Muronia schreef:MWM ik heb dezelfde gedachtegang als jij. Ik ga mijn hond niet opsluiten of in een mand sturen omdat hier iemand komt. Katten even zo. Die dieren wonen hier. Visite is welkom maar als ze dat niet aanstaat, dan blijven ze maar weg. Ik zou ook geen geschikt baasje zijn voor een herdershond (ben ik trouwens bang voor) ofzo. Ik wil geen hond die stijf onder appèl staat of die met een vingerknip en wijzen in een mand duikt. Het is mijn maatje, niet mijn slaaf. Maar goed, zo denk ik.
Een gehoorzame hond is niet per defintie een slaaf.
Als ik naar de mand wijs gaat ze daar gewoon in. Niet als straf. Het is haar veilige haven waar ze met rust gelaten wordt. Dus als hier drukke kinderen komen, de hond daar hyper in mee wil gaan, de ouders zelf niet ingrijpen dan gaat de hond in de mand. Daar is rust en mogen geen kinderen komen.
Als er visite komt gaat de hond eerst in de mand. Als alle commotie van binnen komen begroeten etc wat gezakt is, mag ze er weer uit. Dan kan ze rustig iedereen begroeten.
De hond mag dan wel mn maatje zijn, dat zijn mijn katten en paarden ook. Maar dat impliceert niet dat ze als een dolle bezoek mogen begroeten. We gaan beschaafd met elkaar om in alle rust en met respect voor elkaars grenzen. En als er bezoek is dat niet gediend is van een hond, dan blijft de hond gewoon in de mand, of in iedergeval toch weg bij de betreffende persoon.
Ik heb er zelf een hekel aan als je ergens komt en je ondersteboven wordt gelopen door de hond 1, de kat in je tas zit, en er naast je op de bank een grote Deen kwijlend boven je uittoornt.