen waar ze zin in hebben. Het is lekker makkelijk om te zeggen dat dat aan de ouders en gebrek aan opvoeding ligt, maar de praktijk is weerbarstiger dan dat.

TS heeft niets gezegd over de ruimte thuis, dus misschien is het apart zetten van de hond en ruimtes afsluiten met traphekjes wel een goede optie +:)+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:31

En een kind van 3 is ook al heel anders dan een kind van 2. Mijn kind is opgegroeid met honden en die heb ik dus inderdaad meteen geleerd dat hij er vanaf moet blijven en niet bij de manden mag komen. Volgens mij was hij bijna 3 toen het eindelijk leek te werken, dat kleine stukje opvoeding :')

Ik ben het helemaal eens met Lugea. Het vraagt heel veel management en het kan. En je moet vooral vanuit de hond denken. Ik schreef eerder al dat ik een brompot van een hond heb, dus ik ben heel voorzichtig. Toch ligt hij in dezelfde kamer als mijn peuter en dochter en hoef ik heus niet tussen de hond en mijn kinderen in te blijven staan. Maar echt niet dat ik heb kunnen voorkomen dat er toch een keer aan z’n haar getrokken werd.
Gelukkig heb ik die hond al jaren en hebben wij een dusdanige vertrouwensbasis dat ik op zo’n moment een beetje tijd heb om in te grijpen.

In TS haar geval is het een stuk moeilijker. De kinderen zijn deze hond haar grenzen niet gewend, de hond is de kinderen niet gewend en TS moet zich nog alle regels eigen maken. Plus de hond leren kennen en ze moeten elkaar nog gaan vertrouwen. Nou, ga er maar aan staan.
Het kan, dat denk ik zeker. Maar dan moet je het wel heel graag willen. Het kost veel tijd en energie en als ouder van jonge kinderen begrijp ik helemaal dat je daar al zeer weinig van hebt :+

Ik vind het trouwens heel lief dat ze zelfs haar poten laat pakken en niet bijt. Dat zegt echt al veel over deze hond. Weet je, soms is het gewoon geen match en dat is echt geen ramp. Zie jij het goed komen en ben je verzot op deze hond, ga ervoor en blijf er bovenop staan. Neem eventueel een stevige puppyren zodat ze lekker gescheiden zijn en jij geen agentje hoeft te spelen.
Maar denk je nu al pfffff dan zou ik rustig aan kijken naar een ander huisje.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:52

Doubtless schreef:
@Caira: Ik vind het getuigen van een bepaalde naïviteit dat je het uitspreekt als algemeen gegeven. Het aantal bijtincidenten én de vele slechte ervaringen met kinderen van de hondeneigenaren hier op Bokt laten zien dat het niet zo eenvoudig is en dat er ook kinderen zijn die gewoon doen waar ze zin in hebben. Het is lekker makkelijk om te zeggen dat dat aan de ouders en gebrek aan opvoeding ligt, maar de praktijk is weerbarstiger dan dat.

TS heeft niets gezegd over de ruimte thuis, dus misschien is het apart zetten van de hond en ruimtes afsluiten met traphekjes wel een goede optie +:)+

Jij lijkt me niet zo hond-minded te zijn, of is dat een verkeerde conclusie die getrokken wordt naar aanleiding van wat je posts doen uitstralen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:52

Mooi verwoord Lisitano, dat is precies wat ik probeerde te verwoorden.

@Little_Gift: Ik ben vooral pro veiligheid voor iedereen. De kinderen moeten thuis veilig kunnen bewegen en de hond heeft recht op een fijne plek waar hij zich op zijn gemak voelt. Ik ken inmiddels 3 kinderen die in het gezicht zijn gebeten, door brave honden. Dus als ik zo'n verhaal als dit lees dan hou ik mijn hart vast.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 01-10-24 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:53

Lisitano schreef:
En een kind van 3 is ook al heel anders dan een kind van 2. Mijn kind is opgegroeid met honden en die heb ik dus inderdaad meteen geleerd dat hij er vanaf moet blijven en niet bij de manden mag komen. Volgens mij was hij bijna 3 toen het eindelijk leek te werken, dat kleine stukje opvoeding :')

Ik ben het helemaal eens met Lugea. Het vraagt heel veel management en het kan. En je moet vooral vanuit de hond denken. Ik schreef eerder al dat ik een brompot van een hond heb, dus ik ben heel voorzichtig. Toch ligt hij in dezelfde kamer als mijn peuter en dochter en hoef ik heus niet tussen de hond en mijn kinderen in te blijven staan. Maar echt niet dat ik heb kunnen voorkomen dat er toch een keer aan z’n haar getrokken werd.
Gelukkig heb ik die hond al jaren en hebben wij een dusdanige vertrouwensbasis dat ik op zo’n moment een beetje tijd heb om in te grijpen.

