Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:45

Muronia schreef:
MWM ik heb dezelfde gedachtegang als jij. Ik ga mijn hond niet opsluiten of in een mand sturen omdat hier iemand komt. Katten even zo. Die dieren wonen hier. Visite is welkom maar als ze dat niet aanstaat, dan blijven ze maar weg. Ik zou ook geen geschikt baasje zijn voor een herdershond (ben ik trouwens bang voor) ofzo. Ik wil geen hond die stijf onder appèl staat of die met een vingerknip en wijzen in een mand duikt. Het is mijn maatje, niet mijn slaaf. Maar goed, zo denk ik.

Een gehoorzame hond is niet per defintie een slaaf.
Als ik naar de mand wijs gaat ze daar gewoon in. Niet als straf. Het is haar veilige haven waar ze met rust gelaten wordt. Dus als hier drukke kinderen komen, de hond daar hyper in mee wil gaan, de ouders zelf niet ingrijpen dan gaat de hond in de mand. Daar is rust en mogen geen kinderen komen.

Als er visite komt gaat de hond eerst in de mand. Als alle commotie van binnen komen begroeten etc wat gezakt is, mag ze er weer uit. Dan kan ze rustig iedereen begroeten.

De hond mag dan wel mn maatje zijn, dat zijn mijn katten en paarden ook. Maar dat impliceert niet dat ze als een dolle bezoek mogen begroeten. We gaan beschaafd met elkaar om in alle rust en met respect voor elkaars grenzen. En als er bezoek is dat niet gediend is van een hond, dan blijft de hond gewoon in de mand, of in iedergeval toch weg bij de betreffende persoon.

Ik heb er zelf een hekel aan als je ergens komt en je ondersteboven wordt gelopen door de hond 1, de kat in je tas zit, en er naast je op de bank een grote Deen kwijlend boven je uittoornt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:48

Muronia schreef:
Shenavallie schreef:

Dat vind ik wel eng klinken, hoor "bijterig doen naar mijn dochter". Wat als je er een keer niet bij bent?

Ze bijt niet echt echt, maar ze hapt in haar kleding als ze haar zin/aandacht niet krijgt. Dochter is 15 en net zo groot als mij, maar ze heeft nog niet echt overwicht. Dus het is niet gevaarlijk hoor, maar meer heel vervelend.

Dat wil ik toch tegenspreken, want happen is een teken van dominantie. Dat lijkt misschien niet gevaarlijk, maar kan zonder correctie wel uitmonden in gevaarlijk gedrag. Wellicht toch eens advies inwinnen bij een deskundige om meer overwicht bij zowel jouzelf als jouw dochter te ontwikkelen. Happen is hoe dan ook niet goed en kan meerdere betekenissen hebben (kan ook angst zijn of een onveilig gevoel), maar is zeker niet positief.[/quote]

Het is een dominante tante, daar komt dit gedrag ook van. Mijn dochter weet dat ze strviger moet optreden maar is daar zelf te laks in. Ik hou het echt wel in de gaten hoor! Maar goed, dit topic gaat verder niet over mijn hond.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:58

Shenavallie schreef:
Muronia schreef:

Ze bijt niet echt echt, maar ze hapt in haar kleding als ze haar zin/aandacht niet krijgt. Dochter is 15 en net zo groot als mij, maar ze heeft nog niet echt overwicht. Dus het is niet gevaarlijk hoor, maar meer heel vervelend.

Dat wil ik toch tegenspreken, want happen is een teken van dominantie. Dat lijkt misschien niet gevaarlijk, maar kan zonder correctie wel uitmonden in gevaarlijk gedrag. Wellicht toch eens advies inwinnen bij een deskundige om meer overwicht bij zowel jouzelf als jouw dochter te ontwikkelen. Happen is hoe dan ook niet goed en kan meerdere betekenissen hebben (kan ook angst zijn of een onveilig gevoel), maar is zeker niet positief.