In TS haar geval is het een stuk moeilijker. De kinderen zijn deze hond haar grenzen niet gewend, de hond is de kinderen niet gewend en TS moet zich nog alle regels eigen maken. Plus de hond leren kennen en ze moeten elkaar nog gaan vertrouwen. Nou, ga er maar aan staan.
Het kan, dat denk ik zeker. Maar dan moet je het wel heel graag willen. Het kost veel tijd en energie en als ouder van jonge kinderen begrijp ik helemaal dat je daar al zeer weinig van hebt :+

Ik vind het trouwens heel lief dat ze zelfs haar poten laat pakken en niet bijt. Dat zegt echt al veel over deze hond. Weet je, soms is het gewoon geen match en dat is echt geen ramp. Zie jij het goed komen en ben je verzot op deze hond, ga ervoor en blijf er bovenop staan. Neem eventueel een stevige puppyren zodat ze lekker gescheiden zijn en jij geen agentje hoeft te spelen.
Maar denk je nu al pfffff dan zou ik rustig aan kijken naar een ander huisje.

Daar ben ik het ook 200% mee eens!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:18

Lugea schreef:
Ik weet dat mijn mening/standpunt niet populair is bij veel ouders, maar dit is volgens mij waar het vaak mis gaat. Hoe vaak worden er geen honden weg gedaan omdat het toch niet gaat met het gezin? Ik vind dat je daar van tevoren over na moet denken. Los van een ongeplande zwangerschap waarbij er al een hond in huis is, is het beginnen aan kinderen of een hond een keuze en daar zitten consequenties aan verbonden.

Je kunt kinderen prima leren dat ze de hond met rust moeten laten, ook jonge kinderen. De dochter van een vriendin (3 jaar oud) kan prima met ons mee op wandeling, maar zij zal de honden niet zomaar naderen/aaien/vastpakken, ook de twee honden uit hun gezin niet. Deze vriendin is hier enorm streng in en dat vergt management, maar anders krijg je dit soort taferelen. Ook mogen de kinderen onder geen beding in/bij de mand van de honden komen. Dat is de rustplek van de honden en hebben ze niets te zoeken. Dat gaat echt prima en de kinderen lijden echt niet onder deze regels. Er is meer dan genoeg speelruimte over en als ze willen aaien kunnen ze dit vragen en eventueel onder begeleiding doen, áls de hond dit wil.

Als je het niet haalbaar vindt of kan/wil managen, dan moet je mijns inziens niet beginnen aan een hond in een jong gezin. Het is heel nobel van jullie om de hond een liefdevol thuis te willen bieden, maar dat betekent wel dat je dus ook voor het welzijn van de hond op moet komen. Kinderen en honden kunnen nou eenmaal een ingewikkelde combinatie zijn.

Het is niet eerlijk van een hond te verwachten dat hij alles maar moet tolereren, “want het is nog een kind”. Er zijn maar heel weinig honden die dat doen/kunnen en dan moet je je ook afvragen of je dat moet willen. ;) Ik heb er toevallig zo een die alles over zich heen laat komen, maar ook die is niet zonder toezicht bij kinderen. Niet omdat ze iets zal doen, maar ik wil haar niet in een situatie brengen die vervelend voor haar is. Het is mijn taak mijn hond én het kind te beschermen, dus daarin moet je managen. Mijn andere drie honden vinden kinderen hélemaal niets en zullen hetzelfde reageren als jullie hond. Ze zullen echt niet direct bijten, maar ze vinden het absoluut niet fijn als er kinderen in hun buurt komen. De buurmeisjes of andere kinderen die ze willen aaien krijgen dus ook een “nee” te horen. En ja, dat is anders dan je eigen kinderen, maar ook kunnen dit leren.

Is dat veel werk? Ja, absoluut, maar daar moet je van tevoren over nadenken. Ik neem aan dat je er ook voor zorgt dat je kind haar handen niet brandt aan het fornuis? Of bij giftige schoonmaakspullen komt? Datzelfde principe kan gaan gelden voor de hond. Je mag de hond niet aaien, niet achter de hond aan lopen, en je moet hem met rust laten als hij daar en daar ligt.

@Nyaleti: Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het logisch is dat een hond snauwt als de voorpoten vastgepakt worden. Drie van de vier van mij zullen dat ook doen wanneer iemand anders dan ik dat doet.