Happen is gewoon altijd een no-go. Om welke reden dan ook. Daarnaast is het niet aan de dochter ( 15 jaar ) maar aan de ouder de hond onder apèl te houden en dermate opgevoed te hebben dat het kind niet in risico van happende hondjes wordt gebracht. De dochter is blijkbaar nog niet toe aan een opvoedende taak. En dat hoeft ook helemaal niet.

Happen omdat hondlief geen aandacht krijgt is voor mij een dikke rode vlag.

Goof

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:04

Mijn vorige hond hapte wel eens in mijn trui of het randje van mijn broek met een brutale blik omdat ze heel graag wilde spelen en aandacht wilde.
Mijn labrador pakt ook de rand van mijn mouw als hij wil spelen en heel blij is.
Als ik mijn mini uitdaag om te stoeien komt hij ook hard aanrennen en hapt naar mijn handen om dan weer heel hard weg te rennen.
Allemaal spel, het is niet meteen drama en gevaar hoor. Daarnaast zal Muronia het gedrag van haar hond prima zelf kunnen inschatten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:07

Dat dus.. lijkt me genoeg erover.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:14

miereneter schreef:
Mijn kat moest smakelijk lachen om je vraag :o .

:')

Hier is mijn vriend juist strenger dan ik. Hij is niet opgegroeid met dieren, al vindt hij de katten erg leuk. De hond daar kan hij een stuk minder van hebben.

Hoofdregel bij ons is vooral dat alles vredig moet samenleven. Ik tolereer echt geen onderlinge ruzie, zoals bv de kat die de hond een mep wil verkopen. Dat werkt hier ook erg goed, we hebben naast honden en katten nog veel andere huisdieren zoals fretten en alles gaat goed samen.

De hond heeft meer regels dan de katten: niet boven, niet op tafel ( :+ ), blaffen mag 1 keer om te waarschuwen en dan stoppen, opspringen enkel binnen spel,... maar we zijn sowieso wel heel relaxt en flexibel met onze dieren, ze zijn deel van het gezin. We lopen niet constant de regels af te dwingen, alles gaat heel gemoedelijk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:25

Mijn katten mogen best even ruzie maken (doen ze al hun hele leven, het is nu eenmaal water en vuur samen :+ ) maar zodra het blazen en krijsen van de poes overgaat in onderaardse satansgeluiden kom ik wel tussenbeide, dan gaat het namelijk te ver en dat is de opmaat naar echt vechten. Dan mag de kat in time-out, want meestal is hij degene die begint _O-

sunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:33

Ik heb 2 grote honden, ze mogen bij mij in de keuken, op de bank, op bed en in elke ruimte komen.
Mijn herder heeft er soms wel een handje van om te waken ( logisch ze is een herder ) als ze buiten is, mag ze best even maar op een gegeven moment moet het klaar zijn.

Als ik er niet ben, gaan ze in de bijkeuken en daar zit ook een luik in de deur naar buiten, daar hebben wij een stuk tuin afgezet, ze kunnen dan zelf kiezen of ze binnen of buiten liggen.

Als wij er wel zijn mogen ze letterlijk overal komen, in huis en ook in de rest van onze tuin.
Volgens mij ben ik makkelijk uitgevallen :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:34

Solleke_Noah schreef:
miereneter schreef:
Mijn kat moest smakelijk lachen om je vraag :o .

:')

Hoofdregel bij ons is vooral dat alles vredig moet samenleven. Ik tolereer echt geen onderlinge ruzie, zoals bv de kat die de hond een mep wil verkopen. Dat werkt hier ook erg goed, we hebben naast honden en katten nog veel andere huisdieren zoals fretten en alles gaat goed samen.

De hond heeft meer regels dan de katten: niet boven, niet op tafel ( :+ ), blaffen mag 1 keer om te waarschuwen en dan stoppen, opspringen enkel binnen spel,... maar we zijn sowieso wel heel relaxt en flexibel met onze dieren, ze zijn deel van het gezin. We lopen niet constant de regels af te dwingen, alles gaat heel gemoedelijk.

Precies. Het moet gewoon natuurlijk met elkaar samen kunnen leven. Maar iemand moet wel de grote lijnen uitzetten. En dat zal toch de mens moeten doen. Een paar basisregels zijn gewoon noodzakelijk. En zo lang de de grote regels duidelijk zijn geeft het meestal weinig gedoe.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:44

We hebben 2 pyrrhura's (vogels) die mijn vriend al had voor we elkaar kenden. Ze vlogen door huis en mochten overal op zitten (tv vol vogelpoep, poep op de stoelen enz.. )
We hebben ze toen geprobeerd op te voeden dat ze niet meer overal mochten zitten, maar viel niet mee omdat ze het al gewend waren. Nu hebben we samen een huis gekocht wat we helemaal aan het opknappen zijn en vanaf het begin heel strict in waar ze wel en niet mogen. Hun eigen klim en speel hoek bij de kooi en bij ons op de bank (die is goed ingesprayd en maken we makkelijk schoon). Als ze nu bijvoorbeeld op de eettafel of de tv gaan dan zetten we ze meteen terug naar een van hun plekjes. En dat gaat eigenlijk heel goed. Met het eten gaan ze in de kooi, alleen op zondagochtend doen we meestal croissantje en mogen ze erbij en krijgen ook een stukje.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:00

Bij ons gelden de meeste regels juist voor de kinderen:
Katten: 1 x aaien als ze ergens liggen, niet opdringen en niet optillen, niet volgen. Niet voeren. Niet buiten laten (ze komen we buiten maar we hebben geen luik).
Honden: geen commando’s, met rust laten in hun mand, niet voeren. Rustig mee omgaan, niet betrekken in spel. Hekjes van de tuin dicht laten.
Paarden: niet in de stal of wei komen, niet voeren. Niet rennen als iemand met de paarden bezig is (ernaast of erop). Als de paarden op stal staan wordt daar niet gespeeld. Hekken sluiten.
Rennen en schreeuwen in huis mag ook niet. Alles opruimen (nou ja, meenemen naar je kamer) zodat de hond er niet op kauwt / kan slecht zijn voor de honden.
Intussen hangen de katten soms bovenin de gordijnen en slepen de honden hun speelgoed of mand door het hele huis.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:01

ik heb 1 kat en die mag niet over de keyboards van mijn lopen...... verder mag ze overal komen, maar hé, wij zijn het personeel dat toevallig in haar appartement mag wonen, dus wie loopt er 's nachts over allerlei keyboards? ...... Gelukkig ben ik altijd eerder in de woonkamer dan mijn man, dus merkt hij niks van deze acties :') O:)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:02

Wij hebben sinds 11 en 12 jaar twee katten rondlopen. Ze mogen niet:

Op het aanrecht. (Vind ik vies.) Kan de keuken wel afsluiten, maar soms heb ik de was hangen aan de deur en dan staat de keuken dus open.

Geen mensen eten.(daar gaan ze van kotsen en 1x raden wie de kots op mag ruimen.)

Niet in de slaapkamer en zeker niet op bed. (Ik vind kattenharen op bed erg goor.)

Niet de nagels in de bank slaan maar aan je mooie krabmeubel.

Niet zonder toezicht op het balkon, al heeft de oudste daar nu een uitzondering in, want die gaat nergens heen. (Kan niet meer zo hoog springen.)

Verder mogen ze zo,n beetje alles.

Maar ja, het zijn katten he. :+ Je krijgt er zoveel liefde voor terug. :=

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:54

Ik heb 2 grote honden en mijn vriend 1 hond. We latten.