Verder vind ik dat je een jong kind gewoon niet alleen moet laten met een hond, zeker niet als de hond al meerdere malen duidelijk heeft aangegeven het niet prettig te vinden. Je hoeft daarvoor niet aan je kind vastgeplakt te zitten. Kind speelt in de woonkamer -> dan is de hond daar dus niet. Het hoeft echt niet enorm ingewikkeld te zijn.

Wederom helemaal mee eens!

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:49

Lugea schreef:
Ik weet dat mijn mening/standpunt niet populair is bij veel ouders, maar dit is volgens mij waar het vaak mis gaat. Hoe vaak worden er geen honden weg gedaan omdat het toch niet gaat met het gezin? Ik vind dat je daar van tevoren over na moet denken. Los van een ongeplande zwangerschap waarbij er al een hond in huis is, is het beginnen aan kinderen of een hond een keuze en daar zitten consequenties aan verbonden.

Je kunt kinderen prima leren dat ze de hond met rust moeten laten, ook jonge kinderen. De dochter van een vriendin (3 jaar oud) kan prima met ons mee op wandeling, maar zij zal de honden niet zomaar naderen/aaien/vastpakken, ook de twee honden uit hun gezin niet. Deze vriendin is hier enorm streng in en dat vergt management, maar anders krijg je dit soort taferelen. Ook mogen de kinderen onder geen beding in/bij de mand van de honden komen. Dat is de rustplek van de honden en hebben ze niets te zoeken. Dat gaat echt prima en de kinderen lijden echt niet onder deze regels. Er is meer dan genoeg speelruimte over en als ze willen aaien kunnen ze dit vragen en eventueel onder begeleiding doen, áls de hond dit wil.

Als je het niet haalbaar vindt of kan/wil managen, dan moet je mijns inziens niet beginnen aan een hond in een jong gezin. Het is heel nobel van jullie om de hond een liefdevol thuis te willen bieden, maar dat betekent wel dat je dus ook voor het welzijn van de hond op moet komen. Kinderen en honden kunnen nou eenmaal een ingewikkelde combinatie zijn.

Het is niet eerlijk van een hond te verwachten dat hij alles maar moet tolereren, “want het is nog een kind”. Er zijn maar heel weinig honden die dat doen/kunnen en dan moet je je ook afvragen of je dat moet willen. ;) Ik heb er toevallig zo een die alles over zich heen laat komen, maar ook die is niet zonder toezicht bij kinderen. Niet omdat ze iets zal doen, maar ik wil haar niet in een situatie brengen die vervelend voor haar is. Het is mijn taak mijn hond én het kind te beschermen, dus daarin moet je managen. Mijn andere drie honden vinden kinderen hélemaal niets en zullen hetzelfde reageren als jullie hond. Ze zullen echt niet direct bijten, maar ze vinden het absoluut niet fijn als er kinderen in hun buurt komen. De buurmeisjes of andere kinderen die ze willen aaien krijgen dus ook een “nee” te horen. En ja, dat is anders dan je eigen kinderen, maar ook kunnen dit leren.

Is dat veel werk? Ja, absoluut, maar daar moet je van tevoren over nadenken. Ik neem aan dat je er ook voor zorgt dat je kind haar handen niet brandt aan het fornuis? Of bij giftige schoonmaakspullen komt? Datzelfde principe kan gaan gelden voor de hond. Je mag de hond niet aaien, niet achter de hond aan lopen, en je moet hem met rust laten als hij daar en daar ligt.

@Nyaleti: Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het logisch is dat een hond snauwt als de voorpoten vastgepakt worden. Drie van de vier van mij zullen dat ook doen wanneer iemand anders dan ik dat doet.

Verder vind ik dat je een jong kind gewoon niet alleen moet laten met een hond, zeker niet als de hond al meerdere malen duidelijk heeft aangegeven het niet prettig te vinden. Je hoeft daarvoor niet aan je kind vastgeplakt te zitten. Kind speelt in de woonkamer -> dan is de hond daar dus niet. Het hoeft echt niet enorm ingewikkeld te zijn.

Helemaal mee eens

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:50

Je kunt aangeven het met iemand eens te zijn zonder de lappen tekst te quoten. Je voegt niks toe en maakt het topic behoorlijk onleesbaar.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:31

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:33

Doubtless schreef:
Mooi verwoord Lisitano, dat is precies wat ik probeerde te verwoorden.

@Little_Gift: Ik ben vooral pro veiligheid voor iedereen. De kinderen moeten thuis veilig kunnen bewegen en de hond heeft recht op een fijne plek waar hij zich op zijn gemak voelt. Ik ken inmiddels 3 kinderen die in het gezicht zijn gebeten, door brave honden. Dus als ik zo'n verhaal als dit lees dan hou ik mijn hart vast.