Mijn huis:
- honden mogen overal komen en kennen het commando move it als ze weg moeten
- waken mag maar niet aan de gang blijven. Even alarmeren en klaar
- ze mogen overal liggen waar ze willen maar als ik ergens wil zitten moeten ze wel plaats maken
- er wordt GEEN eten gejat van elkaar of van mij. Alles wat niet aan hun is gegeven is van mij.
- er wordt niet uit elkaars bak gegeten.
- bedelen mag best maar niet dwingen (krabben, blaffen, aanstoten etc. Het intens staren boeit me niet zoveel)

Bij mijn vriend zijn het zowat dezelfde regels alleen mogen ze daar absoluut niet boven of op meubels liggen. Gaat best goed alleen als ze erg moe zijn en we zijn niet thuis dan vind ik af en toe wat pootafdrukken op de bank. Verder mogen ze daar vrij rondlopen, alleen niet door de poort en niet alleen het land in.

Honden zijn voor mij een onderdeel van het gezin en ze leven samen met mij. Dat gaat dan over wederzijds respect. Voor een (huis)hond is zijn gezin echt het enige in de wereld en vind het dan soms best zielig als ze dan ook nog niet verder dan de bijkeuken mogen komen. Werkhonden is een ander verhaal.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:03

Op zich vind ik het normaal dat een kat of hond niet mee aan tafel zit als we eten.
Weten ze op zich ook wel.

Verder, sja er zijn regels. Die ze kennen. En soms ook gewoon gruwelijk aan hun laars lappen tenzij ik flink boos wordt.

Dus niet op tafel als we eten. De hond moet dan ook in z'n mand gaan liggen tot we klaar zijn.
Katten moeten zich dan ook maar ergens anders gaan vermaken.

De hond mag niet voor m'n voeten lopen als ik kook (of gewoon nooit eigenlijk, wordt er soms gek van hoe hij me elke pas wil volgen).

Opspringen mag hij niet, doet hij wel naargelang de persoon.

Onnodig blaffen vind ik ook een no go.
En luidkeels verkondigen dat de buurman om 6u 's morgens vertrekt of gewoon dat de buurman in z'n tuin bezig is, vinden wij dus onnodig blaffen. Hond is er van overtuigd dat hij zo een goede waakhond is.

Achter dieren rennen, of nog erger ze proberen vangen wens ik ook niet. Lukt ongeveer met alles. Behalve met katten, katten rennen zo leuk.

Verder mag hij op de bank, maar moet het eerst 'vragen'.
Boven komt hij niet.

Katten hebben euhm, geen regels. Die doen maar wat ze willen.
Behalve dus bedelen of in de weg zitten als we gaan eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:21

De regels waren hier simpel voor de honden. Geen eten jatten van ons en geen tanden in ons zetten als je het gemeen bedoeld en verder tsja. Ze hoorden erbij en ik ging ze niet wegstoppen als we aten kookten sliepen of wat ook. Oftewel er mocht gewoon veel. Schooien had toch geen enkele zin want er viel weinig te halen meest van de tijd. Ze keken maar een eind weg hoopvol.ik word daar niet warm of koud van. :+

Al kregen ze ook wel restjes als er wat over was. Ze mochten overal komen waar ik ook kwam. Badkamer, toilet, bank, slaapkamer, bed, mee op vakantie. Samen koken is heel gezellig. En buiten golden de normale omgangsregels, je laat mens en dier met rust en daar ren je ook niet achteraan, en blaffen doe je als er wat loos is of tijdens het spelen :D

Enige was dat later de heropvoeders wat minder aardig waren voor visite, dan gingen ze aan de lijn erbij. Waren ze er wel bij en was de visite veilig

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:26

Afbeelding

Van baas mogen de katten niet op tafel buiten. Baas is aan het werk.

(En we eten binnen vandaag, dus niet aan tafel. Tegen de tijd dat we wel buiten gaan eten, zijn de haren al weggewaaid en ga ik er nog met een doekje over.)