Volgens mij zijn wij het dan eigenlijk helemaal met elkaar eens, want dat is ook mijn grote angst bij dit soort verhalen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 23:33

Mijn hond gaat morgen terug naar de oude eigenaren. Van daar op zoek naar een andere plek. Helaas, verdrietig maar veiliger voor mijn peuter!
Als je meer wilt weten, stuur me pb
Laatst bijgewerkt door Muppett op 02-10-24 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:34

senna21 schreef:
Je kunt aangeven het met iemand eens te zijn zonder de lappen tekst te quoten. Je voegt niks toe en maakt het topic behoorlijk onleesbaar.

Nou nou niet zo brommen hoor. Straks moeten we je nog herplaatsen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:53

Muppet, ik denk dat dit een goed besluit is hoe verdrietig ook.
Sterkte ermee :(:)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:05

Muppet, gewoon verstandig.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:37

Dat is een verstandige beslissing, hoe moeilijk ook. Nu kan er een passend nieuw thuis voor hem gevonden worden. Heel veel sterkte!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:33

Dank jullie. De keuze voor deze hond leek een goede maar ze kan gewoon niet met mn jongste. Ik let zo goed mogelijk op maar ons huis is erg klein dus hond apart houden zou zielig zijn. Ee vorige eigenaar herkent het gedrag niet. De overstap is blijkbaar te groot voor haar, zonder haar vriendje.
Ik ben behoorlijk gedesillusioneerd
Maar dit is voor hond en kind beter.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:49

Soms loopt het zoals het loopt, je kan niet in de toekomst kijken. Je had de beste bedoelingen en het is helaas anders uitgepakt. Ik denk dat dit voor zowel de hond als voor jullie de beste keuze is geweets.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:57

Ladygiroc schreef:
Mijn tip gaat waarschijnlijk verkeerd vallen. Maar ik adviseer je een ander huisje te zoeken. Hond houdt niet van kleine kinderen en je vergeeft het het jezelf nooit als ze wel een keer snapt, of erger. Niet eerlijk naar je kind maar ook naar de hond toe niet.

Je kan niet elke seconde van de dag hond en kind in de gaten houden.

Helemaal mee eens!

Edit
Oh ik zie dat je dat gaat doen, jammer maar zeker beter.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:18

Verstandige keuze, je zou het jezelf ( en de hond) nooit vergeven als ze wel echt bijt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:56

Weet je, je hebt je best gedaan. Soms matcht het gewoon niet, dat is met mensen zo, met paarden, honden, noem maar op.
En dan gaat veiligheid voor alles.
Heel jammer, want zo te lezen was het echt geen verkeerde hond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:56

Ik vraag mij af hoeveel mensen hier daadwerkelijk een kind hebben en een hond

Voor mij zou het exit hond zijn. (Of een goede heropvoeding! Een strenge) We grommen niet naar mensen. Simpel zat.
Ik zou dan ook nooit een opvang hond bij m'n kind in huis willen. Je weet simpelweg niet wat er mee gebeurd is in zijn hondenleven. Het is misschien geen populaire mening. Maar no way dat ik mijzelf ga vergeven als mijn husky of rottweiler mijn dochter zouden bijten.

Die zouden het trouwens prima vinden als er aan hun oren getrokken worden of aan hun poten :+ Die zien dat meer als een spel dan als een bedreiging.
(Uiteraard zou ik dit niet accepteren, maar is nu nog niet van toepassing met 3 maand oud)

Wel liggen ze hier standaard in huis op hun plek en mogen er geen kinderen op hun plek komen. Ze mogen soms op de bank.
Maar grommen of snauwen wordt niet getolereerd. Hetzelfde als bijten of trappen bij mijn paard ;) Doen ze maar lekker buiten onderling, niet naar mij. Als ze ergens niet van gediend zijn heeft de hond de ruimte weg te lopen, die hoeft niet de confrontatie aan te gaan ;)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-10-24 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:59

Dappere beslissing Muppet!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:01

Muppett schreef:
Mijn hond gaat morgen terug naar de oude eigenaren. Van daar op zoek naar een andere plek. Helaas, verdrietig maar veiliger voor mijn peuter!
Als je meer wilt weten, stuur me pb

Verstandige keuze :j
Helemaal als de oude eigenaar het niet herkent

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:12

Ik heb een deel van het topic doorgelezen en kan alleen maar zeggen dat je goed gehandeld hebt Muppett.
Niet opgeven bij elke steen die dwars ligt, maar wel realistisch blijven. Fijn dat het een goede oplossing leek, maar nog fijner is dat je eerlijk durft te blijven naar zowel mens als dier.
Petje af!